Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
The Very End skrev (19 timer siden):

Basert på hva? De fleste av oss har ikke fått sagt vår stemme i en avstemning, og blir gatekeepa av gubbejævlene som både nekter oss å stemme og som ikke forstår bæret av hva EU er.

Basert på 2 avstemminger og så å si alle meningsmålinger i ettertid, bortsett fra en liten periode der USA var ekstremt hissig mot Europa.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
11 hours ago, Mars2029 said:

Basert på 2 avstemminger (…)

Oss andre, som ikke får lov til å ta et standpunkt til saken, kan kanskje mene at verden faktisk ikke har stått stille de siste 30+ åra. Men pytt pytt, vi får bare slå oss til ro de neste 1000 årene om at verden står stille og referere til hva enn avstemninger på -70 og -90 tallet mente

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Very End skrev (37 minutter siden):

Oss andre, som ikke får lov til å ta et standpunkt til saken, kan kanskje mene at verden faktisk ikke har stått stille de siste 30+ åra. Men pytt pytt, vi får bare slå oss til ro de neste 1000 årene om at verden står stille og referere til hva enn avstemninger på -70 og -90 tallet mente

hva med oss som ikke fikk være med i folkeavstemningen om hvorvidt Norge skulle løsrive seg fra Sverige? :grin2: (Unionoppløsningen)

https://no.wikipedia.org/wiki/Folkeavstemning_om_oppløsning_av_unionen_med_Sverige

i dag kunne resultatet evt. bli annerledes?

• Liker 3
Skrevet
The Very End skrev (1 time siden):

Hva har skjedd de siste 30 åra som har endret forutsetningene ?

Sannheten er at skeptikerne har fått rett og at EUvennene har blitt avkledd….

• Liker 1
Skrevet
Lemongrass skrev (På 20.11.2025 den 21.14):

Som alle andre næringer vil reduksjon av toll føre til at matproduksjonen vil foregå der den er billigst og mest effektiv. Jeg skal ikke undervurdere verdien av kultur, men så må man sette verdiene opp mot hverandre. Er det viktigst for en aleneforsørger og uføretrygdet, som sliter med å få endene til å møtes, at melken på butikken er produsert i flotte norske fjorder og koster 30 kroner literen, eller at den er produsert i Tyskland og koster 15 kroner?

Bryr meg katta om maten er produsert i Norge eller Tyskland. Eller dvs, tar gjerne den tyske (eller franske eller andre lands mat) som en motvekt mot supernasjonalistene som ikke kan ha annen mat enn den norske. 

En realitetsorientering hadde sikkert vært på sin plass. F.eks ved å sjekke hvor mye av maten man har i skapet sitt egentlig er produsert,  eller har sin opprinnelse fra. Skulle man bare hatt norske matvarer hadde man kjapt sultet i hjel eller fått mangelsykdommer. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (På 19.11.2025 den 18.45):

EUvennen Stoltenberg forsøker i kjent stil å avdramatisere at mange hundre norske industriarbeidsplasser er i fare:

https://www.vg.no/nyheter/i/L4pp7x/stoltenberg-om-eu-toll-det-er-ikke-toll-men-en-minstepris

Hvor er «arbeider»-partiets ryggrad blitt av ?

Barth-Eides versjon ligner ikke mye på Stoltenbergs alternative «sannhet»:

https://www.altinget.no/artikkel/norge-rammes-av-tolltiltak-fra-eu-barth-eide-er-bekymret

Tydelig at Stoltenberg har lært litt om alternative sannheter de siste årene.

I Norge tør heldigvis de som merker realitetene på kroppen å si fra:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/toll-utspill-sjokkerte-industrien-stoltenberg-sendte-ut-presisering/18312073/

«Jensemanns» heltestatus rakner…..

Skrevet
The Very End skrev (2 timer siden):

Problemet med hele EU - debatten er at det er så mye falske påstander som folk biter på, drevet frem av SP og "nei til EU ". 

Folk setter seg ikke skikkelig inn i saken selv, t.o.m mange akademikere har null eller lite peiling. Derfor så vil sannsynligvis en ny avstemming nok en gang føre til et NEI - svar. 

Men er selvsagt enig med deg i at vi som er født senere enn 1976 bør få si vår mening i en folkeavstemming.  

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 hours ago, Vokteren said:

Hva har skjedd de siste 30 åra som har endret forutsetningene ?

Sannheten er at skeptikerne har fått rett og at EUvennene har blitt avkledd….

Steike for en fordummende måte å skrive på,  «EU venner»? Hva betyr det? De av oss som tenker at det er greit å ha noen likesinnede venner i møte med Russland, Kina og sist ut Amerika som viser oss hvilke verdier og venner vi har å velge mellom?

Hvis man ikke ser hvor mye verden har forandret seg (hint teknolog, demografi, geopolitikk m.m.) siden 90-tallet så tviler jeg vi klarer å komme til en felles forståelse. Da ser vi verden fundamentals annerledes.

Og bare så deT er sagt - det vi spør om er en avstemning etter hvert, det er ikke det samme som automatisk ja. Hadde det vært avstemning i dag hadde antagelig nei siden vunnet med knapp margin, men det er altså dette med å få stemme.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 hours ago, Mr.M said:

hva med oss som ikke fikk være med i folkeavstemningen om hvorvidt Norge skulle løsrive seg fra Sverige? :grin2: (Unionoppløsningen)

https://no.wikipedia.org/wiki/Folkeavstemning_om_oppløsning_av_unionen_med_Sverige

i dag kunne resultatet evt. bli annerledes?

Hah, ser poenget! Hadde jo vært litt artig. Kanskje saken best hadde vært med avstemning i Stortinget, selv om jeg mistenker det hadde blitt rabalder. Gjelder begge sakene ;) 

• Liker 3
Skrevet
The Very End skrev (1 time siden):

Steike for en fordummende måte å skrive på,  «EU venner»? Hva betyr det? De av oss som tenker at det er greit å ha noen likesinnede venner i møte med Russland, Kina og sist ut Amerika som viser oss hvilke verdier og venner vi har å velge mellom?

Hvis man ikke ser hvor mye verden har forandret seg (hint teknolog, demografi, geopolitikk m.m.) siden 90-tallet så tviler jeg vi klarer å komme til en felles forståelse. Da ser vi verden fundamentals annerledes.

Og bare så deT er sagt - det vi spør om er en avstemning etter hvert, det er ikke det samme som automatisk ja. Hadde det vært avstemning i dag hadde antagelig nei siden vunnet med knapp margin, men det er altså dette med å få stemme.

«Likesinnede» som behandler norske naturressurser og interesser som sitt sin egen sandkasse ?
Hvor forhandlinger egentlig er diktat og hvor avtaler brytes når det passer Brussel.

Endringene i demografi og geopolitikk bærer preg av EUs våte drøm om å bli en sentralisert stormakt.
Endringer med mange nedsider inkludert et eskalerende konfliktnivå med andre.

Naturgitte forutsetninger, naturressurser og topografi er fortsatt uendret

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Vokteren said:

«Likesinnede» som behandler norske naturressurser og interesser som sitt sin egen sandkasse ?
Hvor forhandlinger egentlig er diktat og hvor avtaler brytes når det passer Brussel.

Endringene i demografi og geopolitikk bærer preg av EUs våte drøm om å bli en sentralisert stormakt.
Endringer med mange nedsider inkludert et eskalerende konfliktnivå med andre.

Naturgitte forutsetninger, naturressurser og topografi er fortsatt uendret

Så hvordan forklarer du dette da? https://www.nrk.no/dokumentar/xl/europa-fra-gront-til-gratt_-nordmenn-bygger-ned-mest-natur_-viser-europeisk-kartlegging-1.17577504

Ellers er jeg av den oppfatning av at handel har vi drevet med i tusenvis av år, nettop fordi forskjellige områder har forskjellige forutsetninger. Du kan jo videre forklare dette og hvordan landet skal klare seg når vi støter fra oss alle venner og tror vi er så føkkigns viktige at folk gidder å danse etter vår pipe: https://www.nrk.no/norge/xl/hva-skal-vi-spise-hvis-grensene-stenges_-1.15914672

Bonuskilder ang. vår avhengighet av import:

https://www.nho.no/tema/eos-og-internasjonal-handel/artikler/norge-eksporterte-for-1600-milliarder-kroner-til-eos-i-2023-/

https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/utenrikshandel-med-varer/artikler/norges-viktigste-handelspartnere

Ellers har konflikter i Europa gått betydelig ned etter at man etablert mer handel og samarbeid. Anbefaler å se et stykke tilbake i tid i Europeisk historie og se nettopp hvor konfliktfylt det var. 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
leticia skrev (7 timer siden):

Problemet med hele EU - debatten er at det er så mye falske påstander som folk biter på, drevet frem av SP og "nei til EU ". 

Folk setter seg ikke skikkelig inn i saken selv, t.o.m mange akademikere har null eller lite peiling. Derfor så vil sannsynligvis en ny avstemming nok en gang føre til et NEI - svar. 

Men er selvsagt enig med deg i at vi som er født senere enn 1976 bør få si vår mening i en folkeavstemming.  

Så mindretallet har forstått noe som flertallet er for dumme til å forstå ?

Du verden for en respekt for demokratiets spilleregler……

• Liker 2
Skrevet
The Very End skrev (3 minutter siden):

Når statistikken viser nedbygget areal pr innbygger er forklaringen enkel.
Norge har som kjent et lite antall mennesker, et stort landareal, men lite dyrkbar jord.

EUs sentraliseringsiver er ikke akkurat en positiv bidragsyter i denne problemstillingen….

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Vokteren said:

Når statistikken viser nedbygget areal pr innbygger er forklaringen enkel.
Norge har som kjent et lite antall mennesker, et stort landareal, men lite dyrkbar jord.

EUs sentraliseringsiver er ikke akkurat en positiv bidragsyter i denne problemstillingen….

Poenget er at du mener vi er så meget bedre til å ta vare på vår egen natur sammenlignet med EU. Jeg legger med kilder for å si at det ikke stemmer, hvor du så bare forflytter målstreken. Du har brukt opp min bullshitkvote, og får kose deg videre på en ellers hyggelig lørdag.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
The Very End skrev (2 minutter siden):

Poenget er at du mener vi er så meget bedre til å ta vare på vår egen natur sammenlignet med EU. Jeg legger med kilder for å si at det ikke stemmer, hvor du så bare forflytter målstreken. Du har brukt opp min bullshit kvote, og får kose deg videre i din egen vrangforestilling.

Takk for enda et saklig innlegg som avslører EUvennenes kompetanse, debattnivå og demokratiske sinnelag…..

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (5 timer siden):

Så mindretallet har forstått noe som flertallet er for dumme til å forstå ?

Du verden for en respekt for demokratiets spilleregler……

Det handler ikke nødvendigvis om dumhet, men om latskap, og at motstanderne setter opp  falske argumenter som spiller på frykt, som kan virke samlende. 

"De" (her EU som skal komme og stjele fra oss), "vi" som klarer oss selv, og ikke trenger noen, når det beviselig er feil. (f.eks via linken som @The Very End la ut om matproduksjon).  Man ser den samme tankegangen når det gjelder religion og innvandring også. En oss mot dem tankegang, som er splittende og skadelig. Men for all del, det er bare å slutte å samarbeide, og se hvor langt man kommer her i Norge når vi slutter å importere og eksportere til vår største nåværende samarbeidspartner. 

Det er ofte slik at mindretallet er de som har ført verden fremover. Er jorda fremdeles flat? Er det fremdeles guden Tor som er årsak til at det lyner? Har EU - landene Danmark og Sverige, Frankrike, Tyskland mistet sin selvråderett? Svaret er nei på alle 3. 

Det er demokrati i Russland også, men når man spiller sånn på frykt, og spesielt hvis man gjør det med uriktige påstander, så er demokratiet ikke fungerende. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tycho Urke skrev (På 18.11.2025 den 19.02):

At EU bryr seg mer om sine egne interesser en Norges burde ikke komme som noe sjokk.

Overhodet ikke, men når vi har betalt for å få markedstilgang og ikke får det ? Da kaller jeg det svindel og bedrag. Hva gjør man med svindlere ? Går i alle fall ikke inn i noe tettere forbindelser med de svina.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har blitt ihuga EU motstander ETTER å ha arbeidet med EU og sett hvordan de faktisk tenker og gjør. Det er på spesielt området kraftmarked jeg har kompetanse og erfaring med å samarbeide mhp høringer og implementasjon av ulike EU forordninger. Jeg har sett at det man jobber for i EU er blitt og vil forbli en ulempe for norsk samfunnsøkonomi på dette området. Det er galskap satt i system dessverre. Dette har satt et tydelig støkk i meg fordi jeg har møtt mange mennesker som egentlig bare vil jobbe for å øke egen lommebok.  Slik bør det ikke være..men holdninger og kultur kan man ikke kjempe imot..er man ulik så er man ulik har jeg funnet ut. Og vi bør definitivt ikke gå inn i EU. Det vil trolig bare ende med at store selskaper i EU vil kjøre over nasjonale interesser..Det eneste EU vil ha fra oss er våre råvarer..og de vil ha dem så billig som mulig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jeg har blitt ihuga EU motstander ETTER å ha arbeidet med EU og sett hvordan de faktisk tenker og gjør. Det er på spesielt området kraftmarked jeg har kompetanse og erfaring med å samarbeide mhp høringer og implementasjon av ulike EU forordninger. Jeg har sett at det man jobber for i EU er blitt og vil forbli en ulempe for norsk samfunnsøkonomi på dette området. Det er galskap satt i system dessverre. Dette har satt et tydelig støkk i meg fordi jeg har møtt mange mennesker som egentlig bare vil jobbe for å øke egen lommebok.  Slik bør det ikke være..men holdninger og kultur kan man ikke kjempe imot..er man ulik så er man ulik har jeg funnet ut. Og vi bør definitivt ikke gå inn i EU. Det vil trolig bare ende med at store selskaper i EU vil kjøre over nasjonale interesser..Det eneste EU vil ha fra oss er våre råvarer..og de vil ha dem så billig som mulig. 

Jeg har vært motstander siden 1990 tallet da jeg hadde noe jeg skulle sagt :) Fordi ? En union i Europa med så mange land, med så ekstremt mange forskjeller er dømt til å gå dårlig over tid. Behandle alle likt om de ligger ved Middelhavet eller oppe i Norden er helt på trynet ! Fordi forutsetningene er så ekstremt forskjellige. Så når vettuge folk ellers ikke forstår dette ? Da ligger de andre ting bak som agenda.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...