Gå til innhold

klarer ikke å få jobb innen IT( 1 år siden endt utdanning)

Gjest 86424...601

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (10 timer siden):

Utviklere vet sjelden hvilke spørsmål de skal stille. De kan ofte ikke forretningen. Det er min erfaring. Dermed ender man ofte med løsninger som ikke løser bedriftens problemer på en god måte.   Veldig mange IT prosjekter brenner bort penger nettopp fordi utviklere ikke forstår godt nok hva de skal løse. Det gjør derimot ofte de som kan bedriftens forretning ut og inn.  De beste utviklerene lærer seg bedriftens forretning.

Vet du hva, du har faktisk ganske rett i det. Det er et problem mange plasser. Spesielt vanlig i bedrifter som har "siloer".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips, for å gjøre deg attraktiv i dag, se nærmere på data-engineering feltet. Trenger ikke veldig store programmeringskunnskaper.

Det mest vanlige en data-engineer gjør, er å flytte data fra A til B. Her sliter så og si alle idag med at de skriver sin egen synkroniseringsløsning istedenfor å bruke verktøy som CDC, Debezium og Kafka. Andre oppgaver kan løses med Apache Nifi, der en f.eks kan lese data fra en excel fil automatisk og putte inn i en database.

Lager du en demo på dette og putter på CV'en, så er du forann 99% av andre jobbsøkere.

Skrevet (endret)

Siden du har kombinasjonen helse og IT kan du vel sende en søknad / åpen søknad til DIPS?

Har hatt litt med dem å gjøre, og de har i alle fall et supert miljø.

Fatter i alle fall ikke at det offentlig går for overkomplisert amerikansk tilpasset forsikringsbransje programvare som Helseplattformen når man kan få skreddersydd software for norske forhold fra DIPS.

Dette selskapet er hel ved.

Edit: Visste du at selv riksrevisjonen har frarådet Helseplattformen, men helsestyret turer på videre og vil ekspandere?

Endret av vidor
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
siDDis skrev (På 28.6.2025 den 10.04):

Jobb innenfor IT er ikke det samme som programmering.
En programmerer er 1000x mer verdt enn en som trykker på knapper i Windows.
Jeg ansetter bare programmere. De automatiserer driftsbiten. Ingen gjør IT-Drift lengre.

Jo folk gjør fortsatt ikt drift. På en litt annen måte enn før.  Det er flere utviklere som fort sliter med Aws og Azure. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Skrevet
siDDis skrev (På 28.6.2025 den 15.04):

Jobb innenfor IT er ikke det samme som programmering.
En programmerer er 1000x mer verdt enn en som trykker på knapper i Windows.
Jeg ansetter bare programmere. De automatiserer driftsbiten. Ingen gjør IT-Drift lengre.

Troller du?

Hvis ja: godt jobba, du klarte faktisk å få meg til å reagere 😁

Hvis nei, så tror jeg du bør utvide horisonten din litt.. 

Hvis du med IT-Drift mener det der slitne kontoret nedi kjelleren hvor det sitter noen introverte sjeler på intern-IT for å hjelpe folk å slå på dataskjermen har du nesten rett. Disse blir det dessverre færre av.

Hvis du tenker på de som fysisk setter opp og drifter infrastruktur, både for servere og nettverk så tar du temmelig feil. Er greit med liv der, og for den jevne arbeidstaker som har litt driv, så er min spådom at jobben innen drift er tryggere enn i programmering. Både fordi du gjerne vil ha (evnt må ha) folk on-site/near-site så du ikke like lett kan outsource alle til utlandet, samtidig som det ikke er så lett å få AI til å gjøre den fysiske delen av jobben. 

Vibe-coding derimot er jo det nye nå. Du kan ikke erstatte alle programmere med dette, men du kan fjerne en god del av de, og sette de flinkeste som er igjen til å rette opp i de feilene "AI" genererer.

Til OP: innen IT er det dessverre slik at man gjerne må starte litt på "bunnen". 

Har du forsøkt deg på diverse helpdesk stillinger osv også? Overraskende artig selv om det kanskje ikke er det du har utdannet deg til. Men det er mye god kompetanse på helpdesk, og man kan lære masse bra. 

• Liker 1
Skrevet

Han tar ikke feil. Drift er i økende grad erstattet datasenter med høy grad av automatisering.

Det trengs fremdeles folk, men etterspørselen er lavere og synkende i forhold til antallet søkere.

Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg påstår at 9 av 10 er overflødige. Det kan være verre for enkelte utlyste stillinger er deltid eller vikariat.

Skrevet
Gjest 86424...601 skrev (På 28.6.2025 den 0.10):

Hei!

Nå er det ett år siden jeg ble ferdig med en bachelorgrad innen IT. Jeg har enda ikke fått jobb. Har sikkert søkt 30 jobber, kommer aldri til intervju. Er ofte 100 søkere på stillingene, får jeg beskjed om. Jeg mangler erfaring innen arbeidsfeltet. Kan slenge på at jeg jobber som sykepleier til daglig, så er i jobb, men er jo en grunn til at jeg tok utdanning innen IT. Helt vannvittig vanskelig å få en fot innenfor, føler for å gi opp. Og hvor lenger tid det tar , jo verre blir det... :( 

For en uke siden ringte en rekrutterer for å spørre om jeg var interessert i en stilling i nabobyen, jeg sa selvfølgelig ja. Så sa hun " beklager, de ønsker en med erfaring." og " jo lenger du er uten for feltet jo vanskeligere blir det å få en fot innenfor". Jeg blir helt kvalm, skammer meg skikkelig. Skriver gode søknader, fått flere til å se på de. Men er erfaringen jeg mangler, for tydeligvis så holder det ikke med utdanningen, men er jo ingen som gir meg sjangs.. 

Flere i samme situasjon? 

Anonymous poster hash: 86424...601

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men har du sjekket ut noen av helseforetakene sine IT-selskap som Helse Vest IKT, Sykehuspartner, Hemit eller Helse Nord IKT. De vil ofte se på din bakgrunn som sykepleier som svær interessant kombinert med IT-utdanningen.

Skrevet (endret)
BadCat skrev (6 timer siden):

Han tar ikke feil. Drift er i økende grad erstattet datasenter med høy grad av automatisering.

Det trengs fremdeles folk, men etterspørselen er lavere og synkende i forhold til antallet søkere.

Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg påstår at 9 av 10 er overflødige. Det kan være verre for enkelte utlyste stillinger er deltid eller vikariat.

Men det er fortsatt folk som må kunne dette med automatisering, analysere logger etc om systemene går ned osv. Drift er ikke lenger det slitne IT kontoret hvor man hjelper folk  å skru på pcen som nevnt over.

Endret av William_S
Skrevet
William_S skrev (7 minutter siden):

Men det er fortsatt folk som må kunne dette med automatisering, analysere logger etc om systemene går ned osv. Drift er ikke lenger det slitne IT kontoret hvor man hjelper folk  å skru på pcen som nevnt over.

Support blir nok en av de viktigste fagene fremover. Men det faller en masse linjer på veien. Har du prøvd å skru den av og på er ikke nok :p

Skrevet
BadCat skrev (6 timer siden):

Skal prøve å ikke være så bastant nå, men jeg vil allikevel forslke meg på å være uenig. 

Mulig det er ønsketenkning altså, men at det (dessverre) er slutt på gode gamle dager hvor man kunne sitte som it-sjef i et firma med 35 personer for å drifte dine 3 halvslitne servere er jeg enig i. 

Men noen må drifte serverne som ligger i cloud også. Den store forskjellen her er jo at du drifter mange flere servere enn tidligere. Men driftes må de. Personlig ville jeg ikke stolt på en utvikler for å sette opp et sikkerhetsnett rundt x antall servere fordi de er flinke på koding. Det hadde i mitt hode vært like dumt som å sette en driftstekniker til å utvikle nye applikasjoner for allmennheten. 

Men de er der enda, og alle den tid vi har behov for kontorer fører det med seg en del on-prem utstyr, spesielt nettverksrelatert. 

At driftspersonell må gjøre seg mer kjent med koding og automatisering er jeg helt enig i, men at de forsvinner helt klarer jeg bare ikke å se 

• Liker 1
Skrevet

Har primært sett vært en utvikler og programmert mye, men alltid vært en såkalt fullstack-utvikler, så jeg har alltid kunnet fikse serverer og databaser også når det har vært påkrevet. Fikk uoppfordret tilbud om å jobbe på et typisk datacenter, så tviler ikke på dette er en klar skytrend (som jeg personlig har null erfaring med). Før var ting mye mer lite og lokalt, mens kundene i dag forventer mer fullservice med alt, noe som også vil endre jobbmarkedet. Selv om jeg sier dette er jeg enig med Cyrio om at verden fremdeles trenger ulike IT-kompetanser. Jo mer bred kunnskap du har som kompletterer behov gjør at du kan ta større prosjekter og mer "totalansvar", noe de fleste kunder setter stor pris på. De ønsker vanligvis å bare få noe bra og gjennomtenkt servert, helst uten å engasjere seg noe særlig og svare på en masse "interne" IT-faglige spørsmål.

Skrevet
9 hours ago, BadCat said:

Googles datasenter på Skien er et perfekt eksempel her. Det tar minst 5 prosent av hele Norges strømproduksjon (til gi-bort-pris). Det koster 7 milliarder kroner.

Hvor mange arbeidsplasser blir skapt?

Ca 100.

Smak litt på den (og husk på den ved neste valg). 

Skrevet
ps5 skrev (15 timer siden):

Googles datasenter på Skien er et perfekt eksempel her. Det tar minst 5 prosent av hele Norges strømproduksjon (til gi-bort-pris). Det koster 7 milliarder kroner.

Ca 100.

tja, ved 7 milliarder så er det mange på veien som får arbeid da :)  Men sånn fast i etterkant er det nok lite av ja. Dog er det bedrifter som tjener nye penger, kjøper nye maskiner som de kan bruke i mange år fremover osv. Så helt galt er det ikke :)

Skrevet
ps5 skrev (15 timer siden):

Ca 100.

IT-drift er bare erstattet med plattform engineering.

100 arbeidsplasser er bare for de som drifter på datasenteret, tusenvis av nye arbeidsplasser vil komme for å utnytte tjeneste senteret tilbyr.

Å ikke stemme for datassenteret er like bakvendt som å vi skulle beholde mennesker i bompengene bodene fordi man ikke liker fremtiden og automatisering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...