Trestein Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Når jeg kjøpte hus på starten av 90tallet var renta over 15% I dag er den 4-5%. Litt av problemet er at hus er blitt mye dyrere pga stadig strengere krav. Veldig stabilt i økonomien i dag. På slutten av 80 tallet sank boligprisene med opptil 50% og renta gikk i taket. Hadde en kolega som måtte selge huset han hadde betalt 1.5millioner for pga høy rente. Han fikk 750 000kr for det og satt igjen med kjempegjeld når han hadde solgt det. Han måtte kjøpe hus lagt ute på landet for å komme på beina igjen. En småbarns famile i dag har ofte en inntekt på 1.3-1.5 millioner. De klarer fint å kjøpe et hus til 5 millioner Husk også at biler var mye dyrere før. En BMW 525 kostet en halv milion i 1988. Det var vanvittige avgifter 1
Subara Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Prisene på mat har økt enormt siste ca. 4 år. Før var laks selvsagt på middagstallerkenen en dag i uken. Nå blir det sjeldnere. Rart hvis folk lever like godt som før med de matprisene som er nå. Har det blitt værre (økonomisk) er et veldig individuelt spørsmål. Så jeg ser ikke helt hvordan SSB kan svare på vegne av meg personlig. Utdanning, inntekt, hvor etablert på boligmarkedet, flink til å styre penger, flink til å spare, valg i livet, relasjoner, helse -vil være styrende for hvordan man opplever kassalappen. I tillegg vil mange mene at de har det værre pga. frykten for krig, Trump m.flere, terror og klimaendringer. Dessuten en meget svak krone. Ellers var boligrenten veldig mye høyere på 80- 90-tallet. Mange års rentefest etter dette. Hva de unge vil få av utfordringer i fremtiden er uvisst. Jeg har tro på dem, selv om verden ser mer utfordrende ut enn på lenge. 1
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Subara skrev (2 minutter siden): Prisene på mat har økt enormt siste ca. 4 år. Før var laks selvsagt på middagstallerkenen en dag i uken. Nå blir det sjeldnere. Rart hvis folk lever like godt som før med de matprisene som er nå. Har det blitt værre (økonomisk) er et veldig individuelt spørsmål. Så jeg ser ikke helt hvordan SSB kan svare på vegne av meg personlig. Utdanning, inntekt, hvor etablert på boligmarkedet, flink til å styre penger, flink til å spare, valg i livet, relasjoner, helse -vil være styrende for hvordan man opplever kassalappen. I tillegg vil mange mene at de har det værre pga. frykten for krig, Trump m.flere, terror og klimaendringer. Dessuten en meget svak krone. Ellers var boligrenten veldig mye høyere på 80- 90-tallet. Mange års rentefest etter dette. Hva de unge vil få av utfordringer i fremtiden er uvisst. Jeg har tro på dem, selv om verden ser mer utfordrende ut enn på lenge. I eksemplet i første post har mat kostnader økt ca 1100 kroner. Ja, mat prisen har økt men det er fortsatt en liten del av utgiftene til folk flest. Personen har også fått 18500 mindre i innteksskatt på samme tiden feks. 1
PosteMonopolet Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Trestein skrev (15 minutter siden): Husk også at biler var mye dyrere før. En BMW 525 kostet en halv milion i 1988. Det var vanvittige avgifter Nå er Tesla norges folkevogn. Endret 14 timer siden av PosteMonopolet
Jarmo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Salvesen. skrev (12 minutter siden): Personen har også fått 18500 mindre i innteksskatt på samme tiden feks. Tall fra statsbudsjettet for 2025 viser noe helt annet enn det Vedum ble sitert på av NRK i dag tidlig: Tjener du 700.000 kroner vil du med budsjettet få 4800 kroner lavere inntektsskatt, ble Vedum sitert på. Tjener du 200.000 kroner, vil du få rundt 10.000 kroner lavere inntektsskatt, sto det også. Det viser seg å være skatteendringer for hele stortingsperioden, fra 2021 til 2025. https://www.vg.no/nyheter/i/wgKaz5/reagerer-paa-vedums-skattelettelser-talljuks 1
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (21 minutter siden): Tall fra statsbudsjettet for 2025 viser noe helt annet enn det Vedum ble sitert på av NRK i dag tidlig: Tjener du 700.000 kroner vil du med budsjettet få 4800 kroner lavere inntektsskatt, ble Vedum sitert på. Tjener du 200.000 kroner, vil du få rundt 10.000 kroner lavere inntektsskatt, sto det også. Det viser seg å være skatteendringer for hele stortingsperioden, fra 2021 til 2025. https://www.vg.no/nyheter/i/wgKaz5/reagerer-paa-vedums-skattelettelser-talljuks Here we go again... https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no Bare plott inn snittlønn i 2021 og 2025. Veldig enkelt.
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): Here we go again... https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no Bare plott inn snittlønn i 2021 og 2025. Veldig enkelt. Sitat Vedums statssekretær, Skjalg Fjellheim, sier de ikke vil skylde på NRK, men sier dette: – Vi har helt tydelige på at dette er tall som gjelder for hele stortingsperioden, og at lettelsene er 4800 og 10800 kroner sammenliknet med 2021. Så noen lyger fremdeles eller? Og hva skal vi med din skattekalkulator, den er helt individuelt pr. person. Endret 13 timer siden av Jarmo 1
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (4 minutter siden): Så noen lyger fremdeles eller? Og hva skal vi med din skattekalkulator, den er helt individuelt pr. person. Er det mulig. Dette er MAKS skatt, ingen fradrag. 1
MailMan13 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 7 minutes ago, Jarmo said: Så noen lyger fremdeles eller? Kalkulatoren til Skatteetaten lyger? 1
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden MailMan13 skrev (Akkurat nå): Kalkulatoren til Skatteetaten lyger? Ikke første gang hen driver med slikt vås og bare slenger inn se og hør sladder i istedenfor å bare bruke de verktøyene som finnes... 1
paatur Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) 42 minutes ago, Jarmo said: Tall fra statsbudsjettet for 2025 viser noe helt annet enn det Vedum ble sitert på av NRK i dag tidlig: Tjener du 700.000 kroner vil du med budsjettet få 4800 kroner lavere inntektsskatt, ble Vedum sitert på. Tjener du 200.000 kroner, vil du få rundt 10.000 kroner lavere inntektsskatt, sto det også. Det viser seg å være skatteendringer for hele stortingsperioden, fra 2021 til 2025. https://www.vg.no/nyheter/i/wgKaz5/reagerer-paa-vedums-skattelettelser-talljuks Mange har fått ekstra skatt Regjeringen har bommet på anslagene for folks lønnsvekst. Det har gitt en rekke nordmenn høyere skatteregning. https://www.vg.no/nyheter/i/0Vd8JJ/hoeyres-tina-bru-jonas-gahr-stoere-har-gitt-vanlige-folk-en-skjult-skattesmell Endret 13 timer siden av paatur 1
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Er det mulig. Dette er MAKS skatt, ingen fradrag. Samme resultat men fremdeles individuelt. Her: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3798-skatteberegning-2025 Dette har ingenting å gjøre med et separat resultat. Viser bare skatt for 2025, uten sammenligning fra 2021-2025. Det har jeg hentet frem info fra uttalelser fra Finansdepartement. 1
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Salvesen. skrev (14 minutter siden): Ikke første gang hen driver med slikt vås og bare slenger inn se og hør sladder i istedenfor å bare bruke de verktøyene som finnes... Hvem av oss to har mest troverdighet her i forumet? Jeg leverer alltid en link eller to til mine poster, det gjør du nesten aldri. Samtidig så krever du at alle andre skal gjøre. Game over.. Edit: dessuten jeg er han, ikke hen.. Endret 13 timer siden av Jarmo
MailMan13 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 2 minutes ago, Jarmo said: Hvem av oss to har mest troverdighet her i forumet? Jeg leverer alltid en link eller to til mine poster, det gjør du nesten aldri. Samtidig så krever du at alle andre skal gjøre. Game over.. Posten du siterte hadde lenke til Skatteetatens kalkulator. Der kan du legge inn inntektsår og få ut tallene for med gjennomsnitttslønn som beskrevet, og få samme resultat. I stedetfor beskylder du den for å lyve?
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (10 minutter siden): Samme resultat men fremdeles individuelt. Her: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3798-skatteberegning-2025 Dette har ingenting å gjøre med et separat resultat. Viser bare skatt for 2025, uten sammenligning fra 2021-2025. Det har jeg hentet frem info fra uttalelser fra Finansdepartement. Det er helt håpløst, totalt håpløst. En person som har null fradrag har fått 18500 i skattelette med samme lønn(snitt) siden 2021. Helt utrolig
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (5 minutter siden): Hvem av oss to har mest troverdighet her i forumet? Jeg leverer alltid en link eller to til mine poster, det gjør du nesten aldri. Samtidig så krever du at alle andre skal gjøre. Game over.. Edit: dessuten jeg er han, ikke hen.. Du legger til linker fra artikler med påstander, jeg legger ved kalkulator fra skatteetaten og gjør til og med arbeidet for deg. Du er 100% håpløs og får ingenting til selv.
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) paatur skrev (13 minutter siden): Mange har fått ekstra skatt Regjeringen har bommet på anslagene for folks lønnsvekst. Det har gitt en rekke nordmenn høyere skatteregning. https://www.vg.no/nyheter/i/0Vd8JJ/hoeyres-tina-bru-jonas-gahr-stoere-har-gitt-vanlige-folk-en-skjult-skattesmell Hvem har fått ekstra skatt, kan du gi ett eksempel med vedlagt kalkulator fra skatteetaten? Edit; jeg har iallefall bare fått lavere å lavere relativ skatt siden jeg startet å jobbe. Ekstra mye de siste årene Endret 13 timer siden av Salvesen.
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden MailMan13 skrev (1 minutt siden): I stedetfor beskylder du den for å lyve? Les postene en gang til, har uttalinger fra Finansdepartement å gjøre med. Skattetabellen er bare en avsporing med saken.
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Les postene en gang til, har uttalinger fra Finansdepartement å gjøre med. Skattetabellen er bare en avsporing med saken. Ja, fakta er avsporing... Realiteten er at en person uten fradrag har fått 18500 redusert skatt med lønnen som presentert og bevist via skatteetaten sine sider. Noe som er helt innenfor eksemplet som ble gitt i starten. Du må gjerne legge ved egne BEVIS fra skatteetaten som sier noe annet.
Jarmo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Ja, fakta er avsporing... Realiteten er at en person uten fradrag har fått 18500 redusert skatt med lønnen som presentert og bevist via skatteetaten sine sider. Noe som er helt innenfor eksemplet som ble gitt i starten. Du må gjerne legge ved egne BEVIS fra skatteetaten som sier noe annet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og ledes av en skattedirektør. Basert på det lovverket Stortinget har vedtatt, gir Finansdepartementet retningslinjer for Skatteetatens virksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå