AndersT2 Skrevet 27. august Skrevet 27. august Hanhijnn skrev (På 15.8.2025 den 13.17): For 10 år siden fikk vi branntilløp i stikkontakten til vår VV-bereder. Og den sto ALLTID tilkoblet. Var ikkeno slitasje p.g.a. inn/ut-kobling av støpsel. Likevel begynte det å brenne der. Jordet stikkontakt. Ble ny direktekoblet VV-bereder på ny ledning/kurs da. Grunnen til det er at støpselet alltid sitter i. Det gjør at metallet som klemmer på pinnene til støpselet over tid mister klemme evnen sin, og det dermed blir dårligere kontakt, og varmegang. Bytter som regel alltid til industrikontakt, da det er mer praktisk hvis rørlegger må inn. Men det er ikke alltid peneste løsning. Men langt billigere enn bryteren med lys og bakboksen med strekkavlaster som brukes. Den tåler mer også. Har fått ny nabo med ID4, ingen lademulighet på parkeringsplassen. Så blir moro å se om jeg ikke ser en skjøteledning fra leiligheten om ikke så lenge. 1
Jotun Skrevet 27. august Skrevet 27. august Gjerne ut stuevinduet fra en ujordet stikkontakt tenker eg. 1
barfoo Skrevet 27. august Skrevet 27. august On 8/15/2025 at 1:37 PM, Trulss said: Av en eller annen grunn forbys ikke stearinglys og vedfyring som faktisk er noe er en reell brannkilde, men alt som er av elektriker-saker skal strengt reguleres. Her snakker vi tydelig om å mele sin egen bransje. Stearinlys skal kun brukast under oppsyn, og gjer du ikkje det er det aktløyse som kan føre til avkorting på forsikringa. Om du bruker VVB kun under tilsyn så for all del... kutt ut fast tilkopling. Men eg har ikkje tenkt å sitte oppe klokka to på natta for å følge med på at det ikkje tar fyr. Og vedfyring er strengt regulert, og brannvesenet inspiserer eldstad og pipe regelmessig - langt oftare enn det elektriske anlegget får tilsyn. 1
Tronhjem Skrevet fredag kl 08:49 Skrevet fredag kl 08:49 Simen1 skrev (På 22.5.2025 den 14.08): Konkret, hvor går grensen for hva du mener er høy effekt? NEK mener 1500W er grensa for kontinuerlig last (vvb) over schuko. Hvor høy effekten som ble trukket fra de brente schukoene du har sett? Jeg har sett biler som har vært skade på grunn av høy fart. Betyr det at vi bør forby høy fart? Hvor høy er farten for at den skal være høy? Poenget er at skader skjer uansett hvor lavt man legger lista, men vi har samfunnsøkonomiske gevinster av å ikke senke den veldig lavt. Derfor har EU og NK64 kommet fram til de grensene de har. Jeg kan ikke de at det er hensiktsmessig å bare redusere grensa for høy effekt (eller fartsgrenser) for hver revisjon av NEK. Selv om det sikkert hadde gjort marginal forskjell. Det ligger en kost-nytte-vurdering bak ethvert sikkerhetstiltak. Jeg har sett en begrunnelse for å bruke ladeboks når man lader elbilen som går på at ladekabelen er såpass tung at pinnene til støpslet kan vris litt ut av posisjon og skape en lysbueovergang i en schuko-kontakt. Dette gir større brannrisiko jo større effekt du tar ut og jo lengre belastningen pågår. Hvor mye mer brannfarlig det er å lade med schukokontakt vet jeg ikke, men brannfaren er stor nok til at til at industri og andre sektorer som bruker relativt mye strøm har utviklet og brukt et mekanisk mer robust støpsel som eliminerer denne brannårsaken fra lenge før elbilen ble vanlig. Ladeboksene bruker denne type støpsel (type 2). Av samme grunn, før jeg fikk ladeboks og ladet med schuko-kontakten, satte jeg inn en spiker halveis inn i veggen like ved stikket og hengte kabalen opp i den for å sørge for at det ikke var et spenn i kabelen som kunne dra stikket ut av posisjon. Slik ladet jeg med 3,4 kW på en enfase 16A kurs (230 V). 2
Jotun Skrevet fredag kl 15:01 Skrevet fredag kl 15:01 Duste argument. Da burde man jo heller hatt krav til avlastning av kabelen slik at ting ikke ble belastet med vekten. Finnes superenkle løsninger. Myyyye billigere enn ladeboks hvertfall 2
Trulss Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Tipper det står i brukermanuelen at man ikke skal henge vekten av laderen på selve stikkontakten. En elbil bruker lite srøm, ofte langt mindre enn en varmtvanntank og varmebehovet man ellers måtte ha i en bolig. Det er derfor latterlig å kreve ekstra installasjonskostnader bare på lader til elbilen.
Jotun Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Bruker mindre strøm enn en vvb? Hvor tryllet du frem en slik påstand? En elbil som bruker mindre strøm enn en vvb kjøres ikke.....
Simen1 Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden Trulss skrev (1 time siden): En elbil bruker lite srøm, ofte langt mindre enn en varmtvanntank Hvæææ? Hvor i all verden har du det fra?
Trulss Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Simen1 skrev (8 minutter siden): Hvæææ? Hvor i all verden har du det fra? Bruker vel 200-300 kWh på bilen i måneden. Varmtvannstanken bruker mer.
Simen1 Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden (endret) Trulss skrev (37 minutter siden): Bruker vel 200-300 kWh på bilen i måneden. Varmtvannstanken bruker mer. Tja, alt koker ned til hvordan man bruker ting. Man kan jo få bilen til å bruke 0 - hvis man går inn for det. Ved å sykle, gå og busse og sånt. På samme måte kan man jo skru av sikringa til berederen og nøye seg med forfriskende iskald dusj.. 200-300 kWh gir rundt 1000 km på mange elbiler (hhv sommer og vinter-forbruk). Samme mengde energi gir ca 30-45 dusjer a 10 min (6,5 kWh). Så det er jo også et spørsmål om hvor mange man er i husstanden m.m. En annen ting er effekt. En bil trekker gjerne 16-32A fra en ladeboks om den har tilgjengelig, mens de fleste varmtvannsberedere er begrenset til 8,5A. Endret 19 timer siden av Simen1
Jotun Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Har til nå 680kwh på vvb i år.... Bruker du varmtvann til å spyle gata eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå