Gå til innhold

Solceller på stativ som følger solen

Trulss

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutes ago, Trulss said:

Jeg ser nå at det reklameres med 60% økt produksjon, at de automatisk legges flate på natten eller ved for mye vind. De kan også utnytte refleksjoner fra sol og snø på en annen måte enn når de ligger på tak. Dersom man kjøper i utlandet vil jeg tro man kan få et slikt stativ relativt rimelig. 

Veldig kjekt om man ikke vil rasere taket på boligen, og det blir mye enklere å vedlikeholde og feilsøke om det skulle oppstå behov for dette. For de spesielt interesserte kan man i tillegg ha på hustaket, men siden det er så lite lønnsomt ser jeg mer potensiale i disse da man får jevnere med strøm gjennom året og enklere kan justere sitt forbruksmønster eller benytte en mndre batteripakke.

Vel, resten av bransjen har konkludert med at statiske oppsett er betre. Det er så godt som ingen som installerer solfølging, enten det er småskala eller storskala PV.

Uavhengige kjelder opererer ikkje med 60% auke, men 30-40%. Det medfører kostnad til innkjøp, og vedlikehald. Du argumenterer for at det vil forenkle feilsøking - eg vil påstå at det vil vere ei sjølvstendig kjelde til problem, som er større enn det solceller er. Solceller har ingen bevegelige deler, og kabla forbindelser er stabile. Så feilsøkingsbehovet etter at installasjonen er ferdig bær ikkje vere så stort. På ein mekanisk dings som skal bevege stort panel i vær og vind... vel, du har jo et par servomotorer, ymse sensorer og slikt. Det krev vedlikehold og kan få feil.

Så eg vil tippe du får meir igjen for å bruke pengane på fleire solceller. Om det ikkje var tilfellet hadde bransjen kasta seg over det. Det skjer ikkje, og då er min konklusjon at reklamen lyger, det funker ikkje så bra og medfører problemer.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
barfoo skrev (Akkurat nå):

Vel, resten av bransjen har konkludert med at statiske oppsett er betre. Det er så godt som ingen som installerer solfølging, enten det er småskala eller storskala PV.

Uavhengige kjelder opererer ikkje med 60% auke, men 30-40%. Det medfører kostnad til innkjøp, og vedlikehald. Du argumenterer for at det vil forenkle feilsøking - eg vil påstå at det vil vere ei sjølvstendig kjelde til problem, som er større enn det solceller er. Solceller har ingen bevegelige deler, og kabla forbindelser er stabile. Så feilsøkingsbehovet etter at installasjonen er ferdig bær ikkje vere så stort. På ein mekanisk dings som skal bevege stort panel i vær og vind... vel, du har jo et par servomotorer, ymse sensorer og slikt. Det krev vedlikehold og kan få feil.

Så eg vil tippe du får meir igjen for å bruke pengane på fleire solceller. Om det ikkje var tilfellet hadde bransjen kasta seg over det. Det skjer ikkje, og då er min konklusjon at reklamen lyger, det funker ikkje så bra og medfører problemer.

Alle vet at bransjen verner om seg selv, ergo kan man slå fast at dette er veien å gå. Jeg ser også for meg at fritidsboliger kan ha stor glede av et slikt system. Det trenger ikke være like avansert men kanskje noe selvlaget som gjør at man får brukt mer av solens ressurser når man er først er på hytten. Det å slippe å dra netteier inn i bildet vil være en stor besparelse i seg selv.

Skrevet
1 minute ago, Trulss said:

Alle vet at bransjen verner om seg selv, ergo kan man slå fast at dette er veien å gå. Jeg ser også for meg at fritidsboliger kan ha stor glede av et slikt system. Det trenger ikke være like avansert men kanskje noe selvlaget som gjør at man får brukt mer av solens ressurser når man er først er på hytten. Det å slippe å dra netteier inn i bildet vil være en stor besparelse i seg selv.

Lykke til

• Liker 1
Skrevet
Just now, Trulss said:

For det første er bransjen - som dei fleste andre bransjer - opptatt av å tene penger. Det er heller ikkje eitt firma, men mange uavhengige firma. Om du hadde rett ville ein slik aktør kunne underby andre på effekt ved å bruke sporingssystem. Argumentasjonen din er også non sequitur for å sei det diplomatisk. 

Viare så ignorerer du arealbruk. Tak er areal som er unyttig for meg; ting eg kan ha på taket tar effektivt sett ikkje plass. Resten av plassen rundt fritidsbustaden vil eg ha. 

Men for all del, det er dine eigne penger du kaster bort.

• Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (26 minutter siden):

Dersom man kjøper i utlandet vil jeg tro man kan få et slikt stativ relativt rimelig.

Hvorfor? I all hovedsak produseres sånne ting i Kina og kinesiske arbeidere arbeider ikke for lavere timelønn når de selger stativet til "utlandet" enn når de selger det til Norge.

Stativ som ikke produseres i Kina presses uansett på pris av de kinesiske produktene sånn at prisen uansett står i stil til konkurransen.

Trulss skrev (30 minutter siden):

Veldig kjekt om man ikke vil rasere taket på boligen, og det blir mye enklere å vedlikeholde og feilsøke om det skulle oppstå behov for dette. For de spesielt interesserte kan man i tillegg ha på hustaket, men siden det er så lite lønnsomt ser jeg mer potensiale i disse da man får jevnere med strøm gjennom året og enklere kan justere sitt forbruksmønster eller benytte en mndre batteripakke.

Hvorfor legger du ulike batteripakker til grunn for beregningene? Batteripakke har i utgangspunktet ingenting med solceller og produksjonen å gjøre. Det er et tilleggsprodukt du kan velge å ha eller ikke ha.

Hva tenker du å bruke solenergien du produserer til? Hvilken andel av det går til hvilke ulike formål?

Skrevet
barfoo skrev (10 minutter siden):

Men for all del, det er dine eigne penger du kaster bort.

Her er det penger å spare, så du konkluderer helt feil. Hva man bruker hagen til vil være forskjellig, men selv synes det er greit at den brukes til noe nyttig.

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor legger du ulike batteripakker til grunn for beregningene? Batteripakke har i utgangspunktet ingenting med solceller og produksjonen å gjøre. Det er et tilleggsprodukt du kan velge å ha eller ikke ha.

Hva tenker du å bruke solenergien du produserer til? Hvilken andel av det går til hvilke ulike formål?

Man trenger mindre batteripakke om man får utnyttet soltimene bedre. Alternativt kan man velge batteripakker helt bort, og det samme med strømnettet. Men på hytta vil det være greit å ha strøm etter solen har gått ned, og man kan lade batteriet med en generator en gang om dagen om solen skulle utebli.

Skrevet
Trulss skrev (14 minutter siden):

Ja, inkludert tracking-stativ selgere som vil verne om seg selv. Kan jeg få se regnearket der du gjør din egen realitetssjekk av de kostnader, produksjon og påstander som bransjene kommer med?

Det å dra netteier inn i bildet kan være en stor besparelse i seg selv. Besparelsen ligger i å slippe å kjøpe batteripakke eller annen energiakkumulering samt at du kan selge strøm all den tid du ikke er på hytta eller til og med når du er der og produserer mer enn du selv bruker. Har du satt opp et regneark der du sammenligner alternativene økonomisk?

Skrevet
Trulss skrev (1 minutt siden):

Men på hytta vil det være greit å ha strøm etter solen har gått ned, og man kan lade batteriet med en generator en gang om dagen om solen skulle utebli.

Er det veldig dyrt å få lagt inn strøm på den hytta? Det hadde vært fint om du belyste sånne ting i det regnearket jeg etterlyser.

Skrevet
19 minutes ago, Trulss said:

Her er det penger å spare, så du konkluderer helt feil.

Eg og andre har argumentert for at det ikkje er penger å spare. Du svarer ikkje på det, du gjentar påstanden uten argumentasjon...

Den einaste du lurer er deg sjølv.

Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Er det veldig dyrt å få lagt inn strøm på den hytta? Det hadde vært fint om du belyste sånne ting i det regnearket jeg etterlyser.

Alle vet at det kostbart å installere strøm, så man trenger ikke noe regneark til slikt. Bruker man 12V anlegg er det veldig enkelt å gjøre ting selv. På vår hytte bruker vi ca 3kWh i døgnet året rundt. Dette går til kjøleskap, TV og dingser og lys. Varmtvann, stekovn og fyring på propan. Skal ikke så mye solenergi til for å få dette til å gå rundt. Et annet alernativ er å bruke bilens V2G.

Man får veldig lite igjen for å selge strømmen videre. På en hytte med et par solcellepaneler får knapt dekket de faste kostnadene som strømselskapene skal ha. Og når det gjelder hele tak på boliger som allerede er tilkoblet strømnettet er det også lite lønnsomt. Dette er allment kjent så du finner sikkert dokumentasjon andre steder. 

barfoo skrev (3 minutter siden):

Eg og andre har argumentert for at det ikkje er penger å spare. Du svarer ikkje på det, du gjentar påstanden uten argumentasjon...

Den einaste du lurer er deg sjølv.

Lite troverdige tall er åraken. Videre så kan det absolutt virke som om det er bransjen selv som kommer med disse påstandene, og vi vet jo alle at resultatet da blir veldig fordyrende. Du kan jo ikke legge til grunn kr. 40.000 for en slik konstruksjon, da sier det seg selv at tallene blir dårlige, og du fremstår da som lite troverdig.

Skrevet
Trulss skrev (35 minutter siden):

Alle vet at det kostbart å installere strøm, så man trenger ikke noe regneark til slikt.

Hva? Det er jo nettopp derfor du bør regne på det.. Regneark gir deg godt beslutningsgrunnlag og du velger å lukke øynene å kjøre på mot de fleste råd og spørsmål her i tråden.. Jeg er jo ikke synsk. Siden de fleste hytter i dag har innlagt strøm så tok jeg den raske antagelsen om at du allerede hadde det. Det du mener "alle vet" er noe ingen her i tråden har visst før nå. Vi vet ikke om du har innlagt strøm, eller kan gjøre det enkelt fra en eksisterende trafo 10m unna hytta eller må legge sjøkabel fra naboøya eller over fjell og daler for å få det til.

Trulss skrev (36 minutter siden):

Bruker man 12V anlegg er det veldig enkelt å gjøre ting selv. På vår hytte bruker vi ca 3kWh i døgnet året rundt. Dette går til kjøleskap, TV og dingser og lys. Varmtvann, stekovn og fyring på propan. Skal ikke så mye solenergi til for å få dette til å gå rundt. Et annet alernativ er å bruke bilens V2G.

Her pøser du på med forutsetninger du ikke har nevnt tidligere i tråden. Masse av dette er relevant og påvirker anbefalingene kraftig. Dette burde du nevnt i første innlegg, for det endrer jo forutsetningene for hele tråden. Nå er det kanskje like greit å bare starte en ny tråd der du legger fram alt riktig og godt forklart fra start.

Trulss skrev (36 minutter siden):

Man får veldig lite igjen for å selge strømmen videre. På en hytte med et par solcellepaneler får knapt dekket de faste kostnadene som strømselskapene skal ha. Og når det gjelder hele tak på boliger som allerede er tilkoblet strømnettet er det også lite lønnsomt. Dette er allment kjent så du finner sikkert dokumentasjon andre steder. 

Igjen, du har jo ikke lagt fram forutsetningene så det er umulig å bare gjette på lønnsomheten.

Igjen, det du mener er "allment kjent" baserer seg på forutsetninger du ikke har nevnt før.

Jeg foreslår å starte med blanke ark, lag ny tråd der du legger fram saken skikkelig, for denne tråden er ødelagt allerede.

Skrevet (endret)
On 7/25/2025 at 10:59 AM, trikola said:

Ville heller kjøpt mer panel enn noe mikkmakk for å bevege panelene etter solen.

Enig. Jo mer som kan gå i stykker jo verre kan ROI og TCO bli.

Endret av Theo343
Skrevet

Etter litt undersøkeleser viser det seg at man kan spare så mye som 70% på å følge solen. Alt avhenger av takvinkelen man eventuelt har som utgangspunkt.

Dette er det enkle svaret, så må gjerne kverrulantene fortsette å kverrule på dette.

Skrevet
Just now, Trulss said:

Etter litt undersøkeleser viser det seg at man kan spare så mye som 70% på å følge solen. Alt avhenger av takvinkelen man eventuelt har som utgangspunkt.

Dette er det enkle svaret, så må gjerne kverrulantene fortsette å kverrule på dette.

Hvor sier noen at man ikke vil få bedre produksjon av å følge solen? Da tror jeg du med vilje misforstår og legger ord i munnen på andre :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
53 minutes ago, Trulss said:

Om du sammenligner med nordvendt tak så kan du sikkert komme til den konklusjonen. Men det er ingen som gjer det.

Det framstår som du er meir interessert i å forsvare for deg sjøl at du har rett enn å faktisk opptre rasjonelt.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (1 time siden):

Om du sammenligner med nordvendt tak så kan du sikkert komme til den konklusjonen. Men det er ingen som gjer det.

Det framstår som du er meir interessert i å forsvare for deg sjøl at du har rett enn å faktisk opptre rasjonelt.

Hva er det jeg egentlig prøver å forsvare mener du?

Skrevet
6 minutes ago, Trulss said:

Hva er det jeg egentlig prøver å forsvare mener du?

At det er lønsamt med apparat for optimal vinkel på solcellepanela?

Skrevet
barfoo skrev (42 minutter siden):

At det er lønsamt med apparat for optimal vinkel på solcellepanela?

Ehh, det sier seg vel nesten selv men nå vet jeg hvor lønnsomt.
Takk for veldig mange nyttige kommentarer.

Skrevet
Sjørøver skrev (23 minutter siden):

Ingen mener noe annet, men utstyret, ekstra areal og vedlikehold gjør det etter min og flere andres mening ikke fordelaktivt/lønnsomt. Hobbyprosjekt? Sure, go for it!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...