BamseMums80 Skrevet i går, 09:51 Skrevet i går, 09:51 5 hours ago, Chris93 said: At folk går tilbake til det som er kjent er ikke overraskende, men med hva du skriver så der ut som om du prøver å få dem til å vende tilbake før de har forsøkt linux. Spesielt med de skrekkeksemplene dine. Når det kommer til alternativ til VLC har jeg ikke så mye å komme med. Mpv finnes, men jeg har aldri brukt den, og den er ikke den mest brukervennlige avspilleren om du skal gjøre noe mer enn å trykke spill av. Thunderbird er mailklienten jeg bruker, så noe alternativ har jeg aldri sett etter, men kanskje noen andre har noen innspill? Skrekkeksempel? hehe. At en NAS ikke virker,eller at disker ikke blir registert er noe folk sliter med,det vet jeg. At noen lar seg avskrekke av det sier mer om Linux en om meg. Det burde være en lett sak å fikse,men i Linux kan dette være en kjempestor utfordring. Derav kommer også det jeg skrev. Men har man ikke noe problemer fra man har installert,så klarer jo til og med jeg se at Linux sansynligvis vil fungere like godt som Windows. Celluloid er MPV,bare med et noe mer brukervennlig grensesnitt. Men er alt for simpelt.
Bing123 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 4 hours ago, BamseMums80 said: Eller at disker ikke blir registert er noe folk sliter med,det vet jeg Hva mener du egentlig med "registrert"? Grensesnittene er særdeles standardiserte: SATA, NVMe og for den del USB siden du snakker mye om eksterne disker. Hvilket filsystem er det på disse diskene?
BamseMums80 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Dette er for meg ordnet for lengst. Men problemet var at diskene vises i "Disks" men kunne ikke mountes. Det var i mitt tlfelle pga disse diskene var koblet opp via et SATA kort i en PCI-e slot. Dette kortet var tilsynelatende funksjonellt i Linux. (derav diskene ble funnet) men kunne ikke brukes. Forøvrig ingen problem i Windows. Dette er Linux bra på,og stort sett det jeg bruker det til: Dersom andre ikke bruker det utover dette,så forstår jeg hvorfor man favoriserer Linux fremfor Windows.
Chris93 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Ok, så det var nok et driverproblem. Det er dessverre en reell ting som man kan støte på, noen leverandører bryr seg lite om linuxdrivere. Eller eventuelt at driverne du trengte ikke var inkludert i kernel eller distroen din den gangen du prøvde. Hvem vet? 1
BamseMums80 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, Chris93 said: Ok, så det var nok et driverproblem. Det er dessverre en reell ting som man kan støte på, noen leverandører bryr seg lite om linuxdrivere. Eller eventuelt at driverne du trengte ikke var inkludert i kernel eller distroen din den gangen du prøvde. Hvem vet? Ja,det er jo det jeg vil fram til. At dette er desverre ting man faktisk må forvente ved å bruke Linux. Et litt mer nylig eksempel: Jeg har et Keychron tastatur. For de som har det samme,vet at man må inn via browser for å oppdatere firmware etc. Dette går sømløst under Windows. Under Linux var det problem med en gang. Det skjer ingenting ved å klikke "connect" Forventet reaksjon er at da går man inn i launcheren og får opp masse alternativ. Under Linux får man opp en melding "HID connected" og intet mer. En ting er jo at dette er irriterende. En annen ting er jo hvor mye erfaring med PC skal man ha for og forstå hva man gjør fra her? De fleste vil begynne å google. Hvor lang tid dette tar,kommer vel også an på hvor stor forståelse man har,og hva man skal spørre om. Mange vil nok sikkert gå via KI. Det er jo greit nok,men da er det med en gang opp med Terminalen. Man må lage et unntak,sån at tastaturet får komunisert med launcheren. Som er lett og forstå for enkelte,men sett i målestokk med Windows - Der man trykker "connect" og dèt er det,så er det jo en viss forskjell i brukervennlighet her. Jeg har ikke noe i mot Linux. Det er jo også slik at de fleste distroer er helt gratis,så hvordan kan man egentlig klage? Men hvordan klarer man påstå at dette er enklere en Windows? Det er det ikke. Det var alt jeg ville si. For mange er brukervennligheten veldig viktig. Det var et poeng her med hvor villig man er til å lære. Det er sant,mens veldig mange bare ønsker at ting skal virke. Spiller ingen rolle hva det er. Da mener jeg Windows er enklere. Det er mye med Linux jeg liker som jeg ikke har nevnt noe om.
Svein M Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Om en skal bruke programmer som er på Windows, men ikke på Linux så tror jeg kanskje det er best å holde seg på Windows. Om det bare er nettlesere, Libreoffice og andre programmer som kan kjøres på Linux så vil Linux passe bra. Jeg har dual boot på maskinen med disken fordelt (partisjonert) mellom Windows 10 og kubuntu (Ubuntu med KDE Plasma). De fleste maskiner vil virke med Linux, og de fleste printere også. Men det finner en fort ut om en installerer. Mange Linux distribusjoner kan også kjøres fra USB-stick for å prøve før en installerer. Endret 16 timer siden av Svein M 1
Bing123 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 15 hours ago, BamseMums80 said: Jeg har et Keychron tastatur. For de som har det samme,vet at man må inn via browser for å oppdatere firmware etc. Dette går sømløst under Windows. Under Linux var det problem med en gang. Det skjer ingenting ved å klikke "connect" Forventet reaksjon er at da går man inn i launcheren og får opp masse alternativ. Under Linux får man opp en melding "HID connected" og intet mer. En ting er jo at dette er irriterende. En annen ting er jo hvor mye erfaring med PC skal man ha for og forstå hva man gjør fra her? Så tastaturet fungerer. Oppdatere firmware er jo et eget kapittel som er leverandørens ansvar. Sier de at det skal fungere? Man må sjekke opp hardwaren man kjøper - hvilke plattformer de støtter. Det gjelder uansett, selv om man nok kan anta at ting skal fungere på Windows. Trenger man IO-utstyr som må fungere på Mac, iOS, Android etc så må man bare sjekke opp.
Locrin Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Spoiler 15 hours ago, BamseMums80 said: Ja,det er jo det jeg vil fram til. At dette er desverre ting man faktisk må forvente ved å bruke Linux. Et litt mer nylig eksempel: Jeg har et Keychron tastatur. For de som har det samme,vet at man må inn via browser for å oppdatere firmware etc. Dette går sømløst under Windows. Under Linux var det problem med en gang. Det skjer ingenting ved å klikke "connect" Forventet reaksjon er at da går man inn i launcheren og får opp masse alternativ. Under Linux får man opp en melding "HID connected" og intet mer. En ting er jo at dette er irriterende. En annen ting er jo hvor mye erfaring med PC skal man ha for og forstå hva man gjør fra her? De fleste vil begynne å google. Hvor lang tid dette tar,kommer vel også an på hvor stor forståelse man har,og hva man skal spørre om. Mange vil nok sikkert gå via KI. Det er jo greit nok,men da er det med en gang opp med Terminalen. Man må lage et unntak,sån at tastaturet får komunisert med launcheren. Som er lett og forstå for enkelte,men sett i målestokk med Windows - Der man trykker "connect" og dèt er det,så er det jo en viss forskjell i brukervennlighet her. Jeg har ikke noe i mot Linux. Det er jo også slik at de fleste distroer er helt gratis,så hvordan kan man egentlig klage? Men hvordan klarer man påstå at dette er enklere en Windows? Det er det ikke. Det var alt jeg ville si. For mange er brukervennligheten veldig viktig. Det var et poeng her med hvor villig man er til å lære. Det er sant,mens veldig mange bare ønsker at ting skal virke. Spiller ingen rolle hva det er. Da mener jeg Windows er enklere. Det er mye med Linux jeg liker som jeg ikke har nevnt noe om. Jeg skal ikke si at du ikke har rett, fordi du har noen gode poenger. Men de som foretrekker Linux over Windows har gjerne flere grunner for dette. Det at noe fungerer smertefritt på Windows kan være et hint om noe guffent. På Windows: Wow so kult, Chrome kan bruke en eksperimentell webhid funksjon til å få full tilgang til tastaturet mitt via nettleseren. På Linux: Eh nei du kan faktisk ikke bare få full tilgang til brukerens tastatur uten å eksplisitt be om dette. På Windows: Wow så kult jeg kan installere Kernel level anticheat som bokstavelig talt har tilgang til de innerste bitene av operativsystemet mitt og kjører ukjent kode. Jeg stoler totalt på at spillselskapet håndterer den dypeste tilgangen til maskinen min på en skikkelig måte! https://www.theregister.com/2016/09/23/capcom_street_fighter_v/ https://www.trendmicro.com/en_us/research/22/h/ransomware-actor-abuses-genshin-impact-anti-cheat-driver-to-kill-antivirus.html https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Copy_Protection Selv med denne tilgangen finnes det måter å jukse på så jeg ser ikke helt verdien. På Linux: Eh nei, kun Linux kernelen har tilgang til det aller helligste. Når det kommer til hva som er enklere så mener jeg fortsatt at det kommer ann på hva man er vant med. Jeg gikk for ca 6mnd siden over til kun Linux + Mac og det å lære seg alle særegenheten i Mac var like vanskelig for meg som å lære meg Linux. Terminalen er forøvrig ikke vanskelig, det er bare tekst, men jeg kan forstå at det er skummelt for nybegynnere. Jeg foretrekker enormt å skrive: brew install podman podman-compose podman vm init podman vm start på Mac fremfor å gå til nettsiden, laste ned .dmg fil. Klikke på dmg fil, dra icon inn i applikasjonsmappa ??? etter en tid kan jeg søke etter applikasjonen og starte den. Dette er kun intuitivt for de som har hatt Mac i årevis allerede. Men jeg kan akseptere mye så lenge brukeropplevelsen er ganske stabil. Systemvalgene jeg gjør i Linux holder seg. Systemvalgene jeg gjør på Mac holder seg. Windows har en lei tendens til å absolutt gi blanke faen i at du allerede har svart på spørsmål om å bruke onedrive, å har du satt firefox som nettleser, ups vi hadde et problem så nå er det satt til edge igjen, "å hei her er en ny widget i oppgavebaren din som du ikke vil ha". Endret 2 timer siden av Locrin 1
bo1e Skrevet 49 minutter siden Skrevet 49 minutter siden (endret) Det fine med mac er at du har terminalen. Bortsett fra det syns jeg mac er temmelig forferdelig. Hvordan man installerer ting varierer en del. Mange gjør det ved at du laster ned et image og så mounter du det og så drar du noe over i applications-mappen. Men akkurat hvordan det ser ut og gjøres er forskjellig. Noen er nesten helt automagisk, noen er helt manuelle, mens andre har et popup-vindu fra 90-tallet der du enkelt gjør selve draingen. Det er temmelig hubbabubba. Og man er fullstendig uten et forhold til hvor ting lever i det faktiske filsystemet. Men det er vel fordi du egentlig skal kjøpe alt du bruker fra app store, som bare inneholder overpriset søppel med apple-tax på toppen. Men flott når det man skal ha kan installeres med brew. Mac driver også å legger sikkerhetssperrer på filer lastet ned fra nettet. Noen videoformater nektet macos helt å spille av fordi de kom fra nettet, så jeg måtte manuelt fjerne et sikkerhetsflagg fra filene via terminalen før videoavspilleren fikk lov til å åpne dem. Nok en gang fordi innholdet jeg ønsket å bruke ikke var kjøpt i itunes med apple-tax. Endret 47 minutter siden av bo1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå