Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SPØRSMÅL: Kan sivil politi ta to forskjellige biler i under en og samme fartsmåling? hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gouldfan skrev (På 30.5.2025 den 16.12):

Jeg tror ikke han har noen sak mot to politifolk....

Nei, og det er vel heller ikke spørsmålet. Spørsmålet er om Politiet har en god nok sak mot han.

Og den moraliseringen din kan du spare deg for.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
qualbeen skrev (På 30.5.2025 den 1.35):

Sånn jeg leser det, så måler ikke dette verktøyet farten til din eller din kompis bil. 

I stedet tar den opp (en helt vanlig) video, og supplerer med farten politiet selv har. 

Ergo må tjenestemann kjøre i samme hastighet som deg over lengre tid, for å anslå sånn ca fart. 

Velger politiet å innhente avstand mellom kjøretøyene, så blir farten de får opp helt helt feil. 

Godt mulig de lå bak din kamerat såpass lenge at de har gode tall på hans snittfart. Men jeg forstår ikke at også har din hastighet. 

Hvor mange kilometer lå de bak dere og tok opptak? Hvis de har gjort det lenge nok, så joda, da holder kanskje beviset i retten. Er det mer et øyeblikksbilde, vil jeg tro usikkerhetsmomenter rundt målingen taler i din favør. 

Steg 1 er vel å ikke akseptere beslaget. Slik at politi må forsikre retten om at de har handlet korrekt (altså legge frem konkrete og tydelige bevis).

Det er ikke avhengig av farten på politibilen, men på hvor lang tid fartssynderen brukte på en gitt avstand. Politiet trenger bare tidspunktet for når du krysset startpunktet for målingen, og sluttpunktet for målingen. Dette kan de i teorien gjøre fra helikopter eller drone for den saks skyld.

Når de har hvor lang tid du brukte på en gitt avstand, så vet de gjennomsnittsfarten. Så legges det inn trekk for sikkerhetsmargin, osv. Så hvis du blir tatt i en slik måling så har du kjørt for fort med god margin.

Dette innebærer også at dersom to biler kjører rett bak hverandre, så kan man måle snitthastigheten på begge. I det minste hvis de har omtrent samme avstand mellom seg fra punktet der målingen startet, til punktet der målingen ble avsluttet.

• Liker 2
Skrevet
caiosel skrev (På 30.5.2025 den 14.42):

den sier at rimelig tvil kan oppstå når det er en bil i mellom meg og politiet, og at videoen ikke viser fri sikt til min bil under hele målingen grunnet til at de aldri hadde visuell kontakt med bilen min, og heller ikke påstått at det var akkurat min bil alene som ble målt, men det kan nok også være at chat forteller meg det jeg vil høre.

Så du lå foran, og målingen startet på din bil. Så ble målingen avsluttet på bilen bak deg. Men da har jo det vært til din fordel. Da har du altså reelt sett kjørt fortere enn målingen viste, fordi målingen ikke stanset da du hadde kjørt den målte avstanden, men da kjøretøyet bak deg gjorde det. Og den brukte lenger tid, så da blir den beregnede gjennomsnittshastigheten lavere.

• Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Nei, og det er vel heller ikke spørsmålet. Spørsmålet er om Politiet har en god nok sak mot han.

Og den moraliseringen din kan du spare deg for.

Slik jeg ser det har jeg ikke moralisert noe. Jeg påpekte bare at det kan ha fatale konsekvenser å kjøre for fort på natten.

Jeg mener at dersom trådstarter snakker sant, så skulle han hatt prikk og bot og beholdt lappen..

Men retten eller politiets jurist hører alltid mest på politiet.

• Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Slik jeg ser det har jeg ikke moralisert noe. Jeg påpekte bare at det kan ha fatale konsekvenser å kjøre for fort på natten.

Så les meldingene dine en gang til, men UTEN moralbrillene på...

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Så les meldingene dine en gang til, men UTEN moralbrillene på...

Morrabriller?

Vikeplikt for myke trafikanter?

Vet aldri hvem som reker ute i natten til fots?

Kanskje du lærer noe?

Du var ikke uskyldig fordi du kjørte for fort?

Det er vanskelig å komme noen vei mot politiet som er to og viktigere vitner..?

Hva er moraliserende ved dette?

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Forstår ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig med to målinger? Hvis de har dokumentasjon på at den bakerste bilen har kjørt over 36 Km/t over fartsgrensen, og har dokumentasjon på at din bil lå foran, så må jo nødvendigvis din bil også MINST ha hatt samme hastighet. Dette burde jo være mer enn god nok dokumentasjon fra politiet sin side?

Endret av John-B
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 6/2/2025 at 1:09 PM, Gouldfan said:

Allikevel så er det sjåførens ansvar uansett refleks... Man vet aldri hvem som er ute å reker på natta uten refleks enten det er senile forvirrede gamle eller fulle ungdommer i grøftekanten uten vett.

Vikeplikten er bastant mot myke trafikanter..

Det er helt urealistisk at sjåføren skal være ansvarlig for mennesker midt på svarte natta uten refleks hopper ut i veibanen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Abigor skrev (3 timer siden):

Det er helt urealistisk at sjåføren skal være ansvarlig for mennesker midt på svarte natta uten refleks hopper ut i veibanen.

Loven er klar.. Førere av motorkjøretøy har alltid vikeplikt for myke trafikanter enten det er gående, syklende eller på elsparkesykkel... Også mopedister (det glemte jeg)

Vet du ikke dette, så burde du blitt fratatt førerkortet om du har den. Det er ikke moralisme.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Som sagt er det en årsak til fartsgrenser i Norge, det er mye ulent terreng og mye svinger osv. Om noen kaster seg ut i vegbanen mot en bil så er vel det å regne som selvmordsforsøk (det var ikke det jeg sa, jeg sa reker langs veien) men du vil garantert miste lappen mens politiet undersøker saken/etterforskning. Om du derimot i tillegg brøt fartsgrensen, feks noe de måler på bremsespor, så er du i trøbbel og kan risikere siktelse for uaktsomt drap.

https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-3061-1996-05-03

Om en gammel mann med stokk eller en full mann ramler og faller, så har du vikeplikt for de.

Les også sitatet om Law in the Book jfr Krikkert og Law in Action...

Veldig relevant til tråden og en ung mann vs to politimenn og det de har av bevis.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet
On 6/2/2025 at 12:59 PM, The Avatar said:

Den nye laseren som politiet har tatt i bruk gir litt andre muligheiter enn den gamle. Nemte GP-4027 er truleg erstatta med ny instruks for dei nye lasermålarane.

GP-4027 er instruksen for denne typen kontroll, den revideres ofte og er nok kommet i ny versjon vil jeg tro.

Skrevet

HELL YEAH FOLKS!!! JEG VANT RETTSSAKEN OG HAR FÅTT LAPPEN TILBAKE. Det var akkurat som jeg mente. det var instruktsbrudd, og politiet har IKKE lov å måle 2 biler under samme fartsmåling ettersom målingen aldri knytta seg til min bil alene. Da vet dere det folkens, at om dere blir tatt i samme greie, ta det til retten for det de gjorde var intruksbrudd som skaper rimelig tvil, og det skal komme tiltalte til gode. Men vil si at jeg har lært meg kraftig lærepenge. 

Heller sen enn å miste kortet guys....

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
caiosel skrev (35 minutter siden):

HELL YEAH FOLKS!!! JEG VANT RETTSSAKEN OG HAR FÅTT LAPPEN TILBAKE. Det var akkurat som jeg mente. det var instruktsbrudd, og politiet har IKKE lov å måle 2 biler under samme fartsmåling ettersom målingen aldri knytta seg til min bil alene. Da vet dere det folkens, at om dere blir tatt i samme greie, ta det til retten for det de gjorde var intruksbrudd som skaper rimelig tvil, og det skal komme tiltalte til gode. Men vil si at jeg har lært meg kraftig lærepenge. 

Bra du fikk tilbake lappen, det ble ikke noe bot heller da eller?

Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Bra du fikk tilbake lappen, det ble ikke noe bot heller da eller?

Nei heldigvis ikke.... var enten 19k i bot eller 0kr... liker å gamble så tok sjansen likevel ;)

• Liker 3
Skrevet
On 6/5/2025 at 3:20 PM, caiosel said:

Det var da voldsomt rask behandling i systemet hvis du nettopp hadde mistet lappen 29. mai og har fått dommen allerede nå..

Det er ikke bare det midlertidige beslaget som er avgjort da?

• Liker 1
Skrevet

Generelt vil påtalemyndigheten følge rettens syn på et midlertidig beslag i hovedsaken også, men midlertidige beslag er midlertidige avgjørelser basert på det bevisbildet påtalemyndigheten velger å presentere. Påtalemyndigheten kan velge å presentere et bedre bevisbilde ved en grundigere runde (forelegg, tilståelsesdom, hovedforhandling). 

• Liker 1
Skrevet (endret)
caiosel skrev (På 5.6.2025 den 3:20 PM):

Avgjort av retten, i løpet av 6-7 dager?

Sitat

Fikk lappen nettopp beslaglagt,

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Om det er byrett så er det fiks ferdig på en dag.

Behandler byrett disse saker?  Ser her at de blir behandlet av Tingretten, med laaaaang ventetid. Men bor på landet da.

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Behandler byrett disse saker?  Ser her at de blir behandlet av Tingretten, med laaaaang ventetid. Men bor på landet da.

Jeg vet ikke hvor det var, men er vanlig at det/sånt skjer i en byrett... Det er vel en dommer og to lekmenn/dommere dvs vanlige folk.

https://snl.no/byrett

Byrett er tingrett idag men foregår i byen, ting med lav grad løses og rettes der, feks sivile saker som feks råkjøring, bråk på byen, og tjuveri eller drugs osv...

Endret av Gouldfan
Skrevet

Det eksisterer ikke by- og herredsretter i dag. By- og herredsrettene ble omdøpt til tingretter under navnereformen for 23 år siden. 

"Råkjøring, bråk på byen, og tjuveri eller drugs osv" er heller ikke "sivile saker". 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...