Gå til innhold

Valg av ringeklokke med video?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt nest doorbell noen år, men ønsker å gå vekk i fra nest sine produkter.

Noen som har en ringeklokke å anbefale? Vil unngå abonnement, men ønsker at video lagres, ansiktsgjenkjenning og god kvalitet. 

Har vurdert Unifi Doorbell G4 pro, men synes det blir i meste laget for en ringeklokke.

Er reolink doorbell et greit valg? Wifi eller PoE utgaven jeg vurderer her. 

Setter pris på erfaringer fra andre 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Aqara sine Video Doorbel G4 og er kjempefornøyd. Den går dog på 8xAA eller noe sånt og har en wifi-repeater som må plasseres innen rimelighetens grenser. Homekit-støtte har den også. Mtp batterilevetid så har jeg bytta batteri en gang tror jeg på 2 1/2. 

Skrevet (endret)

@ilpostino

Flere grunner 

Appen er treg i bruk, tar lang tid å laste video. Varslinger har for lang forsinkelse, både via appen og via høyttalere den er koblet mot. Gjenkjenning av pakker virker ikke. Ansiktsgjenkjenning er veldig upålitelig.

Alt dette kunne jeg overlevd videre, men når de nå øker prisen pr år til 1000 kroner for å få disse ekstra funksjonene så ble det avgjørende for min del.

Det er spesielt to ting jeg kommer til å savne. Varsling via stemme på høyttalere i huset, og forhåndsdefinerte meldinger jeg kan gi til de som står utenfor.

Jeg har veldig lyst på unifi g4 pro, men slik jeg har forstått det så kan hverken fingeravtrykk eller den lille skjermen brukes til noe fornuftig. I tillegg koster den altfor mye i forhold til hva jeg ønsker å bruke på en ringeklokke.

Så jeg kommer til å prøve reolink doorbell PoE. Der lagres alt på minnekort, men kommer til å koble til lagring mot ftp i tillegg. Ingen månedlige kostnader heller.

Endret av ProphetSe7en
Skrevet
ProphetSe7en skrev (2 minutter siden):

Alt dette kunne jeg overlevd videre, men når de nå øker prisen pr år til 1000 kroner for å få disse ekstra funksjonene så ble det avgjørende for min del.

Jeg har Nest kamera, og fått økning i prisen der også. Det du nevner er ting de burde ha på plass før de hever prisen. 

Skrevet
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Jeg har Nest kamera, og fått økning i prisen der også. Det du nevner er ting de burde ha på plass før de hever prisen. 

Har du flere kamera innen nest så kan jo kanskje den årlige prisen forsvares. For min del er det ikke aktuelt når det finnes bedre alternativer der dette ikke er nødvendig.

Skrevet

Har hatt 3 forskjellige ringeklokker. Alle fått strøm fra ringetrafoen.

Den første var Google sin ringeklokke, før de ble navngitt over til Nets. Var lei at den veldig ofte falt ut fra wifinettet. Veldig god dekning på stedet. Samt kun 3 timer opptak uten å betale. Underlig nok så ser det ut som den fungerer fint hos min mor, med langt dårligere wifi dekning.

Byttet over til Netatmo sin, da jeg hadde værstasjonen (Viste seg å bruke 2 forskjellige apper). Det var veldig lite utfall på den, men appen var rett og slett vond å bruke for å svare når det ringte på. Mulig ikke brukt ofte nok slik at jeg lærte meg den skikkelig. Men treg og vond å bruke. Hadde 2TB gratis nettlagring på den, samt eget SD kort hvis jeg ikke husker feil. Alt ble lagret hos Dropbox hvis jeg ikke husker feil.

Byttet over til den billige av de 2 doorbell utgavene til Ubiqiti (Ikke pakkekamera), og ikke merket noe utfall fra den i det hele tatt. Null problem med lokal lagring da jeg har Dream Machine Pro SE. Ikke fått testet så mye med svar på den ennå. (Ikke så ofte jeg får besøk når jeg ikke er hjemme).

Den har litt smalere synsbredde enn de to andre jeg har testet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AndersT2 skrev (På 18.7.2025 den 10.46):

Byttet over til den billige av de 2 doorbell utgavene til Ubiqiti (Ikke pakkekamera), og ikke merket noe utfall fra den i det hele tatt. Null problem med lokal lagring da jeg har Dream Machine Pro SE. Ikke fått testet så mye med svar på den ennå. (Ikke så ofte jeg får besøk når jeg ikke er hjemme).

Den har litt smalere synsbredde enn de to andre jeg har testet.

De ringeklokkene fra Ubiquiti UniFi er dyre. Har dem en billig utgave? Fant hos DustinHome 3 på 5000kr, 4000kr og 2500kr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en smart ringeklokke.
Har vurdert Ring, men en nyere artikkel fikk jeg til å tenke meg litt om.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/QMenqJ/ring-brukere-i-harnisk-etter-mystiske-innlogginger-paa-kameraene

De sier "Dette er resultatet av en backend-oppdatering". Jeg likte ikke at produsenten bare kan oppdatere ringeklokken selv. Dette vil jeg gjerne helst styre med selv.

Kanskje løsningen vil være å gå over til en smart ringeklokke som ikke er tilkoblet Internet. Kun tilkoblet en intercom på innsiden, og Matter/Zigbee for kobling mot Homey.

Når jeg leste at Ring eies av Amazon, så fikk jeg enda mindre lyst å skaffe meg en Ring ringeklokke.

Leste hva ProphetSe7en skrev om Ring, og det ga meg heller ikke noe lyst til å gå for Ring.

Smart dør ringeklokke som jeg har sett på:
  Ring Battery Video Doorbell Pro videoringeklokk
  Reolink Doorbell WiFi/PoE
  Yale Smart Video Doorbell
  TP-Link Tapo D235 video-ringeklokke
  Arlo videoringeklokke WiFi
  Nest Hello videoringeklokke
  Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro
  Eufy Video Doorbell
  Aqara Smart Video Doorbell G4

Eufy og Aqara er produkter jeg har funnet gjenom Temu/AliExpress.

Jeg tenker å skaffe en som kan kobles på den eksisterende strømkabelen (ringetrafoen) til den tradisjonelle dørklokken jeg har.

Må vel ha en som støter WiFi. PoE blir nok vanskelig siden jeg ikke har ethernet tilgjengelig i yttergangen. Helst også en som støtter Matter for senere integrasjon med Homey (eller lignende hjemmesystemer).

Jeg har også planer om å skaffe meg en smart dørlås, kanskje av merket Yale. Kan da å kombinere med en Yale ringeklokke vært en god ide?

Hadde også lyst på en liten skjerm på innsiden, hvor jeg kunne se fra kameraet, samt interagere med dem som ringte på (Lyd,Bilde,Mikrofon). Men det er vel ingen smarte ringeklokker som tilbyr dette. Man kunne sikkert satt opp en intercom skjerm, eller nettbrett som kobler seg til ringeklokken.

Skrevet

Jeg har bestilt Reolink. Tenker å prøve den når jeg kommer hjem fra jobb

Hadde et håp om at Unifi Doorbell G6 var like rundt hjørnet siden de har oppdatert så mye annet i det siste, men ser ikke slik ut.

Blir minnekort i Reolink, men skal også koble den til ekstern lagring tenker jeg. 

Du kan jo se på kamera med toveis kommunikasjon. For eksempel Unifi instant. Da kan en bruke gammel ringeklokke, men samtidig se og kommunisere med de som står utenfor 

Skrevet

Jeg kommer med en oppdatering og sammenligning når jeg får montert Reolink 🙂

Det jeg kom er til å savne mest er varsling med stemme på hvilken dør det ringer på, og navn på vedkommende. I tillegg så like ungene at det er egne halloween og julevarsler i sesongen. Det kan kanskje løses på andre måter?

Skrevet

Jeg har Eufy, og er veldig fornøyd med den. Elektriker skulle gjøre litt arbeid i gangen og klarte å kutte den gamle klokken, så strøm via den utgikk som mulighet. Har et innebygd batteri som lades via micro-usb (på min modell, sikkert usbc på nyere, tipper jeg). som holder meget lenge. Tror jeg har ladet den 3-4 ganger på et par år. Fulgte med en liten hub som står i gangen nede og funker som repeater til klokken som er skrudd fast på inngangsdøren. Fikk den også ganske billig på elkjøp på et salg. Betalte 1500 for klokke m kamera og hub. Ingen kostnader utover det (ikke noe abb eller lignende).

Skrevet
DJViking skrev (16 timer siden):

De ringeklokkene fra Ubiquiti UniFi er dyre. Har dem en billig utgave? Fant hos DustinHome 3 på 5000kr, 4000kr og 2500kr.

Det er den til 2500,- jeg tenkte på. Den er billigere i forhold til de dyreste fra dem.

Skrevet (endret)

Fikk ChatGTP til å gjøre en sammenligning

Funksjon / Modell Aqara G4 Reolink Doorbell WiFi Eufy Doorbell Ubiquiti UniFi G4 Doorbell
Ingen abonnement kreves Ja Ja Ja Ja
Strøm via eksisterende kabel Ja (8–24 V AC) Ja (12–24 V AC) Ja (Wired-modellen) Ja (16–24 V AC)
WiFi Ja (2.4 GHz) Ja (2.4 GHz) Ja (2.4 GHz) Ja (2.4 / 5 GHz)
Matter-støtte Ja Nei 🟡 Planlagt i fremtiden Nei
RTSP / ONVIF for Homey/NVR Nei Ja – RTSP + ONVIF Nei Ja – RTSP + ONVIF via UniFi
Homey-støtte 🟡 Delvis (via Aqara Gateway) God via RTSP/ONVIF 🟡 Begrenset (noen flows via HCS) 🟡 Indirekte (via Home Assistant + MQTT/RTSP)
Lokal lagring (SD / NVR / FTP) microSD i chime-enhet microSD / FTP / NVR Til HomeBase Til UniFi Protect / NVR
Lagring til egen NAS / FTP Nei Ja – FTP støttes Nei Ja – til UniFi Protect NVR
Toveis tale / intercom i app Ja Ja Ja Ja
App for bruk på intercom-skjerm Aqara Home app Reolink app Eufy Security app UniFi Protect app
Snapshot/video til Homey Nei Ja – via RTSP + flow Nei 🟡 Via Home Assistant-bro
Prisnivå (ca.) 🔹 Lav (~1 200 kr) 🔸 Middels (~1 200–1 500 kr) 🔸 Middels (~1 500–2 000 kr)

🔺 Høy (~3 500–4 500 kr)

Modell Sterkest på Svakheter Beste valg hvis …
🔵 Reolink Lokal lagring, RTSP/ONVIF, Homey-støtte Ingen Matter, ikke 5 GHz WiFi Du vil ha fleksibel lokal lagring og Homey-kobling
🟢 Aqara G4 Matter-støtte, lav pris, batteri + strøm Ikke RTSP, ingen lagring til ekstern NAS/NVR Du har Aqara-utstyr og vil ha Matter-integrasjon
🟠 Eufy Doorbell Enkel oppsett, god app, lokal lagring Lukket økosystem, begrenset Homey-integrasjon Du vil ha enkelhet og lokal lagring via HomeBase
🔴 UniFi G4 Doorbell Kvalitet, RTSP/ONVIF, lokal video med NVR Dyrere, krever UniFi Protect, ikke for nybegynnere Du har UniFi-system eller ønsker pro-løsning

Litt synd Reolink ikke støtter Matter.

Samme synd at Aqara og Eufy ikke støtter RTSP/ONVIF, men jeg vet ikke om dette vil være nyttig å ha.

Men for meg virker Reolink til å være det beste valget til tross for manglende støtte for Matter.

Endret av DJViking

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...