Gå til innhold

feil software?

Yippee007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Uderzo said:

2. Hvorfor re-enkode?

Ser ut som dette er oppskalering av en video med lav oppløsning (typ DVD kvalitet).

Slik konvertering (oppskalering) av video krever litt hestekrefter. Jeg har gjort dett nylig med VHS opptak. Det går med en hastighet på 18 fps på en ganske moderne maskin bygget for spilling.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Skrevet
Uderzo skrev (17 minutter siden):

1. Bruk Handbrake for å re-enkode video, det er gratis og open source.

2. Hvorfor re-enkode?

Prøvde Handbrake, men synes ikke kvaliteten ble noe bedre... 

tips? 

Har noen filer med dårlig kvalitet, prøver få dem litt bedre... 

Skrevet
Thor. skrev (1 minutt siden):

Ser ut som dette er oppskalering av en video med lav oppløsning (typ DVD kvalitet).

Slik konvertering av video krever litt hestekrefter. Jeg har gjort dett nylig med VHS opptak. Det går med en hastighet på 18 fps på en ganske moderne maskin bygget for spilling.

La ikke merke til det. Ja, det er krevende, spesielt hvis man bruker CPU, raskere med GPU.

Det er stort sett poengløst, spør du meg. Med noen unntak(f.eks. animasjon) så ser det som regel ræva ut med AI oppskalering.
Jeg foretrekker å se på DVD-en og la TV-en oppskalere til 4K(moderne TV-er gjør stort sett en bra jobb) uten å legge til detaljer.

Skrevet
Thor. skrev (6 minutter siden):

Slik konvertering av video krever litt hestekrefter. Jeg har gjort dett nylig med VHS opptak. Det går med en hastighet på 18 fps på en ganske moderne maskin bygget for spilling.

Ja det stemmer, er typ DVD kvalitet.... 

kan se om jeg får lagt ut setup... ikke all verden.... 

Skrevet
Yippee007 skrev (Akkurat nå):

Prøvde Handbrake, men synes ikke kvaliteten ble noe bedre... 

tips? 

Har noen filer med dårlig kvalitet, prøver få dem litt bedre... 

Som det nevnes så betyr det AI oppskalering, som ikke er spesielt imponerende når det kommer til SD materiale. Jeg personlig ville ikke ha brukt noe tid på det, du taper noe kvalitet ved re-enkoding og AI forbedrer ikke kvaliteten nevneverdig og introduserer ofte nye problemer.

• Liker 2
Skrevet
Uderzo skrev (3 minutter siden):

La ikke merke til det. Ja, det er krevende, spesielt hvis man bruker CPU, raskere med GPU.

Det er stort sett poengløst, spør du meg. Med noen unntak(f.eks. animasjon) så ser det som regel ræva ut med AI oppskalering.
Jeg foretrekker å se på DVD-en og la TV-en oppskalere til 4K(moderne TV-er gjør stort sett en bra jobb) uten å legge til detaljer.

Klarer den oppskalere via tvn via Emby eller PLEX?

ny på dette, så setter pris på alle tips:) 

Skrevet
Yippee007 skrev (Akkurat nå):

Klarer den oppskalere via tvn via Emby eller PLEX?

ny på dette, så setter pris på alle tips:) 

Oppskaleringen TV-en gjør, er enkelt forklart å gjøre bildet større, slik at videoen fyller hele skjermen uten å se pikselert eller uskarp ut. Det skjer uavhengig av avspilleren.
Å få SD, DVD, til å se bedre ut er en annen sak. Du har lite å jobbe med en gammel TV-serie på DVD er jeg redd, da må du bruke AI for å finne på detaljer, gjette seg fram.
Hvis kilden er veldig god, og man har god kunnskap og tid til å finjustere, kan resultatet bli ganske bra. Men slike "one click"-løsninger fungerer sjelden optimalt.

Skrevet

Oppskalering er normalt ikke verdt jobben. Hvis du investerer i det beste som finnes i dag, noe du ikke får gratis, så kan du få resultater som er verdt det. Normalt sett får en resultater med åpenbare artefakter som ofte ser verre ut enn å bare kjøre litt forbedring slik som f.eks med M-classic som jeg kjøpte i sin tid.

Ingenting slår en god 1080p kilde enn så lenge. Selv 2160p synes jeg for sjelden er verdt prisen i praksis for mange titler.

• Liker 2
Skrevet

Tror 7800 xt en min brukte 1/2 timer på 10 minutt video. Blir bare veldig dyrt å bruke skybasert tjeneste.

(Brukte annet på topaz enn starlight mini Da den trenger nvidia skjermkort med 8gb)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser på første post at kilde har oppløsning 854x480. Så opplegget er vel å oppskalere til en høyere oppløsning f.eks 1920x1080. Tanken er vel at en ved hjelp av Ai kan gjøre dette bedre enn oppskalering uten Ai.

Endret av Svein M
Skrevet

Tror problemet er at mange som selger slike løsninger har høykvalitets-film i full HD og så later dem som de har lavkvalitets-kilde som oppskaleres til full HD igjen. Ser jo selvfølgelig veldig bra ut, men er bare juks og bedrag.

En AI modell kan være bra på noe, men feile spektakulært på noe annet, så å oppskalere en hel film med ok kvalitet krever en haug med modellere og manuell jobb. Dette er jobb for spesielt interesserte som gjerne kan ta seg godt betalt.

Skrevet (endret)

Garbage in = garbage out

Man får ikke mer data ut av ei kilde enn det som er lagret og skalering er et kompromiss mellom ytelse, skarphet og glatthet.

Det funker bedre andre veien. Å ha ei god eller lossless kilde for så å minke mengden data ved hjelp av en effektiv encoder eller redusere oppløsningen og eller / framerate.

Last ned DaVinci Resolve. Gratisversjonen har ikke Super Scale som i Studio-versjonen. Men du får skalert greit likevel. 

https://www.blackmagicdesign.com/no/products/davinciresolve

Endret av BadCat
Skrevet
Thor. skrev (På 19.7.2025 den 22.13):

Slik konvertering (oppskalering) av video krever litt hestekrefter. Jeg har gjort dett nylig med VHS opptak. Det går med en hastighet på 18 fps på en ganske moderne maskin bygget for spilling.

Har masse VHS og DVD etter besteforeldre døde. Råtner dataen, eller har jeg fortsatt tid på meg for å digitalisere? 

Skrevet
15 minutes ago, Sjørøver said:

Har masse VHS og DVD etter besteforeldre døde. Råtner dataen, eller har jeg fortsatt tid på meg for å digitalisere? 

Svaret er vel jo før jo heller
Selve lagringsmediene varer ikke evig. 
Særlig hjemmebrente CD kan ha overraskende kort varighet.

DVD skal vare 30år +

VHS rundt det samme

Skrevet
52 minutes ago, Sjørøver said:

Blidekvaliteten forringes jo lengre en venter.

Her er et eksempel fra en av filmene jeg vokste opp med Hercules - Verdens sterkeste mann:
https://mega.nz/file/UDJk3TqQ#5OgYl0383k8w-gqQoAUawM7zRFXYFKSj_jR2_s1y2Ak

0:00-2:20 er originalvideo rett fra VHS-båndet
Resten er et eksempel på AI sitt forsøk på oppskalering til høyere oppløsning, med filtrering av bildestøy. Denne er noe mørkere i bildet på grunn av vannmerket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...