Vokteren Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Subara skrev (4 timer siden): Huff, ja. Kan være at kona ikke ønsker at mannen skal lufte hunden alene etter at programmet er ferdig. Hadde nok valgt meg en mindre hund, var jeg dem. En førerhund type Labrador e.l. ville vært et mye bedre alternativ i dette tilfellet. Hun må ta det tøffe valget før rullestolen velter, brukeren skader seg og nabobikkja er et hode kortere….
Sinnanordlending Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Sovna skrev (36 minutter siden): Fordi 70% sjarmerende. 30% irriterende. Mange dårligere alternativer. Og mange bedre, men klart hvis dette er noe du vil se på så skal ikke jeg stoppe deg. 1
Subara Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai ilpostino skrev (3 timer siden): Jeg vedder en is på at hun skaffet hunden før hun traff Wheelie. Da tror jeg du vinner isen. Må jo være årsaken.
Sovna Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai (endret) Subara skrev (9 timer siden): Da tror jeg du vinner isen. Må jo være årsaken. Det er faktisk slik det forholder seg. Men de har meldt seg på for å bevise for seg selv og omverdenen at rullestol ikke er et hinder for å ha kontroll over en Grand Danois helt alene. Pit Bull trekker muligens litt mindre i båndet enn denne hesten. Bytte da kanskje? Ønsker de alt godt jeg, ikke det. Men noen, helst trenerne, burde si noe om realismen i troen på en 100% sikker kontroll av en diger hund.(altså uten unntak..) Hvis ikke programledelse gjør dette, men heller sender de hjem med budskapet om at nå er alt helt i orden. Da er det grunn til å reagere overfor NRK. Bare logistikken er på plass så kan vel begge være sammen om luftingen og tur med denne hunden.. Hyggelig med ambisjoner. Men hvorfor må man på død og liv til månen? Endret 21. mai av Sovna
Vokteren Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Sovna skrev (8 timer siden): Ønsker de alt godt jeg, ikke det. Men noen, helst trenerne, burde si noe om realismen i troen på en 100% sikker kontroll av en diger hund.(altså uten unntak..) Hvis ikke programledelse gjør dette, men heller sender de hjem med budskapet om at nå er alt helt i orden. Da er det grunn til å reagere overfor NRK. Maren og NRK skaper ikke falske forhåpninger i denne saken. Dette er heller en viktig vekker for de som skal velge hund som passer egen livssituasjon. 2
Subara Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Ja, som en bekjent av meg. Valgte samme hundrase som vedkommende vokste opp med i barndommen. Men det viste seg at det nye bekjentskapet var en mer vilter utgave og vokste seg enda litt større.
Sovna Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai Vokteren skrev (6 timer siden): Maren og NRK skaper ikke falske forhåpninger i denne saken. Dette er heller en viktig vekker for de som skal velge hund som passer egen livssituasjon. Håper ikke det nei.. For det gjør de hvis de sier at "nå med din kompetanse er dette risikofritt."
Vokteren Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Sovna skrev (6 timer siden): Håper ikke det nei.. For det gjør de hvis de sier at "nå med din kompetanse er dette risikofritt." Hvem har hevdet at hundehold er risikofritt ? Det handler om å redusere risiko for uønskede hendelser via systematisk og kompetent trening
Sovna Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Hvem har hevdet at hundehold er risikofritt ? Det handler om å redusere risiko for uønskede hendelser via systematisk og kompetent trening Risikoen er langt høyere her enn gjennomsnittet, potensielt for flere parter. Det vil uansett kompetanse og trening kunne glippe i en situasjon som krever kontroll, helt korrekt. Next step blir da å kunne gjenvinne kontrollen. Med en slik hund er det vanskelig selv for en på 90kg matchvekt med sine to stødige ben. Hva da med en på 60kg i en rullestol? Som en annen sier, de kan møte på en potent hund som gjør utfall mot de. Jeg sier det igjen. I denne isolerte casen uansett hvor bra resultatet blir på en trenings camp så er det uansvarlig å sende rullestolmannen hjem med et signal om at "dette fikser du og omgivelsene.." "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll." Lovdata/hundeloven. Endret 21. mai av Sovna
frohmage Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Sovna skrev (15 minutter siden): Risikoen er langt høyere her enn gjennomsnittet Nå har ikke jeg sett den siste sesongen enda, men er hundene og eierne som er med nå værre enn de har vært i tidligere sesonger?
Sovna Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai frohmage skrev (1 minutt siden): Nå har ikke jeg sett den siste sesongen enda, men er hundene og eierne som er med nå værre enn de har vært i tidligere sesonger? Nå brukte ikke jeg begrep "risiko/gjennomsnitt" i forbindelse med tidligere deltakere. Men det finnes noen der som ville være betimelig å mene noe om også.
tommyb Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai On 5/20/2025 at 4:46 PM, Sovna said: Til tross for frykt for å ende i kategorien "rullestol-rasist" mener nok jeg det samme.. Som pårørende mener jeg det er relevant å identifisere og adressere en ekstra risikofaktor uten at det skal ses på som diskriminering. Så du får ikke passet påskrevet fra meg her. Det får vi ta på et annet tema ^^, On 5/21/2025 at 7:56 AM, Vokteren said: Maren og NRK skaper ikke falske forhåpninger i denne saken. Dette er heller en viktig vekker for de som skal velge hund som passer egen livssituasjon. Det mener jeg de gjør. Jeg har familiemedlemmer som sitter og heier på dette paret, mens jeg selv umiddelbart så på dette som en uansvarlig framstilling som kan skape falsk trygghet hos paret og for andre som ønsker å kombinere rullestol og stor hund. Jeg går på det sterkeste ut fra at NRK har gjort en seriøs risikovurdering av dette forsøket. I risikovurderinger handler det å om å identifisere sannsynlighet og konsekvens, som er to uavhengige verdier å vurdere som sammen gir et mål på risikoen. Det de jobber med i programmet er å redusere sannsynligheten. For denne familien som faktisk har denne hunden, er det uansett ganske bra å bare få redusert sannsynligheten, det vil gi en betydelig forbedring fra utgangspunktet. Men konsekvensen får de ikke gjort noe med. Og dermed mener jeg at restrisikoen vil forbli for høy. Og satt i en feel-good underholdningsramme vil også andre tenke "Dette kan vi få til, vi skal i alle fall ikke la oss stoppe uten å ha prøvd!" Derfor mener jeg at NRKs vurderinger er uansvarlige her, og jeg tror det skyldes at en positiv tiltro til hundetrening farger de dystre realitetene i at risikoen kan forbli for høy. On 5/20/2025 at 11:06 PM, Sovna said: (...) Hvis ikke programledelse gjør dette, men heller sender de hjem med budskapet om at nå er alt helt i orden. Da er det grunn til å reagere overfor NRK. (...) Det tror jeg imidleritid ikke de kommer til å gjøre. Jeg tror de er ganske seriøse men kanskje litt feil fokuserte. Jeg tror at de kommer til å framlegge på en eller annen måte at det fortsatt vil være en risiko eller mer trening som gjenstår. Jeg tenker de kan for eksempel komme til å ha en liten oppsummering der de sier "vi ser en stor forskjell, men fortsatt gjenstår det en viss risko. Fortsett gjerne å trene men da i trygge omgivelser." Feel-good optimisme som ikke sier rett ut at trening alene ikke kan fjerne restrisikoen. Og hvis det da sitter noen der som har lyst på en stor hund og allerede har bevist for verden at de får til mye om de bare jobber ekstra hardt, så kan de da forbanne seg på at dette skal de få til. Som da jeg må si igjen ignorerer at konsekvensene ved hendelse kan de ikke mitigere gjennom trening. Når det er sagt, er det en ting som jeg ikke har fått med meg om ble tatt opp i denne saken, og det er elektrisk utendørs rullestol. Hvis man snakker om en rullestol m/ bruker på 150+ kilo, blir det et helt annet scenario. 2
ilpostino Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai tommyb skrev (2 minutter siden): mens jeg selv umiddelbart så på dette som en uansvarlig framstilling som kan skape falsk trygghet hos paret og for andre som ønsker å kombinere rullestol og stor hund. Serien er primært et underholdningsprogram og det har garantert blitt gitt informasjon til det paret som har blitt klippet bort. Dette gjelder også andre serier som 71 grader nord, Charterfeber, Kompani Lauritzen og what not. 1
Subara Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai tommyb skrev (1 time siden): Når det er sagt, er det en ting som jeg ikke har fått med meg om ble tatt opp i denne saken, og det er elektrisk utendørs rullestol. Hvis man snakker om en rullestol m/ bruker på 150+ kilo, blir det et helt annet scenario. Jeg synes det har vært litt uklart om det er meningen at hunden skal dra rullestolen eller om det handler om å kunne lufte hunden på egen hånd. Tenker at noen ikke vil ha elektrisk stol for å trene armene. Med en elektrisk rullestol vil det ikke være nødvendig å ha en hund som kan trekke den. Hvis elektrisk rullestol også er tyngre utgjør det mindre risiko for at den skal velte. Men at han uansett kan bli dratt ut av rullestolen når han holder i båndet. frohmage skrev (16 timer siden): Nå har ikke jeg sett den siste sesongen enda, men er hundene og eierne som er med nå værre enn de har vært i tidligere sesonger? Jeg har bare sett denne sesongen og ikke de tidligere. Mener å huske det i promoteringen av programmet ble det sagt at denne gangen har deltagerne så store utfordringer med hundene at de kanskje ikke er mulig å løse, el. Men finner ikke at det står på trykk noe sted. 1
Sovna Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai tommyb skrev (5 timer siden): Når det er sagt, er det en ting som jeg ikke har fått med meg om ble tatt opp i denne saken, og det er elektrisk utendørs rullestol. Hvis man snakker om en rullestol m/ bruker på 150+ kilo, blir det et helt annet scenario. 150+ motstand og kjetting vil nok stagge en Gran Danois. Men hva f.. Èn ting er at de bor i en blokkleilighet og hvor han er avhengig av heisen til både stolen + 1stk. hest. Denne heisen fremsto jo som en vareheis. Og igjen, det kan innfinne seg en spiss situasjon ved utgangen av heisen som går galt og hvor to svære hunder havner i den reneste tegnefilm-slosskamp. Hvor mye kan en hjelpende hånd fra denne rullestolbrukeren bidra? Én stk. robot, ny heis og elekrisk rullestol $$$ ??? Hvem vil/kan betale? Tror i alle fall NAV setter seg litt på bakbena der. Subara skrev (4 timer siden): Mener å huske det i promoteringen av programmet ble det sagt at denne gangen har deltagerne så store utfordringer med hundene at de kanskje ikke er mulig å løse Det har vært noe smått piping om dette fra et par tidligere sesonger, men ikke endt opp med annet enn at eiere blir fortalt at de nå har et langt over gjennomsnittlig vedlikeholdsarbeid foran seg ved programmets slutt. Skulle likt å vært flue på veggen hjemme hos noen av de mest skrullete eierne noen mnd. etterpå. Nå kan det se ut som det skal legges litt mer alvor og tyngde i budskap om begrensninger og falske forhåpninger. Håper det. Jeg har skrevet på forum om dette manglende aspektet ved denne serien før flere ganger. Et mer realistisk og kritisk blikk. Kanskje jeg endelig blir hørt, selv om det kanskje blir kjedeligere TV av det. Jeg følger med og morer meg som fy over programmet jeg. Ikke det. Men det må være lov å rette en pekefinger mot noe av et programs innhold uten at man blir regnet som en bitter gubbe. Ikke rettet mot noen spesifikk denne ytringen her.
Vokteren Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Rangeringen og premieringen i siste episode ble som forventet. Stor takk til Maren og Fredrik for en utmerket serie som også har hevet seg fra tidligere.
Subara Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Jeg hadde på følelsen av at (- - - ) ville vinne pga. så store fremskritt på tross av (- - - )- for ikke å røpe utfallet av konkurransen. Virkelig imponerende! Det ser ut som det løste seg for hundeeierne på grunnlag av hvordan hunder og eiere oppførte seg på eksamen. Selv om utfordringene var veldig store. En feelgood-serie som jeg håper fortsetter.
Jason P. C. Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Var morsomt å se Wheelman da, "han kjenner jeg jo" tenkte jeg. Jeg elsker denne serien, men denne sesongen var dårlig. Bortsett fra Kaja og "Kaja, vær så snill" som ble en catchphrase her i huset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå