leticia Skrevet torsdag kl 20:44 Skrevet torsdag kl 20:44 Gjest b65d7...782 skrev (38 minutter siden): Sorry, men jeg er allergisk mot hunder. Så jeg må melde meg på frivillige organisasjoner? Anonymous poster hash: b65d7...782 Nei, du må ingenting. Men det kan være en måte å bli kjent med folk. Eller en annen fritidsaktivitet. 3
knopflerbruce Skrevet fredag kl 00:07 Skrevet fredag kl 00:07 Det går også an å flytte. Flytting er en fin måte å tvinge seg selv inn i et nytt miljø og skape nye sosiale vaner. Da har du blanke ark å leke med hva det å bli en mer sosial person angår. Det er kanskje litt mer naturlig å invitere en nabo du knapt har møtt før på en innflyttingsfest enn det er å plutselig skulle invitere naboen du har ignorert i ti år på grilling i hagen. Det underliggende problemet for mange er kanskje nettopp vanens makt, at man gror litt fast? 3
BadCat Skrevet fredag kl 01:34 Skrevet fredag kl 01:34 16 hours ago, Vokteren said: Pene ungjenter i 20-årene er en annen generasjon hvor fellesskapet bør begrense seg til en hyggelig samtale. Mine mange turer på byen som voksen tilsier noe annet. På nattklubben er majoriteten av kvinnene tidlig i 20-årene, selv om en selv passerer både 30, 40. Det var i alle fall mange kvinner som ikke hadde hørt om den regelen. Man skal ikke kunne så voldsomt mange dansetrinn eller ha så høy sosial verdi før man blir kulere enn disse kvinnenes jevnaldrende studiekompiser. 3
TheDarkSycamore - SCM Skrevet fredag kl 05:13 Skrevet fredag kl 05:13 Gjest b65d7...782 skrev (21 timer siden): Skriver sykepleier Kristine Tranøy(bildet)på vg. Men hadde en så tiltrekkende dame invitert en person som meg? Lubben kropp, skallet, foroverbøyd nakke og passert 40. Jeg har problemer med å tro at hun mener virkelig det hun skriver. Fordi pene mennesker gir meg blikk som avsky og latter. Anonymous poster hash: b65d7...782 Kan du poste en direkte link til den artikkelen du nevner, sånn at vi kan lese selve den saken? Hadde vært fint. 😔😌
Vokteren Skrevet fredag kl 06:07 Skrevet fredag kl 06:07 Gjest b65d7...782 skrev (9 timer siden): Sorry, men jeg er allergisk mot hunder. Så jeg må melde meg på frivillige organisasjoner? Anonymous poster hash: b65d7...782 Må ?? Hva med å ta litt initiativ selv, basert på egne preferanser ? Det er mange hobbyer og jobber hvor man får kontakt med mange hyggelige mennesker. 1
herzeleid Skrevet fredag kl 06:38 Skrevet fredag kl 06:38 (endret) Jeg har også lagt merke til at mange av de som skriver og snakker om slike ting, og står frem som ensomme, gjerne er pene unge kvinner som det stort sett vil være relativt sett enklere for å sosialisere seg. Mange kan nok likevel være ensomme, men jeg tror vi da snakker om en helt annen form for ensomhet enn den som i mye mindre grad får sosial kontakt ‘i fanget’. Så er jeg enig med henne i at å inkludere de rundt oss er viktig for å redusere ensomhet, særlig i et land som Norge der det å sosialisere med nye mennesker er såpass mye mer utfordrende, og fra en del uglesett. Samtidig tror jeg de aller, aller fleste har nok med seg selv og sine egne liv og ofte ikke ‘restkapasiteten’ til å ta ansvar for andres sosialisering. Jeg tror derfor et vel så viktig tiltak kan være å i større grad hjelpe folk til å selv ta ansvar gjennom å oppdra, oppmuntre og ikke minst akseptere at en forsøker. En ung psykologistudent tok opp nettopp dette for noen år siden, men initiativet ble dessverre (og absurd nok) møtt med en kampanje mot seksuell trakassering. Jeg håper vi har kommet lenger nå og innser skaden en slik holdning til sosialisering kan påføre unge usikre mennesker. Endret fredag kl 07:39 av herzeleid 1
Vokteren Skrevet fredag kl 07:02 Skrevet fredag kl 07:02 herzeleid skrev (18 minutter siden): En ung psykologistudent tok opp nettopp dette for noen år siden, men initiativet ble dessverre (og absurd nok) møtt med en kampanje mot seksuell trakassering. Jeg håper vi har kommet lenger nå og innser skaden en slik holdning til sosialisering kan påføre unge usikre mennesker. Enda et absurd eksempel på hvor stor makt politisk korrekthet og marginale pressgrupper har fått når sosial omgang blir likestilt med seksuell trakassering. Når det fineste man har blir stemplet som synd og skam, nærmer vi oss tidligere tiders religiøs sosial kontroll. 2
Gjest b65d7...782 Skrevet fredag kl 07:08 Skrevet fredag kl 07:08 TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden): Kan du poste en direkte link til den artikkelen du nevner, sånn at vi kan lese selve den saken? Hadde vært fint. 😔😌 TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden): Skriver sykepleier Kristine Tranøy(bildet)på vg. Men hadde en så tiltrekkende dame invitert en person som meg? Lubben kropp, skallet, foroverbøyd nakke og passert 40. Jeg har problemer med å tro at hun mener virkelig det hun skriver. Fordi pene mennesker gir meg blikk som avsky og latter. Trykk på ''Skriver'' Anonymous poster hash: b65d7...782
knopflerbruce Skrevet fredag kl 07:34 Skrevet fredag kl 07:34 Og den sedvanlige sutringen om "politisk korrekthet" gjentar seg, ja. Poenget den gangen var jo ikke relatert til ensomhet, men at det er den samme lille andelen av demografien som får alle disse "hei"-ene. Ikke hun tjukke på 50+ som sikkert er vel så ensom som den yngre og slankere som fikk oppmerksomheten. Og at folk ikke klarer skjønne når andre er opptatt, for eksempel om de leser eller hører på noe via ørepropper. Det er uansett opp til oss enkeltindivider å gjøre oss opp en mening om slike debatter, og det er en helt legitim mening å mene at folk IKKE burde fly rundt og si hei til kreti og pleti, også. La oss nå for guds skyld ikke late som at det at noen ytrer at de helst vil være i fred når de reiser kollektivt o.l. og at flere er enig med dem i det, gjør at "halve landet" blir så "presset" at de lukker seg inner i et skall. Så skjøre og lettpåvirkelige er vi ikke (og det er uansett ikke tredjeparts ansvar å drive selvsensur av hensyn til den type motreaksjoner) 5
^fmj Skrevet fredag kl 10:13 Skrevet fredag kl 10:13 Gjest b65d7...782 skrev (På 24.7.2025 den 9.43): Skriver sykepleier Kristine Tranøy(bildet)på vg Fine ord, men er redd tilnærmingen hennes er veldig naiv og at hun ikke forstår hele bildet. Ikke at jeg gjør det heller. Disse som dukker opp som ensomme i media, er ikke akkurat representative for majoriteten. Og hvor ensomme er de egentlig? Den som prøver å gjøre noe og virker å være genuin er Else Kåss, all honnør til henne.
Daisy 🌸 Skrevet fredag kl 16:15 Skrevet fredag kl 16:15 Det gir ingen mening at det er mange ensomme. Da burde man lett kunne lage et forum og si ‘hei jeg er ensom vil noen ha kontakt’, og så kunne de ensomme tatt kontakt med hverandre. Problemet er jo ofte at de som er ensomme har store krav til hvem de vil gå sammen med, de vil gå sammen med noen som allerede har mange venner, de vil bli invitert, fremfor å sette i gang med noe selv, og så videre. Det å gå fra å være ensom til å ikke være det, det krever noe av en. Har man først kommet seg ut av boblen hvor man tror ‘min ensomhet er andres ansvar’, så burde det være en enkel sak.
leticia Skrevet fredag kl 18:42 Skrevet fredag kl 18:42 Daisy 🌸 skrev (2 timer siden): Det gir ingen mening at det er mange ensomme. Man kan også føle seg ensom f.eks i et forhold, på jobben osv. Å være ensom og å være enslig og / eller alene er ikke nødvendigvis det samme, selv om det ofte overlapper. Daisy 🌸 skrev (2 timer siden): Problemet er jo ofte at de som er ensomme har store krav til hvem de vil gå sammen med, de vil gå sammen med noen som allerede har mange venner, de vil bli invitert, fremfor å sette i gang med noe selv, og så videre. Det er sant. Samtidig så er det endel som velger å være for seg selv. Det må ikke bli slik at de føler et press hvis de får en invitasjon. Som om deres ønske om å være for seg selv skal bli sett på som noe rart. Julaften er kroneksempelet her: Jeg gjør det selv også, inviterer folk som jeg vet kommer til å sitte alene på julaften hvis ikke de blir invitert. Men da må vi godta et nei, og ikke fortsette å presse på. 1
leticia Skrevet fredag kl 18:44 Skrevet fredag kl 18:44 ^fmj skrev (8 timer siden): Den som prøver å gjøre noe og virker å være genuin er Else Kåss, all honnør til henne. Tror nok dessverre hun gjør dette i hovedsak for å skape blest / oppmerksomhet rundt egen person. Jeg ser ikke den genuiniteten som du ser. 1
leticia Skrevet fredag kl 18:47 Skrevet fredag kl 18:47 knopflerbruce skrev (11 timer siden): Og den sedvanlige sutringen om "politisk korrekthet" gjentar seg, ja. Klart den gjør. Men hva er politisk korrekt? Det kommer vel helt an på hvilket parti man hører til kanskje? Eller kommer sutringen av at man føler man ikke får gjennomslag for eget politisk ståsted?
Baranladion Skrevet fredag kl 22:25 Skrevet fredag kl 22:25 leticia skrev (3 timer siden): Det er sant. Samtidig så er det endel som velger å være for seg selv. Det må ikke bli slik at de føler et press hvis de får en invitasjon. Som om deres ønske om å være for seg selv skal bli sett på som noe rart. Julaften er kroneksempelet her: Jeg gjør det selv også, inviterer folk som jeg vet kommer til å sitte alene på julaften hvis ikke de blir invitert. Men da må vi godta et nei, og ikke fortsette å presse på. Godt eksempel, jeg har selv flere ganger tenkt at det hadde vært ekstremt deilig å bare gi fullstendig f i julefeiringen, og nyte en god cognac, mat og en film for meg selv på selve dagen. Dette kunne jeg dog aldri funnet på å gjøre, fordi folk rundt meg hadde blitt bekymret og til og med ikke godtatt at jeg tok det valget. Svaret på spørsmålet om hva du gjorde julaften hadde da vært " jeg var alene og bare slappet av", jeg kan ikke tenke på mange som da hadde svart: Så deilig a! Å velge å bare ha tid for seg selv blir da plutselig en gjenstand for oppstandelse og senere spekulasjoner om min mentale helse. -Og ja, jeg skjønner at man kan finne en bedre dag å slappe av for seg selv på, men poenget står. 1
leticia Skrevet fredag kl 23:24 Skrevet fredag kl 23:24 Baranladion skrev (59 minutter siden): Godt eksempel, jeg har selv flere ganger tenkt at det hadde vært ekstremt deilig å bare gi fullstendig f i julefeiringen, og nyte en god cognac, mat og en film for meg selv på selve dagen. Dette kunne jeg dog aldri funnet på å gjøre, fordi folk rundt meg hadde blitt bekymret og til og med ikke godtatt at jeg tok det valget. Svaret på spørsmålet om hva du gjorde julaften hadde da vært " jeg var alene og bare slappet av", jeg kan ikke tenke på mange som da hadde svart: Så deilig a! Å velge å bare ha tid for seg selv blir da plutselig en gjenstand for oppstandelse og senere spekulasjoner om min mentale helse. -Og ja, jeg skjønner at man kan finne en bedre dag å slappe av for seg selv på, men poenget står. Jeg er jo litt glad i julen jeg da, men et år så tok jeg med meg det ene barnet og feiret jul i Disneyland Paris. En av de beste julefeiringene jeg har hatt De kan det der med å pynte til jul og lage god stemning
Martelè Skrevet lørdag kl 02:06 Skrevet lørdag kl 02:06 Alt er relativt. Jeg synes ikke hun var attraktiv. Noen kan synes DU er attraktiv. Ha håp, fordi jeg har sett mange syke ting
Daisy 🌸 Skrevet lørdag kl 09:00 Skrevet lørdag kl 09:00 Martelè skrev (6 timer siden): Alt er relativt. Jeg synes ikke hun var attraktiv. Noen kan synes DU er attraktiv. Ha håp, fordi jeg har sett mange syke ting Ja, det er DETTE jeg mener! Jeg pleide selv å være veldig attraktiv, og det medførte at mange ville være venn med akkurat meg. Det betyr ikke at alle likte meg, men mange nok til at jeg kunne velge og vrake. Men jeg kunne jo ikke være venn med alle… Jeg forsøkte å skrive om det over her. Dersom man føler seg ensom bare fordi Daisy og Rosie ikke har tid, så er man ikke egentlig ensom. Hadde man vært virkelig ensom så hadde man kunnet henge med Pepper og Dill. Hvorfor vil man ikke det? Man sier ofte at 80% av kvinnene vil ha 20% av mennene, men det samme gjelder motsatt vei. Og man tenker at ensomhet er knyttet til å finne noen av motsatt kjønn, men det handler jo vel så mye om noen av samme kjønn. Så hva er egentlig ensomhet? Er det å ikke få den kjæresten man helst vil ha? Har man lov å kalle seg ensom, hvis man har urimelig høye krav til andre? For meg handler fraværet av ensomhet ene og alene om å komme overens på et mentalt plan, kunne ha de samme kulturelle referansene, den samme humoren, etc. Og apropos det… Dere som svarer meg, over her, dere har misforstått. Tråden handler om opplevd ensomhet, ikke om å være alene fordi man har lyst.
Gjest 2f279...db4 Skrevet søndag kl 23:25 Skrevet søndag kl 23:25 Daisy 🌸 skrev (På 25.7.2025 den 18.15): Problemet er jo ofte at de som er ensomme har store krav til hvem de vil gå sammen med, de vil gå sammen med noen som allerede har mange venner, de vil bli invitert, fremfor å sette i gang med noe selv, og så videre. Det var nytt for meg. Mine krav er at man kan føre en samtale noen lunde, at man har noe til felles eller at man kan gjøre noen mer universelle aktiviteter som alle likevel gjør. For eksempel å gå tur, snakke sammen eller å finne på aktiviteter. Utover det så er jo allmenn folkeskikk viktig. Det var vel ikke så kravstort? Anonymous poster hash: 2f279...db4
Baranladion Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Daisy 🌸 skrev (På 25.7.2025 den 18.15): Problemet er jo ofte at de som er ensomme har store krav til hvem de vil gå sammen med, de vil gå sammen med noen som allerede har mange venner, de vil bli invitert, fremfor å sette i gang med noe selv, og så videre. Det å gå fra å være ensom til å ikke være det, det krever noe av en. Har man først kommet seg ut av boblen hvor man tror ‘min ensomhet er andres ansvar’, så burde det være en enkel sak. Det nederste er jeg enig i, men hvor får du det øverste fra? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå