Gå til innhold

sunne middager

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som har gode og sunne middags forslag og helst med oppskrift?

jeg har spist kylling nesten hele denne uka så er ganske lei kylling nå

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Om målet er å unngå karbohydrater, lag blomkålris i stedet for ris. Kutt blomkålen i småbiter, damp "risen" i en stekepanne i en spiseskje vann under lokk, så har du sunnere middag.

Jeg har ikke det som mål å kutte ut karbohydrater 

Skrevet

Det er sjølvsagt eit definisjonsspørsmål på kva som er sundt, men eit generelt råd for å redusere karbohydrat er å servere proteinet medvtradisjonelle grønsaker i staden for pasta/ris. 

Om du tilbereder kylling ellet feit laks utgjer liten forskjell, det er tilbehøret og sausen som auker kaloriinntaket. 

Min personlege favoritt (som ikkje er veldig sunn) er vegetar burito. Bruk soyabase og bønner, med litt ost og kanskje rømme i ei lefse blir veldig god fredagsmiddag. 

Skrevet

Jeg vet ikke hva du legger i "sunt", da folk har ulike behov, men mange har det som mål. Jeg er bruker mange frosne fiskefileter, som torsk, laks og sei. Marinerer det i olje, blandet med "fiskekrydder" fra en importbutikk, og stekes i ildfast form.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Om målet er å unngå karbohydrater, lag blomkålris i stedet for ris. Kutt blomkålen i småbiter, damp "risen" i en stekepanne i en spiseskje vann under lokk, så har du sunnere middag.

Aldri hørt om, men det er et interessant tips 👍
Fullkornris skal også være sundere enn vanlig hvit ris. 

Skrevet (endret)

poteter, grønnsaker og karbonader / koteletter er min favoritt, og veldig enkel å lage.

Start med poteter, småpoteter koker ferdig på 10 minutter, når potetvannet koker opp starter du grønnsakskjelen med blomkål biter i. Når grønnsakskjelen fosskoker skrur du av plata og heller i broccoli og gulrøtter i små biter. La det trekke til potetene er ferdige.

Når potenene er halveis myke (men harde i midten) skrur du av plata og sette på medium varme på stekepannen (jeg bruker styrke 2 av 3 på min ovn) la karbonadene putre forsiktig i 5 minutter på hver side og da er alt ferdig.

Karbonadene blir megasaftige av å steke de forsiktig på denne måten, det renner av de når du skjærer i de.

Skal du lage koteletter må du begynne de langt tidligere, jeg steker de på 2 av 3 i styrke ca 3 minutter på hver side, deretter slår jeg av plata og legge på lokk - når potetene er ferdig er kotelettene også klare.

Pleier å varme litt saus som jeg heller over alt sammen helt til slutt (kjøpte egen "sausekjele" på 12 cm diameter bare for sausen)

Endret av Kakkelfant
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du legger i "sunt", da folk har ulike behov, men mange har det som mål. Jeg er bruker mange frosne fiskefileter, som torsk, laks og sei. Marinerer det i olje, blandet med "fiskekrydder" fra en importbutikk, og stekes i ildfast form.

Vanlig sunn mat med

Kylling, svin, fisk 100g kjøtt

Ris eller pasta 1 dl eller en potet 

Lett produkter 

Olje istedenfor smør 

Skrevet

Grønnsaker er sunnere å dampe enn koke. Kan bruke en damprist i bunn av gryta og fylle vann opp til den bare, og legger  potene oppi. Trenger ca dobbel så lang tid en vanlig koking i vann.

Skrevet (endret)
Kakkelfant skrev (1 minutt siden):

Linken leder til malware:

Rapporterte han i en annen tråd. han er overalt.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Delvis said:

Grønnsaker er sunnere å dampe enn koke. Kan bruke en damprist i bunn av gryta og fylle vann opp til den bare, og legger  potene oppi. Trenger ca dobbel så lang tid en vanlig koking i vann.

Kjøpte meg en billig damper på europris, kostet vel bare 300 kroner eller noe (kanskje det var på tilbud) den har 5, 6 lag oppover i et tårn hvor man kan legge grønnsaker, og en dampenhet i bunnen.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Flere kjøkken maskiner er jeg ikke interessert kun inspirasjon til middager helst noe ala dem til hallo fresh med sunnere Tacko, gresk, vegetar,forskjellige bowl

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...