Uderzo Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (4 timer siden): Barnehage koster ikke mye… trygden dekker den alene med mer til overs… jeg prøver ikke å bevise noe som helst, har jeg ingen grunn til. Jeg sier bare at det ser ut til at de har noen ting som gjør at de sliter med økonomien ift forbruk og gjeld. jeg opplever de i alle fall ikke som fattig, langt i fra. Poenget mitt er ikke å si at de er "fattige" i absolutt forstand, men at det finnes mange grader av økonomisk sårbarhet, spesielt når man har barn. Barnehage er riktignok subsidiert, men det er fortsatt mange faste utgifter som gjør at økonomien kan bli trang, særlig med lav inntekt og studiegjeld. Jeg reagerte mest på hvor mye vekt du la på detaljer som Apple Watch og energidrikk, som om det diskvalifiserer dem fra å ha økonomiske utfordringer. 3
freedomseeker Skrevet 6. august Skrevet 6. august Før i tiden så kunne uføre og andre lavtlønnede leve godt og faktisk kjøpe sin egen bolig, dette er idag ikke mulig. Og hvorfor er det slik, kommer det av seg selv. Staten har tross alt aldri vært rikere enn det den er nå. Selv godt utdannede førstegangskjøpere har nå problemer med å komme seg inn på boligmarkedet. Og den prosentregning, at alle skal ha så og så mange prosent ekstra. Vel om man tjener 300000(som ikke er en unormal inntekt i Norge) og får et lønnstillegg på 5%(om man er heldig) så blir det 15 000 ekstra, om man tjener 1 million så får du 50 000 mer. Da sier det seg selv at forskjellene her i landet øker i et rasende raskt tempo, ofte så har jeg inntrykket mange lavtlønnede ikke engang får en like høy prosentandel som andre grupper, pga lokale forhandlinger osv osv, og langt ifra alle har en tariffavtale. Når man har en så ekstremt liberal innvandringspolitikk så er det ekstra viktig å ha et kontrollert arbeidsliv, da det er et overflod av tilgjengelig arbeidskraft og da spesielt i de yrkene som ikke krever høy utdanning .
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august freedomseeker skrev (12 minutter siden): Vel om man tjener 300000(som ikke er en unormal inntekt i Norge) og får et lønnstillegg på 5%(om man er heldig) så blir det 15 000 ekstra, om man tjener 1 million så får du 50 000 mer. Hvilke yrker gir en lønn på 300.000 i Norge i dag?
freedomseeker Skrevet 6. august Skrevet 6. august leticia skrev (5 minutter siden): Hvilke yrker gir en lønn på 300.000 i Norge i dag? Når det er gjennomsnittsinnktet i et yrke så sier det seg selv at mange tjener under snittet. uføre, pensjonister, gatkjøkken, lager, renhold, bilpleie, wolt bud osv osv. så er det garantert ekstremt mange som har en inntekt på rundt 300k 2
PosteMonopolet Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) leticia skrev (8 timer siden): Men folk skal ha litt livskvalitet også, ikke bare eksistere. Enig, men å kutte litt luksus og for å sette av penger til sparing kan gi mindre bekymringer og bedre livskvalitet på på sikt. Hadde dem for eksempel kjøpt aksjefond i stedet for tatoveringer eller snus så kan pengene vokse ganske mye på sikt og gi dem en slags ekstrainntekt. Endret 7. august av PosteMonopolet
sedsberg Skrevet 7. august Skrevet 7. august 11 hours ago, DukeRichelieu said: Var på Grønland for å fornye passet mitt for en uke siden og gikk forbi matutdeling på Fattighuset. Vet ikke om det er noe nytt, men overraskende mange mennesker som så helt normale ut der. Hvordan skal fattige se ut? 1
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Uderzo skrev (7 timer siden): Poenget mitt er ikke å si at de er "fattige" i absolutt forstand, men at det finnes mange grader av økonomisk sårbarhet, spesielt når man har barn. Barnehage er riktignok subsidiert, men det er fortsatt mange faste utgifter som gjør at økonomien kan bli trang, særlig med lav inntekt og studiegjeld. Jeg reagerte mest på hvor mye vekt du la på detaljer som Apple Watch og energidrikk, som om det diskvalifiserer dem fra å ha økonomiske utfordringer. Det var ikke det jeg gjorde, jeg påpekte at de kjøper det som ligger utenfor sifo. Altså luksusvarer og at det samt gjeld kanskje er hovedproblemet deres til at de føler seg "fattige".
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august leticia skrev (9 timer siden): Det blir vel litt feil fremstilling. Hadde selvsagt greid denne utdannelsen uten han. Jeg gikk gjennom hele vgs som alenemor. Men uten han hadde jeg vært alenemor til 1 gjennom hele den høyere utdannelsen. Fra det øyeblikket vi er 2, så er det naturlig (syns vi) at begge tar ansvar. Slik at når det kommer flere barn, så fordeler man fødselspermisjon på en slik måte at det er mulig å bli ferdig med utdannelsen sin uten å bruke altfor lang tid. Jeg tenker at du vil få deg en aha - opplevelse hvis du går rundt og tror at barna koster mindre når de blir eldre. det var du som selv kom med påstanden.. Klart barn blir billigere når de blir eldre, altså voksne og selvforsynt. Selv om det også finnes unntak her, vet om flere som fortsatt maser på foreldre om penger i voksen tilstand.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Gjest 5fa28...4f7 skrev (9 timer siden): Dette kan diskuteres opp og ned i mente. Har jeg mindre å rutte med nå etter faste utgifter, en før? Ja. (Uten at det har dukket opp nye ting jeg betaler for.) Er matkurv mye dyrere nå, en en tilsvarende matkurv var for noen år siden? Ja! Er skatteendringer merkbare? Nei. Anonymous poster hash: 5fa28...4f7 Så legg ved regnestykket ditt da om du har undersøkt så grundig? Det er absolutt ingen som gjør dette, de legger bare frem følelser. Tipper du ikke har testet skattekalkulatoren fra 2021 eller tidligere år engang.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Gjest 5fa28...4f7 skrev (9 timer siden): Kanskje jeg må skaffe en kid da, slik at jeg rammes positivt av alt det positive som gjøres økonomiskt for barnefamilier. 🥴 Kun min inntekt, mulig det er lettere for samboere* Anonymous poster hash: 5fa28...4f7 Det er fortsatt billigere å være barneløs...
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august freedomseeker skrev (8 timer siden): De med lavere utdanning og allerede lave inntekter får det dårligere, de med gode får det bedre. Det er vel derfor så mange fortsatt stemmer på AP, de fleste ser jo tross alt ikke lengre enn til sin egen nesetipp. Dette er jo bare sprøyt, AP har gitt store skatteletter til de med minst i motsetning til sist regjering. Og omvendt for de med "gode" inntekter.
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august freedomseeker skrev (7 timer siden): Før i tiden så kunne uføre og andre lavtlønnede leve godt og faktisk kjøpe sin egen bolig, dette er idag ikke mulig. Og hvorfor er det slik, kommer det av seg selv. Staten har tross alt aldri vært rikere enn det den er nå. Selv godt utdannede førstegangskjøpere har nå problemer med å komme seg inn på boligmarkedet. Og den prosentregning, at alle skal ha så og så mange prosent ekstra. Vel om man tjener 300000(som ikke er en unormal inntekt i Norge) og får et lønnstillegg på 5%(om man er heldig) så blir det 15 000 ekstra, om man tjener 1 million så får du 50 000 mer. Da sier det seg selv at forskjellene her i landet øker i et rasende raskt tempo, ofte så har jeg inntrykket mange lavtlønnede ikke engang får en like høy prosentandel som andre grupper, pga lokale forhandlinger osv osv, og langt ifra alle har en tariffavtale. Når man har en så ekstremt liberal innvandringspolitikk så er det ekstra viktig å ha et kontrollert arbeidsliv, da det er et overflod av tilgjengelig arbeidskraft og da spesielt i de yrkene som ikke krever høy utdanning . Dette er ikke sant, man kommer seg fint inn på boligmarkedet med lav lønn. Men ikke i Oslo. Dagens regjering har firt på både egenkapital og rente økning for å gjøre det lettere å få innpass. Men at bolig kostet mindre deler av lønnen før er ingen hemmelighet. Slik er det for alle. 300 000 er en unormal inntekt i Norge, det er 154 kroner i timen. Alle de allmengjorte minstelønnene ligger over dette for voksne... du snakker om en veldig liten del av befolkningen og gjerne studenter osv:
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (4 minutter siden): det var du som selv kom med påstanden.. Klart barn blir billigere når de blir eldre, altså voksne og selvforsynt. Selv om det også finnes unntak her, vet om flere som fortsatt maser på foreldre om penger i voksen tilstand. Det var snakk om barn her, ikke voksne... Det koster når de vokser opp, skal hele tiden ha nye klær og sko, være med på aktiviteter som koster osv. Barnehagebarn er billig i forhold. Vent til de blir tenåringer... Kan ta barnebidraget som et eksempel. Beregningen av forbruksutgifter øker med barnets alder... https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-55-02 0 – 5 år 6 – 10 år 11 – 14 år 15 år og mer Fra 1. juli 2025 (pr. måned) 5 181 kroner 6 948 kroner 8 122 kroner 9 202 kroner 1
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august freedomseeker skrev (7 timer siden): Når det er gjennomsnittsinnktet i et yrke så sier det seg selv at mange tjener under snittet. uføre, pensjonister, gatkjøkken, lager, renhold, bilpleie, wolt bud osv osv. så er det garantert ekstremt mange som har en inntekt på rundt 300k Det er ingen yrker som har en gjennomsnittlig inntekt på 300.000 i inntekt hvis man jobber 100 %. T.o.m minstesatsen for uføretrygd for folk som bor med samboer bikker 300.000. Pensjonister er noe for seg selv, de har hatt et helt liv å spare seg opp penger til alderdommen. Studenter har det trangt, men det er i en liten overgangsperiode. Minstesatsen på AAP er for lav, men det er ikke et yrke. Renhold, som er et av yrkene du nevnte søkte jeg opp på ssb, de hadde en gjennomsnitt og median på over 39.000 i måneden, altså langt unna de 25.000 som ville tilsvart en årsinntekt på 300.000.
PosteMonopolet Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Salvesen. skrev (16 minutter siden): 300 000 er en unormal inntekt i Norge, det er 154 kroner i timen. Er det ikke snakk om nettoinntekt (etter at skatten er trukket fra) slik slik som fattigdomsgrensen er definert? Endret 7. august av PosteMonopolet
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august PosteMonopolet skrev (33 minutter siden): Enig, men å kutte litt luksus og for å sette av penger til sparing kan gi mindre bekymringer og bedre livskvalitet på på sikt. Hadde dem for eksempel kjøpt aksjefond i stedet for tatoveringer eller snus så kan pengene vokse ganske mye på sikt og gi dem en slags ekstrainntekt. Jeg har nå sett serien. Jeg er enig i at det er lurt å sette av på f.eks aksjefond. Det er mulig å sette vekk så lite som 100 kroner i måneden på enkelte av dem. Kanskje jeg ikke er like observant som deg, men jeg så ingen snusboks, og jeg så bare tatovering hos hu dama i paret, ikke hos begge. Jeg så bare 1, den var ikke spesielt stor heller. Det samsvarer kanskje med at hun har fått det i gave? Jeg spanderte f.eks tatoveringer på 3 av mine (samt meg selv) da vi var utenlands for noen år tilbake. Det kostet meg 10.000 kroner totalt for oss 4. Mange får også tatovering i gave på 18 årsdagen. Hadde det vært opplysninger der ala luksusfellen at de har brukt masse penger på tatoveringer og snus i stedet for å betale regninger og kjøpe mat så skjønner jeg reaksjonen din bedre. Fokuset etter å ha sett den serien bør ikke være helt der syns jeg. Det gjør inntrykk å se hvor vanskelig noen har det i hverdagen når det ikke er veldig tydelig at de har gjort masse "feilvalg". Jeg vil også legge til for dere @Uderzo og @Salvesen. som snakket om de 600000 som paret hadde samlet. Så vidt jeg fikk med meg så var dette ETTER skatt. Dvs at samlet årsinntekt deres ligger en del høyere enn dette, sannsynligvis rundt 750.000 om jeg skal gjette. Jeg bare nevner det siden det er mest vanlig å snakke om bruttoinntekt når man sammenligner lønn. 750.000 brutto for 2 voksne og 1 barn er ikke allverdens uansett, det blir nesten som om bare 1 av dem hadde vært i jobb sånn egentlig...
PosteMonopolet Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) leticia skrev (10 minutter siden): men jeg så ingen snusboks Jeg la merke til en rund klump i lomma til fyren som jeg ut fra fassong og størrelse gjetter er en snusboks. Endret 7. august av PosteMonopolet
Jarmo Skrevet 7. august Skrevet 7. august Salvesen. skrev (41 minutter siden): Tipper du ikke har testet skattekalkulatoren fra 2021 eller tidligere år engang. I 2021 passerte antall alderspensjonister i Norge 1 million, ifølge NAV. Nå er vi over 70.000 flere Disse får underregulert pensjon i forhold til lønnsutviklingen. Hva med folk som har blitt uføretrygdet etter 2021, arbeidsledige, skilt, mistet ektefellen, kjøpt hus/leilighet osv.osv. osv. Du må slutta med dette der tullet med skattekalkulator fra historien. 1
Salvesen. Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august PosteMonopolet skrev (39 minutter siden): Er det ikke snakk om nettoinntekt (etter at skatten er trukket fra) slik slik som fattigdomsgrensen er definert? Det må nesten personen som postet det si noe om. Men jeg antar alltid at en snakker om brutto når en snakker om inntekt, for netto varrierer for folk slik at det blir vanskelig å snakke om generelt sett 1
leticia Skrevet 7. august Skrevet 7. august PosteMonopolet skrev (10 minutter siden): Jeg la merke til en rund klump i lomma til fyren som jeg ut fra fassong og størrelse gjetter er en snusboks. Helt greit, som nevnt du er sikkert mer observant på slike detaljer enn meg. Det som gjorde mest inntrykk på meg var hun alenemoren. Håper at hun ved utdanning kan få økt inntekten sin på sikt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå