Gå til innhold

Bygger ungdomsskole til 3 milliarder – ni 13-åringer bor i nærområdet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (2 timer siden):

viktigste argumentet mot å bygge den skolen er vel at det ikke bor unger der?

Det er barneskolen elever har nærskolerett ved som bestemmer hvilken ungdomsskole de havner på, så jeg vedder en is det er barneskoler i nærheten som kan mate denne skolen med elever. Hvor mange som bor i umiddelbar nærhet av skolen er i og for seg uvesentlig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ilpostino skrev (12 minutter siden):

Hvor mange som bor i umiddelbar nærhet av skolen er i og for seg uvesentlig. 

men hvis elevene uansett må bruke transport, så kunne de vel lik så godt skysses til skoler som varsles nedlagt. Kapasiteten i skolebygg er allerede der, ingen grunn å bruke 3 milliarder på noe nytt.

Jeg mistenker skolebygget i Bjørvika er et utslag av dekadent urbanisme der de er ute etter et trendy signalbygg å vise frem. Virker helt meningsløst.

Skrevet
3 hours ago, ilpostino said:

Så bare fordi det bare bor fiff i et område skal de ikke ha skole der? Hva med alle de andre områdene hvor det etter dine utsagn bor fiff? Skal de legges ned slik at barn og ungdom må reise til desentraliserte strøk ute i drabantbyene?

Infrastrukturen er iallefall på plass for å transportere elever til den nye skolen. 

Du leste kanskje ikke at det ikke bor barn der? Kanskje vi skal bygge ny skole på Hovedøya, det kan jo hende at det kommer barn der i fremtiden. I tilegg er Bjørvika et sted fylt med investorleiligheter og airbnb, det er ikke et normalt område. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
57 minutes ago, ilpostino said:

Hvor mange som bor i umiddelbar nærhet av skolen er i og for seg uvesentlig. 

Selvfølgelig er det vesentlig. Det er dårlig byplanlegging å gå inn for at ungdom skal ha unødvendig reising til skole. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (36 minutter siden):

men hvis elevene uansett må bruke transport, så kunne de vel lik så godt skysses til skoler som varsles nedlagt. Kapasiteten i skolebygg er allerede der, ingen grunn å bruke 3 milliarder på noe nytt.

Jeg mistenker skolebygget i Bjørvika er et utslag av dekadent urbanisme der de er ute etter et trendy signalbygg å vise frem. Virker helt meningsløst.

Viser igjen til min kommentar. Det er planlagt bygd 5 000 boliger i Bjørvika, så kommer også området litt utenfor Bjørvika som også skal bygges ut.

Hvis vi nå stipulerer noe tall i lag:

Hvis man tar for seg Statistisk sentralbyrå med deres kommunefakta Oslo, så finner vi følgende gruppering:

image.thumb.jpeg.d8a38b48e4f388f3187047502c24da33.jpeg

Dette gir meg grunnlag til å si at om vi sumerer opp aldersgruppen 8. klasse til og med 10. klasse, så får jeg da i prosent 5,2 % av hele befolkningsgruppen går på ungdomsskole.

Videre så har vi Oslo Kommunes leilighetsnorm, som forteller at:

Sitat

Kategori 1: maks 35 % leiligheter med 35 – 50 m2 bruksareal(BRA)

Kategori 2: minst 40 % leiligheter over 80 m2 BRA, hvorav inntil 20 % kan bygges som kombinasjonsbolig med utleieenhet på ca. 20 m2 BRA integrert.

Så stipulerer vi av 5 000 nye boliger i Bjørvika, så tenker jeg at kategori 1 er mennesker i etableringsfase, som ikke har barn. i tillegg er disse boenhetene for små. Det utgjør da veldig forenklet at vi antar nå 5 000 x (1-0,35) = 3 250 boenheter som er egnet til å ha barn i.

Tar vi nå tallet vi har for befolkning som er i skolealder 8. klasse til og med 10. klasse:

5,2 % x 3 250 boenheter, så tilsier dette at vi kan forvente at kun i Bjørvika når dette er ferdigbygd er det 169 barn som skal ha skoleplass som kun bor i den nye delen av bjørvika. 

Jamført artikkelen til Trådstarter er det planlagt at 840 skal bruke den nye skolen. Dvs, at 671 barn skal komme fra de øvrige områdene like ved. Dette tenker jeg i grunn ikke er urimelig å anta. Så ønsker jeg å påpeke at mine beregninger er grove, og tar ikke hensyn til lokal demografi, dvs. sannsynlighet for at flere med ungdomsskolebarn bor i BJørvika. Så tar heller ikke mine beregninger hensyn til dem som nesten er i skoleklar alder for ungdomsskolen. I tillegg vil vi ha mer utbygging lengre forbi Bjørvika og da.

Jamført Standard kravspesifikasjon for skoler til Oslo kommunen, så er kravet at hver elev krever total 7,3 m2 plass. 

Gitt det nå er da 840 barn skal bruke skolen, så blir størrelse behovet til skolebarna forenklet ha 840 x 7,3 = 6 132 m2 med plass til litt ulike undervisningsformål, gangareal, arbeidsareal lærere, administrasjon, tekniske rom etc.

Så med prislappen man har satt da på 3 milliarder minus tomteavgift på 0,7 milliard, så er selve byggingen i kostnadsstørelsen ca.  2,3 milliarder. Legger man mine ekstremt grove beregninger til grunn med en BRA på 6132 blir prisen ca. 375 000 per BRA. Så tenker her overlater jeg priskostnadene til dem som ønsker å kritisere byggekostnadene videre. I tillegg regner jeg med om man googler mer (er trett nå etter mye skriving og dokumentering) så finner man sikkert mer korrekte kostnadstall per BRA og sammenligningsgrunnlag til andre barneskoler.

Endret av ole_marius
Skrevet
ole_marius skrev (På 3.9.2025 den 16.32):

Så stipulerer vi av 5 000 nye boliger i Bjørvika, så tenker jeg at kategori 1 er mennesker i etableringsfase, som ikke har barn. i tillegg er disse boenhetene for små. Det utgjør da veldig forenklet at vi antar nå 5 000 x (1-0,35) = 3 250 boenheter som er egnet til å ha barn i.

Tar vi nå tallet vi har for befolkning som er i skolealder 8. klasse til og med 10. klasse:

5,2 % x 3 250 boenheter, så tilsier dette at vi kan forvente at kun i Bjørvika når dette er ferdigbygd er det 169 barn som skal ha skoleplass som kun bor i den nye delen av bjørvika. 

Jamført artikkelen til Trådstarter er det planlagt at 840 skal bruke den nye skolen. Dvs, at 671 barn skal komme fra de øvrige områdene like ved. Dette tenker jeg i grunn ikke er urimelig å anta. Så ønsker jeg å påpeke at mine beregninger er grove,

av de 5000 "nye" boligene, er rundt halvparten allerede solgt/innflyttet i. Såvidt jeg kan se koster de 200 leilighetene som ferdigstilles neste år, fra 13 millioner kr. for treroms.

NRK har skrevet om aldersgruppe 13 til 15 år, men 6 til 12 år er mer relevant siden en vel må regne med minst tre år før skolen står ferdig (hvis den bygges) og disse er klare til å begynne på trinn 7

3cRr66V.png

oversikt Bydel Gamle Oslo (velg aldersgrupper i drop-down meny

https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/bydel/gamleoslo/alder/

men, kan godt hende din prognose vil treffe (169 i Bjørvika etterhvert som trenger ungdomsskoleplass. Men, hvorfor i all verden kan ikke disse absorberes inn på eksisterende skoler? Jeg er ikke kjent i Oslo, og enda mindre kjent med hvor Oslos 199 skoler ligger, men jeg vil være forundret om ikke disse 169 elevene kan få plass et sted?

3 milliarder er mye penger og fremstår som unødvendig luksus. Jeg skjønner politikerne gjerne vil ha enda et signalbygg i vannkanten, på sammen måte som Operabygget, Munchmuseet, etc. men argumentene/begrunnelsen henger ikke på greip.

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (14 timer siden):

NRK har skrevet om aldersgruppe 13 til 15 år, men 6 til 12 år er mer relevant siden en vel må regne med minst tre år før skolen står ferdig (hvis den bygges) og disse er klare til å begynne på trinn 7.

Slik jeg leste artikkelen så var det en ungdomsskole. Da jeg regnet på prognosen la jeg først til grunn 1. klasse til 7 klasse. og endte da opp med 10,2 % er i denne aldersgruppen og fikk da 325 barn i denne alderen. Samler man opp 1. klasse til og med 10 klasse får jeg 494 barn. Da jeg gjorde en egenkontroll av kildene så sto det ungdomsskole og derav var tallet mitt på 169.

oversikt Bydel Gamle Oslo (velg aldersgrupper i drop-down meny

https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/bydel/gamleoslo/alder/

Veldig fin oversikt! Viser jo at det bor en god del barn i området ja.

men, kan godt hende din prognose vil treffe (169 i Bjørvika etterhvert som trenger ungdomsskoleplass. Men, hvorfor i all verden kan ikke disse absorberes inn på eksisterende skoler? Jeg er ikke kjent i Oslo, og enda mindre kjent med hvor Oslos 199 skoler ligger, men jeg vil være forundret om ikke disse 169 elevene kan få plass et sted?

Husk at prognosen gjelder kun den nye delen av Bjørvika. Her har jeg ikke utført noe særlig estimat. En annen del som jeg heller ikke tok hensyn til med vilje er Grønlikaia (se bildet under) som skal ha 1 500 nye boliger. Bare her om man følger samme regneeksempel gir 1 500 x (1-35%) x 5,2% = 51 barn i ungdomsskolealder. 

image.thumb.png.3c7273570cf4a1a3b488faa206a2ab1e.png

Hvis jeg og tar nå Barcode i betraktning er det oppgitt 397 leiligheter gir dette da ca. 14 barn her og.

Sett fra fjorden en rekke med næringsbygg i ulike høyder og fasonger. Skumring.

Tar jeg også nå med Sørengkaia med 750 boliger så får jeg da 26 barn i ungdomsskolealder.

image.png.63bb222dfb6fa4374f4f63196d89e32a.png

Så alt i alt finner jeg 169+51+14 +26= 260 barn i ungdomsskolealder innenfor det markere området under. Da gjenstår det av de 840 plassene til ungdomsskolen at man da har 580 barn i området gamle Oslo, Grønland med omegn som skal begynne på den nye skolen. Og har selv bodd både på Sørengkaia og over Grønland T-bane. er korte avstander imellom for å sende barn til skolen der. Selv fra min barndom måtte jeg sykle 5-10 minutter for å komme meg til skolen og regner da med barn andre steder i landet har ish samme skolevei. 

image.thumb.png.8b5a72f509cd2126fbe868f144b4033c.png

Ettersom du har gode kommentarer søkte jeg litt og fant faktisk frem til at Oslo har et kart over sine skolekretser. For akkurat ungdomsskolene ser jeg at hele kvadraturen, Fredensborg, Hammersborg har fraværende tilbud av dette skoletrinnet. Så da vil jo jeg si at der det er tilgjengelig tomter i Oslo om man triangulerer seg litt så kommer jo Bjørvika godt ut da. 

image.png

I sum nå med hva jeg har laget av prognoser og ny info så håper jeg at man nå kommer nærmere en konsensus at man har behov både for fremtidig demografi fra nye områder man bygger ut, samt områdene rundt som ikke har ungdomsskole og tomt tilgjengelig for utbygging.

For akkurat din kommentar om kostnad, her trår jeg forsiktig og håper at man har noen kalkyleingeniører som slenger seg på og har noen betraktninger.

Endret av ole_marius
fjerne duplisert bilde
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ole_marius skrev (3 timer siden):

Slik jeg leste artikkelen så var det en ungdomsskole.

det stemmer. Opprinnelig var skolen planlagt å være både barnetrinnene 1-6 klasse + ungdomsskole. Av en eller uforklarlig grunn gikk man bort i fra det. Det hadde vært lettere å akseptere pengebruken for min del når de inkluderte de yngste, pga. nærhet og skoleavstand fra hjemmet.

Leser at entreprenøren allerede har startet byggingen av skolen, og sånn er vi visst for sent ute med diskusjonen. :hm:

Skrevet
ole_marius skrev (På 3.9.2025 den 16.32):

Det store spørsmålet er om det finnes nok barnefamilier som har råd til å kjøpe disse bustadane. Med mindre det blir innført reguleringar som gjer det enklare for barnefamiliar å flytte til Bjørvika så hjelp det ikkje så mykje at der er nok bustadar som potensielt kan huse barnefamiliar.

Eg kan ikkje sjå eit scenario der Bjørvika huser nok ungdommar til å fylle denne ungdomsskulen med eigne innbyggarar. Dette kjem til å bli ein pendlarskule der elevane i hovudsak pendler inn til sentrum for å gå på, og då kunne ungdomsskulen vært etablert nesten kor som helst.

Skrevet
2 hours ago, The Avatar said:

Med mindre det blir innført reguleringar som gjer det enklare for barnefamiliar å flytte til Bjørvika så hjelp det ikkje så mykje at der er nok bustadar som potensielt kan huse barnefamiliar.

En må huske at det finnes barnefamilier der ute som sliter med mye penger. De snakker nok ikke ofte med andre om dette noe uvanlige problemet, kanskje fordi det oppleves stigmatiserende - hva vet vel jeg om det?

Dette er mennesker vi tross alt skal inkludere i den norske sammfunnsmodellen, og hvis de stakkars barna deres må busses langt til nærmeste skole (bare fordi foreldrene har valg å bosette seg på steder som de fleste andre dødelige ikke har råd til) så kan vi risikere at dette oppleves stigmatiserende både for barnet og foreldrene.

Derfor bør vi andre som skatter til den norske stat akseptere at våre skattepenger bidrar til at disse menneskene fritt kan bosette seg hvor de ønsker uten at det skal gå på bekostning av utdannelsen til barna deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...