Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

enda en tråd, denne gang om feilkode på dyse

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, beklager alle trådene her, men har vært litt mye bil "issues" i det siste, typisk at alt kommer på engang, spesielt nå som jeg har dårlig råd.

Jeg fikk opp motorlappen her i sta og faren min tok en diagnostikk, hvor det kom opp feilkode på dyse 4(tror jeg). Han slettet den og prøvde på nytt 2 ganger og da kom ikke feilen opp igjen. Uansett, tenker dette ikke er helt bra. Forstått det slik at dyser kan være et problem på dieselbiler og at det er en slitedel!? Og at det er en kostnad reparasjon?(15000-20 000kr?)

Faren min anbefalte å kjøre litt hardt å få opp  turtallet til maks, for å prøve å rense litt. Jeg har alltid brukt Alron dieseltilsetting, men finnes det noe kraftigere der ute som jeg bør helle på? Bilen har "bare" gått ca 150 000 km. Er en rav 2013 modell. Husker at en fra Toyota sa at dyser kunne være problem som kom med tiden på dieselbiler(eller den modellen), men syntes det var litt  vel tidlig(med tanke på at det er Toyota)

Kan jeg kjøre med dette, selv om motorlampen begynner å lyse igjen i displayet? Bilen går helt fint ellers, merker ikke noe uvanlig.

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker, men feilen kom igjen i sta etter å  ha kjørt litt hardt. Den begynte å lugge og motorlampe kom opp, samtidig med antispinn. Samme var det sist også, antispinn og motorlampe som kommer opp i displayet. 

Skal nevnes at jeg nettopp har skiftet skiver og klosser foran, men dette kan kanskje ikke har noe sammenheng!?

Skrevet (endret)

Det kan være relatert. Feillampe for antispinn kommer gjerne på hvis det er feil på motorstyringen som gjør at antispinnsystemet deaktiveres.

Feilen er no ikke nødvendigvis med bremser eller antispinnsystemet i seg selv, lampen lyser for å varsle om at antispinn og antiskrens er deaktivert.

Det kan selvfølgelig være andre, urelaterte, feil med antispinn også.

Man må uansett få ut eksakte feilkoder før man vet noe.

Endret av MailMan13
Skrevet (endret)
MailMan13 skrev (9 minutter siden):

Det kan være relatert. Feillampe for antispinn kommer gjerne på hvis det er feil på motorstyringen som gjør at antispinnsystemet deaktiveres.

Feilen er no ikek nødvendigvis med bremser eller antispinnsystemet i seg selv, lampen lyser for å varsle om at antispinn og antiskrens er deaktivert.

Ja, syntes det er mistenkelig at disse problemene kommer nå rett etter skift av skiver og klosser foran. Verkstedet som har gjort jobben tar ferie i fire uker nå, men fått time hos Toyota på mandag. Og jeg som var skeptisk til å ta denne jobben på et lokalt verksted. Men kan så klart være helt tilfeldig. Det kom tross opp alt en feilkode på dyser (og noe med ABS tror jeg, faren min som sjekket) når dette skjedde i går.

Men bilen begynte å lugge litt i sta, og nysgjerrig på om det kan det skje ved feil på motorstyringen eller ved noen annen feil ved montering av skiver/klosser foran? Lugging tyder jo mot dyse defekt, men har lite håp om at det er noe annet. Bilen gikk helt strøkent i 20 min, men så begynte den plutselig å lugge i lav fart og motorlampe og antispinn  kom opp i displayet. Håper bare det er trygt å kjøre til Toyota på mandag.

Endret av dan83
Skrevet (endret)

Dyser på moderne biler er utrolig finjusterte og nøyaktige. Det finnes altså minimalt slingringsmonn, og motorstyringen skrur av sylinderen om den merker noe som helst ute av spec for å ikke ødelegge motoren. Har byttet to dyser på en bil som har gått halvparten av din, så..

Vanligvis går bilen i nødmodus om den mister en sylinder. Er bilen kjørbar, men har ekstremt lite kraft? Isåfall er du i nødmodus. Dette er laget for at du skal kunne krabbe bilen til verksted (i 40 km/t)

Endret av likferd
Skrevet
likferd skrev (42 minutter siden):

Dyser på moderne biler er utrolig finjusterte og nøyaktige. Det finnes altså minimalt slingringsmonn, og motorstyringen skrur av sylinderen om den merker noe som helst ute av spec for å ikke ødelegge motoren. Har byttet to dyser på en bil som har gått halvparten av din, så..

Vanligvis går bilen i nødmodus om den mister en sylinder. Er bilen kjørbar, men har ekstremt lite kraft? Isåfall er du i nødmodus. Dette er laget for at du skal kunne krabbe bilen til verksted (i 40 km/t)

vet ikke, feilen kom opp i sta rett før jeg var hjemme, så tok ikke sjansen på å gasse på for å sjekke. Bilen gikk helt problemfritt i 20 min før det skjedde, igjen. Håper jeg kan kjøre relativt normalt til verkstedet på mandag, er nesten 30 min unna.

Syntes bare det er rart, som sagt, at både motorlampa og antispinn kommer opp samtidig

Skrevet
dan83 skrev (2 timer siden):

Syntes bare det er rart, som sagt, at både motorlampa og antispinn kommer opp samtidig

Det er normalt og det betyr at det er feil i et av systemene. Motorstyringen og  styringsmodulen for abs/vsc utveksler data og vurderer om disse dataene er korrekte. Toyota er kjent for feilkoder i vsc ved diverse feil i motorstyringen. Siste jeg har erfaring med var en 1.4 D4D som hadde feil på spjeldet i luftinntaket.

Vanligvis betyr gule lamper at du kan kjøre til verksted, men røde lamper at bilen må berges.

Hva med å få din far til å lese feilkoder på nytt og poste dem her? Det vil være feilkoder i både ecu og abs/vsc.

Skrevet (endret)
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Det er normalt og det betyr at det er feil i et av systemene. Motorstyringen og  styringsmodulen for abs/vsc utveksler data og vurderer om disse dataene er korrekte. Toyota er kjent for feilkoder i vsc ved diverse feil i motorstyringen. Siste jeg har erfaring med var en 1.4 D4D som hadde feil på spjeldet i luftinntaket.

Vanligvis betyr gule lamper at du kan kjøre til verksted, men røde lamper at bilen må berges.

Hva med å få din far til å lese feilkoder på nytt og poste dem her? Det vil være feilkoder i både ecu og abs/vsc.

Jeg har fått time hos Toyota, så får bare satse på at de får ordnet bilen i løpet av neste uke, uansett kostnad. Har et lite håp om at det ikke er noe alt for dyrt, som feks. at en dyse eller flere må skiftes. Men husker at en på Toyota sa par år tilbake at slitte dyser er et problem som kan komme med den modellen. Syntes bare at 150 000km var litt vel tidlig. Jeg kjører mye lange turer, så koks skulle jeg da tro var utelukket. Også brukt Alron diesel tilsetting jevnlig i 2 år og tatt oljeskift hver 10 000km. Jeg har lissom gjort alt jeg kan for å unngå noe som dette, føler jeg. Og jeg som hele tiden har lagt min tillitt til Toyota pålitelighet😅

Kanskje jeg har vært uheldig å fått fylt på noe dårlig diesel?

Endret av dan83
Skrevet (endret)
Svein M skrev (4 minutter siden):

Om antispinn lampe lyser så skulle en tro det har med det systemet å gjøre, f.eks en sensor på hjulet.

Det blir det samme med glødelampe som blinker, indikerer feil i motorstyring (avgassrelatert), ikke at det er noe feil med glødinga.

Endret av Paxville
Skrevet
Just now, Svein M said:

Om antispinn lampe lyser så skulle en tro det har med det systemet å gjøre, f.eks en sensor på hjulet.

Lett Å tro, men ofte feil.

Mange biler, spesielt japanske som Toyota og Subaru, deaktiverer diverse funksjoner hvis det er noe som helst  feil i motorstyring,

Em del Subaru modeller deaktiverer til og med cruisekontrollen med varsellampe hvis det er feil med avgassystem.

Skrevet
dan83 skrev (6 minutter siden):

Kanskje jeg har vært uheldig å fått fylt på noe dårlig diesel?

Det er ikke usannsynlig. Hvor har du fylt?

Jeg anbefaler uansett avlesning av feilkoder uten sletting hos din far før verkstedtimen. Post dem gjerne her så kan vi se om verkstedet kommer til samme konklusjon. :)

Jeg regner med at du ikke nevner det med dyser og kostnad til verkstedet.

Skrevet
Svein M skrev (2 minutter siden):

Oppsumering på det som har skjedd:

I går byttet jeg skiver og kloser foran på lokale verkstedet. Dro på besøk til min far. Han testet bilen litt(ble mye bremsing), siden jeg fortsatt har noe små lyder fra bremser bak(trenger nok litt smøring) Startet bilen for å kjøre hjem, så hørte jeg noe litt ujevn lyd  og motorlampe og antispinn kom opp. Faren min tok diagnose og to feilkoder kom opp, en som har med dyse å gjøre(fuel injector osv) og en med ASB (tror jeg). Han nullet de ut og de forsvant når jeg startet opp bilen igjen. Bilen gikk helt fint på vei hjem

I dag kjørte jeg en liten tur til byen for å kjøpe dyserens, alt gikk som normalt, ingen lamper. Men for å dobbeltsjekke, så tok jeg en lengere tur i sta på 20+ min, hvor jeg kjørte opp turtallet en del og da begynte bilen plutselig å lugge litt helt på slutten av turen og begge lampene kom tilbake.

Skrevet
dan83 skrev (1 minutt siden):

Faren min tok diagnose og to feilkoder kom opp, en som har med dyse å gjøre(fuel injector osv) og en med ASB (tror jeg). Han nullet de ut og de forsvant når jeg startet opp bilen igjen. Bilen gikk helt fint på vei hjem

Det hadde vært lurt å notere feilkodene og poste dem her. Da hadde du fått forslag til hva som sannsynligvis er feil.

Skrevet
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke usannsynlig. Hvor har du fylt?

Jeg anbefaler uansett avlesning av feilkoder uten sletting hos din far før verkstedtimen. Post dem gjerne her så kan vi se om verkstedet kommer til samme konklusjon. :)

Jeg regner med at du ikke nevner det med dyser og kostnad til verkstedet.

Han bor et stykke unna og har nok ikke mulighet til det. Hvorfor skal jeg ikke nevne dyser for Toyota verkstedet? Jeg har allerede beskrevet til dem hva som har skjedd og at det kom opp feilkode relatert til dyser. De sa til meg at de tar en vurdering på mandag og tar det derfra. Han mekanikeren ønsket ikke å uttale seg for mye om hva det kunne være, før han selv så feilkodene. Ideelt sett skulle jeg notert de ned så klart.

Skrevet
dan83 skrev (6 minutter siden):

Han bor et stykke unna og har nok ikke mulighet til det. Hvorfor skal jeg ikke nevne dyser for Toyota verkstedet? Jeg har allerede beskrevet til dem hva som har skjedd og at det kom opp feilkode relatert til dyser. De sa til meg at de tar en vurdering på mandag og tar det derfra. Han mekanikeren ønsket ikke å uttale seg for mye om hva det kunne være, før han selv så feilkodene. Ideelt sett skulle jeg notert de ned så klart.

Verksted er ute etter å tjene penger

Skrevet

Det er sikkert den samme koden som har kommet opp igjen, ikke unormalt at man må bytte en dyse. Viktig at det gjøres av noen som er nøye med å holde ting rent, at ting blir strammet til med korrekt moment og at dysene blir kodet inn. Men når det er sagt så er ikke dette en jobb jeg ville ha gjort på et merkeverksted, rett og slett pga kostnaden.

Jeg byttet selv alle dysene på min tidligere bil, en pajero og det var en ganske kurrant jobb. Gjorde også undersøkelser vedr koding og fant ut at aliexpress solgte utstyret som trengtes til dette for noen hundrelapper(sikkert piratkopi).
Merkeverkstedet skulle ha over 30 000 for en dyse, totalt over 120 000 for 4 +evnt arbeid. Fikk nye originale denso dieseldyser på autodoc til 4500 kr stykket.

At dyser går i stykker som ofte pga at det er partikler i dieselen, så blås også ren rør og bytt dieselfilteret.

Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert den samme koden som har kommet opp igjen, ikke unormalt at man må bytte en dyse. Viktig at det gjøres av noen som er nøye med å holde ting rent, at ting blir strammet til med korrekt moment og at dysene blir kodet inn. Men når det er sagt så er ikke dette en jobb jeg ville ha gjort på et merkeverksted, rett og slett pga kostnaden.

Jeg byttet selv alle dysene på min tidligere bil, en pajero og det var en ganske kurrant jobb. Gjorde også undersøkelser vedr koding og fant ut at aliexpress solgte utstyret som trengtes til dette for noen hundrelapper(sikkert piratkopi).
Merkeverkstedet skulle ha over 30 000 for en dyse, totalt over 120 000 for 4 +evnt arbeid. Fikk nye originale denso dieseldyser på autodoc til 4500 kr stykket.

At dyser går i stykker som ofte pga at det er partikler i dieselen, så blås også ren rør og bytt dieselfilteret.

Toyota tar ca 13000kr for å bytte en dyse på min bil modell. Tipper lokale verkstedet tar rundt 8000-10000, men de har ferie de neste 4 ukene. Klarer meg ikke uten bil i 4 uker, dessverre.

Håper bare det er kun en dyse som eventuelt må byttes. Toyota sa også at jeg ikke må bytte alle, hvis en er defekt, heldigvis.

Skrevet
dan83 skrev (Akkurat nå):

Toyota tar ca 13000kr for å bytte en dyse på min bil modell. Tipper lokale verkstedet tar rundt 8000-10000, men de har ferie de neste 4 ukene. Klarer meg ikke uten bil i 4 uker, dessverre.

Håper bare det er kun en dyse som eventuelt må byttes. Toyota sa også at jeg ikke må bytte alle, hvis en er defekt, heldigvis.

Da er det ikke så mye å spare, det går helt fint å bare bytte den ene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...