Gå til innhold

Er Pride blitt for seksualisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Og hvor mye blir det om man sier uaktivt ? Hva er forskjellen på aktivt lese riskdekkende aviser og uaktivt lese riksdekkende aviser ? Og når vi legger til ujevnlig da hvor mange leser da de riksdekkende avisene ? 

Og hva har dette med trådtemaet å gjøre? Jeg sitter i styret for en lokal privat barnehage som har sendt ut spørreskjema til foreldrene om det er greit at barna over 4 kan dra og se på markering - synes du virkelig at det er nødvendig? Hva har dette med drift av barnehage å gjøre?

Endret av sofiemyr
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Og hvor mye blir det om man sier uaktivt ? Hva er forskjellen på aktivt lese riskdekkende aviser og uaktivt lese riksdekkende aviser ? Og når vi legger til ujevnlig da hvor mange leser da de riksdekkende avisene ? 

Og siden du spør - aktivt er å oppsøke et medie med intensjon om å lese uavhengig av innhold - uaktivt er når du får tilsendt en link eller noen ber deg lese noe...

Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Av samme grunn til at vi lærer at nazistene og kommunistene var noen rasshøl på skolen, for å lære om toleranse for noen som ikke er blitt møtt med så mye toleranse, men heller 2000 år med religiøs forfølgelse, vi lærer så vi ikke gjentar idiotien fra fortiden. 

Jeg kjøper ikke helt argumentet her. Pride,i det formatet som nå er blitt vanlig,fokuserer på sex,lær og utagerende oppførsel. Det handler ikke om toleranse..det handler om å få vist seg frem. Dersom det er toleranse og forståelse man søker..så må man få dette inn i skolepensum på samme måte som man underviser om krigen,nazister og jødeforfølgelse. Man trenger da ikke noe flagg,gagballs,naken kropp eller strutsefjær i en love parade lignende seanse..

• Liker 1
Skrevet
sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Og hva har dette med trådtemaet å gjøre?

Hei det er du som påstår at de fleste barn ikke leser aviser, jeg tviler. 

sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Jeg sitter i styret for en lokal privat barnehage som har sendt ut spørreskjema til foreldrene om det er greit at barna over 4 kan dra og se på markering - synes du virkelig at det er nødvendig? Hva har dette med drift av barnehage å gjøre?

Det er morro ? Det er sikkert grunnen til at dere drar til steder sånn i utgangspunktet, er det ikke ? Jeg ser stadig vekk den lokale barnehagen drar unga ut i marka, til lekeplasser, til alle mulige steder, fordi det er morro, antar jeg, kanskje det er du som ikke skal projisere dine egne følelser rundt dette på disse barna ? For det ser ut til å alt mulig med drift av barnehage å gjøre, og det er gratis i tillegg. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøper ikke helt argumentet her. Pride,i det formatet som nå er blitt vanlig,fokuserer på sex,lær og utagerende oppførsel.

Dette er helt feil. Så hvorfor skriver du det?

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 minutes ago, obygda said:

Jeg kjøper ikke helt argumentet her. Pride,i det formatet som nå er blitt vanlig,fokuserer på sex,lær og utagerende oppførsel. Det handler ikke om toleranse..det handler om å få vist seg frem. Dersom det er toleranse og forståelse man søker..så må man få dette inn i skolepensum på samme måte som man underviser om krigen,nazister og jødeforfølgelse. Man trenger da ikke noe flagg,gagballs,naken kropp eller strutsefjær i en love parade lignende seanse..

Altså, her er et bilde fra Oslo Pride:

bafkreifjv6zdzo5qmps3uhqox44ulcbqcrx6gskn2iekxgyydfpjnpmn7a@jpeg

Å prøve å finne noen pisk-og-lær-entusiaster her krever virkelig at man får testet Where's Wally-evnene sine.

Når NRK skulle finne tilstrekkelig provoserende bilder til å illustrere den ytringen i førsteposten, så måtte de hente bilder fra Toronto og Gran Canaria, de fant tydeligvis ikke noe fra Norge.

Endret av Sutekh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Det er morro ? Det er sikkert grunnen til at dere drar til steder sånn i utgangspunktet, er det ikke ? Jeg ser stadig vekk den lokale barnehagen drar unga ut i marka, til lekeplasser, til alle mulige steder, fordi det er morro, antar jeg, kanskje det er du som ikke skal projisere dine egne følelser rundt dette på disse barna ? For det ser ut til å alt mulig med drift av barnehage å gjøre, og det er gratis i tillegg. 

Det er ikke en påstand - det var en undersøkelse i fjor på en ungdomsskole her med omlag 500 elever.

Ikke alt som er "morro" er barnevennlig...

Kanskje du skal unnlate å projisere dine følelser på hva jeg føler og mener om Pride? Jeg skal være med på dragshow førstkommende lørdag - tenker det sier mest om hvor jeg står? Og nei - ingen barn er invitert...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ole-Br skrev (5 minutter siden):

Dette er helt feil. Så hvorfor skriver du det?

Fordi det er slik mange møter Pride i dag. Om du har annen erfaring så skriv gjerne det. Men det som møter meg i Pride mnd er masse flagg,regnbuer overalt..fra powerpoints til kortholdere..og når man beveger seg utendørs så dukker det opp ett tog der og ett tog der med halvnakne menn og kvinner som simulerer seksuell aktivitet. De feirer jo aldri samtidig..det går som en stafett fra sted til sted i landet.

Endret av obygda
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Pride,i det formatet som nå er blitt vanlig,fokuserer på sex,lær og utagerende oppførsel. Det handler ikke om toleranse..det handler om å få vist seg frem.

Kanskje det er sånn du ser på det ? kanskje det er du som ser sex og lær og utagerende oppførsel, og som om det er noe gærent med lær ?

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Fordi det er slik mange møter Pride i dag. Om du har annen erfaring så skriv gjerne det. ..og når man beveger seg utendørs så dukker det opp ett tog der og ett tog der med halvnakne menn og kvinner som simulerer seksuell aktivitet. De feirer jo aldri samtidig..det går som en stadett fra sted til sted i landet.

Jeg tror alle andre har en annen erfaring (erfaring som i utenfor internett) og trenger derfor ikke skrive noe individuelt. Dette høres helt absurd ut.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ole-Br skrev (6 minutter siden):

Jeg tror alle andre har en annen erfaring (erfaring som i utenfor internett) og trenger derfor ikke skrive noe individuelt. Dette høres helt absurd ut.

Vel..les første innlegg med lenke til nrk...der har man jo lignende  erfaring 

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (21 minutter siden):

...så dukker det opp ett tog der og ett tog der med halvnakne menn og kvinner som simulerer seksuell aktivitet.

Å danse? Hva gjør man på karneval i Rio?

Ellers er paraden mindre seksualisert enn før. Jeg så den for mange år siden, da var det mer som et dragshow på lastebiler med pop-musikk. Lignet litt på russetoget. Eller kanskje jeg la ekstra godt merke til drag-delen, fordi jeg ikke hadde sett det før.

Ser i dag mer ut som et folketog som sprer glede der alle er med, ellers blir jo poenget borte. Også rullestolbrukere og eldre. Partiledere/politikere er med i paraden for å feire kjærligheten og vise solidaritet med skjeive i andre land.

https://www.tv2.no/underholdning/rystes-av-okende-hat-bekymret-for-fremtiden/17800915/

Endret av Subara
...i alle land
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
sofiemyr skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en påstand - det var en undersøkelse i fjor på en ungdomsskole her med omlag 500 elever.

Vel kanskje det ikke er den beste skolen for jeg skjønner virkelig ikke hvordan en tenåring ikke tar til seg nyheter og samtidig er noenlunde fungerende som menneske, det er ganske enkelt ikke normal oppførsel. Det er klart SOME føkker opp tenåringer og middelaldrende i like stor grad så informasjon fra SOME har nok tatt over for mange, med de negative konsekvenser det fører med seg, de er lette å se i dette emne, men om det ikke er nettaviser så er det vel dagsrevyen eller lignende ? For hvordan ellers skal poden klare seg i livet om hen ikke engang er sånn noenlunde daglig informert om samfunnet vi lever i ? 

sofiemyr skrev (12 minutter siden):

kke alt som er "morro" er barnevennlig...

Men pride paraden er jo barnevennlig. 

sofiemyr skrev (13 minutter siden):

Kanskje du skal unnlate å projisere dine følelser på hva jeg føler og mener om Pride?

Det står svart på hvitt hva du mener om pride, du mener det ikke er barnevennlig jeg er uenig, jeg ser ikke noe som er mer uvennlig for barn der enn jeg ser på hvilken som helst strand med barn, en bananahammock er nok like traumatisk som litt lakk og lær, det hele handler nok langt mer om avleggs å primitiv religiøs moralisme som sitter igjen i hjernebarken enn det på noe vis handler om å beskytte barn, ellers hadde vel hele sommeren vært avlyst om samme logikk ble brukt om alle de halvnakne menneskene som sprader rundt like halvnakne eller mer enn de gjør på pride, eneste forskjellen er visst at de er heterofile, hele tråden stinker av dobbeltmoral. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (11 minutter siden):

Jeg ser ikke lignende erfaring. Jeg ser bare påstander og publisering av bilder for å skape et narrativ av at toget ser sånn ut. Hvis Siri "lenge har vært en aktiv del av Pride" så er det veldig rart at hun ikke har fått med seg lakk og lær-folka før, siden de har vært del av toget i Oslo så lenge jeg kan huske. Det er publisert videoer av toget i sin helhet hvis man vil se. Det blir faktisk veldig vanskelig å argumentere på denne måten når man ser hvordan paraden faktisk ser ut, uansett "erfaring". Må innrømme at jeg trodde denne pride-paraden-er-sex-holdningen ville forbli marginal, nettopp fordi den er så virkelighetsfjern.

Endret av Ole-Br
  • Liker 4
Skrevet
17 minutes ago, obygda said:

Nå går jo mye av kritikken mot den ytringen ut på nettopp hvor fullstendig virkelighetsfjern den er.

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (40 minutter siden):

Medietilsynet sin Barn og medie-undersøkelse fra 2024 bekrefter på lang vei det han påstår.
Hentet fra side 56:

Fra hvilke plattformer får barn og unge med seg nyheter?

Den vanligste plattformen å få med seg nyheter fra blant 9–18-åringene, er sosiale medier (se figur 31). Halvparten får ofte med seg nyheter fra sosiale medier, og 39 prosent får med seg nyheter fra sosiale medier av og til. Dette kan sees i sammenheng med at den generelle bruken av sosiale medier er langt større enn bruken av de andre nevnte medieplattformene.

32 prosent får med seg nyheter fra tv ofte og 50 prosent av og til. Samlet er det en like stor andel som får med seg nyheter fra tv, som sosiale medier, men hyppigheten for tv er altså lavere. 14 prosent får ofte med seg nyheter fra nettaviser. 10 prosent får ofte med seg nyheter fra podkast eller radio, og kun 6 prosent får ofte med seg nyheter fra papiraviser.

Skrevet
Hedonism skrev (11 minutter siden):

Medietilsynet sin Barn og medie-undersøkelse fra 2024 bekrefter på lang vei det han påstår.
Hentet fra side 56:

Fra hvilke plattformer får barn og unge med seg nyheter?

Den vanligste plattformen å få med seg nyheter fra blant 9–18-åringene, er sosiale medier (se figur 31). Halvparten får ofte med seg nyheter fra sosiale medier, og 39 prosent får med seg nyheter fra sosiale medier av og til. Dette kan sees i sammenheng med at den generelle bruken av sosiale medier er langt større enn bruken av de andre nevnte medieplattformene.

32 prosent får med seg nyheter fra tv ofte og 50 prosent av og til. Samlet er det en like stor andel som får med seg nyheter fra tv, som sosiale medier, men hyppigheten for tv er altså lavere. 14 prosent får ofte med seg nyheter fra nettaviser. 10 prosent får ofte med seg nyheter fra podkast eller radio, og kun 6 prosent får ofte med seg nyheter fra papiraviser.

Med andre ord ikke bare min sønns ungdomsskole @skaftetryne32 :) 

• Liker 1
Skrevet
sofiemyr skrev (34 minutter siden):

Med andre ord ikke bare min sønns ungdomsskole @skaftetryne32 :) 

Det står også å lese at 95% 9-18 åringer får med seg nyhetene, så kanskje de ikke leser aviser lenger, men de får heldigvis med seg nyhetene på et eller annet vis, problemet er, hva er kildene, og hva slags nyheter er det når kildene så ofte tydeligvis er SOME ?

Nok en grunn til å få kildekritikk i skolen, men ja ser ut til du har rett i forhold til avisene, men det som er verre er at de har erstattet aviser med SOME, er ikke rart samfunnet beveger seg bakover.

Det er nok på tide og stille noen krav til disse mediegigantene som forpester sinnet til både ungdom og godt voksne, og helst forby det 100% for barn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...