Gå til innhold

Debatt: Spillet som forandret meg for alltid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg liker vinklingen til skribenten. Foreløpig har jeg spillet på ønskelisten min på Steam og kan selvsagt ikke dele entusiasmen. Men er det et spill som forandret meg så er det Europa Universalis 4. Det alene er ansvarlig for at jeg har tonnevis med bøker innenfor sjangrene politikk, filosofi og historie i bokhyllene hjemme. For eks. ble jeg svært nysgerrig på Mogulene (Mughals) som regjerte i India. Jeg ble interessert i deres historie som uomtvistelig førte meg til Djengis Khan for deretter å føre meg til Russlands historie. Jeg ble kjent med de ulike khanatene og hvordan noen ble kristne mens andre ble muslimer. Den gyldne horden, Perm khanatet, Aq Qyunlu, Qara Qyunlu, Transoxiana og ikke minst Timuridene. Det er interessant historie.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Clair Obscur har uten tvil den mest utrolige og beste historien jeg har opplevd. Uansett medium.

Ok, nå gikk jeg fra mildt skeptisk til at dette blir et must have.

• Liker 2
Skrevet
Boing_80 skrev (8 timer siden):

Jeg liker vinklingen til skribenten. Foreløpig har jeg spillet på ønskelisten min på Steam og kan selvsagt ikke dele entusiasmen. Men er det et spill som forandret meg så er det Europa Universalis 4. Det alene er ansvarlig for at jeg har tonnevis med bøker innenfor sjangrene politikk, filosofi og historie. For eks. ble jeg svært nysgerrig på Mogulene (Mughals) som regjerte i India. Jeg ble interessert i deres historie som uomtvistelig førte meg til Djengis Khan for deretter å føre meg til Russlands historie. Jeg ble kjent med de ulike khanatene og hvordan noen ble kristne mens andre ble muslimer. Den gyldne horden, Perm khanatet, Aq Qyunlu, Qara Qyunlu, Transoxiana og ikke minst Timuridene. Det er interessant historie.

Dette var nedverdigende lesning for meg, det mest livsforandrede spillet for min del var resident evil på PS1, fikk meg ikke til å lese en eneste bok, eller bli interessert i noe som helst, annet enn å forstå at spill er gøy, og zombier ruler. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (23 minutter siden):

Dette var nedverdigende lesning for meg, det mest livsforandrede spillet for min del var resident evil på PS1, fikk meg ikke til å lese en eneste bok, eller bli interessert i noe som helst, annet enn å forstå at spill er gøy, og zombier ruler. 

Nedverdigende? På hvilken måte?

Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Nedverdigende? På hvilken måte?

Ikke noe du har skyld i, les innlegget som at jeg er en veldig enkel sjel hva angår spill 🤣
Kreds til ditt innlegg, på alle måter :)

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Ikke noe du har skyld i, les innlegget som at jeg er en veldig enkel sjel hva angår spill 🤣
Kreds til ditt innlegg, på alle måter :)

Okei :D Det er bra at du utdypet det fordi det kunne høres ut som noe helt annet enn det du mente. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Okei :D Det er bra at du utdypet det fordi det kunne høres ut som noe helt annet enn det du mente. 

Haha ja, jeg er enig i det, bra du spør. Innlegget ditt var bare en øyeåpner, der spill faktisk kan gjøre en stor forandring på folk, mens jeg bare digga zombier etter min største spillopplevelse. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Haha ja, jeg er enig i det, bra du spør. Innlegget ditt var bare en øyeåpner, der spill faktisk kan gjøre en stor forandring på folk, mens jeg bare digga zombier etter min største spillopplevelse. 

For å komme deg i møte så har jeg stor interesse for Resident Evil spillene. For meg er de egen sjanger i seg selv. Jeg har alle som er utgitt på Steam i biblioteket mitt.

Uten navn.png

De mongolske khanatene hadde jo noen stiling flagg da!

Althistory: Ideology flags of The Timurid Empire by LordOguzHan on  DeviantArt

2560px-Golden_Horde_flag_1339.svg.png

Flag_of_Kara_Koyunlu_dynasty.png

2560px-Flag_of_Ak_Koyunlu.svg.png

uzbek_khanate_by_ilkhanaterevival_de7a6g

latest?cb=20160725001714

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

For å komme deg i møte så har jeg stor interesse for Resident Evil spillene. For meg er de egen sjanger i seg selv. Jeg har alle som er utgitt på Steam i biblioteket mitt.

Uten navn.png

Herlig, du er på min liste over alrighte folk på diskusjon.no! 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Herlig, du er på min liste over alrighte folk på diskusjon.no! 

Hehehehe :D Kult. Om ikke annet så har Resident Evil spillene lært meg å spare på kuler, være rask på avtrekkeren og ikke stole på Wesker.

Og av en eller annen grunn digger jeg Umbrella...

Uten navn.png

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Hehehehe :D Kult. Om ikke annet så har Resident Evil spillene lært meg å spare på kuler, være rask på avtrekkeren og ikke stole på Wesker.

Haha! Jeg har også lært at noen utfordringer (achievements) selvom de virker helt utrolig umulige, faktisk er mulig å klare hvis du prøver mange nok ganger, eller ikke gir opp så lett ;)

Hey, fikk meg til å innse at RE gav meg noe mer enn bare å digge zombier allikevel, takk @Boing_80

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Haha! Jeg har også lært at noen utfordringer (achievements) selvom de virker helt utrolig umulige, faktisk er mulig å klare hvis du prøver mange nok ganger, eller ikke gir opp så lett ;)

Herlige spill! 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Boing_80 said:

Men er det et spill som forandret meg så er det Europa Universalis 4. Det alene er ansvarlig for at jeg har tonnevis med bøker innenfor sjangrene politikk, filosofi og historie i bokhyllene hjemme. 

Jeg har også lest en god del historie pga EU4 :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Reg2000 skrev (2 minutter siden):

Jeg har også lest en god del historie pga EU4 :)

Da er vi to :) Jeg vet jo at spillet ikke er og kan heller ikke bli 100% korrekt, men steike hvor nære det er. Det er som å se historie utfolde seg i 3D. Takket være Crusader Kings 2 skjønte jeg bedre det føydalistiske systemet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...