Nasjonalisten Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Tråd for å dele resultater og diskusjon rundt valgomater. https://partiguiden.com Her kan du stille deg nøytral, og småpartier er repressentert https://www.nrk.no/valg/2025/valgomat/storting/nb Småpartier er repressentert, og du ser hva partiene svarte på alle spm https://www.tv2.no/valgomat/ Du får kun spm om det du valgte, og du kan stille deg nøytral 4 ganger. Totalt sett er NRK sin best hittil i 2025, jeg regner med at nettavisen kommer med en bra en snart, som jeg da legger til. Alle har noen positive sider og negative sider. Er det ikke problematisk å tvinge folk til å ta stilli ng til alle spm? Jeg syns disse 3 spm viste en interessant sammenlikning. Legger også ved mitt resultat. Endret 15. juni av Nasjonalisten
leticia Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Forsøkte NRK sin, ikke tilpasset, men generelt. Den viste på topp 3: 1. Venstre 70 % 2. MDG 68 % 3. AP 66 % Men hvis man ser litt på det så er det mange partier som ligger ganske jevnt, så egentlig umulig å vurdere hvem man skal stemme på ut fra valgomaten. Det gir dog en pekepinn på hvem man ikke bør stemme på... Partiguiden: Resultatet her - topp 3 ble AP 64 %, INP 56 %, Høyre 56 % Samme med TV2 sin som NRK, altså, topp 3, Venstre, MDG, AP (i den rekkefølgen). Temaer som ble valgt var "utenriks, forsvar og demokrati", "økonomi, skatt og arbeid" og "skole og utdanning". Jeg syns ikke det er et problem, slik du sier at man tvinger folk til å ta stilling til alle spørsmål. Jeg syns tvert om at TV2 sin, hvor man kun får mulighet til å velge 3 emner om gangen er problematisk. P.S: Det var ikke overraskende at du fikk FRP og konservativt så høyt opp 2
Duriello Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni (endret) 1. Pensjonistpartiet med 78% (wtf?!) 2. Industri og Næringspartiet med 69%. 🤔 3. Velferd og Innovasjonspartiet med 67%. (Hvem er dette? Aldri hørt om. 🤷) 4. DNI med 65%. (Hvem er dette? ) Jeg er litt forvirret just nu. 🤔🤔 Edit* Nrk sin valgomat. Standard spm. Endret 19. juni av Duriello
Iki Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni MDG på 87% hos Nrk, med venstre på andreplass med 72% Vet ikke hvor korrekt valgomaten er, men tok den hvor man velger tema selv, med nesten alle temaene. 1
Sjørøver Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni leticia skrev (6 timer siden): Resultatet her - topp 3 ble AP 64 %, INP 56 %, Høyre 56 % Det er lav score. Føler du tilhørighet til noen parti eller er alt kompromiss?
leticia Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Sjørøver skrev (2 timer siden): Det er lav score. Føler du tilhørighet til noen parti eller er alt kompromiss? Nrk sin blir nok mer riktig å bruke, siden de går inn på flere temaer. Der var resultatet Venstre 70 %, MDG 68 % AP, 68 %... Jeg tilhører tydelig høyresiden samfunnsøkonomisk, (f.eks så mener jeg den offentlige sektor er for stor), men tilhører tydelig venstresiden med tanke på muligheter for individet, likestilling , rettferdighet. Jeg er i tillegg tilhenger av EU og litt opptatt av miljø (men ikke overdrevet). Så nei det handler ikke om kompromisser sånn egentlig, men at mine verdier er sterkt blandet av verdier på høyresiden og på venstresiden. Sagt m.a.o. Hadde vi fått et parti som er sterkt opptatt av rettigheter for individet, samtidig som de hadde en trygg samfunnsøkonomisk styring, så hadde det vært mitt parti. Per nå så er det venstre som kommer nærmest opp til det, men dessverre så (ved dette valget) så får de ikke min stemme pga at de sannsynligvis blir å regjere sammen med FRP. Må legge til at alt av religiøse partier er helt uaktuelt for min del pga deres syn på familie, kvinner og homofile... 1
Salvesen. Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Holder meg langt unna de der, er så mye forskjellig. Leser partiprogram når det nærmer seg og følger med året rundt. Jeg prøver å fokusere på hvem jeg IKKE skal stemme på, da blir det så mye lettere. En uttalelse kan få de rett i søppelkassa slik at en ikke trenger å tenke på de lengre. Så står en gjerne igjen med ett lite fåtall partier også vekter jeg partiprogram mot hverandre. Vanskelig å få det 100% så til slutt blir det en blanding mellom vekting og følelser. 1
Svein M Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni (endret) Jeg er positiv til valgautomater. Det er en fin ting at en kan velge tema slik at en kan begrense hva en skal teste. Dette gjør det lettere å gjennomføre testen og tolke resultatet. En bør ha info fra andre kilder også f.eks lese partiprogram og følge debatter. Endret 20. juni av Svein M
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå