Bing123 Skrevet fredag kl 11:45 Skrevet fredag kl 11:45 Debian og Fedora er latterlig stabile OS. Ja man må hazzle litt hvis NVIDIA. Ja man må ta valg om hvilken desktop man ønsker. Ja kanskje tilogmed ikke alt er like polert gitt at det er laget på frivillig basis. Men ja nei jeg skjønner ikke hvorfor MS bare lager en Linux distro, det er fortsatt hundre prosent legitimt å ta betalt for support hvis man er redd for inntekter
a_aa Skrevet fredag kl 12:47 Skrevet fredag kl 12:47 (endret) quantum skrev (4 timer siden): Wayland var støttet i versjon 17 også ser jeg på Zorin forum, så der tar han feil. Så gjennom akkurat dette på nytt, og det fyren mente var at Zorin støttet/brukte en for gammel versjon av Wayland. Det han sier fra ca 4:14 er: Sitat Oh no, it's got Ubuntu Mint Syndrome... OK. So... This is... One thing I was worried about, is that the Xwayland version is not up to date. Which means that you will get flickering with NVidia using Wayland. And that's a bad thing. Which completely throws this off the table as a viable alternative for Windows 10. Because if you're heading into Linux, you're gonna want to be using Wayland, and you gonna want to have a distro that is actually updated. If you don't know what this means, everything before 21.1 did not have explicit sync. Explicit sync is what helped NVidia and Wayland in its entirety, OK? Whithout this, having the newest drivers is completely pointless. Another major issue with all of this is that the kernel is at 6.14, which is barely supporting my hardware, so everything feels really slow and ... it doesn't feel good to use. Det pussige er at dersom "vannskillet" går ved Xwayland version 21.1, så viser skjermen hans at Zorin 18 har Xwayland version 23.2.6, og da skjønner jeg egentlig ikke helt hva han klager over... ? Uansett er dette sannsynligvis uaktuelle problemstillinger for meg, siden min hardware sannsynligvis er så gammel at at nyeste software-versjoner neppe gir store forbedringer i ytelse. Og jeg antar det samme vil gjelde for de aller aller fleste som går over til Zorin 18 som følge av at hardware er for utdatert for Windows. Endret fredag kl 12:53 av a_aa 1
agvg Skrevet fredag kl 12:56 Skrevet fredag kl 12:56 Bing123 skrev (1 time siden): Men ja nei jeg skjønner ikke hvorfor MS bare lager en Linux distro, det er fortsatt hundre prosent legitimt å ta betalt for support hvis man er redd for inntekter Kommer nok, må jo være en grunn til at de legger så mye arbeid i og integrere Linux i Windows, når linux-appen legger seg i startmenyen så er de på veg.
tingo Skrevet fredag kl 16:36 Skrevet fredag kl 16:36 4 hours ago, Bing123 said: Ja man må ta valg om hvilken desktop man ønsker. Og hvis man ikke er sikkert på hvilken desktop man liker, så kan man installere flere, og velge desktop når man logger inn.
quantum Skrevet fredag kl 20:19 Skrevet fredag kl 20:19 Evil-Duck skrev (9 timer siden): Det du sier er ikke feil, men jeg synes likevel det blir fremstilt litt skjevt. Notert, jeg spiller ikke og aner ikke hvordan det ligger an på verken Linux eller Windows.
quantum Skrevet fredag kl 20:25 Skrevet fredag kl 20:25 a_aa skrev (7 timer siden): Så gjennom akkurat dette på nytt, og det fyren mente var at Zorin støttet/brukte en for gammel versjon av Wayland. Zorin kommer jo generelt ut ganske lenge etter LTS-versjonen de baserer seg på, så du kan egentlig si at alt er "i for gammel versjon" med Zorin. Så får man bestemme seg for hvor mye det egentlig gjør. Når man uansett kan installere ferskere versjoner via flatpak og snap så er det for en stor del til å leve med. Men jeg må innrømme at jeg pleier å "skli over" på Ubuntu en stund etter at ny LTS er lansert, da kjennes Zorin noen ganger litt for gammel ut. Men i praksis betyr det ingenting for meg.
quantum Skrevet fredag kl 20:28 Skrevet fredag kl 20:28 Bing123 skrev (8 timer siden): Men ja nei jeg skjønner ikke hvorfor MS bare lager en Linux distro, det er fortsatt hundre prosent legitimt å ta betalt for support hvis man er redd for inntekter https://en.wikipedia.org/wiki/Azure_Linux
BamseMums80 Skrevet lørdag kl 07:15 Skrevet lørdag kl 07:15 (endret) Ting jeg liker med Zorin OS 18 Core til nå: -Ser vanvittig pent og moderne ut. -Ikke ALT for mange programmer forhåndsinstallert som på Mint,føles ryddigere. -Rask innlogging og avslutting (Skru av eller restarte) -Dark mode betyr virkelig dark mode. Noe Microsoft kan lære en ting og to fra. -Brave forhåndsinstallert -Søking i interne filer er mye raskere en i windows. -Enkelt å oppdatere Ting jeg ikke liker: -Mediaspilleren er riktignok rask og grei,men ALT for enkel. Såvidt jeg kan se er det få alternativer utenom VLC. Er ikke stor fan av VLC. Så kan man sikkert si den har uendelig med muligheter mtp plugins etc. Javel,sikkert det. Men poenget blir jo litt borte fra det jeg prøver å si. -filexploreren er også for simpel. Endel jeg savner fra explorer i Windows. Bare det å komprimere mellomrom mellom linjene er noe jeg savner. -Vanskelig å bli vandt med at ALT må foregå via egne repositories. Føles alltid som man må "emulere" det man ønsker å gjøre. Sån har jeg alltid følt med Linux. Det er et OS i en Windows verden,der det alltid vil være. En slags outsider som prøver,men aldri blir likeverdig. -Så og si alt er mer tungvindt,og tar minst 1 ekstra steg. Det er liksom langt mer micromanaging,som sikkert er gøy for noen. Jeg var litt ferdig med det på 2000 tallet.. Som forøvrig er noenlunde slik jeg følte da jeg sist prøvde Win 98 SE i 2023ish. -Legger man til "feil" pakke,så nekter Zorin å oppdatere hele OSet lenger. Det kommer opp psykotisk lange feilmeldinger. Denne gang var det så enkelt som Spotify. Gir ikke mening for meg. Dette gjorde jeg også på Mint engang. Husker ikke programmet,men da også mistet Mint muligheten for å oppdatere pga dette programmet. (som ikke har noe med resten å gjøre) Føles som det er enkelt å ødelegge distroen,selv uten man ikke engang prøver. Ja jeg vet at man bør ta backup etc. -Man kommer bare ikke utenom Terminalen. Jeg kan gå måneder før jeg behøver gjøre noe i terminalen i Windows. På Linux er det bare et must. Såpass at man kan laste ned customizable terminal vinduer. Skriker ikke akkurat brukervennlighet. -Blir aldri vandt med at noe virker,mens andre ting virker bare ikke. Så kan man si at man må vente til noen fikser det. Vel enkelte ting har folk ventet årevis på å virke.... Ting som er en dealbreaker: -OSet føles tungt. Det er laggete. laptopen går vanvittig varm veldig raskt,selv med simple desktop oppgaver.Såpass at "Performance mode" blir deaktivert automatisk. nVidia bruker - Say no more! Windows er ikke perfekt,men å gå fra Zorin til stasjonær PCen med Windows 11 var intet mindre en befriende. Alt funker bare mye bedre og enklere. For ikke snakke om vesentlig raskere.Windows går i feil retning med både KI mas og "spionering" for ikke snakke om en eventuell abonneringstjeneste,som vil gjøre at jeg kommer til å boikotte evt nyere versjoner av Windows. Det er også noe med stilen til Windows 11 som jeg føler er litt mer gammeldags og kjedelig en i Zorin,og enkelte andre distroer. Dessuten små irriterende ting som f.eks Darkmode som er en selfølgelighet i Linux,mens Windows gjør det til en big deal,og en feature. Selv da klarer de det ikke riktig - Flaut,eller? Jeg kan i hvertfall si at jeg er en helt annen PC bruker en en person som bruker Linux til vanlig bruk. Er vel det jeg har fått ut av dette,samt egentlig bekreftet det jeg har sagt hele tiden. Linux virker om man er svært overfladisk bruker,som trenger en nettleser,steam,spotify (med riktig pakke riktignok) og evt en office suit. Da klarer man seg sikkert helt fint. I hvertfall om man er så heldig at OSet ikke lagger,er treigt og man sitter på en hardware som passer helt inn i distroen.. Evt en bruker på server nivå,evt en utvikler - Da kan man sikkert anbefale Linux. Prøver igjen om 2-3 år. Gjerne ting har blitt enda bedre integrert. Bare utviklingen de seneste årene på Linux siden har jo vært ganske imponerende. Spesielt mtp å levere en brukervennlig pakke. Endret lørdag kl 07:19 av BamseMums80
agvg Skrevet lørdag kl 08:06 Skrevet lørdag kl 08:06 BamseMums80 skrev (44 minutter siden): -Vanskelig å bli vandt med at ALT må foregå via egne repositories. Føles alltid som man må "emulere" det man ønsker å gjøre. Sån har jeg alltid følt med Linux. Det er et OS i en Windows verden,der det alltid vil være. En slags outsider som prøver,men aldri blir likeverdig. Er det? Jeg føler det stikk motsatte, mye er vanskelig i Windows, det har omtrent null tilpassingsdyktighet, mangler masse programvare for mye, på Linux er det en apt get, på Windows er det enten super dyre kommersielle programmer eller man må finne programvare på en eller annen ukjent side. Linux er ikke i en Windowsverden, Linux er verdens mest benyttede OS målt i antall kjerner i drift, Windows er en OS dverg i så måte. 1 1
BamseMums80 Skrevet lørdag kl 08:13 Skrevet lørdag kl 08:13 3 minutes ago, agvg said: Er det? Jeg føler det stikk motsatte, mye er vanskelig i Windows, det har omtrent null tilpassingsdyktighet, mangler masse programvare for mye, på Linux er det en apt get, på Windows er det enten super dyre kommersielle programmer eller man må finne programvare på en eller annen ukjent side. Linux er ikke i en Windowsverden, Linux er verdens mest benyttede OS målt i antall kjerner i drift, Windows er en OS dverg i så måte. I en vanlig konsumer verden - Linux er en dverg. I bedriftretning er jeg enig. Servere etc. Hvordan er Linux tilpassingsdyktig i praksis? Bare det at du måtte nevne apt get,som en vanlig konsumer ikke har peiling på hva betyr sier jo alt det jeg mener. DU er tilpasset Linux. DU mener det er lettere for deg. DU mener dette er mer fremtidsdyktig. Men er det? Som du sa til meg. 2
agvg Skrevet lørdag kl 08:26 Skrevet lørdag kl 08:26 BamseMums80 skrev (Akkurat nå): I en vanlig konsumer verden - Linux er en dverg. I bedriftretning er jeg enig. Servere etc. Hvordan er Linux tilpassingsdyktig i praksis? Bare det at du måtte nevne apt get,som en vanlig konsumer ikke har peiling på hva betyr sier jo alt det jeg mener. DU er tilpasset Linux. DU mener det er lettere for deg. DU mener dette er mer fremtidsdyktig. Men er det? Som du sa til meg. Tja, du kan jo bare bruke app-store på f.eks Ubuntu, alt det vanlige er jo samlet det, bare og klikke installer, er det for vanskelig? At de tingene jeg bruker ikke ligger der er pga mitt bruksmønster, alt det en vanlig bruker har behov for trenger du ikke apt get. At Linux er fremtiden har jeg ingen tvil om, er jo en grunn til Microsofts sitt arbeid for og integrere det i Windows. Og uansett tror jeg Windows sliter, satt og så på OS oversikten på en skole, det er nesten bare Mac og se hos elevene, både på telefonen og maskiner, de Windows-boksen på nettet var for lærer og kontorister samt noen gamere. Så jeg tror vi snart ender opp i Apple vs linux, Windows er helt irrelevant i fremtiden. 1
BamseMums80 Skrevet lørdag kl 08:47 Skrevet lørdag kl 08:47 15 minutes ago, agvg said: Tja, du kan jo bare bruke app-store på f.eks Ubuntu, alt det vanlige er jo samlet det, bare og klikke installer, er det for vanskelig? At de tingene jeg bruker ikke ligger der er pga mitt bruksmønster, alt det en vanlig bruker har behov for trenger du ikke apt get. At Linux er fremtiden har jeg ingen tvil om, er jo en grunn til Microsofts sitt arbeid for og integrere det i Windows. Og uansett tror jeg Windows sliter, satt og så på OS oversikten på en skole, det er nesten bare Mac og se hos elevene, både på telefonen og maskiner, de Windows-boksen på nettet var for lærer og kontorister samt noen gamere. Så jeg tror vi snart ender opp i Apple vs linux, Windows er helt irrelevant i fremtiden. Når Windows eller Microsoft gjør Linux mainstream,så er nok det meste av "klagene" mine løst uansett. Jeg er ikke i mot Linux i seg selv. Jeg er i mot folk som anbefaler det til gud og hvermann. De fleste går tilbake til Windows igjen temmelig kjapt. Ikke alle er så interessert i software læring som gjerne du er. Pr dags dato er det tryggere å etter min mening en bedre opplevelse for en vanlig PC konsumer med Windows. Om ikke annet blir jeg i hvertfall en motvekt til de som blindt anbefaler Linux som en løsning for diverse PC og Windows problemer. Når man ser Lnux brukere nærmest konsekvent er dualbootere med Windows,sier det seg selv at Linux ikke er klart for massene.
agvg Skrevet lørdag kl 09:26 Skrevet lørdag kl 09:26 (endret) Det er jo ikke noe poeng i og anbefale Linux til alle, men for svært mange brukere av en PCer så er det i praksis null forskjell. Endret lørdag kl 10:05 av agvg 2
Evil-Duck Skrevet lørdag kl 11:02 Skrevet lørdag kl 11:02 BamseMums80 skrev (1 time siden): Når Windows eller Microsoft gjør Linux mainstream,så er nok det meste av "klagene" mine løst uansett. Jeg er ikke i mot Linux i seg selv. Jeg er i mot folk som anbefaler det til gud og hvermann. De fleste går tilbake til Windows igjen temmelig kjapt. Ikke alle er så interessert i software læring som gjerne du er. Pr dags dato er det tryggere å etter min mening en bedre opplevelse for en vanlig PC konsumer med Windows. Om ikke annet blir jeg i hvertfall en motvekt til de som blindt anbefaler Linux som en løsning for diverse PC og Windows problemer. Når man ser Lnux brukere nærmest konsekvent er dualbootere med Windows,sier det seg selv at Linux ikke er klart for massene. Jeg kan delvis forstå hvor du kommer fra, Linux er kanskje ikke for absolutt alle. Å bytte fra ett operativsystem til et annet krever litt nysgjerrighet og vilje til å lære seg noe litt nytt, spesielt hvis man bruker programmer som ikke finnes på Linux og må finne alternativer. For min del var det største ankepunktet mot Linux at jeg måtte finne ett alternativ til Adobe Lightroom som jeg har brukt siden versjon 3, men etter en litt bratt læringskurve har jeg blitt komfortabel med det åpne og gratis alternativet Darktable, selv om jeg gjerne skulle sett at de klarte å få til batch redigering på samme måte som lightroom. Dog fint å spare 2000 kroner i året og å slippe å forholde seg til drittselskapet som er Adobe. Når det er sagt, har bildet endret seg mye de siste årene. Jeg føler en del av fordommene mot Linux henger igjen fra gammelt av. For vanlige brukere som bruker PC-en til surfing, kontorarbeid og spilling, kreves det ikke mye tilpasning, så lenge man gjør et informert valg av distro. At mange Linux-brukere dualbooter handler som regel om enkeltprogrammer som ikke fungerer i Linux, enten fordi man er avhengig av dem eller rett og slett vil bruke dem, for eksempel spill med kernel-level anticheat. Det blir ofte et uvillig kompromiss fordi noe ennå ikke er tilgjengelig i det operativsystemet man helst vil bruke. En parallell kan være elbilens inntog i Norge. I starten hadde mange både elbil og fossilbil, ikke fordi elbilen nødvendigvis var dårligere, men fordi infrastrukturen ikke var helt på plass ennå. I dag er det de færreste som har begge deler. Når du sier at folk anbefaler Linux "blind", synes jeg det blir litt misvisende. Hele bakgrunnen for denne tråden var jo valget mellom å fortsette med et utdatert Windows 10 uten sikkerhetsoppdateringer, eller å gå over til Linux. Da er det faktisk ikke så "blind" å anbefale Linux, ettersom alternativet objektivt sett er langt verre. Og det å spoofe til slik at Windows 11 fungerer på en gammel PC utem TPM2.0 krever jo og en del teknisk innsikt. Til slutt er det jo slik at om man ønsker at Linux skal få de funksjonene, driverne og den sømløse støtten du etterlyser, så må plattformen faktisk tas i bruk. Produsentene utvikler ikke drivere og programvare til en plattform ingen bruker. Hvis alle har holdningen om at “ingenting er godt nok før alt fungerer”, vil Windows fortsette å ha monopol på desktopmarkedet, og da vil ingenting noen gang bli bedre. 1
quantum Skrevet lørdag kl 11:49 Skrevet lørdag kl 11:49 BamseMums80 skrev (4 timer siden): Prøver igjen om 2-3 år. All ære til deg om du gjør, men man har snakket om at Linux skal erobre desktop'en så lenge jeg kan huske uten at det har skjedd. Så mitt tips er at ikke så mye vil være annerledes om 2-3 år. Desktop er et "corner-usecase" med linux, det er mer et OS for server og nettbrett/mobil, men som tilfeldigvis har noen ganske gode desktopimplementasjoner også. At skjermkortet og driverne, fra nVidia, ødelegger mye av opplevelsen for deg er jo dumt, men sånn er det når mange hardwareleverandører ser på Linux som 2.-class citizen og ikke gidder levere verken støtte eller dokumentasjon så noen andre kan ta implementeringsjobben uten å famle i blinde (nVidia er vel paradoksalt nok et av unntakene, men like fullt virker ikke driverne du bruker å være helt tipp-topp med all lagging og drit som du opplever). Du får kose deg med Windows ;-)
quantum Skrevet lørdag kl 11:56 Skrevet lørdag kl 11:56 Evil-Duck skrev (48 minutter siden): Jeg føler en del av fordommene mot Linux henger igjen fra gammelt av. Kanskje. Men det er en læringskurve også, og det er to ulike OS det er snakk om. De vi hører fra stort sett er Windowsbrukere som prøver Linux, støter på alt som er annerledes og dermed synes det er frustrerende. Det er sjelden vi hører om alle problemene som oppleves når man går fra Linux til Windows. Er det i det heletatt noen som gjør det?
sedsberg Skrevet lørdag kl 12:25 Skrevet lørdag kl 12:25 Installerte siste Mint for å se om de hadde fått noe styr på xRDP siden sist jeg testa. Det var blitt mye bedre men fremdeles nesten ubrukelig. Det fungerer nå tilsynelatende OOTB, til og med ekstern login før lokal login fungerer nå ordentlig uten en masse konfigurering. Faktisk uten konfigurering i det hele tatt. Veldig bra! Men..... ytelsen var totalt ubrukelig. Som vanlig så er løsningen en kombinasjon av terminal-programmering og redigering av konfigurasjonsfiler. Ytelsen ble markant bedre men fremdeles kun 1/100 av Windows sin RDP. Og før linuxdisiplene anklager meg for linuxhat og linuxdiskriminering så kan jeg legge til at alt annet i Mint fungerer utmerket og selve installasjonen er mye enklere enn Windows 11. Ingen problemer overhodet med ting som Nvidia-drivere og alt jeg prøvde av spill (Steam) fungerte utmerket.
Svein M Skrevet lørdag kl 12:28 Skrevet lørdag kl 12:28 Egentlig et problem for nye brukere at der er så mange Linux varianter. Om en velger enten kubuntu eller Linux Mint så har en i hvertfall noe som fungerer for mange brukere.
BamseMums80 Skrevet lørdag kl 12:56 Skrevet lørdag kl 12:56 Bazzite er den beste distroen jeg har prøvd tror jeg. Prøvde meg på nyeste nå. Rask,har veldig mange quality of life ting jeg liker,som spesielt Zorin ikke hadde. Kjører dette i virtualbox,så får ikke med om nettverksdisk virker,eller om mus etc virker "ut av eska" men skal legge dette på laptopen. Håper det går like raskt og responsivt. Virker og som det er lettere med spill her. OG filutforskeren har en hel haug med innstillinger.
tingo Skrevet lørdag kl 13:43 Skrevet lørdag kl 13:43 Bazzite er jo en av outsiderne her: det er det nye systemet hvor selve OS'er er "readonly" og alt som installeres legges som lag på toppen. Veldig forskjellig fra "vanlige" Linux-distribusjoner. 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå