Mr.M Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden jeg har utelukkende brukt Shell, men ser i drivstoff-appen at ymse automater ofte ligger lavere i pris, så i grunn "fristet" til å prøve. så lurer, er det samme kvalitet/innhold på drivstoffet hos stasjoner/automater som gjerne er billigst vs. drivstoffet du kjøper på ST1 (Shell) Cirkle K og Esso? har noen, f.eks NAF eller andre (forbrukerrådet?), testet det?
Mannen med ljåen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden De har gjerne ikke premium, som 98oktan Miles+ og V-power.
agvg Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Er vel ikke så mye og teste, drivstoff har krav til kvalitet og det er ikke så mange plasser hvor tankbilene henter det, vil tro at det i endel tilfeller er samme tanken de henter drivstoffet fra uansett navnet på stasjonen, kjedene kjøper inn det det er mest økonomisk i forhold til frakt o.l. Har fylt fra alle slags stasjoner og pumper i årtier uten at jeg en eneste gang har merket noen forskjell. 2
Mr.M Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden (endret) agvg skrev (15 minutter siden): Er vel ikke så mye og teste, drivstoff har krav til kvalitet ja det er vel fastlagte normer på drivstoff som man ikke har lov å tukle med, men hvor mange stoffer/tilsetninger er det i drivstoffet som man evt. står mer fritt å ha lite/mye av? Jeg er ikke kjemiker, men bare en tanke som streifer meg. Biltema-oljer følger også normen (B1 A2 osv.) men er jo mange som påstår eller "mistenker" at det allikevel ikke har samme kvalitet som Castrol og andre kjente merkenavn. btw, jeg er ikke prippen eller noe imot First Price, senest kjøpt FP fiskekaker i dag, så det er sagt Endret 18 timer siden av Mr.M
Gavekort Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Jeg har aldri hørt om noen som har fått problemer fordi de har fylt drivstoff fra billige automatstasjoner, med unntak av enkelte land der det kan forekomme at drivstoffet er forurenset. Jeg tilbyr ikke noe mer enn synsing og anekdoter her, men skulle tro at noen ville flagget om "feil" merke drivstoff forårsaket tette dyser, koksing, tett DPF eller hva enn de prøver å unngå med å tilsette rensemiddel som ingen andre har. Viktigste du kan gjøre er å kjøre bilen lengre turer om gangen og ikke la drivstoffet sitte for lenge på tanken, så tror jeg du har en mye bedre forutsetning for å ha en frisk og ren motor enn hva nå drivstoffet skulle tilsettes.
agvg Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Mr.M skrev (15 minutter siden): Biltema-oljer følger også normen (B1 A2 osv.) men er jo mange som påstår eller "mistenker" at det allikevel ikke har samme kvalitet som Castrol og andre kjente merkenavn. Olje er religion, det er tro, håp og kjærlighet men som regel like lite faktabasert som annen relgion. Både olje og drivstoff er fullt mulig og analysere for og finne kvaliteten, du kan alltids argumentere at svindyre oljer er bedre, men billige oljer må jo oppfylle kravene ellers hadde jo selgerne blitt erstatningspliktige. Endret 18 timer siden av agvg
Mannen med ljåen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Vil du ha det beste, eller noe som såvidt er godt nok? Om bilen har en lei tendens til motorhavari og uventede feilmeldinger, vil du vurdere en olje og bensin som lover å rense og beskytte motoren, eller vil du godta overhale dieseldyser og glødeplugger annenhvert år?
joandreas Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Ville sagt premium bensin ikke er verdt det uansett. https://www.consumerreports.org/cars/fuel-economy-efficiency/why-you-might-not-actually-need-premium-gas-a6382185831/
agvg Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Vil du ha det beste, eller noe som såvidt er godt nok? Om bilen har en lei tendens til motorhavari og uventede feilmeldinger, vil du vurdere en olje og bensin som lover å rense og beskytte motoren, eller vil du godta overhale dieseldyser og glødeplugger annenhvert år? Men det finnes knapt noe grunnlag for slike påstander.
joandreas Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Ville ikke sagt det er forskjell mellom Circle k ved Equinor enn Yx i nærheten. (K der er nok dyrest i Rogaland) Er forskjell på 98 oktan og 95 men 98 er mye dyrere. Endret 18 timer siden av joandreas
agvg Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden joandreas skrev (6 minutter siden): Ville ikke sagt det er forskjell mellom Circle k ved Equinor enn Yx i nærheten. (K der er nok dyrest i Rogaland) Er forskjell på 98 oktan og 95 men 98 er mye dyrere. 98 oktan har vært ett nisjeprodukt i årevis, nå er det jo blitt mer aktuelt ettersom man blander inn mer etanol i 95 oktan bensin, 98 er rein bensin som har mye bedre lagringsegenskaper.
Jalla21 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Mr.M skrev (1 time siden): jeg har utelukkende brukt Shell, men ser i drivstoff-appen at ymse automater ofte ligger lavere i pris, så i grunn "fristet" til å prøve. så lurer, er det samme kvalitet/innhold på drivstoffet hos stasjoner/automater som gjerne er billigst vs. drivstoffet du kjøper på ST1 (Shell) Cirkle K og Esso? har noen, f.eks NAF eller andre (forbrukerrådet?), testet det? Fyll der det passer deg, og hvor det er billigst. Alt som selges på norske stasjoner oppfyller gitte krav.
Mr.M Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden (endret) agvg skrev (53 minutter siden): Både olje og drivstoff er fullt mulig og analysere for og finne kvaliteten, du kan alltids argumentere at svindyre oljer er bedre, men billige oljer må jo oppfylle kravene ellers hadde jo selgerne blitt erstatningspliktige. jeg forsøkte google "kvalitetskontroll av drivstoff" og eneste treff er i grunn på Lovdata, hvor det står: "De som importerer, sammensetter, distribuerer og omsetter bensin og autodiesel skal sørge for kontroll av drivstoffkvalitetene" det kan virke som det ikke er utført uavhengige kvalitettester, i alle her i landet. apropos krav/norm, så mistenker jeg det er minimumskrav, mens det ikke er "forbudt" å forbedre egenskapene på drivstoff, og jeg tror at det er bruken av fordyrende tilsetningstoffer som er forskjellen på "fullpris" drivstoff vs. billigvariantene; SHELL FuelSave 95: Standard 95 oktan bensinprodukt. Inneholder fem prosent Etanol. Har tilsetninger for å ivareta motoren og sikre optimal drivstofføkonomi. CIRCLE K Miles 95 bensin: Inneholder tilsetninger som primært skal rengjøre viktige deler i motoren, men også redusere friksjonen i deler av motoren hvor motoroljen har vanskelig for å komme til. Dette bidrar til å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet med inntil 2,7 prosent ESSO Synergi Bensin 95: 95 bensin med rensemiddel som skal rengjøre viktige deler i motoren (som for eksempel inntaksventilene) og beskytte mot korrosjon. https://www.motor.no/bensin-diesel/her-er-drivstoffvariantene/112535 altså, disse kjemiske tilsetningene koster å tilføre, og vi kan vel da muligens anta/spekulerer i at billigdrivstoff ikke har disse tilsatt Endret 17 timer siden av Mr.M
N-4K0 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg fyller diesel fra Uno X som har en enkel dobbeltpumpe"stasjon" hos min lokale Rema 1000. De pleier å ligge 10 øre under st1 og Circle K og jeg har aldri merket problemer med kvaliteten. Det er vel helt vanlig bensin og diesel såvidt jeg vet, ikke noe premium eller ekstra, men jeg har ikke sjekket det heller.
Mr.M Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden N-4K0 skrev (1 minutt siden): aldri merket problemer med kvaliteten. greia er vel at det evt. tar år å avdekke forskjell eller oppdages aldri i hele tatt. Det mest åpenbare som ville blitt oppdaget, er forbruk pr. mil siden merkevare sies å inneholde tilsetning for redusert drivstofforbruk, og billigvarianten evt. ikke har dette.
Mr.M Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden (endret) agvg skrev (1 time siden): Olje er religion, det er tro, håp og kjærlighet men som regel like lite faktabasert som annen relgion. vi mangler fakta fordi det ikke er særlig godt kjent hva som foregår i kulissene. Vil ikke kalle det hemmelighold, men bare ikke alment kjent kanskje. F.eks. er det "rykter" om at Biltema-oljer er levert av Statoil (equinor) hvilket da skulle bety god kvalitet. Men som med drivstoff, forskjellen i forhold til dyr olje, kan ligge i hva som er gjort av forbedrede egenskaper, utover minstekrav/norm, i den olja du kjøper i hylla på Cirkler K stasjonen Endret 17 timer siden av Mr.M
agvg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Mr.M skrev (Akkurat nå): vi mangler fakta fordi det ikke er særlig godt kjent hva som foregår i kulissene. Vil ikke kalle det hemmelighold, men bare ikke alment kjent kanskje. F.eks. er det "rykter" om at Biltema-oljer er levert av Statoil (equinor) hvilket da skulle bety god kvalitet. Men som med drivstoff, forskjellen i forhold til dyr olje, kan ligge i hva som er gjort av forbedrede egenskaper, utover minstekrav/norm. Det er nok ikke Statoil, tviler på at Statoil lager sin egen motorolje lengre, en stund solgte de carlube, en britisk leverandør, kannene var identiske. Nå ser de litt anderledes ut så de kan ha byttet leverandør. Det betyr jo ingenting så lenge olja holder kravene.
Mr.M Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden agvg skrev (1 minutt siden): Det betyr jo ingenting så lenge olja holder kravene. du gjentar det mantra, og er muligens riktig, en risikerer ikke ødelegge motoren hverken med olje/drivstoff av billig-sorten. Men kravene/normen på olje/drivstoff ser ut til å være veldig basic (tabeller) https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2000-03-22-287 så, som jeg har vært inne på tidligere, det spørs om ikke normalpriset drivstoff (og olje) er forbedret "på eget initiativ" utover dette. Er i alle fall den tesen jeg finner mest plausibel pr. nå.
sedsberg Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden For mange år siden var det en kjede som prøvde å selge billig lavoktan-bensin. 87- eller 85-oktan eller hva det var. Den skulle i teorien være kompatibel med det meste av da moderne biler men det gikk visst hardt utover motorene. Den forsvant veldig fort igjen.
Mannen med ljåen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Husker ikke oktantallet, men jeg husker å ha sett lavere oktantall til salgs i Danmark. Alle bensinkjøretøy jeg har sett i Norge er merket at de krever 95. Får Danmark spesialtilpassede biler?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå