Gå til innhold

Sykemeldt for å være uthvilt til ferien ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fumla skrev (4 timer siden):

Forum er vel nettopp til for å dele meninger og perspektiver, også det som for noen virker "selvsagt"? Hvis alt allerede var opplagt, hadde det ikke vært så mye diskusjon og liv her.

Siden tråden har sklidd ut i flere retninger handlet ikke mitt svar om sykemeldinger rett før ferie spesifikt. Svaret du siterer var et svar på påstanden om at "fastlegene er problemet". 

Når det er sagt: Nei, jeg tror heller ikke folk flest truer med å ta livet av seg for å få fri før Syden-turen. Men etter å ha lest en del i denne tråden, så virker det jo ikke helt utenkelig at noen kunne funnet på noe kreativt for å få sykemelding. Folk er oppfinnsomme.

Poenget mitt var uansett at legers jobb ikke er fullt så sort-hvitt som enkelte her gir inntrykk av.

Min kommentar var spesifikt rettet mot trådens opprinnelige tema, og eksempelet mitt var nå også ganske tydelig rettet mot slike forsøk på sykemelding. Da blir det bare litt rart å fortelle meg om at det faktisk finnes depresjoner, sammensatte situasjoner og selvmordsrisikoer, og annet de aller aller fleste vet fra før. Men jo da. Du er i din fulle rett til å gjøre det. Er ikke helt sikker på om det bidrar til retningen av diskusjonen jeg var på, men... kjør på.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler ikke et sekund på at det er idioter som truer med selvmord om de ikke får sykemelding før ferien med tanke på hvor mye annet rart jeg leser om hvordan noen oppfører seg ovenfor fastlegene, så det overrasker overhodet ikke nei. Garantert noen som spiller drama der slik han Sverre fra Nissene i Bingen; han som truet med å drepe seg selv hele tiden om han ikke fikk viljen sin. Finner desverre ikke noe klipp. Den type oppførsel.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Hva om vi fjerner en helligdag eller 2 (eller flere) for å få opp den totale produktiviteten i samfunnet? Hva er poenget med himmelspretten, 2 påskedag, pinsedagene, 2.juledag? 

Ellers enig i overskriften til artikkelen. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Hva om vi fjerner en helligdag eller 2 (eller flere) for å få opp den totale produktiviteten i samfunnet? Hva er poenget med himmelspretten, 2 påskedag, pinsedagene, 2.juledag? 

Ellers enig i overskriften til artikkelen. 

Enig i begge deler. Det er tydelig at arbeidsdisiplin (hvertfall blant etniske nordmenn) der blitt lavere. Men hovedsaklig tror jeg kvinnene er mest årsaken til dette. Kanskje ikke uten grunn, de har sikkert større behov for avbrekk av diverse årsaker enn hannene. Tror norsk samfunn har glidd for mye ut på disse områdene. Det er ikke bra for landet. 

Fjerne noen røde dager er jeg også for. Foreslår Skjærtorsdag, 2. påskedag og 2. pinsedag. De er alle unøvendige. Særlig de to nevnte dagene i påskeukene vil ha mye å si. Påsken er altfor lang i Norge, det setter det meste på stillstand for lenge. Pluss at vi slipper være flau over de tufsete "rånerne" som drar til Sverige for å tøffe seg og lage kvalm hver skjærtorsdag.
2.juledag er noe de fleste har, så den sitter nok lengre inne å få fjernet, men gjerne for meg. Himmelfartsdagen ender jeg opp med bør bestå, men tror det lar seg gjøre å komme til forståelse med Gud og menighetene, om å låne fredagen som en stedfortredende dag. Det vil ha stor rasjonell betydning å unngå den inneklemte fredagen hvert år. 

Skrevet
Delvis skrev (9 minutter siden):

Enig i begge deler. Det er tydelig at arbeidsdisiplin (hvertfall blant etniske nordmenn) der blitt lavere. Men hovedsaklig tror jeg kvinnene er mest årsaken til dette. Kanskje ikke uten grunn, de har sikkert større behov for avbrekk av diverse årsaker enn hannene. Tror norsk samfunn har glidd for mye ut på disse områdene. Det er ikke bra for landet. 

Fjerne noen røde dager er jeg også for. Foreslår Skjærtorsdag, 2. påskedag og 2. pinsedag. De er alle unøvendige. Særlig de to nevnte dagene i påskeukene vil ha mye å si. Påsken er altfor lang i Norge, det setter det meste på stillstand for lenge. Pluss at vi slipper være flau over de tufsete "rånerne" som drar til Sverige for å tøffe seg og lage kvalm hver skjærtorsdag.
2.juledag er noe de fleste har, så den sitter nok lengre inne å få fjernet, men gjerne for meg. Himmelfartsdagen ender jeg opp med bør bestå, men tror det lar seg gjøre å komme til forståelse med Gud og menighetene, om å låne fredagen som en stedfortredende dag. Det vil ha stor rasjonell betydning å unngå den inneklemte fredagen hvert år. 

Vi kan vel kutte alle religiøse høytider da de fleste av oss strengt tatt ikke er religiøse, men de som er religiøse kan godt  bruke sin ferie til dette om de vil. 

Skrevet
Griever skrev (20 timer siden):

Min kommentar var spesifikt rettet mot trådens opprinnelige tema, og eksempelet mitt var nå også ganske tydelig rettet mot slike forsøk på sykemelding. Da blir det bare litt rart å fortelle meg om at det faktisk finnes depresjoner, sammensatte situasjoner og selvmordsrisikoer, og annet de aller aller fleste vet fra før. Men jo da. Du er i din fulle rett til å gjøre det. Er ikke helt sikker på om det bidrar til retningen av diskusjonen jeg var på, men... kjør på.

I ditt første innlegg skrev du blant annet: "Om jeg finner ut at jeg trenger fire måneders sykemelding fordi jeg har flis i fingeren…" Det oppfattet jeg ikke akkurat som direkte relevant for trådens opprinnelige tema om folk som sykemelder seg før ferie. Samtidig peker du rimelig tydelig på leger som problemet i sykemeldingsordningen, så da svarte jeg på det. Tråden har sklidd ut i flere retninger underveis, så det var ikke helt åpenbart for meg at du fortsatt snakket om spesifikt ferie-sykemelding når du dro inn fire måneder for en flis.

Og ja – depresjon kan helt fint være noe noen hevder for å få sykemelding før ferie. Folk er kreative, det har tråden vist flere eksempler på. Så når du sier at det jeg skriver er "selvsagt" eller ikke bidrar - so be it. Jeg mener tvert imot at det handler om det overordnede bildet. Så jeg kommer til å fortsette å skrive det jeg mener er relevant. "Kjøre på", som du sier. 

Så da antar jeg vi er enige om en ting i hvert fall: Du mener jeg skriver tull, og jeg kommer til å fortsette med det. :) 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (På 16.7.2025 den 11.32):

Interessant med medvirkningsplikten. Men hvis løsningene ikke finnes? Sykemeldt pga tunge løft, og så er hoveddelen av jobben tunge løft og den ene stillingen på kontoret er opptatt til kontormedarbeideren går av med pensjon om 20 år.

Da er man rett og slett ikke egnet til yrket.

NAV sluttet med å gi støtte til ny utdanning. Vet ikke hvor de står nå.

Akkurat det der kjenner jeg meg igjen i. Jeg har selv nylig byttet yrke fordi helsen ikke lenger passet med det jeg jobbet med før. Jeg så det ikke som aktuelt å være langtidssykemeldt eller risikere å ende opp arbeidsufør hvis det kunne unngås, så jeg måtte gjøre en endring.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar å skape en helt ny stilling om man ikke har tilgjengelige stillinger som passer helseutfordringen. Man har også et ansvar selv for å se realiteten i øynene og ta grep hvis helsa ikke matcher jobben lenger.  

Når det gjelder at NAV har sluttet å gi støtte til ny utdanning, er jeg litt usikker på hva du sikter til. Jeg kjenner ikke til at det er strammet inn på generelt grunnlag. Ifølge det som er tilgjengelig offentlig nå, finnes det fortsatt ordninger for utdanning og omskolering via NAV, spesielt for de med nedsatt arbeidsevne.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Vi kan vel kutte alle religiøse høytider da de fleste av oss strengt tatt ikke er religiøse, men de som er religiøse kan godt  bruke sin ferie til dette om de vil. 

Det er et poeng. Å kutte alle er neppe realistisk mulig, men hvertfall noen.

Glemte forresten det med ferie, og skulle si at vi har for mye ferie også etter min mening. 5 uker (6 for de over 60) betalt ferie er ganske råflott. Vi kunne gått tilbake til 3(4) som det var tidligere. De som trenger mer, kan ha anledning til å ta en eller to uker uten betaling. Og de som går skift og diverse ordninger med jobb i helger osv, har avspasseringdager de kan bruke. 
Men dette er sett i grove trekk.
Er for mer fleksibiltet i arbeidslivet, for å kunne tilrettelegge ulike jobber og arbeidstidsordninger mer for den enkelte.
Syns også borgerlønn i en viss form, kan være interessant å diskutere. Det kunne være med på å gi folk bedre anledning til å finne en best mulig passende arbeidssituasjon, framfor at man har stresset og presset om at man "skal ut i jobb" snarest liksom.  Den skal kunne være såpass at det går an å leve på den( i bokstavelig forstand), men ikke så høy at man slår seg helt til ro med den, og ikke helst vi ha en betalt jobb i stedetfor.  

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Da kommer KRF over sperregrensen på 1-2-3.

Skrevet
Fumla skrev (1 time siden):

Akkurat det der kjenner jeg meg igjen i. Jeg har selv nylig byttet yrke fordi helsen ikke lenger passet med det jeg jobbet med før. Jeg så det ikke som aktuelt å være langtidssykemeldt eller risikere å ende opp arbeidsufør hvis det kunne unngås, så jeg måtte gjøre en endring.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar å skape en helt ny stilling om man ikke har tilgjengelige stillinger som passer helseutfordringen. Man har også et ansvar selv for å se realiteten i øynene og ta grep hvis helsa ikke matcher jobben lenger.  

Når det gjelder at NAV har sluttet å gi støtte til ny utdanning, er jeg litt usikker på hva du sikter til. Jeg kjenner ikke til at det er strammet inn på generelt grunnlag. Ifølge det som er tilgjengelig offentlig nå, finnes det fortsatt ordninger for utdanning og omskolering via NAV, spesielt for de med nedsatt arbeidsevne.

Kompetansegivende kurs i fra NAV eller støtte til flere års ordinær utdannelse på høgskole? 
Det kan bli urettferdig hvis noen må betale utdannelsen selv, mens andre får den dekket av NAV. Og ikke minst, dyrt for samfunnet. Men ikke ved omskolering i bransjer det trengs folk i: f.eks. helsefaglig utdanning for menn. 

Ellers var det før en periode der NAV slanket inn til stort sett rene jobbsøkerkurs, mens man tidligere kunne gå kompetansegivende kurs med jobbsøking. Hvis omskolering var nødvendig for å komme videre, var kursdeltakerne ofte like langt etter kurset at var ferdig. 

Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Kompetansegivende kurs i fra NAV eller støtte til flere års ordinær utdannelse på høgskole? 
Det kan bli urettferdig hvis noen må betale utdannelsen selv, mens andre får den dekket av NAV. Og ikke minst, dyrt for samfunnet. Men ikke ved omskolering i bransjer det trengs folk i: f.eks. helsefaglig utdanning for menn. 

Ellers var det før en periode der NAV slanket inn til stort sett rene jobbsøkerkurs, mens man tidligere kunne gå kompetansegivende kurs med jobbsøking. Hvis omskolering var nødvendig for å komme videre, var kursdeltakerne ofte like langt etter kurset at var ferdig. 

Betale for skole? Skole er BETALT i Norge uavhengig om du går via nav eller lånekassen. Med noen få unntak. 

Det kan dog være langt bedre å gå via nav, såklart. Men heller det enn sykdommen som trengs for å gå via nav..

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Overraskende hvor mange som ønsker å kutte i velferd som ferie, sykepenger, helse med mer. Hva tror dere at dere får igjen for dette? Smuler om en er heldig 

Kan være at helligdagene våre gjør at en del slitere i arbeidslivet holder hodet over vannet. Mens de i lederstillinger ordner seg med å dra på hytta i 12- tiden hver fredag for å slippe helgerushet. Går på ski hele helgen for å få muskler til å ta gode avgjørelser for staben og fedrelandet de kommende ukene.

Å gi avkall på goder er vel ikke akkurat et godt trekk. Man får dem stort sett ikke tilbake.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Delvis skrev (40 minutter siden):

Glemte forresten det med ferie, og skulle si at vi har for mye ferie også etter min mening. 5 uker (6 for de over 60) betalt ferie er ganske råflott.

Jeg ville vel heller foreslått en sjette uke, fjern alle de religiøse høytidene som kristusmesse, himmelspretten og pesach/påske eller hva det nå enn kalles, om noen fremdeles vil feire dette så har de mer enn nok feriedager å ta av til å bruke til dette, og det samme med andre religioner, de uhellige/hellige dager de vil feire kan de avtale med arbeidsgiver.

Jarmo skrev (29 minutter siden):

Da kommer KRF over sperregrensen på 1-2-3.

Jeg tviler, frihet til å velge selv er bra saker, krf vil aldri gå med på det.

Skrevet
Subara skrev (4 minutter siden):

Kan være at helligdagene våre gjør at en del slitere i arbeidslivet holder hodet over vannet. Mens de i lederstillinger ordner seg med å dra på hytta i 12- tiden hver fredag for å slippe helgerushet. Går på ski hele helgen for å få muskler til å ta gode avgjørelser for staben og fedrelandet de kommende ukene.

Å gi avkall på goder er vel ikke akkurat et godt trekk. Man får dem stort sett ikke tilbake.

Det virker som noen tror at om de bare bytter vekk noen feriedager og at folk slutter å motta sykepenger i noen dager i starten så vill de selv få 0 skatt. Det er såklart veldig langt i fra sannheten og de bør nok sette pris på de ekstremt gode ordningene vi har selv med relativt lav innteksskatt.

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Jeg ville vel heller foreslått en sjette uke, fjern alle de religiøse høytidene som kristusmesse, himmelspretten og pesach/påske eller hva det nå enn kalles, om noen fremdeles vil feire dette så har de mer enn nok feriedager å ta av til å bruke til dette, og det samme med andre religioner, de uhellige/hellige dager de vil feire kan de avtale med arbeidsgiver.

Jeg tviler, frihet til å velge selv er bra saker, krf vil aldri gå med på det.

Så du ønsker altså å gi bort ca 10 dager for å få 5 igjen. Kjempe smart!

I tillegg fører det til en masse problemer, samfunnet er lagt opp til at mange har fri på samme dager ila året. Iallefall I nærområdene. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Overraskende hvor mange som ønsker å kutte i velferd som ferie, sykepenger, helse med mer. Hva tror dere at dere får igjen for dette? Smuler om en er heldig 

Noen tenker litt lenger enn bare seg selv, hva man får igjen til seg. Noen ser på samfunnet som helhet,  ikke bare i dag, men også fremover i tid. 

Det er noen grep som er nødvendige for å få ting til å gå rundt. Noen steder må man faktisk kutte. Det er ikke dermed sagt at det er i ferie, sykepenger eller  andre helserelaterte ytelser. Det kan også være snakk om andre utgiftsposter eller hva vi kan gjøre for å øke inntektene til staten. 

Fakta er at uten de oljerelaterte inntektene så går Norge i kraftig minus hvert eneste år, og oljen er noe vi planlegger å fase ut.  Det er bedre å ta denne diskusjonen nå, og gjøre små eller moderate endringer, enn at det blir full bråstans, og hvor det virkelig vil gjøre vondt for mange. 

Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Betale for skole? Skole er BETALT i Norge uavhengig om du går via nav eller lånekassen. Med noen få unntak. 

Det kan dog være langt bedre å gå via nav, såklart. Men heller det enn sykdommen som trengs for å gå via nav..

Det er en del som sliter med å betale tilbake til Lånekassen og tar med seg gjelden helt inn i alderdommen. Det er ikke gratis lån, selv om vi slipper skolepenger som i mange andre land.

Ja, utenom NAV er det beste.

Lurte på om NAV har noe å tilby de som trenger omskolering i dag? Er det sparekniven og «pisken» eller er de mer løsningsorienterte/langsiktige?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Så du ønsker altså å gi bort ca 10 dager for å få 5 igjen. Kjempe smart!

Trenger ikke fortelle meg, jeg vet. Spesielt om poenget var å øke produktiviteten🦾🧠

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

I tillegg fører det til en masse problemer, samfunnet er lagt opp til at mange har fri på samme dager ila året. Iallefall I nærområdene. 

Det er også lagt opp sånn at mange må feriere/feire en religiøs høytid de ikke har noe forhold til, og på et tidspunkt som er bare sånn passe. Problemer kan løses.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...