Gå til innhold

Sensasjonshysteriet i media

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet med mange aviser er at innholdet er så tynt, det er ikke skikkelige analyser av f.eks politikk og verdensbegivenhetene. Bare overflatisk pjatt av liten verdi, du blir ikke spesielt kunnskapsrik av og lese norske aviser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (21 timer siden):

Så, nivået ligger der på "seriøs" journalistikk, mediehusene og journalister prøver og påstå de er viktige og seriøse aktører, Vestens siste skanse i kampen mot propaganda og missiformasjon og i praksis forer de folk flest på reint søppel for klikksalg og annen markedsføring av totalt uvesentligheter. Om Kyiv blir utslettet i ett angrep så er jeg sikker på at Dagbladet heller prioriterer en puppeglipp hos en "kjendis" de færreste har hørt om.

Og det er her jeg tror en snakker forbi hverandre. Noen kritiserer at nyhetsmedier i for stor grad produserer ‘klikksøppel’ og ‘så lenge folk klikker har det nyhetsverdi’ fremstår sånn sett i beste fall som et økseskaft, og gir inntrykk av at problemstillingen kanskje går en litt over hodet. 

Skrevet
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Og det er her jeg tror en snakker forbi hverandre. Noen kritiserer at nyhetsmedier i for stor grad produserer ‘klikksøppel’ og ‘så lenge folk klikker har det nyhetsverdi’ fremstår sånn sett i beste fall som et økseskaft, og gir inntrykk av at problemstillingen kanskje går en litt over hodet. 

Avisene har ingen annen funksjon enn og gi utbytte, slik som Dagbladet fremstår kan det knapt kalles en seriøs nyhetskilde. Hele forsiden skriker useriøsitet, at folk klikker på puppeglipper og verdiløse kjendiser tilfører samfunnet ingen verdi utover penger i kassa til eierne. Hvis noen mener dette er journalistisk verdifullt så sier det litt.

Skrevet

Det er bare ikke nok relevante nyheter til at det lar seg fylle en avis med det. OK, så det brant et hus i Risør. Who the fuck cares utenfor Risør? Reelle nyheter er faktisk mangelvare - og godt er det. Men det er vel lettere å hytte neven i været mot skyene og sukke og være seg, og vise for allmennheten at man ikke helt skjønner hva nyheter faktisk ER og at debatten "går over hodet på en", som noen liker å skrive. Mye økseskaft her, absolutt. Men det går nå helst i retur til den som bruker begrepet.

• Liker 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (1 minutt siden):

Det er bare ikke nok relevante nyheter til at det lar seg fylle en avis med det. OK, så det brant et hus i Risør. Who the fuck cares utenfor Risør? Reelle nyheter er faktisk mangelvare - og godt er det. Men det er vel lettere å hytte neven i været mot skyene og sukke og være seg, og vise for allmennheten at man ikke helt skjønner hva nyheter faktisk ER og at debatten "går over hodet på en", som noen liker å skrive. Mye økseskaft her, absolutt. Men det går nå helst i retur til den som bruker begrepet.

Tja, finnes det ikke nyheter? Det er da en hel verden der ute, f eks er nyheter fra Europa rimelig lite dekket, folk blir ikke spesielt godt informert om hva som skjer på noen måte. Men hvis målet er underholdning og enda mer underholdning så funker jo sensajonene og søppelet.

Men jeg har jo forlengst gitt opp norske media når det kommer til seriøs formidling av informasjon. Det er åpenbart ikke noe mål og bedrive folkeopplysning av noe slag. 

Ser jo f.eks at tyske, engelske og franske medier ligger på ett helt annet nivå enn de norske.

Skrevet (endret)
agvg skrev (21 minutter siden):

Hvis noen mener dette er journalistisk verdifullt så sier det litt.

Og jeg tror det er her essensen egentlig ligger; får den typen ‘ikke-nyheter’ for mye plass hos enkelte av de som hevder å være seriøse nyhetspublikasjoner og er mye av virkemiddelbruken direkte useriøs? 

Mitt svar vil være ja, og at eksempelvis dagbladet.no er blitt såpass ille at det fremstår direkte useriøst. Jeg synes det er rart at en kan være så skrekkelig uenig i akkurat det.

Sitat

Tja, finnes det ikke nyheter? Det er da en hel verden der ute, f eks er nyheter fra Europa rimelig lite dekket, folk blir ikke spesielt godt informert om hva som skjer på noen måte. Men hvis målet er underholdning og enda mer underholdning så funker jo sensajonene og søppelet.

Men jeg har jo forlengst gitt opp norske media når det kommer til seriøs formidling av informasjon. Det er åpenbart ikke noe mål og bedrive folkeopplysning av noe slag. 

Ser jo f.eks at tyske, engelske og franske medier ligger på ett helt annet nivå enn de norske.

og ikke minst; det finnes jo publikasjoner og medier som fokuserer mindre på pupper og har mindre fordummende virkemidler, så jeg tror ikke innvendingen om at ‘det finnes ikke nyheter’ er så gjennomtenkt. Da tror jeg ikke en har fulgt så godt med å kanskje har et litt snevert mediekonsum. 

Endret av herzeleid
Skrevet
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Og jeg tror det er her essensen egentlig ligger; får den typen ‘ikke-nyheter’ for mye plass hos enkelte av de som hevder å være seriøse nyhetspublikasjoner og er mye av virkemiddelbruken direkte useriøs? 

Mitt svar vil være ja, og at eksempelvis dagbladet.no er blitt såpass ille at det fremstår direkte useriøst. Jeg synes det er rart at en kan være så skrekkelig uenig i akkurat det.

Ja, og samtidig står norsk presse og mener de så viktige og seriøse, nivået har sunket i årevis, se den politiske journalistikken, ofte ganske overfladisk og sensasjonssøkende, de politiske partiene tilpasser seg det ønskede formatet og alt blir underholdning, helst særdeles lett underholdning. Det er jo essensen i alt, kan man lage underholdning av noe er dette eneste vei, kjedelig, dyptgående og interessant do not  compute i norsk media. Finnes jo Morgenbladet, Minerva og lignende ting som lager lesverdige artikler men det lite av slikt i normale aviser, Aftenposten har jo fortsatt mye lesverdige ting men de blir nok dratt i søppelretningen de også.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (18 minutter siden):

Ja, og samtidig står norsk presse og mener de så viktige og seriøse, nivået har sunket i årevis, se den politiske journalistikken, ofte ganske overfladisk og sensasjonssøkende, de politiske partiene tilpasser seg det ønskede formatet og alt blir underholdning, helst særdeles lett underholdning. Det er jo essensen i alt, kan man lage underholdning av noe er dette eneste vei, kjedelig, dyptgående og interessant do not  compute i norsk media. Finnes jo Morgenbladet, Minerva og lignende ting som lager lesverdige artikler men det lite av slikt i normale aviser, Aftenposten har jo fortsatt mye lesverdige ting men de blir nok dratt i søppelretningen de også.

Jeg synes egentlig også NRK jevnt over holder et godt nivå, særlig om en faktisk dykker ned i podcastene der en faktisk inviterer ‘tenkere’ eller journalistene selv får drodle litt ut over ‘saken’. Avstanden mellom NRK og Dagbladet opplever jeg rent kvalitetsmessig som enorm, selv om vinklingene ofte ikke er så ulike. 

Det var eksempelvis interessant, og overraskende, å høre en episode av ‘kommentert’ (tror jeg det var) der journalistene selv reflekterte over ‘woke’ og Trump. Det fremstod betraktelig mer reflektert og analytisk med tanke på årsakssammenhenger enn vi ofte får i artikkelform, 

Skrevet
agvg skrev (52 minutter siden):

Men det meste av det du kaller "nyheter" fra Europa er jo irrelevant for oss. Det er trivia og underholdning for nysgjerrige. Ingen har heller sagt noe om at det ikke finnes nyheter, bare at relevante nyheter ikke er nok til å fylle en diger avis. Det blir fort mye trivialiteter.

Du klager over "formidling av informasjon", mens trådstartens lenke er nettopp dette.

Det er lett å påstå at andre medier er på et "helt annet nivå". Men det kan jo også være at de er verre enn de norske, slik det står. Og uansett er det ikke begrunnet på noe vis.

Det er også opp til oss om vi velger bruke VG eller Dagbladet, eller andre medier.

Skrevet

@knopflerbruce

At nyheter fra Europa er uinteressant mens man til tider kunne tro at Norge var en delstat i USA er normalt.

Trump selger og man kan spinne allslags klikkskapende møl og henge Trump på det, men f.eks hva Tyskland og Frankrike tenker om fremtiden til Europa er åpenbart helt irrelevant, dette er bevisste valg, noen velger uinteressante historier om Trump over mer viktige saker for fremtiden til Norge, så helt åpenbart er ikke en reell nyhetsfomidling noe vesentlig for norske mediaer.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (På 13.7.2025 den 8.11):

Folk flest blir immune, likegyldige, mistenksomme eller kyniske.
Mange får helseangst eller framtidsfrykt med tilhørende handlingslammelse og psykisk uhelse.
Omsorg og solidaritet fordamper.

Du vet jo at det er penger i og skap angst, usikkerhet, får folk til og være missfornøyd med livet og seg selv.

Det er jo slik man markedsfører alskens produkter, ødelegge unge menneskers selvbilde for og selge dem en fiks, eller la de tro de kan finne enden av regnbuen hvis de bare kjøper nok søppel. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

og ikke minst; det finnes jo publikasjoner og medier som fokuserer mindre på pupper og har mindre fordummende virkemidler, så jeg tror ikke innvendingen om at ‘det finnes ikke nyheter’ er så gjennomtenkt. Da tror jeg ikke en har fulgt så godt med å kanskje har et litt snevert mediekonsum. 

Hvis man ønsker informasjon om f.eks europeiske forhold er det veldig lite poeng i og lese norske journalister sin tolkninger av hva som skjer.

F.eks Ukraina-krigen blir nokså overfladisk dekket, særlig alt det som skjer rundt diplomatiet og diskusjonene i EU om støttepakkene. 

EU i seg selv er jo viktig, fint lite nyheter og analyser og finne i norske mediaer.

Skrevet
1 hour ago, agvg said:

Tyske engelske og franske medier har et mye større potensielt publikum enn norske medier. Derfor er det større rom for kvalitet da de har potensielt mye større salgstall blant andelen av befolkningen som etterpør det. Spesielt engelske medier har også større muligheter til å nå utenfor landets grenser enn norske. 

Forøvrig har de også søplemedier som er mye mye verre enn de norske både i England og Tyskland. (Frankrike kjenner jeg ikke like godt til). 

Når Dagbladet er en av få medieaktører som har vokst de siste årene virker det ikke akkurat som om det er mer kvalitet som etterspørres i Norge.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Reg2000 skrev (4 minutter siden):

Når Dagbladet er en av få medieaktører som har vokst de siste årene virker det ikke akkurat som om det er mer kvalitet som etterspørres i Norge.

Ja, det sier jo ganske mye om nivået til den gjengse nordmann....

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...