Spillredaksjonen Skrevet fredag kl 05:02 Skrevet fredag kl 05:02 Kommentar: Tony Hawk forandret alt På slutten av 90-tallet kom <em>Tony Hawk’s Pro Skater</em> som en kulturell revolusjon, og endret spillverden – og skolegården – for alltid. Les hele saken på Gamer.no» 1
vampyrica Skrevet fredag kl 05:52 Skrevet fredag kl 05:52 (endret) Grønne, rev og godt selskap, det var tider, var mye kule sofa spill på den tiden og Tony hawk var perfekt ☺️ edit: Godt å bli voksen også altså 😂 Endret fredag kl 05:53 av vampyrica 1 1
Erlho Skrevet fredag kl 08:48 Skrevet fredag kl 08:48 Selv om jeg er født i 2003 opplevde jeg også deler av denne tiden. Selv hadde jeg ikke PlayStation eller Xbox, men flere venner av meg hadde det. Vi syklet hjem til de flere ganger i uka etter skolen for å spille et av de kule spillene som storebroren eller far hadde kjøpt opp gjennom. Tony Hawk serien og Skate serien var høydepunkter, sammen med blant annet Halo. Lengter litt tilbake til tiden hvor alle samles i samme stue eller loft for å spille sammen på Splitscreen eller etter tur. 🤩 1 1
Donkey Kong Skrevet fredag kl 09:34 Skrevet fredag kl 09:34 Tony Hawk har selv fortalt om et møte med representant fra Activision. 1 1
Krig og fred Skrevet fredag kl 10:01 Skrevet fredag kl 10:01 (endret) Quote Ikke alle sluttet å spille, naturligvis. Men raske pinnsvin og hoppende rørleggere ble stemplet som noe barnslig og ukult – de verste merkelappene i verden for sjetteklassinger som lengtet etter ungdomsskolen og hjemmefester. Et konsept de bare kjente til på grunn av eldre søsken. Hæ, dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Og forfatteren var jo barn på 90 tallet. Det fantes to type mennesker. De som drev med data/spilling, og de som ikke gjorde det. Det er rart at en sjefsredaktør for en spillside mener at spill var "raske pinnsvin og hoppende rørleggere" når man hadde alt fra flysimulatorer, rollespill, og beat em ups. Folk som ikke har peiling på spiilling er de som tror at spill handler om raske pinnsvin og hoppende rørleggere. Tony Hawk forandret ikke noe som helst. Endret fredag kl 10:01 av Krig og fred 1
Fredrik Olimb_Gamer.no Skrevet fredag kl 10:14 Skrevet fredag kl 10:14 Krig og fred skrev (12 minutter siden): Hæ, dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Les deg opp på kommentarsjangeren for å lære noe nytt i dag! 4 1
Krig og fred Skrevet fredag kl 11:42 Skrevet fredag kl 11:42 (endret) 1 hour ago, Fredrik Olimb_Gamer.no said: Les deg opp på kommentarsjangeren for å lære noe nytt i dag! Ja, og det du skriver rimer fortsatt ikke. Du kommer med påstander som ikke stemmer, uansett hva slags sjanger du velger å gjemme deg bak. Endret fredag kl 11:47 av Krig og fred 1
Donkey Kong Skrevet fredag kl 12:09 Skrevet fredag kl 12:09 (endret) Krig og fred skrev (2 timer siden): Tony Hawk forandret ikke noe som helst. Som barn av åtti/nittitallet kjenner jeg meg igjen i at barn som ikke spilte noe særlig spilte aktivt Tony Hawk. Dette var gjerne "kule" som hadde ambisjoner om å bli profesjonelle skateboardere, breakere osv. Andre spill som brøt barrierer var Pokemon på Gameboy. Da spilte også dem som ellers ikke hadde spilt Mario og Sonic. Endret fredag kl 12:09 av Donkey Kong 1 2
Krig og fred Skrevet fredag kl 12:28 Skrevet fredag kl 12:28 15 minutes ago, Donkey Kong said: Som barn av åtti/nittitallet kjenner jeg meg igjen i at barn som ikke spilte noe særlig spilte aktivt Tony Hawk. Dette var gjerne "kule" som hadde ambisjoner om å bli profesjonelle skateboardere, breakere osv. Andre spill som brøt barrierer var Pokemon på Gameboy. Da spilte også dem som ellers ikke hadde spilt Mario og Sonic. Helt greit. Men "alle" har en eller annen form for spill som gjorde at de begynte å spille mer enn tidligere. Forfatteren forsøker å gjøre Tony Hawk om til noe de aldri har vært. Fra kommentaren: Quote kulturell revolusjon, og endret spillverden – og skolegården – for alltid Dette er rent sprøyt. Og det kommer fra en redaktør. 2 1
svenka Skrevet fredag kl 14:46 Skrevet fredag kl 14:46 Krig og fred skrev (2 timer siden): Helt greit. Men "alle" har en eller annen form for spill som gjorde at de begynte å spille mer enn tidligere. Forfatteren forsøker å gjøre Tony Hawk om til noe de aldri har vært. Fra kommentaren: Dette er rent sprøyt. Og det kommer fra en redaktør. Du gjekk kansje ikke på skole den tida? Jeg husker selv at Tony Hawk var et stort fenomen, om mulig ikke helt på høyde med Pokémon, men søren med ikke langt unna! 1 1
vampyrica Skrevet fredag kl 15:16 Skrevet fredag kl 15:16 19 minutes ago, svenka said: Du gjekk kansje ikke på skole den tida? Jeg husker selv at Tony Hawk var et stort fenomen, om mulig ikke helt på høyde med Pokémon, men søren med ikke langt unna! Nå var ikke jeg i pokemon tiden, men mer i den gale siden av livet og kan si at nesten alle (de fleste) var ikke helt i gaming verdenen men 2 spill fikk utenkelige folk til å sitte med SSX og Tony hawk, det var 2 store spill som passet i alle aldre, da nettverket mitt bestod i alle aldre på den tiden. Så at det var et fenomen er jeg sikker på det var, om det solgte x millioner så kan man tenke seg hvor mange som satt 5-20stk og spilte sammen på tur for å slå hverandre. Så salgstall går ikke an å tenke på kontra populæriteten spillene hadde. Men kjøper ikke det siste, for nå samler folk seg ikke på samme måte så har vi de fleste familie og det sosiale sofa elementet har blitt litt borte. 2
Nitode Skrevet lørdag kl 01:12 Skrevet lørdag kl 01:12 12 hours ago, Krig og fred said: Helt greit. Men "alle" har en eller annen form for spill som gjorde at de begynte å spille mer enn tidligere. Forfatteren forsøker å gjøre Tony Hawk om til noe de aldri har vært. Fra kommentaren: Dette er rent sprøyt. Og det kommer fra en redaktør. Må si meg enig i dette. Var selv 12 år gammel i tiden fra 98. Skating, jackass, nirvana, Tony hawk osv hadde sin greie, men det hadde mye annet også. Tony hawk sto ikke ut som noe revolusjonerende og altoppslukende. Det var en i mengden. 1 1
Krig og fred Skrevet lørdag kl 14:31 Skrevet lørdag kl 14:31 (endret) 13 hours ago, Nitode said: Må si meg enig i dette. Var selv 12 år gammel i tiden fra 98. Skating, jackass, nirvana, Tony hawk osv hadde sin greie, men det hadde mye annet også. Tony hawk sto ikke ut som noe revolusjonerende og altoppslukende. Det var en i mengden. Nettopp. Og hvis man på liv og død skal komme med slike påstander, så vil det være mer korrekt å si at FIFA, Madden, og NBA2k etc dro flere tilhengere enn Tony Hawk. edit: det er ganske påfallende at en redaktør kan komme med så feilaktige påstander. Får hello fellow kids vibber. Endret lørdag kl 14:41 av Krig og fred
Fredrik Olimb_Gamer.no Skrevet lørdag kl 16:30 Skrevet lørdag kl 16:30 (endret) Krig og fred skrev (1 time siden): Nettopp. Og hvis man på liv og død skal komme med slike påstander, så vil det være mer korrekt å si at FIFA, Madden, og NBA2k etc dro flere tilhengere enn Tony Hawk. edit: det er ganske påfallende at en redaktør kan komme med så feilaktige påstander. Får hello fellow kids vibber. 1. Det ser ikke ut til at du trykket på lenken. Prøv igjen her. Spesielt under «(…) fremme subjektive meninger». 2. Ironien over du – anonymt – hevder jeg, under fullt navn, gjemmer meg bak noe som helst. Her fremstår du trollaktig. 3. Hvilket spill som har flest «tilhengere» har ingenting med teksten å gjøre. Her viser du manglende emneforståelse og poenget du tror du kommer med er irrelevant. 4. Med din egen logikk var enten flysimulatorer større enn Tony Hawk i alle skolegårder i hele verden, eller så motsier du deg selv uten å innse det selv. Her fremstår du inkonsekvent og selvmotsigende. 5. Tips: Prøv å forstå konteksten av det du leser og det subjektive perspektivet til avsender. En personlig skildring er ikke universell, og det er ingen grunn til å bli såret over at du ikke kjenner deg igjen. Du kommer ferdig fornærmet til kommentarfeltet. 5. Du bruker «fellow kids»-begrepet feil. 6. Du starter med å utbasunere «Hæ, dette kjenner jeg meg ikke igjen i», for deretter å hevde en absolutt sannhet om at det finnes to mennesker, «de som spilte og de som ikke gjøre det». Ironisk. Gå ut, ta på gress, og når du kommer tilbake kan du skrive et gjesteinnlegg om hvordan alle på skolen din var oppslukt i flysimulatorer og NBA 2K. Men med tanke på hvor fundementalt manglende forståelse du har for retoriske virkemidler, og forskjellen på subjektive skildringer og objektive sannheter, så skal jeg styre forventningene mine. Husk fullt navn og bilde. Send til [email protected]. Endret lørdag kl 16:31 av Fredrik Olimb_Gamer.no 3 1
MomentousMomentum Skrevet lørdag kl 21:45 Skrevet lørdag kl 21:45 Krig og fred skrev: Quote Ikke alle sluttet å spille, naturligvis. Men raske pinnsvin og hoppende rørleggere ble stemplet som noe barnslig og ukult – de verste merkelappene i verden for sjetteklassinger som lengtet etter ungdomsskolen og hjemmefester. Et konsept de bare kjente til på grunn av eldre søsken. Hæ, dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Og forfatteren var jo barn på 90 tallet. Det fantes to type mennesker. De som drev med data/spilling, og de som ikke gjorde det. Det er rart at en sjefsredaktør for en spillside mener at spill var "raske pinnsvin og hoppende rørleggere" når man hadde alt fra flysimulatorer, rollespill, og beat em ups. Folk som ikke har peiling på spiilling er de som tror at spill handler om raske pinnsvin og hoppende rørleggere. Tony Hawk forandret ikke noe som helst. Må si meg uenig. Jeg ble født i 86, og THPS var banebrytende på mange måter når det kom ut. Typen spill var én ting, men soundtrack og vibe var noe helt annet. De av oss som var vant til at spill var veldig mye "blå pinnsvin" og "barterørleggere" ble plutselig "voksne", og oppdaget en helt annen verden innenfor gaming. Jada, du hadde spill som Duke Nukem og Doom osv på PC, men de av oss som kun kjente til konsoller, vokste akutt opp. Så jeg støtter Fredrik her, og kjenner meg veldig igjen. Tony Hawk endra definitivt landskapet. 3 1
Krig og fred Skrevet i går, 05:24 Skrevet i går, 05:24 (endret) 12 hours ago, Fredrik Olimb_Gamer.no said: Gå ut, ta på gress, og når du kommer tilbake kan du skrive et gjesteinnlegg om hvordan alle på skolen din var oppslukt i flysimulatorer og NBA 2K. Og der kom det. Som forutsett. Quote Ironien over du – anonymt – hevder jeg, under fullt navn, gjemmer meg bak noe som helst. Her fremstår du trollaktig. Det er ingen ting ironisk over dette. Jeg kritiserer kommentaren din, og du velger å ta det personlig, som om jeg har kritisert deg som person. Og siden du tar opp det med anonymitet: anonymitet er normen på diskusjonsforum. Her, her har vi noen innen markedsføring som vet hva de snakker om Quote But before video games hit a point of global appeal and massive profit it was considered a fringe part of culture. In the 1980s and 1990s, confessing to enjoying Super Mario Bros. would get you labeled a dork, a loser, or – the most nuclear of insults – “No-Friend-O.” Sports, meanwhile, were what the cool kids were into (whether watching them or playing them). In essence, it was the classic Jocks v. Nerds scenario – a veritable war of Hatfields and McCoys that has existed in pop culture for decades. Quote But somewhere in time, the lines blended. Sports writer Bob Cook has recounted that as early as 2010, a kid-friendly baseball-themed video game helped his son learn the rules of the game – the same year that a study found that 38 percent of under-21 males who played video games played games that featured a sport they played in real life. Indeed, before Cook’s son competed in high school basketball a few years later, he had been playing the NBA 2K video game. And these hybrid gamer-sports fan kids are now the rising generation of consumers. They see very little differentiation between sports and video games as forms of entertainment and recreation. And given that the rapt attention paid to sports viewing has historically been an advertiser’s dream, it’s time for the ad industry to catch up and understand this new dynamic. https://infillion.com/blog/the-hidden-connections-between-sports-and-video-games/ Quote Tips: Prøv å forstå konteksten av det du leser og det subjektive perspektivet til avsender. En personlig skildring er ikke universell, og det er ingen grunn til å bli såret over at du ikke kjenner deg igjen. Du kommer ferdig fornærmet til kommentarfeltet. Tips: subjektive meninger er greit, og det er like greit å påpeke at dine subjektive meninger er feil. Du hevder at Tony Hawk "forandret spillverden for alltid", dette er objektivt feil. Det virker som om du mener at dine subjektive meninger er gyldig grunnlag for å komme med påstander om spillindustrien som ikke stemmer, overhodet. Og når du blir motsagt kommer du med tirader om anonymitet, og at folk skal ta på gress. Vel, er ikke du kul? Endret i går, 05:32 av Krig og fred avsnitt
Hansien Skrevet i går, 06:26 Skrevet i går, 06:26 Jeg kjenner meg heller ikke igjen, men tror nok ting kan ha vært annerledes fra plass til plass. Der jeg vokste opp var skatere ofte gamere, og det var like normalt å samles rundt en konsoll for hoppende rørleggere, Fifa som Tony hawk. Om noe så ble nok Ska langt mer populært pga THPS. 1
Fredrik Olimb_Gamer.no Skrevet i går, 08:24 Skrevet i går, 08:24 Krig og fred skrev (2 timer siden): Du hevder at Tony Hawk "forandret spillverden for alltid", dette er objektivt feil. Hvis vi ignorerer all kontekst, sjanger, forfatterens perspektiv, det åpenbare retoriske virkemiddelet – som det er – og tar dette bokstavelig, så er det fortsatt ikke feil. Det kommer an på skala. Du kan hevde at spillet forandret spillverden [for x] for alltid. 1 1
Crooked Cracker Skrevet i går, 19:15 Skrevet i går, 19:15 THPS spillene hadde vel mer betytning for skating og skate-kultur enn gaming per se, men denne krysningen påvirket også spillindustrien simpelthen ved å være en massiv suksess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå