Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"billig-bensin/diesel" samme som First Price produkter i matbutikken?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har utelukkende brukt Shell, men ser i drivstoff-appen at ymse automater ofte ligger lavere i pris, så i grunn "fristet" til å prøve.

så lurer, er det samme kvalitet/innhold på drivstoffet hos stasjoner/automater som gjerne er billigst vs. drivstoffet du kjøper på ST1 (Shell) Cirkle K  og Esso?

har noen, f.eks NAF eller andre (forbrukerrådet?), testet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke så mye og teste, drivstoff har krav til kvalitet og det er ikke så mange plasser hvor tankbilene henter det, vil tro at det i endel tilfeller er samme tanken de henter drivstoffet fra uansett navnet på stasjonen, kjedene kjøper inn det det er mest økonomisk i forhold til frakt o.l. 

Har fylt fra alle slags stasjoner og pumper i årtier uten at jeg en eneste gang har merket noen forskjell.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
agvg skrev (15 minutter siden):

Er vel ikke så mye og teste, drivstoff har krav til kvalitet

ja det er vel fastlagte normer på drivstoff som man ikke har lov å tukle med, men hvor mange stoffer/tilsetninger er det i drivstoffet som man evt. står mer fritt å ha lite/mye av? Jeg er ikke kjemiker, men bare en tanke som streifer meg.

Biltema-oljer følger også normen (B1 A2 osv.) men er jo mange som påstår eller "mistenker" at det allikevel ikke har samme kvalitet som Castrol og andre kjente merkenavn.

btw, jeg er ikke prippen eller noe imot First Price, senest kjøpt FP fiskekaker i dag, så det er sagt :D

Endret av Mr.M
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har fått problemer fordi de har fylt drivstoff fra billige automatstasjoner, med unntak av enkelte land der det kan forekomme at drivstoffet er forurenset. Jeg tilbyr ikke noe mer enn synsing og anekdoter her, men skulle tro at noen ville flagget om "feil" merke drivstoff forårsaket tette dyser, koksing, tett DPF eller hva enn de prøver å unngå med å tilsette rensemiddel som ingen andre har.

Viktigste du kan gjøre er å kjøre bilen lengre turer om gangen og ikke la drivstoffet sitte for lenge på tanken, så tror jeg du har en mye bedre forutsetning for å ha en frisk og ren motor enn hva nå drivstoffet skulle tilsettes.

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (15 minutter siden):

Biltema-oljer følger også normen (B1 A2 osv.) men er jo mange som påstår eller "mistenker" at det allikevel ikke har samme kvalitet som Castrol og andre kjente merkenavn.

Olje er religion, det er tro, håp og kjærlighet men som regel like lite faktabasert som annen relgion.

Både olje og drivstoff er fullt mulig og analysere for og finne kvaliteten, du kan alltids argumentere at svindyre oljer er bedre, men billige oljer må jo oppfylle kravene ellers hadde jo selgerne blitt erstatningspliktige.

 

 

Endret av agvg
Skrevet

Vil du ha det beste, eller noe som såvidt er godt nok? Om bilen har en lei tendens til motorhavari og uventede feilmeldinger, vil du vurdere en olje og bensin som lover å rense og beskytte motoren, eller vil du godta overhale dieseldyser og glødeplugger annenhvert år?

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Vil du ha det beste, eller noe som såvidt er godt nok? Om bilen har en lei tendens til motorhavari og uventede feilmeldinger, vil du vurdere en olje og bensin som lover å rense og beskytte motoren, eller vil du godta overhale dieseldyser og glødeplugger annenhvert år?

Men det finnes knapt noe grunnlag for slike påstander.

Skrevet (endret)

Ville ikke sagt det er forskjell mellom Circle k ved Equinor enn Yx i nærheten.

(K der er nok dyrest i Rogaland)

Er forskjell på 98 oktan og 95 men 98 er mye dyrere.

Endret av joandreas
Skrevet
joandreas skrev (6 minutter siden):

Ville ikke sagt det er forskjell mellom Circle k ved Equinor enn Yx i nærheten.

(K der er nok dyrest i Rogaland)

Er forskjell på 98 oktan og 95 men 98 er mye dyrere.

98 oktan har vært ett nisjeprodukt i årevis, nå er det jo blitt mer aktuelt ettersom man blander inn mer etanol i 95 oktan bensin, 98 er rein bensin som har mye bedre lagringsegenskaper.

Skrevet
Mr.M skrev (1 time siden):

jeg har utelukkende brukt Shell, men ser i drivstoff-appen at ymse automater ofte ligger lavere i pris, så i grunn "fristet" til å prøve.

så lurer, er det samme kvalitet/innhold på drivstoffet hos stasjoner/automater som gjerne er billigst vs. drivstoffet du kjøper på ST1 (Shell) Cirkle K  og Esso?

har noen, f.eks NAF eller andre (forbrukerrådet?), testet det?

Fyll der det passer deg, og hvor det er billigst. Alt som selges på norske stasjoner oppfyller gitte krav.

Skrevet (endret)
agvg skrev (53 minutter siden):

Både olje og drivstoff er fullt mulig og analysere for og finne kvaliteten, du kan alltids argumentere at svindyre oljer er bedre, men billige oljer må jo oppfylle kravene ellers hadde jo selgerne blitt erstatningspliktige.

jeg forsøkte google "kvalitetskontroll av drivstoff" og eneste treff er i grunn på Lovdata, hvor det står:

"De som importerer, sammensetter, distribuerer og omsetter bensin og autodiesel skal sørge for kontroll av drivstoffkvalitetene"

det kan virke som det ikke er utført uavhengige kvalitettester, i alle her i landet.

 

apropos krav/norm, så mistenker jeg det er minimumskrav, mens det ikke er "forbudt" å forbedre egenskapene på drivstoff, og jeg tror at det er bruken av fordyrende tilsetningstoffer som er forskjellen på "fullpris" drivstoff vs. billigvariantene;

SHELL

FuelSave 95: Standard 95 oktan bensinprodukt. Inneholder fem prosent Etanol. Har tilsetninger for å ivareta motoren og sikre optimal drivstofføkonomi.

CIRCLE K

Miles 95 bensin: Inneholder tilsetninger som primært skal rengjøre viktige deler i motoren, men også redusere friksjonen i deler av motoren hvor motoroljen har vanskelig for å komme til. Dette bidrar til å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet med inntil 2,7 prosent

 

ESSO

Synergi Bensin 95: 95 bensin med rensemiddel som skal rengjøre viktige deler i motoren (som for eksempel inntaksventilene) og beskytte mot korrosjon.

https://www.motor.no/bensin-diesel/her-er-drivstoffvariantene/112535

 

altså, disse kjemiske tilsetningene koster å tilføre, og vi kan vel da muligens anta/spekulerer i at billigdrivstoff ikke har disse tilsatt :roll:

Endret av Mr.M
Skrevet

Jeg fyller diesel fra Uno X som har en enkel dobbeltpumpe"stasjon" hos min lokale Rema 1000. De pleier å ligge 10 øre under st1 og Circle K og jeg har aldri merket problemer med kvaliteten.
Det er vel helt vanlig bensin og diesel såvidt jeg vet, ikke noe premium eller ekstra, men jeg har ikke sjekket det heller.

Skrevet
N-4K0 skrev (1 minutt siden):

aldri merket problemer med kvaliteten.

greia er vel at det evt. tar år å avdekke forskjell eller oppdages aldri i hele tatt.

Det mest åpenbare som ville blitt oppdaget, er forbruk pr. mil

siden merkevare sies å inneholde tilsetning for redusert drivstofforbruk, og billigvarianten evt. ikke har dette.

Skrevet (endret)
agvg skrev (1 time siden):

Olje er religion, det er tro, håp og kjærlighet men som regel like lite faktabasert som annen relgion.

vi mangler fakta fordi det ikke er særlig godt kjent hva som foregår i kulissene. Vil ikke kalle det hemmelighold, men bare ikke alment kjent kanskje.

F.eks. er det "rykter" om at Biltema-oljer er levert av Statoil (equinor) hvilket da skulle bety god kvalitet. Men som med drivstoff, forskjellen i forhold til dyr olje, kan ligge i hva som er gjort av forbedrede egenskaper, utover minstekrav/norm, i den olja du kjøper i hylla på Cirkler K stasjonen

Endret av Mr.M
Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

vi mangler fakta fordi det ikke er særlig godt kjent hva som foregår i kulissene. Vil ikke kalle det hemmelighold, men bare ikke alment kjent kanskje.

F.eks. er det "rykter" om at Biltema-oljer er levert av Statoil (equinor) hvilket da skulle bety god kvalitet. Men som med drivstoff, forskjellen i forhold til dyr olje, kan ligge i hva som er gjort av forbedrede egenskaper, utover minstekrav/norm.

Det er nok ikke Statoil, tviler på at Statoil lager sin egen motorolje lengre, en stund solgte de carlube, en britisk leverandør, kannene var identiske. Nå ser de litt anderledes ut så de kan ha byttet leverandør. Det betyr jo ingenting så lenge olja holder kravene.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Det betyr jo ingenting så lenge olja holder kravene.

du gjentar det mantra, og er muligens riktig, en risikerer ikke ødelegge motoren hverken med olje/drivstoff av billig-sorten. Men kravene/normen på olje/drivstoff ser ut til å være veldig basic (tabeller)

https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2000-03-22-287

så, som jeg har vært inne på tidligere, det spørs om ikke normalpriset drivstoff (og olje) er forbedret "på eget initiativ" utover dette. Er i alle fall den tesen jeg finner mest plausibel pr. nå.

Skrevet

For mange år siden var det en kjede som prøvde å selge billig lavoktan-bensin. 87- eller 85-oktan eller hva det var. Den skulle i teorien være kompatibel med det meste av da moderne biler men det gikk visst hardt utover motorene. Den forsvant veldig fort igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...