Neptun1 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni RosaGnom skrev (På 31.5.2025 den 1.49): Når jeg hører noen si norske verdier, så er det i nesten alle tilfeller utelukkende rasistisk ladet. Spesiellt i tråder som dette hvor muslimer,hijab,småbarn og norske verdier er nevnt i samme inlegg. Det blir litt for dumt for min del. En muslim kan like gjerne være like norsk som deg og meg. Så dette faller på sin egen urimelighet. Jeg støtter ingen religioner. Det har ingen rot i virkeligheten. Det syntes jeg er virkelig trist. Du verden, jeg ser utelukkende positivt på vestlige verdier som demokrati, frihet, likestilling og toleranse. Slik er det IKKE i muslimske og afrikanske land - eller i deres miljø i vestlige land. Skal vi beklage at dette er våre verdier som vi holder fast ved? Det er trist og skremmende at det faktisk finnes etniske nordmenn som støtter hijab på barn og kvinner i Norge. En mannsoppfinnelse for å kontrollere kvinner. Helt sykt at jentunger i sandkassen må dekke seg til for at ikke muslimske "menn" skal få lyst på dem, slik deres åndelige leder begjærte små jentebarn. 1
fredrik2 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Liker ikke religion och skulle gärna bli av med dem men denna relativiseringen som man ofta ser numera blir ju mest meningslöst. Islam och kulturerna i många (alla?) muslimska länder är bra mycket mer kvinnefientligt, bra mycket mer mot homofilia etc än vad kristendomen och kulturen är i länder som Norge. I länder som USA är det lite värre men fremdeles bra mycket bättre. Sen når de kulturerna kommer hit så blir det viktigare att försvara deras rätt till sin egen religion och kultur än att motverka verdier som våran kultur faktiskt tycker er fel. Hijab er definitivt kvinneundertryckande i en del länder men i Norge är det väl snarare ett feministiskt plagg for muslimska kvinner. 1
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Om me skal byrje prate om tvang i form av religiøs påvirkning fra omgivelsene så ligg Norge tynt ann ass. Hugse eg kun gjekk i kirka fordi alternativet var å sitte med matte-oppgaven. Eg var kun konfirmert i kirka fordi det var sterkt implisert at eg ikkje fekk peng om eg valde anna. Osv. Då byrje me ikkje prata om fag i skolen ein gong. Om me snakke om anna tvang enn den mest openbare, normale formen og byrje sykle ut i skauen som nokre gjer her nå så har dykk jævlig tynn is ass. 4 1
Gammel Gubbe Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 1 minute ago, Atib Azzad said: Men å single ut muslimske skikker, når dette er et problem på tvers av religon, det kan også være et problem uten at religion er en faktor, tenk fks. så ødeleggende det kan være å vokse opp i et svært rasistisk hjem, vil ikke ha den effekten, det vil fremstå som særbehandling på arbitrært eller ignorant grunnlag. Det singles ikke ut fordi det er muslimsk, men fordi det er et problem. Ta gjerne med sminke, mobiltelefoner, magetopper og regnbueflagg i ikke-akseptabelt tilbør i barnehage og barneskole. La barna få fri fra alt dette. 1
fredrik2 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 5 minutes ago, Drunkenvalley said: Om me skal byrje prate om tvang i form av religiøs påvirkning fra omgivelsene så ligg Norge tynt ann ass. Hugse eg kun gjekk i kirka fordi alternativet var å sitte med matte-oppgaven. Eg var kun konfirmert i kirka fordi det var sterkt implisert at eg ikkje fekk peng om eg valde anna. Osv. Då byrje me ikkje prata om fag i skolen ein gong. Om me snakke om anna tvang enn den mest openbare, normale formen og byrje sykle ut i skauen som nokre gjer her nå så har dykk jævlig tynn is ass. Och hur är det där jämfört med i muslimska länder? Så du tar upp att du valde kirke jämfört med matte ... Stakkare. Så du tvingades konfirmera dig i kirke. Många andra trenger ikke göra det hvis du ikke har fått med dig det. I dagens skole har man religions undervisning. Jag har inget intryck av att det er noe speciellt mye kristendom eller forkynning. Kan du inte ta en tur till Afganistan? Kanske utklädd som kvinne eller öppet homofil? 2
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni fredrik2 skrev (17 minutter siden): Tycker man borde kunna jämföra liknande praksis i så fall. Hijab jämfört med liknande hovedbonader i andra religioner. Kors runt halsen jämfört med andra symboler runt halsen osv. At si at för att kunna förbjuda burka i barnehagen må medföra att man också förbjuder ett kors runt halsen tycker jag blir fel och onödigt. Men det er jo i prinsipp det samme, det er snakk om et sosialt press med formål å lure deg inn en barbarisk bronsealder religion, det er en grunn til at man rekrutterer barn og ungdom til religion og militæret, og ikke godt voksne, godt voksne mennesker har gjerne et langt bedre motstandssystem mot den slags påvirkning. 1 1
fredrik2 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 2 minutes ago, skaftetryne32 said: Men det er jo i prinsipp det samme, det er snakk om et sosialt press med formål å lure deg inn en barbarisk bronsealder religion, det er en grunn til at man rekrutterer barn og ungdom til religion og militæret, og ikke godt voksne, godt voksne mennesker har gjerne et langt bedre motstandssystem mot den slags påvirkning. En av dem syns väldigt mycket bättre. En av dem används untertryckande i delar av världen vilket jag inte tror den andra gör. En av dem påverkar barnet i vardagen bra mycket mer än vad den andra gör. 1
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 4 minutes ago, skaftetryne32 said: ...godt voksne mennesker har gjerne et langt bedre motstandssystem mot den slags påvirkning. Nja, ein kan ofte lure når ein les tråder på fora som dette... 👀 2 2
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni fredrik2 skrev (1 minutt siden): En av dem syns väldigt mycket bättre. En av dem används untertryckande i delar av världen vilket jag inte tror den andra gör. En av dem påverkar barnet i vardagen bra mycket mer än vad den andra gör. Det er en logikk som blir brukt en del her ser jeg, at noe er verre er ikke en god grunn til å fortsette med noe som allerede er ganske fælt. 1
Atib Azzad Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 20 minutes ago, Gammel Gubbe said: Det singles ikke ut fordi det er muslimsk, men fordi det er et problem. Ta gjerne med sminke, mobiltelefoner, magetopper og regnbueflagg i ikke-akseptabelt tilbør i barnehage og barneskole. La barna få fri fra alt dette. Problemet er påvirkningen foreldre har på barnas oppvekst i forbindelse med deres overbevisninger. Jeg er som sagt i prinsippet enig; man bør gi barn større rom til å finne ut av sin egen tilværelse uten å bli formet alt for mye av omgivelsene, spørsmålet er hvordan man gjør dette i praksis, å bare forby hijab i seg selv slår meg ikke som noen god løsning, det vitner bare om et større fokus på skikker man anser som fremmed, enn et forsøk på å gi barna mer autonomi. En tileggsproblemstilling er jo barn som oppdager religion på egen hånd, skal disse nektes å utrykke seg i henhold til sitt livssyn? Da er jo effekten å frata barn denne autonomien jeg fremsnakker. Regnbueflagg er jo også et forsøk på å lage større rom for ikke-heterofile barn på skolen, at barna lærer toleranse for hverandre, og aksept for seg selv, således synes det litt malplassert i rekken med andre ting som foreslås. 2 1
fredrik2 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Just now, skaftetryne32 said: Det er en logikk som blir brukt en del her ser jeg, at noe er verre er ikke en god grunn til å fortsette med noe som allerede er ganske fælt. Greit, tycker vel inte heller att kors runt halsen er så fælt jämfört med annat. Har inte heller fått med mig att det det används undertrykkande. Men man kan väl förbjuda kors runt halsen också. Jag ser bara inte problemet med att faktiskt diskutera och eventuellt forbjuda ting på en nivå utan att ta med allt annat. Ser inte poängen med att en diskussion om poliser ska kunna ha turban eller inte också må handla om man får en ett litet spageti dyrkslag i fickan. 1
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Morsomt transparent at samme gjengen som avskyr muslimer her også avskyr regnbueflagg. Skulle tru at det var ein del av ein trend. Og i konteksten her så røper det jo også eit skamlaus ynskje om å gjere meir enn å berre bannlyse hijab. Einaste openbare forskjellen mellom den gjengen og muslimene blir fort hudfarge etter kvart. Endret 1. juni av Drunkenvalley 4
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni fredrik2 skrev (9 minutter siden): Greit, tycker vel inte heller att kors runt halsen er så fælt jämfört med annat. Har inte heller fått med mig att det det används undertrykkande. Om du virkelig aldri har på noe vis sett eller hørt eller lest at kristne undertrykker hverandre på samme vis som skjer i andre religioner så tror jeg du er veldig lite informert om emnet, eller veldig partisk. Og poenget er vel ikke om det er fælt, det er ikke nødvendigvis så fælt med et religiøst skaut heller, mange velger å bruke akkurat den type plagg, religion eller ikke, det er nok neppe så fælt, poenget er at det blir brukt på dette viset for å fremme en agenda en ideologi, og folk bør få lov til å velge selv og ikke bli presset på en hijab, eller et kors, eller noe som helst, og spesielt ikke barn. 3
Gammel Gubbe Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 4 minutes ago, Atib Azzad said: Problemet er påvirkningen foreldre har på barnas oppvekst i forbindelse med deres overbevisninger. Ja. 4 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg er som sagt i prinsippet enig; man bør gi barn større rom til å finne ut av sin egen tilværelse uten å bli formet alt for mye av omgivelsene, spørsmålet er hvordan man gjør dette i praksis, å bare forby hijab i seg selv slår meg ikke som noen god løsning, det vitner bare om et større fokus på skikker man anser som fremmed, enn et forsøk på å gi barna mer autonomi. Javel, men dette blir litt som "du kjører ikke elbil for miljøet sin del, men for din egen økonomi"-argument. Motivasjonen for å kjøre el-bil påvirker ikke miljø-effekten. Så at du synes det vitner om at motivasjonen forhijab-forbud ikke er god nok er ikke relevant. 7 minutes ago, Atib Azzad said: En tileggsproblemstilling er jo barn som oppdager religion på egen hånd, skal disse nektes å utrykke seg i henhold til sitt livssyn? Da er jo effekten å frata barn denne autonomien jeg fremsnakker. Det samme gjelder magetopper. Men noen grenser må vi sette. 9 minutes ago, Atib Azzad said: Regnbueflagg er jo også et forsøk på å lage større rom for ikke-heterofile barn på skolen, at barna lærer toleranse for hverandre, og aksept for seg selv, således synes det litt malplassert i rekken med andre ting som foreslås. Dette "vitner om" at her er det du som bryr deg mer om ditt eget verdisett fremfor en prinsippiell tilnærming. Jeg tok regnbueflagget med, fordi jeg visste det ga en ekstra utfordring. Men det belyser det prinsipielle. Mitt anliggende er enkelt, la barn få fri fra de voksnes ideologiske og politiske ideverden, samt unødvendig sosialt press. Jeg vil påstå det til og med er til de beste for foreldrene også, så slipper de å måtte gjøre "det rette" for å ikke bli uglesett av naboen.
Gammel Gubbe Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) 20 minutes ago, Drunkenvalley said: Morsomt transparent at samme gjengen som avskyr muslimer her også avskyr regnbueflagg. Skulle tru at det var ein del av ein trend. Du er stappfull av fordommer. Kom deg ut av hatbobla. Og forresten, islam er for alle hudfarger, din rasist. Makan! Endret 1. juni av Gammel Gubbe 2
fredrik2 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 1 minute ago, skaftetryne32 said: Om du virkelig aldri har på noe vis sett eller hørt eller lest at kristne undertrykker hverandre på samme vis som skjer i andre religioner så tror jeg du er veldig lite informert om emnet, eller veldig partisk. Trodde vi pratade om ett kors runt halsen. Finns det for eksempel noe eksempel på att en kvinnlig klatre blivit hemskickat för att hon klättrat utan kors runt halsen i en konkurranse? (Det hände alltså för noen år sen med stickorden Iran och hijab). 1 minute ago, skaftetryne32 said: Og poenget er vel ikke om det er fælt, det er ikke nødvendigvis så fælt med et religiøst skaut heller, mange velger å bruke akkurat den type plagg, religion eller ikke, det er nok neppe så fælt, poenget er at det blir brukt på dette viset for å fremme en agenda en ideologi, og folk bør få lov til å velge selv og ikke bli presset på en hijab, eller et kors, eller noe som helst, og spesielt ikke barn. En hijab, burka, burkini etc påverkar nog lekande barn en hel del. Det är också väldigt synligt om nu barnet helst inte vil identifisera sig på ett visst sätt. 1
Atib Azzad Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 1 minute ago, Gammel Gubbe said: Ja. Javel, men dette blir litt som "du kjører ikke elbil for miljøet sin del, men for din egen økonomi"-argument. Motivasjonen for å kjøre el-bil påvirker ikke miljø-effekten. Så at du synes det vitner om at motivasjonen forhijab-forbud ikke er god nok er ikke relevant. Det forutsetter at forbudet faktisk har den tiltenkte effekten, og det tror jeg ikke det vil ha om man ikke utvikler en mer helhetlig politikk og bedre forstår situasjonen man forsøker å endre. Å gjøre hijab til politisk slagmark under påskudd av å beskytte barna fra foreldres påvirkning, vil bare skape misnøye fordi det singler ut spesifikt muslimske identitetsmarkører, og enda verre; vil ikke beskytte barn fra foreldrenes påvirkning, bare nekte en form for utrykk. Altså synes jeg ikke elbil-eksempelet ditt passer, man har ikke oppnådd større ytringsrom for barn, eller mindre påvirkningspotensiale for foreldre (uavhengig av intensjon), man har bare nektet noe som kan være et utrykk, eller symptom på kontroll, men samtidig ikke nødvendigvis ér det. Quote Det samme gjelder magetopper. Men noen grenser må vi sette. Dette "vitner om" at her er det du som bryr deg mer om ditt eget verdisett fremfor en prinsippiell tilnærming. Jeg er som sagt bare prinsipielt enig i at det kan synes som en god idé å minimere foreldres påvirkning på egne barn, til fordel for en økt autonomi for barnet. At dette effektivt gjøres ved å forby magetopper, eller at det betyr at vi bør forby magetopper, har jeg derimot liten tro på, det synes mer som overfladisk kontroll over barnas utrykksrom. Quote Jeg tok regnbueflagget med, fordi jeg visste det ga en ekstra utfordring. Men det belyser det prinsipielle. Mitt anliggende er enkelt, la barn få fri fra de voksnes ideologiske og politiske ideverden, samt unødvendig sosialt press. Jeg vil påstå det til og med er til de beste for foreldrene også, så slipper de å måtte gjøre "det rette" for å ikke bli uglesett av naboen. Jeg vurderte å droppe å kommentere det siden det synes som en åpenbar bait. Men forskjellen her er jo at det går på å la barna være frie til å utrykke seg på den måten som er riktig for dem, praksisen frem til nylig er at barn lærer å skamme seg og gjemme seg bort dersom de oppdager at de havner utenfor en heterofil normal, at det blir en ekstra påkjenning for skeive folk som egentlig ikke har noen god begrunnelse. Det er ikke å skjerme barn fra voksnes påvirkning, det er å gi fundament for fordommer, skam, og utenforskap. Jeg synes det er en prinsipiell forskjell mellom mobiltelefon og legning. 1
RosaGnom Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Neptun1 skrev (1 time siden): Du verden, jeg ser utelukkende positivt på vestlige verdier som demokrati, frihet, likestilling og toleranse. Slik er det IKKE i muslimske og afrikanske land - eller i deres miljø i vestlige land. Skal vi beklage at dette er våre verdier som vi holder fast ved? Det er trist og skremmende at det faktisk finnes etniske nordmenn som støtter hijab på barn og kvinner i Norge. En mannsoppfinnelse for å kontrollere kvinner. Helt sykt at jentunger i sandkassen må dekke seg til for at ikke muslimske "menn" skal få lyst på dem, slik deres åndelige leder begjærte små jentebarn. Vi skal ikke beklage noe som helst. Mitt poeng er at norske verdier ofte blir sagt i sammenhenger som er rasistisk ladet. Mine personlige norske verdier er nok mer i tråd med demokrati,frihet,likestilling og toleranse som du nevner her ja,men jeg liker ikke når settningen norske verdier blir satt i sammenheng med innvandring,religion og lignende. Jeg føler at det blir misbrukt rett og slett. Jeg støtter på ingen måte hijab på barn eller kvinner,men jeg støtter ingen religion. Slik sett så diskriminerer jeg heller ikke. Jeg ser ikke forskjell på en kristen og en muslim. Det er de samme greiene. 1 1
Gammel Gubbe Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 3 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg er som sagt bare prinsipielt enig i at det kan synes som en god idé å minimere foreldres påvirkning på egne barn, til fordel for en økt autonomi for barnet. At dette effektivt gjøres ved å forby magetopper, eller at det betyr at vi bør forby magetopper, har jeg derimot liten tro på, det synes mer som overfladisk kontroll over barnas utrykksrom. Du har ikke forstått det jeg skriver, verken elbil-eksempelet eller dette. Elbil-eksempelet var ment å belyse at argumentet "dette vitner om" feil motivasjon er irrelevant for om noe faktisk er positivt og riktig eller ikke. Mistenkeliggjøring av motiv er en avsporing. Poenget med magetopper, mobiltelefoner osv. er ikke at dette representerer foreldrenes ideologi, men at det er flere ting vi forbyr for barnas beste. Poenget med regnbueflagget er at det er ikke bare islam som er voksen-ideologi, og som barn godt kan slippe på felles-møteplassen som barnehagen og den obligatoriske barneskolen er. Dette er altså tilsvar på dine innvendinger om at islam "singles ut". Islam rammes når islam medfører problemer.
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Det er desidert viktig at barn kjem til skole og har det bra. Dette inkluderer for all del at dei ikkje er tvungen til å vera ikledd motiver dei ikkje er komfortable med. Kva som har blitt implisert som forslag utover denne tråden er derimot bannlysing. Det er berre samme mynten flippet over. Det har ikkje løyst problemet, berre sparket skylden over til norsk regjering som fortel kva barn kan og ikkje kan kle seg i. Det er ikkje betre å bannlyse plagg som barna ynskje å bruke. Eg syns det er greit om barn ynskje bruke hodeplagg fordi mamma gjer det, og ho er vaksen, ergo er det vel kult. Normal barnslig oppførsel. Det er ikkje greit om dei kjem til skulen ikledd hodeplagg fordi mamma og pappa krever at dei gjer det. Me kan ikkje skryte på oss disse "norske verdiene" som demokrati, frihet, likestilling og toleranse samtidig som me spyr ut søppel om at kvinner eller barn ikkje skal få velje kva dei går med, inklusivt plagg me personlig syns kan vera problematiske. Hvis det er noko dei har valgt å bruke er det deiras val, og bør respekteres. Det er rett og slett barnslig opptreden her kor det å opprettholde norske verdier er "trist og skremmende" når dei som hyler om kor viktige disse verdiene direkte bryter med dei verdiene i samme pust. Det er skamlaus hykleri i bevegelse. Kanskje dykk burde vera interessert i å adressere sjølve tvangen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå