Gå til innhold

Fotball EM for kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vil gjette hvilke lag som går til finalen?

hJnuH58.png

jeg klinker til med Tyskland - Italia !

de fleste vil vel ha med Spania, men tror de ryker :grin2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.M skrev (21 timer siden):

noen som vil gjette hvilke lag som går til finalen?

hJnuH58.png

jeg klinker til med Tyskland - Italia !

de fleste vil vel ha med Spania, men tror de ryker :grin2:

Då får eg tippe England - Spania i finalen! 

Skrevet
HF- skrev (44 minutter siden):

Du kan sei det du vil, det her er prima underholdning! 

det ble et drag-show etter at 17 kom inn.. :whistle: :p

men det sagt, Italia var elendig så unner England seier 👍

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (52 minutter siden):

Alle damer som kan banke deg opp er egentlig menn?

det er ikke "jeg" som bør bekymre meg, men de som må konkurrere mot tvilsomme kjønnsidentiteter, der enkelte som kaller seg kvinner, i realiteten rent fysisk er menn mht. testoterone nivået. Et kjent tilfelle er Caster Semenya som deltar i friidrett

MxwbSEp.png

det er fryktelig de-motiverende (og urettferdig) for andre ("ekte" kvinner) å konkurrere mot noen som egentlig er menn i fysikken. Men mulig fotball-verdenen tar litt lettere på denslags enn friidrett. I alle fall har internasjonale Friidrettsforbundet nå satt foten ned

https://www.hrw.org/news/2019/05/01/caster-semenya-loses-appeal-equal-treatment

Skrevet
3 hours ago, Mr.M said:

Et kjent tilfelle er Caster Semenya som deltar i friidrett

Ja, i motsetning til den nevnte engelske fotballspilleren, der du bare spekulerer om kjønn, så er det vel kjent i friidrettsverdenen at Semenya er en biologisk kvinne med forhøyede testosteronverdier.

Hun er forøvrig utestengt fra å delta i konkurranser i regi av forbund tilknyttet det internasjonale friidrettsforbundet, så det stemmer ikke at hun "deltar i friidrett". (Forbudet gjelder kort- og mellomdistanse-øvelser, dvs. det hun konkurrerte i tidligere. Hun kan få delta i fremtiden, dersom hun underkaster seg en hormonkur som senker testosteronnivået, eller dersom hun velger å delta på langdistanse.) 

• Liker 2
Skrevet
Mr.M skrev (På 22.7.2025 den 23.04):

jeg er litt skeptisk til kjønnet på denne 17 Agyemang :whistle:

Mr.M skrev (På 22.7.2025 den 23.45):

det ble et drag-show etter at 17 kom inn.. :whistle: :p

men det sagt, Italia var elendig så unner England seier 👍

Finnes det noen holdepunkter for at du mener det er en mann eller er dette bare vill spekulasjon fra din side?

• Liker 1
Skrevet
KANE2009 skrev (10 timer siden):

Finnes det noen holdepunkter for at du mener det er en mann eller er dette bare vill spekulasjon fra din side?

bare magefølelse, basert på det jeg ser, finner ikke noe på nett om andre som lufter "teorien"

dvs. "ikke ennå".  Husk når det gjaldt Caster Semenya, så rakk hen delta i OL og ymse mesterskap og vinne drøss medaljer, før friidrettsmiljøet og andre deltakere til slutt ble lei av den sportslige urettferdigheten, å begynte stille spørsmålstegn.

selvsagt Ikke sikkert noe lignende vil skje Michelle Agyemang (issue rundt testoteron-nivå) for fotball er annerledes enn friidrett hvor man stort sett konkurrerer individ mot individ med små marginer, så fotballverdenen tolererer kanskje slikt og bryr seg muligens ikke grave i det en gang.

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (2 timer siden):

Husk når det gjaldt Caster Semenya, så rakk hen delta i OL

*hun. 

Hun er en kvinne.

Som nebrewfoz nevnte over, har hun bare litt høye testosteronnivåer. Det gjør ikke at hun ikke er kvinne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (2 timer siden):

bare magefølelse, basert på det jeg ser, finner ikke noe på nett om andre som lufter "teorien"

Tenker at det er greit å forholde seg til realitetene man vet om per idag og ikke gå helt bananas med spekulasjoner 👍 Dette var syltynt. 

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (14 timer siden):

*hun. 

Hun er en kvinne.

Som nebrewfoz nevnte over, har hun bare litt høye testosteronnivåer. Det gjør ikke at hun ikke er kvinne.

hun har vel en fødselattest hvor står står "girl" men det er bare halve sannheten i den her sammenhengen.

hen har et XY kromoson og testoteron-nivå på høyde med Arnold Schwarzenegger, og dermed rent fysisk/medisinsk like mye mann.

Caster Semenya has a medical condition known as hyperandrogenism, which is characterized by naturally elevated levels of testosterone in her body. This condition is also associated with being intersex, meaning her sexual development differs from typical male or female biological development.

• Semenya's body naturally produces more testosterone than the average woman. 

• She was born with differences in sexual development, which means her body's development doesn't neatly fit into the traditional definitions of male or female. 

• Semenya has XY chromosomes, which are typically associated with male development. 

• This is the term used to describe a range of conditions where a person's sexual development is atypical. 

• Impact on Athletics:
    Semenya's elevated testosterone levels have led to controversy in competitive sports, as some believe it gives her an unfair advantage. 

• Ongoing Debate:
    There is an ongoing debate about whether athletes with DSD should be allowed to compete without restrictions or if they need to reduce their testosterone levels. 

btw, det virker som enkelte nærmest protesterer på det jeg skriver av politisk/ideologiske grunner?, evt. tror at jeg er ute etter å diskriminere kjønn/rase etc. men det er i så fall feil. Dette her har ingen ting med "regnbueflagg" å gjøre, men kun ønske om at idrettfolk skal kunne konkurrere på like vilkår.

• Liker 1
Skrevet
KANE2009 skrev (17 timer siden):

Tenker at det er greit å forholde seg til realitetene man vet om per idag og ikke gå helt bananas med spekulasjoner 👍

vel, nå er issuet i alle fall luftet, så er det opp til hva tiden evt. vil vise.

som tidligere nevnt, fokus på personer med DSD er nok sterkere i friidrett enn fotball. Men, skulle det etterhvert dukke opp fotballag som kanskje har 2-3 spillere med DSD i stallen, vil det nok bli diskusjoner i det miljøet også.

Skrevet
Mr.M skrev (8 timer siden):

hun har vel en fødselattest hvor står står "girl" men det er bare halve sannheten i den her sammenhengen.

hen har et XY kromoson og testoteron-nivå på høyde med Arnold Schwarzenegger, og dermed rent fysisk/medisinsk like mye mann.

Caster Semenya has a medical condition known as hyperandrogenism, which is characterized by naturally elevated levels of testosterone in her body. This condition is also associated with being intersex, meaning her sexual development differs from typical male or female biological development.

• Semenya's body naturally produces more testosterone than the average woman. 

• She was born with differences in sexual development, which means her body's development doesn't neatly fit into the traditional definitions of male or female. 

• Semenya has XY chromosomes, which are typically associated with male development. 

• This is the term used to describe a range of conditions where a person's sexual development is atypical. 

• Impact on Athletics:
    Semenya's elevated testosterone levels have led to controversy in competitive sports, as some believe it gives her an unfair advantage. 

• Ongoing Debate:
    There is an ongoing debate about whether athletes with DSD should be allowed to compete without restrictions or if they need to reduce their testosterone levels. 

btw, det virker som enkelte nærmest protesterer på det jeg skriver av politisk/ideologiske grunner?, evt. tror at jeg er ute etter å diskriminere kjønn/rase etc. men det er i så fall feil. Dette her har ingen ting med "regnbueflagg" å gjøre, men kun ønske om at idrettfolk skal kunne konkurrere på like vilkår.

Jeg vet dette. Hun er likefullt en kvinne, og identifiserer seg som det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...