Gå til innhold

VG skyver ansvaret for spill over på Tek.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er spill noe jeg har sidestilt med min interesse for film og musikk hele veien. Hos meg når vi vokste opp med start fra nes osv. så gikk det litt hånd i hånd. Ser jo også hvor fremmed det var og er for både mutteren og fatteren og mange av de "eldre".

Men du verden hvordan det har gått fra og være en slags nisje til og bli en arena for veldig mange yngre spesielt.

Virker nesten som du må ha hatt ett forhold til det eller forstått litt mer dybden bak det en ser på en skjerm som styres av at en har en kontroller eller keyboard. 

Er jo blitt noe helt annet i dag enn det var når pong ble skapt osv. Det virker litt rart at noe som har blåst opp og blitt så stort som tv spill ikke burde fått den offentlige anerkjennelsen den bransjen virkelig fortjener. 

Mulig det virker som en lite produktiv hobby:D;) Men kanskje noen bare aldri vil like eller forstå dybden i ett spill univers jeg vet ikke.

Det eneste er jo at det er blitt så mye mer i dag en for 30 år siden +. Du finner noen av de beste kunstnerne,(stemme)skuespillerne,musikerne,it utviklerne m.m :)

Så jeg stemmer for og løfte det frem som noe som kun beriker kulturen!

GG

• Liker 4
Skrevet

Jeg opplever vel at både Midtskog og Plikk lyver her, uten at jeg skal bedømme om det er med vilje.

Tek.no har for lengst flyttet fokus fra teknologi, og spill.

Å bli en del av VG er kanskje det verste som skjedde med det nettstedet.

De har mistet alt som gjorde dem verd å besøke.

Hvordan fjerne insekter fra bilen du liksom.

Ta dere en hel pose boller og hold kjeft.

Ikke piss oss i ansiktet og påstå at det regner.

• Liker 8
Skrevet
Feenyx skrev (41 minutter siden):

Jeg opplever vel at både Midtskog og Plikk lyver her, uten at jeg skal bedømme om det er med vilje.

Noen i ledelsen har glemt hva tek(nologi) er.

Og med seg tok de enhver mulighet til å ha gode diskusjoner i kommentarfeltet. Jeg vet ikke hva de egentlig bruker for kommentarer, men det er helt ubrukelig. Ekstremt lite brukervennlig, og ingen varsel for om noen har svart på en kommentar. Så da blir det glemt.

I tillegg resirkulerer de testene sine, som ikke bare gjør at det er håpløst å vite hvilke produkter i testen som fortsatt er aktuelle, men kommentarene er gjerne flere år gamle også - og dermed uten noen verdi for de produktene som er byttet ut.

Tek.no slik vi kjente det er dessverre borte for lengst.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Feenyx skrev (54 minutter siden):

Det samme kan jo sies om dette forumet. Peak forum var når det var masse prosjekter og nerde greier. Nå er det bare folk som troller og diskuterer de samme tingene om og om igjen. Det virker heller ikke som forumet utvikles noe særlig. Facebook har vist at de ikke er egnet til å ta over, det samme har discord. Ser ikke hvilken vei det skal gå.

peak HW.no var nå jeg kunne lese en artikkel om noe jeg ikke hadde peiling på og føle meg litt smartere etterpå. Jeg har null tiltro til at de er kompetente til å teste bådde batterisager, vaffeljern og høytalere.

Endret av Sjørøver
Skrevet
Feenyx skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig med deg.  I sin tid startet hardware.no og deres søsterside som nerdenes lekegrind. Nå er det et sted hvor massene i beste fall skal informeres om enkel forbrukerteknologi og man har glemt nerdene som bar fram starten over flere år.

Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Det samme kan jo sies om dette forumet. Peak forum var når det var masse prosjekter og nerde greier.

Også enig. Det har sakte men sikkert gått veien hønen sparket etter at Facebook og andre tjenester ble lansert uten at man har klart å holde forumet attraktivt til å holde på eller tiltrekke nye masser. 

For mange år siden må være minst 25 år siden) var Blink.no the shit. Så kom Nettby og alle forsvant dit. Så kom Facebook og alle forsvant dit. Nå har Tik Tok og andre tilsvarende tjenester og folk rømmer Facebook. Et sted på veien var dette forumet stort og ble på mange måter noe mange så på i bakspeilet. Verden går videre. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Også enig. Det har sakte men sikkert gått veien hønen sparket etter at Facebook og andre tjenester ble lansert uten at man har klart å holde forumet attraktivt til å holde på eller tiltrekke nye masser. 

For mange år siden må være minst 25 år siden) var Blink.no the shit. Så kom Nettby og alle forsvant dit. Så kom Facebook og alle forsvant dit. Nå har Tik Tok og andre tilsvarende tjenester og folk rømmer Facebook. Et sted på veien var dette forumet stort og ble på mange måter noe mange så på i bakspeilet. Verden går videre. 

Et problem med tiktok, facebook og lignende er at det er vanskelig å finne tilbake til ting. Det er veldig dumt for kunnskapsdeling. Jeg tror nok en sammenslåing av flere forum og noen aktive bidragsytere kunne gjort susen. Det er litt fragmentert per dags dato med så få brukere.

Skrevet
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Jeg tror nok en sammenslåing av flere forum og noen aktive bidragsytere kunne gjort susen. Det er litt fragmentert per dags dato med så få brukere.

Sammenslåing av kategorier går dessverre litt i rykk og napp.

Skrevet

Tek.no er dårlig kamuflert reklame, med en nyttig artikkel en gang annenhver måned kanskje.
Helt uinteressant nettside for å være ærlig.

Skal dekke så mange at den ender opp med å ikke dekke noen interesser.

Jeg savner Hardware.no

• Liker 4
Skrevet
ilpostino skrev (21 minutter siden):

Sammenslåing av kategorier går dessverre litt i rykk og napp.

Du må tenke større! Tenker oppkjøp av andre forum. Hjemmeautomasjon og byggebolig feks. 

Zepticon skrev (19 minutter siden):

Jeg savner Hardware.no

Finnes det noen moderne alternativer? 

Skrevet
Det jeg syntes Jon Cato har et godt poeng med, men som ikke anerkjennes av mange andre, spes ikke i norske aviser, er at gaming er ikke bare for tenåringsgutter som henger på TikTok. Vi som vokste opp med Nintendo, Sega, arkademaskiner, Playstation, PC etc. er jo fremdeles interessert i gaming, fordi spill er ikke (nødvendigvis) leketøy for barn.
Skrevet
Sjørøver skrev (13 minutter siden):

Finnes det noen moderne alternativer? 

GamersNexus på youtube/web er vell de jeg bruker for denne typen informasjon. Men hadde jo vært fint med noe lesbart "på norsk".

Skrevet
Sjørøver skrev (27 minutter siden):

Du må tenke større! Tenker oppkjøp av andre forum. Hjemmeautomasjon og byggebolig feks. 

Nå må du være forsiktig med hva du ber om. Dette forumet og Kvinneguiden har samme eier. Just saying. Men du har et poeng. De var bra for forumet at vi ble brukt som plattform for å kommentere artiklene til TU. Det første med seg mange tekniske brukere hit. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tek.no er helt horribel. De er flinke med å samle dårlige produkter, og sammenligne disse i en test, og så gi en av dem 9/10, og glemme andre gode produkter som er mye bedre. 
Føler hele tek.no er en gjeng med gadget folk som elsker forbruks samfunnet med 100 unyttige produkter, og de tester sjeldent kvalitet. 

Finnes det en seriøs, litt mer som hardware.no, gjerneinternasjonal, side for tiden som dere kan gå god for?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ilpostino skrev (23 minutter siden):

De var bra for forumet at vi ble brukt som plattform for å kommentere artiklene til TU. Det første med seg mange tekniske brukere hit. 

Er det mulig å sette opp en bot som henter artikler og lager tråder automatisk? Er dette noe folk på forumet kunne fått til uoffisielt?

disk skrev (23 minutter siden):

innes det en seriøs, litt mer som hardware.no, gjerneinternasjonal, side for tiden som dere kan gå god for?

Det finnes jo mange kanaler på youtube, men det er vanskelige å finne noen som klaffer 100% synes jeg.

Skrevet (endret)

Problemet er at alt er for tilgjengelig. Ingen bryr seg mer. Det gjelder samtlige bransjer. Før måtte man ut for å spille. Kanskje var automaten opptatt, kanskje var din favoritt rullert ut og erstattet med noe som ikke falt i smak. Skulle man spille hjemme var det sett 1-2 TV-er i et hus. Kanskje var de opptatt, eller så kunne en voksen komme og si at "nå var det på tide å komme seg ut i sola." På 90-tallet ble tilstanden snudd på hodet. Plutselig var det i nyhetene om at ozonlaget var på det tynneste og foreldre som før hadde vært mot spill, bokstavelightalt kjøpte spillemaskiner og tvang barna til å være inne.

Skulle man vite noe om spill var det bladhylla hos Narvesen og jungeltelegrafen som var gjeldende. Det var antydninger til problemer med overflod allerede  i den epoken. Jeg husker spesielt et blad som hadde en cover-CD med 120+ spilldemoer. Jeg og noen kompiser brukte flere uker på å pløye oss gjennom.

I dag er backloggen så stor at folk ikke greier å velge hva de skal spille. Hver gang det er høytidssalg i de diverse økosystemene, kjøper foplk alt som er interessant til 70-90% avslag i pris. Om det kommer til å spilles er ikke så farlig, bare man misser ut. I tillegg kan man få noen titalls spill hver måned ved å være medlem i diverse spilltjenester.

Når det gjelder spillnyheter, og hype mot lanseringer er jeg overbevist om at svært mange ikke orker å høre mer om atter et spill de ikke har tid til å spille. Enda et spill som må kjøpes pre-order for ikke å tape de tidsbegrensede godsakene som aldri vill komme for salg senere, enda et spill som må kjøpes ved neste salg. Hele greia er basert rundt FoMO og salg.

Overstimuleringen gjelder ikke bare spill. Klesmotene skifter for ofte og kanskje har de bare 1-2 plagg i passende størrelse. Best å kjøpe med det samme. Musikk er overmettet og for å gjøre det ekstra ille slippes det >120k nye låter hver dag. Det er for mange filmer på strømmetjenestene. Skal man ta sjansen på noe nytt eller skal man ta et gjensyn med noe man har sett før, men ikke på mange år? Denne kan jeg se. Men jeg ser at det er noen andre filmer der, og nå kom det 10 til, nå er det 30 filmer jeg kan tenke meg å se. Best å lage et spreadsheet så man ikke mister oversikten. Eller på Kino. Orker egentlig ikke en til Mission Impossible, men må bare få det med meg.

Tar en tur inne på SoMe. Der er 100+ man "kjenner" online. Hvem skal jeg skrive til. Oi, har jeg virkelig ikke snakket med denne fyren på 15 år? Vi som pleide å feste hver helg. Kidden hans er konfirmert. Han hadde ingen kids da.

Tar en tur på forumet 20+ år nedover veien. Det er folk der, men ingen jeg kjenner. Folk som synser, krangler og skriver om tilstander i verden de ikke kan gjøre noe med. Før skrev folk om prosjekter de hadde på gang og folk hjalp hverandre i mål. Utvekslet erfaringer og sørget for at dagen og uka kom i havn.

Tar en tur innom et nettsted/nettavis. Det står noe der, men ikke noe jeg greier å koble mot. Skroller nedover, ender opp med 100 åpne faner. Får prøve å lese, det må da være noe interresant der. Ender med å lagre mesteparten i en session i nettleseren. FoMO-en er til å ta og føle på. En til session på toppen av tusenvis av andre sessions. Så mange at det kan bryte sammen med datatap når som helst. Undre resten av livet hva man gikk glipp av. Så lenge det er lagret en session har man i alle fall en mulighet til ikke å glipp av noe.

Til og med diskene for frossen"pizza" er problematiske. Over 40 valgmuligheter, og se der har det kommet en ny serie, men den jeg likte best er borte for godt. Den eneste måten å velge på er egentlig å se om noe er på tilbud, eller bare gå videre.

Mens alt dette skjer skal stadig flere ha en bit av folks oppmerksomhet og lommebok.

Menneskehjernen er ikke egnet for å ha så mange valgmuligheter eller til å ta imot så mye informasjon som i dag. Forretningsfolk ønsker at folk skal føle seg nummen slik at de åpner lommeboka i et svakt øyeblikk. Gjerne at de tegner et abonnement som de glemmer å avslutte mens årene går.

Dette har fikset seg selv før. "The Great Video Game Crash of 1993." Jeg vet om mange som håper at det skal skje igjen og at det ikke kan skje raskt nok, At utgivere av spill og mediehus skal krasje og brenne, slik at noe nytt skal komme ut av asken.

Det er ikke bare elendighet, men det er ingen bagatell og heller ikke til å overse at alt er overmettet og at det er for mange valgmuligheter. Når folk ikke får tid til å kjede seg eller ta en pause fra all slags stimulering, blir det galt av det. Folk har hodesettet på døgnet rundt og det har kommet hodesett med 70+ timer batteritid for å passe folks vaner. Aldri en pause, aldri stillhet. Må ha noe prating på øret døgnet rundt.

Den siste magiske spillopplevelsen jeg hadde må ha vært da jeg stod utenfor ei videosjappe nede i sentrum etter midnatt og prøvde å få tak i 5 fysiske kopier av "Wrath of the Lich King". Det begynner å bli noen år siden. Gode stunder har det tidvis vært siden da, men både videosjappene og magien rundt spill er borte for lenge siden.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Er det mulig å sette opp en bot som henter artikler og lager tråder automatisk? Er dette noe folk på forumet kunne fått til uoffisielt?

Antageligvis. Tagger @TSP da vi snakker om ekstra funksjonalitet på forumet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
tankbug skrev (1 time siden):

Det jeg syntes Jon Cato har et godt poeng med, men som ikke anerkjennes av mange andre, spes ikke i norske aviser, er at gaming er ikke bare for tenåringsgutter som henger på TikTok. Vi som vokste opp med Nintendo, Sega, arkademaskiner, Playstation, PC etc. er jo fremdeles interessert i gaming, fordi spill er ikke (nødvendigvis) leketøy for barn.

Spillindustrien er nå nesten dobbelt så stor som film- og musikkindustrien til sammen. Med tanke på dette er det overraskende at mange fortsatt undervurderer hvor utbredt og betydningsfull spilling er for en stor del av befolkningen. Stereotypien om tenåringsgutten som den typiske spilleren er for lengst utdatert; mange har vokst opp og fortsatt gaming som en hobby.

Faktisk viser tall fra f.eks https://explodingtopics.com/blog/number-of-gamers at aldersgruppen 18-34 år i USA utgjør den største andelen spillere med 38%. De under 18 år representerer 20%, noe som innebærer at hele 42% av spillerne er over 35 år.

Jeg er med i et par Discord-grupper, hvor vi er 10-15 stk og snittalder er noe sånn som 45 år. På jobben har vi eget e-sport lag (jeg er ikke med), og der er alderen cirka 30-50 år. De hevder seg greit i spill som Counter Strike og League of Legends.

Også kjønnsfordelingen har utviklet seg og blitt langt jevnere med årene. Det er ikke lenger slik at spilling "bare" er en aktivitet for gutter; jenter og kvinner utgjør en stadig økende andel av spillere.

Skrevet (endret)
BadCat skrev (1 time siden):

Det er ikke bare elendighet, men det er ingen bagatell og heller ikke til å overse at alt er overmettet og at det er for mange valgmuligheter.

Blitt forklart i denne boken nok. 

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Et problem med tiktok, facebook og lignende er at det er vanskelig å finne tilbake til ting. Det er veldig dumt for kunnskapsdeling. Jeg tror nok en sammenslåing av flere forum og noen aktive bidragsytere kunne gjort susen. Det er litt fragmentert per dags dato med så få brukere.

Der har reddit en god løsning. om så r/norge og /norske er til unngå.

unngår og feks /relationshipadvice /mentalhealth /datingadvice

enkelte subbreddit er en magnet for psykopater.

om så er reddit jeg sjekker først på googlesøk.

Endret av joandreas
Skrevet
Zepticon skrev (2 timer siden):

Jeg savner Hardware.no

Bokmerket mitt til Tek.no er fortsatt Hardware.no nettadressen. Har ikke giddi å byttet, i tilfellet noe sjekker om noen fortsatt bruker den. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...