Femtekolonne Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det er ikke mekanikeren som stikker av med penga. Det er stort sett aldri den som blir møkkete som sitter igjen med den største delen av kaka, uansett bransje. Det ironiske er at når penger skal spares inn så er det den som er møkkete som får øynene på seg. Alltid spare inn på den som gjør jobben er mottoet de lærer på BI 4 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Femtekolonne skrev (3 minutter siden): Det er ikke mekanikeren som stikker av med penga. Det er stort sett aldri den som blir møkkete som sitter igjen med den største delen av kaka, uansett bransje. Det ironiske er at når penger skal spares inn så er det den som er møkkete som får øynene på seg. Alltid spare inn på den som gjør jobben er mottoet de lærer på BI Men det er stor forskjell fra å sitte igjen med 10% av kaka vs 30-50%. Jeg er i Romania på jobbtur nå. Bedriften betaler 5000 Euro for mitt besøk. Når reise er betalt, lønn, diett, avgifter osv er betalt er det ikke mange % bedriften sitter igjen med.
Trestein Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Salvesen. skrev (18 minutter siden): Men det er stor forskjell fra å sitte igjen med 10% av kaka vs 30-50%. Jeg er i Romania på jobbtur nå. Bedriften betaler 5000 Euro for mitt besøk. Når reise er betalt, lønn, diett, avgifter osv er betalt er det ikke mange % bedriften sitter igjen med. Utrolig driver du veldedighet?
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Trestein skrev (6 minutter siden): Utrolig driver du veldedighet? Nei jeg driver ikke veldedighet.
Trestein Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Salvesen. skrev (Akkurat nå): Nei jeg driver ikke veldedighet. Dagstur da kanskje?
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Trestein skrev (Akkurat nå): Dagstur da kanskje? Nei på grunn av reisevei og usikkert omfang er det ca 4 dager. Men det ble 3 timer hos kunde, ca.
Leon83 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Eksempler fra BMW Bavaria til sammenligning (har fått gjort dette på min BMW 530d): Stor-service med oljeskift: 14 000,- Bytte bremseskiver og klosser foran: 22 000,- (riktignok dyre m-sport originaldeler) Bytte casterstag og innsugsmanifold/swirl flaps: 35 000,-
Trestein Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Nei på grunn av reisevei og usikkert omfang er det ca 4 dager. Men det ble 3 timer hos kunde, ca. Det blir fort penger ut av en slik tur. Vi får gjerne betalt 12 timers dag på reise. Diett er ofte 7-900kr dagen hotell 2500kr dagen. Så skal man ha leiebil til noen tusen. Så kommer flybiletter (Ofte dyre på kort varsel) parkering osv osv. En kunde betaler vel typisk 1500-2000kr timen. 4 dager blir 86000kr 12x1800kr/h. Så kommer hotell 10 000kr, Leiebil 4000kr Diett 3000kr Flybilett 8000kr Parkering 800kr Det blir raskt over 110 000kr for 4 dager. Fakturerer du kunde for 4dager 60 000kr er det egentlig ganske rimelig
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Trestein skrev (11 minutter siden): Det blir fort penger ut av en slik tur. Vi får gjerne betalt 12 timers dag på reise. Diett er ofte 7-900kr dagen hotell 2500kr dagen. Så skal man ha leiebil til noen tusen. Så kommer flybiletter (Ofte dyre på kort varsel) parkering osv osv. En kunde betaler vel typisk 1500-2000kr timen. 4 dager blir 86000kr 12x1800kr/h. Så kommer hotell 10 000kr, Leiebil 4000kr Diett 3000kr Flybilett 8000kr Parkering 800kr Det blir raskt over 110 000kr for 4 dager. Fakturerer du kunde for 4dager 60 000kr er det egentlig ganske rimelig Ja denne turen var ganske rimelig å fastpris da det var mye usikkerhet. Normalt sett er det time for time og da hadde turen absolutt blitt dyrere. Det var kun ett eksempel. Jeg får mer enn 50% av time prisen jeg typisk går for. Litt avhengig av oppdraget. Men jeg tar ikke så mange lengre egentlig, mer spesielle ting som denne turen der det ble en finger i været. Men i realiteten kunne turen vært kortet ned til 3 dager da jeg har fri i dag. Jeg har heller ikke betalt for denne dagen eller i morgen da jeg har SUS. Så det kommer også Ann på hvordan en regner på det. Men i dette tilfellet er det sannsynlig at mekaniker fikk ~10% av time prisen. Det er for galt. Alt under 50% er ran. Edit: dog fra kunden sin side ville jeg ansett det som relativt dyrt da jeg kun var hos de i rundt 3 timer og halve tiden var ett møte. Endret 15 timer siden av Salvesen.
Trestein Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Leon83 skrev (15 minutter siden): Eksempler fra BMW Bavaria til sammenligning (har fått gjort dette på min BMW 530d): Stor-service med oljeskift: 14 000,- Bytte bremseskiver og klosser foran: 22 000,- (riktignok dyre m-sport originaldeler) Bytte casterstag og innsugsmanifold/swirl flaps: 35 000,- Da ser jeg at jeg har veldig bra timelønn selv om jeg bruker en time på å skifte bremser foran og kjøper brennbo skiver til 1000kr per skive. Å skifte olje på motor er som regel gjort på 15min og koster under 1500kr med riktig castroil olje og orginal filter
Jarmo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Veldig mange som har muligheten, drar til Sverige. 20-30% billigere der. + det man handler der..
ali q Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Snylter skrev (16 timer siden): Hæ? Kompressoren skal ikke koble inn når det ikke er trykk i systemet.. Godt mulig du har rett, jeg husker telefonsamtalen som kompressor, men tilbudet på reperasjon (som ble sendt til andre for å sjekke priser) var strengt tatt "Skifte av clima kondensator. Skifte slange/rør fra climakompressor til kondensator. Utføre clima service." etterfulgt av av liste med ting som blir byttet (hvor "KONDENSATOR MED TØRKEFILLT" er eneste i store bokstaver) og det andre er typisk "climaservice", "climaslange", "utført arbeid" (3,3 timer), verkstedsmateriell, kildeservice, mobilitetsgaranti, og frakt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå