Mr.M Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli sedsberg skrev (1 minutt siden): De ville sett på timesprisen og tenkt "verksted X er billigst" mens i praksis ville kanskje verksted Y vært billigst pga. mer er inkludert i timesprisen. timepris = medgått arbeidstid alt annet plusser verkstedene på som vi vet, så ikke noe nytt.
Mykesider Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli å gjøre reparasjon eller service i Sverige, betyr det at garanti gjelder fortsatt på bilen? f.eks merkeverksted.
mobile999 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Mykesider skrev (19 minutter siden): hvor finner man mekanikere uten verksted? som kan gjøre en jobb. Det finner man jo ikke. Det er ikke lovlig.
Mykesider Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli mobile999 skrev (11 minutter siden): Det finner man jo ikke. Det er ikke lovlig. for jeg vil tro grunnen til høye prisen vi må betale i Norge er pga utstyret som de har i verkstedet, og alle ansatte. Det er syvende og sist kunden som flås for at de skal få dekt alle sine fortjenester.
Mr.M Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Jalla21 skrev (44 minutter siden): De fleste merkeverksted har også forskjellige timepris avhengig av bilmodell som du har det er sykt, all den tid det er medgått arbeidstid for mekaniker som er eneste faktor, som burde være utslaggivende.
Hollabaloo Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) sedsberg skrev (51 minutter siden): Det er nettopp det som er problemet. Det blir veldig mye om/hvis/når avhengig av verktøy de må bruke, abbonnementer de trenger, om de inkluderer det i timebetalinga for alle eller kun kunder som trenger det etc. Det er derfor man ber om prisoverslag for hver spesifikke jobb. Det som er fint er hvis man finner et verksted man får tillit til. Sånn hadde jeg det da jeg eide brukt BMW. Fant et uavhengig spesialistverksted som kun reparerte BMWer (Autopower DA). Der ble det etterhvert til at jeg bare leverte fra meg bilen og ba de fikse den hvis det var noe konkret som var galt. Følte ikke noe behov for å be om prisoverslag sånn som du skriver, for jeg var trygg på at priser på deler og arbeidstid kom til å bli ok. Nå når jeg har gått over til VW, så jakter jeg et tilsvarende type spesialistverksted. S-sentrum ser lovende ut. Foreløpig har jeg ikke hatt noen problemer jeg ikke har løst selv, og service tar Møller seg av (Service 5+ prisene synes jeg er helt greie). Endret 7. juli av Hollabaloo
Mykesider Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Prisene i bilverksted bør ikke være stive, jeg mener uansett så bør verksteder uttrykkelig uttrykke pris tydelig. Det bør bli langt mer konkurranse på verksted i Norge. F.eks uten konkurranse på flybilletter, så ville vi jo ikke hatt lave flybilletter. Men på en rar måte så makter verksteder som kanskje er kun to mann, og eier verkstedet uten noen lån, og har nedbetalt alle maskiner så presterer dem å sette veldig høye priser. Det bør da finnes et nedslagsfelt der verksteder faktisk er på kundene sin side.
Hollabaloo Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Mykesider skrev (2 minutter siden): Prisene i bilverksted bør ikke være stive, jeg mener uansett så bør verksteder uttrykkelig uttrykke pris tydelig. Det bør bli langt mer konkurranse på verksted i Norge. Dersom man bor i by der det er et godt tilbud av verksteder, så er det ikke verre enn at man legger ut en detaljert og god anbudstekst på hva man ønsker reparert på mittanbud.no, så får man en rekke tilbud fra lokale verksteder i nærheten. Men man bør nok ha avklart hva som er galt på forhånd, det er ihvertfall sånn det har vært gjort i min familie.
Mr.M Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Jalla21 skrev (2 timer siden): Det er vel ikke vanlig. Heller ikke hos en rørlegger eller elektriker. det er forsåvidt sant. De har til felles at de helst ikke vil opplyse noe timepris for arbeide. sist jeg trengte elektriker i heimen, for utskifting av en jordet veggkontakt, tenkte jeg å forhøre meg om timepris først, men etter en runde via kontaktskjema på hjemmesider, var det bare ulne svar å få; "vanskelig å si" - "kommer an på" osv. 1
leticia Skrevet tirsdag kl 07:10 Skrevet tirsdag kl 07:10 Mykesider skrev (12 timer siden): ja, det har jeg fått inntrykk av. Fordi da vil ikke garantien gjelde. Ja, de prøver seg jo, men strengt tatt så lyver de til deg... Det er fritt verkstedvalg, også innen garantiperioden, uten at garantien påvirkes. https://www.naf.no/bilhold/kostnader/hvilket-bilverksted-bor-jeg-velge
MailMan13 Skrevet tirsdag kl 07:31 Skrevet tirsdag kl 07:31 Det beste argumentet for service på merkeversted er at det er kun der man automatisk får programvareoppdateringer og eventuelle "service bulletins" fra produsent. Ikke alt de retter eller ber forhandlerene sine rette medfører tilbakekalling. Det gjerne mer sånt i de første årene etter en modell er ny. 1
Paxville Skrevet onsdag kl 17:41 Skrevet onsdag kl 17:41 (endret) MailMan13 skrev (På 8.7.2025 den 9.31): Det beste argumentet for service på merkeversted er at det er kun der man automatisk får programvareoppdateringer og eventuelle "service bulletins" fra produsent. Ikke alt de retter eller ber forhandlerene sine rette medfører tilbakekalling. Det gjerne mer sånt i de første årene etter en modell er ny. Eller at det som skal gjøres, faktisk gjøres. Har sett mange eksempler på at service intervaller på forskjellige ting ikke blir fulgt, som f.eks girolje/DSG olje fra uavhengige verksteder. DSG som har gått langt over 100.000 på oljeskiftet, så kommer de inn med problemer, når intervallet er 60.000 fordi eier skulle spare noen kroner på å ha bilen hos "Grasbakken Auto" som aldri skiftet gir/dsg olja. Endret onsdag kl 17:42 av Paxville 2
Mykesider Skrevet onsdag kl 18:18 Skrevet onsdag kl 18:18 Paxville skrev (36 minutter siden): Eller at det som skal gjøres, faktisk gjøres. Har sett mange eksempler på at service intervaller på forskjellige ting ikke blir fulgt, som f.eks girolje/DSG olje fra uavhengige verksteder. DSG som har gått langt over 100.000 på oljeskiftet, så kommer de inn med problemer, når intervallet er 60.000 fordi eier skulle spare noen kroner på å ha bilen hos "Grasbakken Auto" som aldri skiftet gir/dsg olja. hvor ofte skal automat gir olje byttes?
freedomseeker Skrevet onsdag kl 18:46 Skrevet onsdag kl 18:46 Mr.M skrev (På 7.7.2025 den 21.17): det er sykt, all den tid det er medgått arbeidstid for mekaniker som er eneste faktor, som burde være utslaggivende. De bruker et eget program som forteller dem hvor mange timer som skal faktureres for jobben, om det er en uerfaren mekaniker som bruker lengre tid så vil ikke det påvirke sluttsummen. Men klart er alt rustet fast så kan det bli dyrere.
Paxville Skrevet onsdag kl 18:49 Skrevet onsdag kl 18:49 (endret) Mykesider skrev (31 minutter siden): hvor ofte skal automat gir olje byttes? Det må man nesten sjekke opp mot hva slags bil man har. DSG er 60.000, de nyere kan ha 120.000. De litt eldre 6 trinns våtclutch kassene har i tillegg filter som skal skiftes. Endret onsdag kl 18:50 av Paxville
Hollabaloo Skrevet onsdag kl 21:40 Skrevet onsdag kl 21:40 Paxville skrev (3 timer siden): Har sett mange eksempler på at service intervaller på forskjellige ting ikke blir fulgt, som f.eks girolje/DSG olje fra uavhengige verksteder. DSG som har gått langt over 100.000 på oljeskiftet, så kommer de inn med problemer, når intervallet er 60.000 fordi eier skulle spare noen kroner på å ha bilen hos "Grasbakken Auto" som aldri skiftet gir/dsg olja. Og hvis dette fiktive verkstedet "Grasbakken Auto" ikke skifter DSG-olje, så skifter de vel heller ikke olje og filter på Haldex-en heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå