7kov Skrevet lørdag kl 20:15 Skrevet lørdag kl 20:15 Første post, virket som dette var plassen å spørre. Vi trenger en ny maskin til familien, ideelt sett så hadde det vært fint med en type all-in-one, altså typisk iMac formfaktor. Hovedkriteriet er godt med ram og SSD, grafikk og sånt er mindre viktig. Kommer til å bli brukt til nettbank, libreoffice og kanskje jeg børster støvet av inkscape igjen. Så spørsmålet er vel om noen har førstehåndserfaring med maskiner som er i salg nå og hvordan de har fungert med Linux, gjerne hvilken distribusjon dere har brukt. Tenker at det blir Mint/Ubuntu eller noe lignende, så det ikke ser så tungvint ut å komme inn i for konemor. Har holdt liv i den gamle macen med xubuntu men nå er det game over for den og med alt KI-surret og walled garden som Apple driver med nå så er det uaktuelt å betale noe den veien nå. Takk for innspill på forhånd!
Lena Revanscar Skrevet søndag kl 12:10 Skrevet søndag kl 12:10 TAr muligens reise med deg., W10 har bare uker igjen., og jeg liker 10. Alternativt linux som er generelt mer optimisert enn Windows. Blir det linux så må den være ¨Windows" og kjore splïll
Svein M Skrevet søndag kl 12:31 Skrevet søndag kl 12:31 (endret) Har ikke prøvd det selv, men Intel NUC er vel godt egnet. Asus NUC kan monteres på baksiden av en skjerm. Denne ser bra ut: https://www.proshop.no/Stasjonaer-Mini-PCBarebone/ASUS-NUC-15-Pro-Tall-Kit-mini-PC-Core-Ultra-5-210H-22-GHz-0-GB-no-HDD/3356069 Disse leveres uten SSD og RAM, som en må kjøpe og montere selv. For Linux variant vil jeg anbefale enten Ubuntu, Kubuntu eller Linux Mint. Endret søndag kl 13:03 av Svein M 1
ole_marius Skrevet søndag kl 13:15 Skrevet søndag kl 13:15 Støtter Svein M med Nuc. Selv har jeg intel sin, og har hatt denne Intel Nuc nå i 10 år, uten noe oppgradering. For mitt bruk som ekstra data for TV med div streaming har dekt mitt behov lenge. Ettersom den er såpass liten har jeg valgt å bruke vegg feste og skule den bak TV'en 1
Svein M Skrevet søndag kl 13:25 Skrevet søndag kl 13:25 (endret) Når det gjelder NUC så finnes det også rimeligere varianter, f.eks: https://www.proshop.no/Stasjonaer-Mini-PCBarebone/ASUS-NUC-14-Pro-RNUC14RVKI300000I/3275262 Svakere ytelse enn den jeg nevnte før, men bra nok for nettbruk og office programmer. Endret søndag kl 14:27 av Svein M 1
tingo Skrevet søndag kl 15:53 Skrevet søndag kl 15:53 De fleste av dagens PC'er (med x86_64, dvs. klassisk Intel eller AMD cpu) funker bra med Linux. Hvis du vil være ekstra trygg på at det virker, velg "fjorårets" modell, dvs. ikke helt nyeste grafikk-kort. Et annet bra triks er å ha med seg en minnepinne (også kjent som "LiveUSB") med en bootbar versjon av ønsket Linux-distribusjon i butikken og så teste der. (Ja, jeg vet at dette ikke hjelper hvis du har tenkt og kjøpe på nett). Å søke etter "modellnavn linux" gir deg også en oversikt over om andre har prøvd linux på maskinen du vurderer, og hva deres erfaring har vært. 1
7kov Skrevet søndag kl 16:52 Forfatter Skrevet søndag kl 16:52 Takk for innspill. Har kikket litt rundt for erfaringer rundt aktuelle modeller. Har vært inne på tanken på en NUC-sak, bare litt stort utvalg og jeg som vil sjekke at det faktisk fungerer rimelig knirkefritt før jeg bestiller. Noen som faktisk har fått lov å booke maskin med egen USB stick på Elkjøp?
Cyrio Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Det skal mye til for at det ikke fungerer. Finn ut arkitekturen på maskinen du ønsker deg. Nesten alltid vil dette være vanlig 64bit, og da laster du ned valgfritt Linux-image med 64bit arkitektur. Om du vil ha minst mulig terminal + mest mulig stabilitet og brukervennlighet anbefaler jeg Linux Mint Debian Edition. (LMDE) Da får du brukervennligheten til Mint kombinert med stabiliteten til Debian. Hovedregelen er vel at alt som kan kjøre Windows også kan kjøre Linux (med mindre det er noe utrolig sære greier) 1
obygda Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg vil råde alle som vurderer Linux å satse på en rolling release. Ubuntu er ikke en slik,og de beveger seg vel i retning vekk fra tradisjonelle linux open source også. Se forøvrig distrowatch.com.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå