skøtterud Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Flytter straks til nybygget leilighet med fiberlinje fra global connect. Leiligheten er ca 150m2 og har eget skap i teknisk bod der fiber kommer inn med kablet forbindelse videre til to punkter i leiligheten, henholdsvis stue og soverom. Har ikke veldig avanserte behov men ønsker bra trådløst nett både inne og ute på to balkonger. Ønsker også kablet forbindelse til to TV'er, samt muligens et par nettverkskameraer over poe. Jeg har en gammel ubiquiti forbruker-nivå router i dag som jeg ikke har tenkt til å gjenbruke, og står derfor fritt til å kjøpe alt nytt uten å tenke på kompatibilitet el. men er veldig fornøyd med ubiquiti og kunne tenke meg å holde meg til unifi produkter. Det hadde vært nice å få plass til mest mulig i teknisk skap som jeg har lagt ved bilde av. Jeg har ikke mulighet til å montere noe i tak eller trekke flere kabler til nye punkter. Noen som vil foreslå en pakke med router/ap/switch til et fornuftig prisnivå, samt gi et forslag til oppsett?
minim Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Jeg måtte nettopp ta valget om jeg skulle gå for mikrotik eller fortsette med Ubiquiti nå som jeg skulle utvide Mesh utvendig og gå over til wifi6. Det ble ubiquiti videre også rett og slett pga unifi og hvor bra alt fungerer sammen. Jeg har UDM brannmur rett I fiberkonterter og 5 aksesspunkt rundtom. Det er så fint å få oversikt og full kontroll i unifi grensesnittet samt enkelt oppsett av VPN på mobil/laptop sånn at jeg alltid er i hjemmenettverk.
onkel_jon Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Bytte ut ruteren med Cloud gateway Max, og så to u7 pro ap må trolig ha switch på hver av nettverkspunktene f.eks USW-Ultra-210W, har ikke vært borti kamera dems men Cloud gateway Max har støtte for å lagre video, blir litt sånn men blir ikke billig dessverre men da har du mulighet å oppgradere eller bygge ut etter hvert, sjøl starta jeg med en Cloud gateway ultra og et ap, skal kjøpe et til når jeg får råd.
mobile999 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) u7 pro skal vel monteres i taket. TS skriver at det ikke er mulig. Uten takmontering ser ikke jeg noen unifi-produkter som jeg vil anbefale. Endret 8. juni av mobile999
minim Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni mobile999 skrev (8 minutter siden): u7 pro skal vel monteres i taket. TS skriver at det ikke er mulig. Uten takmontering ser ikke jeg noen unifi-produkter som jeg vil anbefale. De fleste funker nå bra med veggmontering også. Det ligger spredningsmønster ute på ubiquiti sine sider. I en liten leilighet er det ikke noe stort problem å veggmontere de imo.
NULL Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Du sier to punkter (Stue og soverom), men patch her tyder vel på at det er fire punkter? Eller er det dobbeltpunkt i stue og soverom?
skøtterud Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni NULL skrev (28 minutter siden): Du sier to punkter (Stue og soverom), men patch her tyder vel på at det er fire punkter? Eller er det dobbeltpunkt i stue og soverom? Det er dobbelt ja!
Marzo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Med tanke på plass så ville jeg gjerne valgt en Cloud Gateway Fiber. Kan du kjøre WAN på fiberporten og koble fiberen rett i denne, så slipper du Zyxel boksen fra Global Connect. Men du trenger flere Poe punkter, så en switch i skapet evt ved hvert av punktene. Lite 8 Poe eller Ultra feks. Husk å legg ved M2 SSD Tray hvis du skal montere disk selv i gatawayen. Den har ikke vært på lager på veldig lenge, men er tilfeldigvis på lager as we speak... https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-ssd-tray
skøtterud Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni Marzo skrev (27 minutter siden): Med tanke på plass så ville jeg gjerne valgt en Cloud Gateway Fiber. Kan du kjøre WAN på fiberporten og koble fiberen rett i denne, så slipper du Zyxel boksen fra Global Connect. Men du trenger flere Poe punkter, så en switch i skapet evt ved hvert av punktene. Lite 8 Poe eller Ultra feks. Husk å legg ved M2 SSD Tray hvis du skal montere disk selv i gatawayen. Den har ikke vært på lager på veldig lenge, men er tilfeldigvis på lager as we speak... https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-ssd-tray Det virker jo som en fin løsning mtp. plass ja, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få koblet fiber rett i gateway'en? Ser forøvrig at gateway fiber er billigere enn gateway max, hvor er logikken i det? Er det bortkastet å bruke to unify express 7 som aksesspunkt? Ser for meg at de er de enkleste ift. plassering. In-wall variantene av U7 kunne sikkert vært et alternativ, men det virker klønete mtp. kabelgjennomføring når jeg allerede har patch-kontakter på veggen.
Marzo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Her kan du lese om fiber rett i SFP porten til Altibox, det kan tenkes å være tilsvarende for Global Connect. Mulig det står noe om det i tråden her. Gateway Fiber koster 84€ mer enn Gateway Max, vertfall i Ubiquiti sin egen webshop.
Sjørøver Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Det finnes en egen gpt for dette hos chatgpt og den er ekstremt god for å planlegge oppsett. Den har matet hele oppsettet til meg med teskje og jeg vet. Nå akkurat hva jeg skal ha. Anbefales. 1
Nimrad Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni (endret) skøtterud skrev (På 8.6.2025 den 13.18): Noen som vil foreslå en pakke med router/ap/switch til et fornuftig prisnivå, samt gi et forslag til oppsett? Kommer an på budsjett og behov. 2 viktige oppfølgingsspørsmål før det er mulig å gi råd: Det er tilnærmet umulig å gi råd om trådløst nett når vi ikke har noe plantegning. Hvertfall når vi ikke vet hvor rommene det går kabling til er. Du kan potensielt klare deg med ett aksesspunkt hvis det plasseres sentralt i leiligheten, men alt kommer an på. Hvor og hvordan har du tenkt å plassere kameraer med PoE hvis du ikke vil trekke noen nye kabler? (Hvor raskt internett har du?) Endret 10. juni av Nimrad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå