NorsknRev Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Woff skrev (1 time siden): Kanskje det ja, høyskolen her borte har mange vegger med granittplater... Skal selvsagt testes, men HVIS de er brukbare så blir det vel merket om ei plate plutselig mangler.. 🤣 Plate...? Jeg snakker om stasbygninger med byggestein på flere hundre kilo - pr stykk Spøk til side, granitt kan være veldig radioaktivt. 1
Kahuna Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Woff skrev (20 timer siden): Takker for infoen! Denne forklarer hvorfor mine skiferplater neppe er hentet fra 'rett' område ja! Da er det bare å lete etter andre stoffer.. Ingen som har peiling på om det selges radioaktive test-stoffer noen steder? Jeg tror alunskifer er usannsynlig som heller. Ikke geolog men jeg tror alunskifer er for sprøtt. Edit: jeg er litt usikker på mekanismen men det å knuse alunskifer frigjør radioaktivitet. Så mye at den alunskiferen som akkurat nå graves ut i Oslo sentrum for å senke ring 1 noen meter må behandles som spesialavfall. (mulig det også frigjør tungmetaller..) Så om du får tak i alunskifer, knus det, ikke pust inn støvet, hell over vann, kanskje samme vannet flere ganger, gjerne la vannet tørke inn eller filtrer det med filterpapir, før du måler pulveret du ender opp med. En tryggere måte er nok å ringe din lokale høyskole å si 'hei jeg har akkurat kjøpt geigerteller og lurte på om dere har en radioaktiv kilde jeg kunne testet måleapparatet mitt på'. Endret 8. juni av Kahuna
barfoo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 1 hour ago, Kahuna said: eg er litt usikker på mekanismen men det å knuse alunskifer frigjør radioaktivitet. Nei. Eller... det sprer radioaktivt materiale. Det er null poeng i å knuse det når du skal teste med geigerteller. Alunskifer er ikkje veldig radioaktivt, og utover radon som du kan puste inn er ikkje det veldig farlig - men når du knuser det så kan det renne ut i vatn, og du kan drikke radioaktivt stoff. Og det er farlig, fordi stråleintensitet avtar med kvadratetet av avstanden for gammastråling, og beta og alfa blir blokkert av ting rundt oss. Steinen er nøyaktig like radioaktiv i en bit. 1 1
Woff Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni barfoo skrev (1 time siden): Alunskifer er ikkje veldig radioaktivt Jeg kommer nok til å styre unna skifer tipper jeg, har ikke lyst til å drive steinbrudd heller da! Er ikke skolert som jord og steinarbeider. 🙂 Men takker for tipsene og det er jo noe jeg kan sjekke etter hvert. Sjekket "Fikk et annet tips om å teste glødestrømpe til gasslykt" de jeg har i kriselageret her, men de gav ikke utslag! 😕 Vi skal vel være glade for at det er så LITE med materialer som har radioaktive egenskaper, men for folk som ønsker å tese utstyr er jo dette dumt da! 😜 (Ser det er lettere å få kjøpt dette i utlandet, synd de har forbudt dette her i landet..)
Mr.M Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Woff skrev (23 timer siden): Ingen som har peiling på om det selges radioaktive test-stoffer noen steder? radioaktive steiner å få kjøpt. Jeg "holdt igjen" dette, siden du var blitt oppmuntret til å gå ut i marka å lete sjøl rundt i kongeriket, men slikt kan jo ta tid og blir neppe billigere (drivstoff-utgifter og kanskje en burger & drikke) + at du ikke er garantert å finne noe brukbart heller, så derfor: https://www.labdidakt.no/fysikk/atomfysikk-og-radioaktivtet/radioaktive-steiner men du trenger egentlig ikke alle tre, snublet over denne (elevøvelse) https://karolinosaurus.blogspot.com/2012/02/elevvelse-6-radioaktiv-straling.html de har testet de tre typene, men som vi ser, er det en av de som fremstår langt mer potent (Orthitt) Orthitt får du her https://www.brommeland.com/produkt/mineraler/systematisk-mineralogi/silikater/orthitt 1
Woff Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni Mr.M skrev (1 time siden): radioaktive steiner å få kjøpt Se der ja! ☺️ Dette høres bra ut ja! Jeg VET forøvrig at enkelte mineraler som selges koster litt.. (Diamant er vel en av disse..😁) Men dette er jo greit å handle for å teste litt. Tusen takk for linkene! Dette forhindrer ikke meg fra å måle litt i egen natur da! Men da slipper jeg å reise ut BARE for å finne stein! 🙂
Mr.M Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Woff skrev (11 minutter siden): Se der ja! ☺️ Dette høres bra ut ja! mulig du kan/bør kontakte de føre du bestiller, å forklare du trenger et eksemplar for å teste geigerteller, i tilfelle det er forskjell på steinene mht. stråling? jeg vet ikke om det er nevneverdig forskjell, men går jo an å spørre de.
Woff Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni Mr.M skrev (4 minutter siden): bør kontakte de føre du bestiller Jepp, skal gjøre det ja! Dumt om de tror jeg 'bare' samler stein! 😇 Kanskje de har litt 'skikkelige' prøver å avse.. En kvartkilo med Uran kanskje.. 🙂
Mr.M Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Woff skrev (2 minutter siden): Jepp, skal gjøre det ja! Dumt om de tror jeg 'bare' samler stein! 😇 Kanskje de har litt 'skikkelige' prøver å avse.. En kvartkilo med Uran kanskje.. 🙂 hvis postkassen din lyser i mørket har du fått "under disken" eksemplar 1 1
NorsknRev Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Hvis du er i Oslo noengang, stikk innom Geologisk museum. Der finner du en del mineraler som får fart på geiger-telleren. Det samme gjør veggene... 1 1 1
Woff Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni NorsknRev skrev (6 minutter siden): Hvis du er i Oslo noengang Ligger i alle fall ikke på reiseruta for steder jeg ønsker å besøke! Men takk for tips! 🙂
Woff Skrevet 11. juni Forfatter Skrevet 11. juni (endret) Mr.M skrev (På 8.6.2025 den 13.35): radioaktive steiner å få kjøpt Da har jeg sendt mail til de to steinselgerene du foreslo! 😊 Så får jeg se om det er noe fornuftig å få kjøpt fra de. Ser forøvrig at den geigertelleren jeg har ikke klarer alfa-stråling. (Selve detektoren, geiger-røret? er jo på innsiden av et solid plast-hus, noe som forklarer hvorfor den ikke reagerer på alfa?) Dette postet jeg like før krigen startet.. Hadde glemt at det var varslingsprøve i dag og det kom jo en infernalsk lyd av geigertelleren! Eller heller mobilen da! 🤣 Endret 11. juni av Woff
Kahuna Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Woff skrev (11 minutter siden): Selve detektoren, geiger-røret? er jo på innsiden av et solid plast-hus, noe som forklarer hvorfor den ikke reagerer på alfa? Alfastråling stoppes i praksis av et papirark. Om detektoren din skulle oppdage alfastråling måtte du plassert prøven inni røret.. 1
NorsknRev Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Kahuna skrev (23 minutter siden): Alfastråling stoppes i praksis av et papirark. Om detektoren din skulle oppdage alfastråling måtte du plassert prøven inni røret.. Det er helt riktig, det. Men hvordan måler man alfastråling???
Kahuna Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni NorsknRev skrev (7 minutter siden): Det er helt riktig, det. Men hvordan måler man alfastråling??? Alfastråling er 'løse' heliumkjerner. Når de treffer en eksponert metallplate vil jeg anta du får noe tilsvarende et støt fra statisk elektrisitet, bare mye mindre. Det må forsterkes opp kraftig så du kan se det, og filtreres så du ikke ser statisk elektrisitet.. 1
PaxNeurotica Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Jeg fant kredittkortet mitt ved siden av tastaturet en morgen etter å ha vært på flytta. Noen uker senere kom det en klump med Uran malm i posten. Dette var selvfølgelig ikke anriket Uran, men den gir "fin" lyd fra gegeir telleren når jeg holder den nært.
Gouldfan Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Woff skrev (På 6.6.2025 den 12.55): Jeg har begynt en ny hobby. Jeg har kjøpt inn en geigerteller til dette. Denne er som mye annet produsert i Kina, men hvordan få testet den? Her trenger jeg hjelp fra folk som har peiling på dette OG folk som kan hjelpe meg med å få tak i stoffer som avgir radioaktivitet. Er det noen her som holder på med dette? Svar gjerne her eller send meg en pm? ☺️ En kasse bananer? Kalium… Endret 11. juni av Gouldfan
Woff Skrevet 11. juni Forfatter Skrevet 11. juni Woff skrev (3 timer siden): Da har jeg sendt mail til de to steinselgerene du foreslo Fikk svar fra Labdidakt, de selger ikke til privatpersoner.. 😞
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå