Bing123 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 13 hours ago, geir__hk said: La oss no ikke konstruere opp problemer. På Ubuntu/Debian har vi "apt-cache search keyword" - på Fedora har vi "dnf search keyword". Jada. Men jeg diskuterer med en som er redd for kommandoer. Det vil jo være helt krise å introdusere noe så "vanskelig". Derfor forklarer jeg enkleste scenario som er at programvaren har en ferdig apt install kommando på sin hjemmeside.
Bing123 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 13 hours ago, sedsberg said: Men jeg vet at sånne pysete ting som GUI er flaut for Linuxbrukere. Man skal jo liksom være mye bedre enn de usle windows-pysene. Bare stråmenn og null konkret fra deg igjen. Det fins en bråte med GUI til apt. Så det blir jo argument mot dine påstander om at Linux er så umenneskelig vanskelig. 1
sedsberg Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Ja klart det finnes, men man ser jo selv her inne at CLI er foretrukket.
Trulss Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Nå forsøker jeg lage en usb stick med Linux. Det fungerer ikke, og minnepinnen blir ikke funnet når jeg forsøker sette den i en annen maskin. Har forsøkt lage de på Linux Mint og Zorin, men usb-stickene vil ikke fungere. Igjen måtte jeg altså slå på Windows maskinen og bruke Rufus. Slik er det ofte med Linux, man møter motstand selv på helt enkle gjøremål.
agvg Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Trulss skrev (3 minutter siden): Nå forsøker jeg lage en usb stick med Linux. Det fungerer ikke, og minnepinnen blir ikke funnet når jeg forsøker sette den i en annen maskin. Har forsøkt lage de på Linux Mint og Zorin, men usb-stickene vil ikke fungere. Igjen måtte jeg altså slå på Windows maskinen og bruke Rufus. Slik er det ofte med Linux, man møter motstand selv på helt enkle gjøremål. Egentlig ikke, veldig skjelden jeg har problemer med f.eks Ubuntu. 1
Svein M Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Etcher er et program som en kan bruke til å lage usb-stick. 1
geir__hk Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai 5 hours ago, Trulss said: Nå forsøker jeg lage en usb stick med Linux. Hvilken metode ? 5 hours ago, agvg said: Slik er det ofte med Linux, man møter motstand selv på helt enkle gjøremål. Og Windows er så bra at brukerne aldri møter motstand på enkle gjøremål ? Hvis man bestemmer seg for at et gitt os/system/program er dårlig så vil det subjektivt oppleves dårlig.
Svein M Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) Det virker som om en kan installere Windows 11 på noen maskiner som ikke er støttet. Det er omtalt flere plasser, f.eks her: https://www.howtogeek.com/759925/how-to-install-windows-11-on-an-unsupported-pc/ Det kan være at cpu mangler instruksjoner om den er for gammel (da vil det ikke virke). Om en vil bruke Windows 10 så er det mulig å kjøpe 1 år med oppdateringer for $30 fra oktober. Om en vil bruke Linux så er det en fordel å starte med noe begynnervennlig som f.eks Linux Mint eller kubuntu. For Linux så kan en ikke kjøre alle programmer som kjører på Windows. Endret 27. mai av Svein M 1
Trulss Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Svein M skrev (19 timer siden): Det virker som om en kan installere Windows 11 på noen maskiner som ikke er støttet. Det er omtalt flere plasser, f.eks her: https://www.howtogeek.com/759925/how-to-install-windows-11-on-an-unsupported-pc/ Det kan være at cpu mangler instruksjoner om den er for gammel (da vil det ikke virke). Om en vil bruke Windows 10 så er det mulig å kjøpe 1 år med oppdateringer for $30 fra oktober. Om en vil bruke Linux så er det en fordel å starte med noe begynnervennlig som f.eks Linux Mint eller kubuntu. For Linux så kan en ikke kjøre alle programmer som kjører på Windows. Ja, det fungerer men Windows 11 ble litt treg, jeg trodde det skulle gå kjappere med Linux, men nå er jeg sannelig ikke så sikker. Svein M skrev (På 24.5.2025 den 21.18): Etcher er et program som en kan bruke til å lage usb-stick. Har forsøkt Etcher og noen flere program som bla. er integrert i Linux distroen jeg forsøker. Samme problem overalt. Det kan se ut som at når jeg bruker Windows og Rufus så hentes noen ekstra filer på nettet direkte fra Rufus. Ellers bruker jeg Boxer og andre virituelle muligheter til å sjekke for distroer men det gir ikke samme hastighet og muligheter som med en usb stick.
MailMan13 Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Greiest å lage en unattended-installasjon. Rufus gjør nok noe tilsvarende under panseret når man tikker av de valgene: https://schneegans.de/windows/unattend-generator/ Det gjør det lettere å skippe microsoft-konto også, uten å måtte lete opp hva som er "hemmeligheten" for å komme forbi det nå om dagen. 1
Svein M Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Jeg bruker dual boot med Linux og Windows 10. Windows var installert først. Har da fordelen med å kunne velge ved hver oppstart hva jeg vil bruke. 1
Svein M Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) Når det gjelder å kjøre på eldre maskiner, eller med lite RAM. Om en har litt svak prosessor eller bare 4 GB RAM så ville jeg valgt noe annet enn GNOME desktop. KDE, Cinnamon og Xfce skal kunne fungere greit. Om en bare har 2 eller 4 GB RAM så kan en kanskje prøve Xfce eller noe som er mindre krevende. Endret 29. mai av Svein M 2
Svein M Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Kom over en sammenligning for RAM bruk. Dette er mest aktuelt om en har bare 2-4 GB RAM. Det ser ut til at Kubuntu, Lubuntu og MX Linux (XFCE) kommer bra ut. Om en skal ha noe enda lettere så er der Puppy og Q4OS. https://www.androidauthority.com/linux-distro-least-ram-3489365/ 1
Svein M Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Om en ikke har 4-8 GB RAM og SSD disk så kan det være lurt å oppgradere. 1
geir__hk Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni 7 hours ago, Svein M said: Om en ikke har 4-8 GB RAM og SSD disk så kan det være lurt å oppgradere. Det kommer nok an på hvor oppgradbar en pc i praksis er. Har vært borti eldre dell-maskiner som overhodet ikke aksepterte ny ram, selv om ram-brikkene på papiret skal være kompatible. Dette er forhåpentligvis unntaket.
agvg Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Trulss skrev (På 28.5.2025 den 15.28): Ja, det fungerer men Windows 11 ble litt treg, jeg trodde det skulle gå kjappere med Linux, men nå er jeg sannelig ikke så sikker. Alle moderne OSer med fancy GUI krever sitt, det fine med Linux er jo at du kan velge ett lettere GUI enn Gnome og KDE. 1
Trulss Skrevet 10. juni Forfatter Skrevet 10. juni Har nå stappet en gammel laptop med Manjaro inn i TV-benken for å bruke TV som skjerm. Det fungerer fint, men jeg møter litt motstand i nettleserene som hakker når jeg skal se TV, youtube osv. HD går ikke, men 720p fungerer sånn passe men bildet hakker litt. Selv min nyeste laptop gir ikke like god flyt i bildet som en dedikert TV-box. Bruker stort sett Brave men hørte at Opera har bedre støtte for HD uten at det ser ut til å ha noen innvirkning hos meg.
Svein M Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det er bare i senere år at GPU decoder VP9 video, så på eldre maskiner får CPU hele decoding jobben. Så det vil kanskje begrense hva som går av oppløsning. 1
Trulss Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni Svein M skrev (På 10.6.2025 den 18.47): Det er bare i senere år at GPU decoder VP9 video, så på eldre maskiner får CPU hele decoding jobben. Så det vil kanskje begrense hva som går av oppløsning. Jeg forstår ikke dette; det virker som om VP9 video er aktivert men likevel får CPU hele jobben og går på 98% hver gang jeg forsøker 1080P. Maskinen er ti år og kjører en rimelig Celeron, men statistikk for nerder sier at VP9 brukes under avspilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå