Gå til innhold

Spørsmål om laser fargeskriver.

salve2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må etterhvert kjøpe ny skriver og vurderer laser fargeskriver.
Skriver i hovedsak ut svart/hvitt, men ønsker muligheten til farge av og til.
Men jeg er usikker på varigheten til varigheten til fargetonerkasettene.
Har en gammel Canon MP620, som bare brukes til scanning i dag, og en billig laser Brother HL-1212W,  og vet at om det ikke brukes blekk så tørker dette inn og dysene må renses rimelig ofte.
Tanken er å skifte ut begge skriverene med én som dekker alle behov, men ikke nødvendigvis topp fotokvalitet.
Men altså erfaring med varighet til fargetoner til laser som ikke brukes ofte til farge, men i hovedsak til svart/hvitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har startet opp farge laser som ikke har blitt brukt på mange år uten noen problemer med toner. En farge laser fungerer på samme måte som en svart hvitt, det er fire farger.

Gummi hjul i mekanismen som trekker frem papir kan tørke ut etterhvert, men tar lang tid. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Fargelaser er ekstremt dyrt når du må bytte ut tonerfargene magenta, yellow og cyan, noe som koster flere tusen kroner.

Om du for det meste skriver ut i sort/hvitt ville jeg vurdert sterkt å holde meg til det. Da er det bare 1 toner du må bytte i stedet for 4. Sjekk i hvert fall prisen på tonere til den skriveren du vurderer før du slår til!

Endret av Føniks
Skrevet (endret)

Pris på toner kassett varierer med ulike skrivermodeller. Noen varianter har løse kasetter til toner, andre har toner og trommel som en enhet. Størrelsen på toner kassett varierer også.

Men, felles for de fleste laserskrivere er forholdsvis lav pris per side, da en kan skrive ut flere sider før toner byttes i forhold til blekkskriver med blekk kassett.

Blekkskriver med påfyll av flytende blekk er gjerne rimeligere i bruk. Men, felles for alle blekkskrivere er de fare for tett skriverhode pga lite bruk. Laserskrivere tåler liten bruk ogelagring bedre.

Endret av toralfb
Skrevet
Føniks skrev (6 timer siden):

Fargelaser er ekstremt dyrt når du må bytte ut tonerfargene magenta, yellow og cyan, noe som koster flere tusen kroner.

Om du for det meste skriver ut i sort/hvitt ville jeg vurdert sterkt å holde meg til det. Da er det bare 1 toner du må bytte i stedet for 4. Sjekk i hvert fall prisen på tonere til den skriveren du vurderer før du slår til!

Man bytter kun de tonerkassettene som må byttes, ikke alle samtidig. Tok en kjapp titt på kostnad på slikt hos Clas Ohlson. Det var 2800,- for pakke med 4 kasetter, fargene holdt til 1000 sider, så 2,8,- pr side. en pakke med alle 4 i blekkpatroner var 470,-, som ha 100 sider i farger, noe som er 4,7,- pr side.

Tar man samtidig inn kosten at man kjøper nye blekkpatroner, så finner ut at det ikke hjalp, og må kjøpe ny skriver igjen siden alt er tørket opp hver gang man bruker skriveren, så er laser langt billigere i drift. Har selv gått over til laserskriver, og har hatt min nå i nær 10 år uten problemer. Skriver ut ekstremt skjeldent, og begge blekkskriverne mine fungerte kun noen få ganger før de måtte byttes før den tid.

Men bilder blir ikke bra, selv om det finnes fotopapir for laserskrivere også. Trenger man bildeutskrift en gang i blant, så er det jo mulig å få det til via fotobutikker, selv om det har sin kost.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Har skriver : Canon i-SENSYS LBP673Cdw - den er tom for toner på alle kasetter nå foruten sort som det fortsatt er litt igjen på.

Må mao bytte toner i denne og følgende priser på toner har jeg klart å oppdrive :

Canon CRG 069 / 5091C002 Yellow - Laser toner Yellow - 1146,-
Canon CRG 069 / 5094C002 Black - Laser toner Svart - 1048,-
Canon CRG 069 / 5092C002 Magenta - Laser toner Rød - 1140,-
Canon CRG 069 / 5093C002 Cyan - Laser toner Blå - 1143,-

Sum : 4477,-

Alternativt kjøpe en ny laserskriver på tilbud til 2900,-

Jeg skaffet meg farge laser etter mange år med blekk for å slippe dette tullet med å kaste skriver og kjøpe ny hele tiden fordi økonomien i å handle nytt var bedre enn å kjøpe blekkpatroner......

Nå ser jeg at vi er der med farge laser skriver også. Dermed blir det å skaffe seg en ny farge laserskriver og kaste den jeg har istedenfor å kjøpe nye toner. Mulig jeg kan selge den til 200-300 kroner på finn også - den er ikke ett år gammel en gang.....

Endret av obygda
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Har skriver : Canon i-SENSYS LBP673Cdw - den er tom for toner på alle kasetter nå foruten sort som det fortsatt er litt igjen på.

Må mao bytte toner i denne og følgende priser på toner har jeg klart å oppdrive :

Canon CRG 069 / 5091C002 Yellow - Laser toner Yellow - 1146,-
Canon CRG 069 / 5094C002 Black - Laser toner Svart - 1048,-
Canon CRG 069 / 5092C002 Magenta - Laser toner Rød - 1140,-
Canon CRG 069 / 5093C002 Cyan - Laser toner Blå - 1143,-

Sum : 4477,-

Alternativt kjøpe en ny laserskriver på tilbud til 2900,-

Jeg skaffet meg farge laser etter mange år med blekk for å slippe dette tullet med å kaste skriver og kjøpe ny hele tiden fordi økonomien i å handle nytt var bedre enn å kjøpe blekkpatroner......

Nå ser jeg at vi er der med farge laser skriver også. Dermed blir det å skaffe seg en ny farge laserskriver og kaste den jeg har istedenfor å kjøpe nye toner. Mulig jeg kan selge den til 200-300 kroner på finn også - den er ikke ett år gammel en gang.....

Uheldigvis varer ikke kassettene som medfølger så lenge, kombinert med tilbud på skrivere gjør regnestykket lite fordelaktig sett fra et resurs synspunkt. 

Yaha har en pakke med Sort/Cyan/Magenta/Gul der sort skal holde 2100 sider og fargene 1900 sider hver til 3132. Det er nesten samme prisen som ny skriver på tilbud.

https://www.yaha.no/rekvisita-til-skrivere/skriver-forbruksmatriell/yaha-tonerpakke-sort-cyan-magenta-gul-(2100-3x1900-sider)/g6825.2211i3333993

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
toralfb skrev (16 minutter siden):

Uheldigvis varer ikke kassettene som medfølger så lenge, kombinert med tilbud på skrivere gjør regnestykket lite fordelaktig sett fra et resurs synspunkt. 

Yaha har en pakke med Sort/Cyan/Magenta/Gul der sort skal holde 2100 sider og fargene 1900 sider hver til 3132. Det er nesten samme prisen som ny skriver på tilbud.

https://www.yaha.no/rekvisita-til-skrivere/skriver-forbruksmatriell/yaha-tonerpakke-sort-cyan-magenta-gul-(2100-3x1900-sider)/g6825.2211i3333993

Ja,nesten så billig som ny skriver med orginaltoner og lengre garanti..

Og den gamle skriveren kan jeg sikkert selge til 200 kroner på finn.

Nei,dette er sykt dårlig ressurs håndtering..

Virker som en vesentlig bedre deal å kjøpe ny skriver...men hvilken bør man kjøpe slik at man ikke havner der at det lønner seg å kjøpe ny skriver istedenfor toner.?

Skrevet (endret)

Jeg også har fargelaser på grunn av at det bestandig bare funker og pga totaløkonomi.

Nesten ingen skrivere leveres med fulle tonere så toner og ny skriver kan ikke sammenlignes prismessig. 

Som vist over så er dyreste toner kostbart, så lønner seg å sjekke.

Bilder fra fotobutikk synes jeg er rimelig og på alle måter overlegent blekk fotoskriver.

Det eneste som kan være en ulempe med fargelaser for noen er at det er store maskiner.

Edit, som svar på spørsmålet om fargeskriver..

Endret av Mag ne
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mag ne skrev (8 minutter siden):

Jeg også har fargelaser på grunn av at det bestandig bare funker og pga totaløkonomi.

Nesten ingen skrivere leveres med fulle tonere så toner og ny skriver kan ikke sammenlignes prismessig. 

Som vist over så er dyreste toner kostbart, så lønner seg å sjekke.

Bilder fra fotobutikk synes jeg er rimelig og på alle måter overlegent blekk fotoskriver.

Det eneste som kan være en ulempe med fargelaser for noen er at det er store maskiner.

Må si jeg er skuffet over total økonomien på fargelaser. Sort/hvitt laser fremstår uansett vesentlig mer økonomisk. 

Skrevet
^fmj skrev (9 minutter siden):

Uoriginalt er mye rimeligere. 

I eksempelet over er prisen på uoriginal toner fra Yaha i en pakke med Sort/Cyan/Magenta/Gul der sort skal holde 2100 sider og fargene 1900 sider hver til 3 132,- kr inkl mva.

Original koster 4451,- inkl mva. fra Yaha.

Hvor stor forskjellen er varierer, men min oppfatning er forskjellen på original og uoriginal har blitt mindre.

Oppfatter kvaliteten på uoriginale som bedre, uten å ha noen konkrete data på dette.
En faktor kan være de rimeligste var for dårlig kvalitet, og har blitt faset ut pga. for mange reklamasjoner? 

Generelt, om en kjøper høykapasitets toner blir pris pr side lavere. Små skrivere rimelige skrivere har ikke nødvendigvis store tonerkassetter som et alternativ. Sideprisen blir dermed høyere, men innkjøpsprisen på skriver og toner lavere.

Skrevet
toralfb skrev (23 minutter siden):

I eksempelet over er prisen på uoriginal toner fra Yaha i en pakke med Sort/Cyan/Magenta/Gul der sort skal holde 2100 sider og fargene 1900 sider hver til 3 132,- kr inkl mva.

Må kjøpe fra utlandet for å komme ned i pris.

Skrevet
toralfb skrev (3 timer siden):

Hvor stor forskjellen er varierer, men min oppfatning er forskjellen på original og uoriginal har blitt mindre.

Oppfatter kvaliteten på uoriginale som bedre, uten å ha noen konkrete data på dette.
En faktor kan være de rimeligste var for dårlig kvalitet, og har blitt faset ut pga. for mange reklamasjoner? 

Generelt, om en kjøper høykapasitets toner blir pris pr side lavere. Små skrivere rimelige skrivere har ikke nødvendigvis store tonerkassetter som et alternativ. Sideprisen blir dermed høyere, men innkjøpsprisen på skriver og toner lavere.

Jeg har motsatt erfaring. Prøvde meg en gang på rimeligere tonere fra inkclub hvor fargene ble helt forferdelige. Oransje ble for eksempel skrevet ut i rosa. Når jeg byttet til originale tonere igjen så ble det bra igjen. 

Skrevet (endret)
^fmj skrev (2 timer siden):

Må kjøpe fra utlandet for å komme ned i pris.

Da kommer vel moms og fortollingsgebyr på toppen der igjen. Kjenner jeg blir oppgitt av miljøaspektet her. Jeg kaster en fullt ut brukbar skriver..som ikke er mer enn ca 1 år gammelt..altså innenfor garanti..for å kjøpe en ny skriver og spare 1500 kroner. Det er noe fundamentalt galt her.

Endret av obygda
Skrevet

Er det med laserskrivere som med blekkskrivere at blekket/tonerkasettene som følger med skriveren ikke er fulle og at man derfor bare tror at man sparer penger på å kjøpe ny skriver?

Skrevet
toralfb skrev (5 timer siden):

Det har jeg faktisk ingen tro på at stemmer, og høres bare ut som en fantasi.

Skrevet
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

Det har jeg faktisk ingen tro på at stemmer, og høres bare ut som en fantasi.

Oppfatter kvaliteten på uoriginale som bedre enn før. Ikke bedre enn original.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...