Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

feste løsnet(sveis) fra potta, krise, trenger bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte noe during under bilen i sta og viser seg at sveisen til et feste ved potta har løsnet(se bilde). Meget skuffende, hadde ikke forventet dette fra Toyota. Hadde derimot understellsbehandling noen dager siden, så kanskje de har vært uforsiktige?

Uansett, håper virkelig dette er mulig å fikse via en haste time hos et lokalt verksted!? Jeg er helt avhengig av bilen i jobbsammenheng hele neste uke!

IMG_20250511_212240.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde vel være nok så enkelt å bare sveise på igjen. Ingen rust å se, så det bør ikke ta mange minuttene.

Skrevet
Kajac skrev (52 minutter siden):

Burde vel være nok så enkelt å bare sveise på igjen. Ingen rust å se, så det bør ikke ta mange minuttene.

ok, er det normen at alle bilverksted kan gjøre slike sveise-jobber? Hvor mye vill dette koste meg tror du? 1500-2000kr?

Skrevet
TheKims skrev (13 minutter siden):

Du kjenner ikke noen som kan sveise? Det der er en 2 minutters jobb å fikse.

Nei, stikker til lokale verksted nå kl 8 og håper de kan gjøre slikt!? 

• Liker 1
Skrevet
dan83 skrev (9 timer siden):

ok, er det normen at alle bilverksted kan gjøre slike sveise-jobber? Hvor mye vill dette koste meg tror du? 1500-2000kr?

Et hvert verksted med respekt for seg selv bør klarte dette ja. Det er en så liten jobb at de nesten bør kunne gjøre det gratis.

Skrevet
Kajac skrev (6 minutter siden):

Et hvert verksted med respekt for seg selv bør klarte dette ja. Det er en så liten jobb at de nesten bør kunne gjøre det gratis.

Ikke gi for store forhåpninger, verksted i Norge er like ille som helsevesenet i Usa.

Skrevet
Gouldfan skrev (1 time siden):

Ikke gi for store forhåpninger, verksted i Norge er like ille som helsevesenet i Usa.

I know... Men det er en liten fillejobb. Om verkstedet har noe som helst respekt for kunden, tar de i hvert fall ikke betalt for en hel time.

Skrevet
48 minutes ago, Kajac said:

I know... Men det er en liten fillejobb. Om verkstedet har noe som helst respekt for kunden, tar de i hvert fall ikke betalt for en hel time.

Det tar 5 minutter å snakke om feilen, 10min å få bilen inn på bukk, 10min obligatorisk dokumentasjon og administrasjon, jobben tar kanskje bare 15min inkl finne fram verktøy, men så skal bilen av bukken, det skal betales og litt admin der. Totalt inkl admin tar dette 45min arbeidstid, minimum. 

Med mindre det er ei lita sjappe som tar betalt kontant sjølsagt...

Skrevet
Axefjord skrev (4 minutter siden):

Det tar 5 minutter å snakke om feilen, 10min å få bilen inn på bukk, 10min obligatorisk dokumentasjon og administrasjon, jobben tar kanskje bare 15min inkl finne fram verktøy, men så skal bilen av bukken, det skal betales og litt admin der. Totalt inkl admin tar dette 45min arbeidstid, minimum. 

Med mindre det er ei lita sjappe som tar betalt kontant sjølsagt...

De tok betalt for en time(1300kr). Men spørsmålet nå er om det kan ha skjedd noe skade på eksosanlegget(internt?), som ikke var synlig for mekanikeren!? Tror ikke jeg har kjørt lenge med det sånn, mulig det skjedde i går etter par times kjøretur.

Skal ut å kjøre i 5 timer etterpå og mye de neste dagene, så håper sjansen for at det har skjedd noe er liten.

Skrevet

Den eksisterende sveisen der så jo ikke spesielt pen ut i utgangspunktet. Skal man finne noe å skylde på så er det nærliggende å skylde på kvaliteten på delen. Bruddflaten ser jo ganske inngrodd ut også, så det ser ikke ut som noe som oppsto plutselig i går, ser ut som det har vært eksponert en stund.

Skrevet

Jeg har vært borti at tilsvarende har skjedd på et annet bilmerke. Jeg vil tro dette kan skje av seg selv, eller at det skjer ved at bilen tar nedi hardsnø eller annet.

Skrevet
dan83 skrev (20 minutter siden):

De tok betalt for en time(1300kr).

Rett og rimelig alt tatt i betraktning, og god service at de kunne hjelpe deg på sparket. 

Skrevet

Noen som vet om eksosanlegget kan ha fått varig skade og er det noe jeg eventuelt vill merke?

Jeg tror dette skjedde i går, da det hørtes ganske godt når jeg gikk ut av bilen og den sto på tomgang(noe jeg ofte gjør)

Skrevet

Bruddet du kan se på bildet har vært der en stund, men det kan være først i går at selve røret også gikk lekk.

Dette er sånt som skjer, ingenting å miste nattesøvnen over.

Skrevet
Hollabaloo skrev (3 timer siden):

Rett og rimelig alt tatt i betraktning, og god service at de kunne hjelpe deg på sparket. 

Ikke helt enig der. Er ikke så mange år siden pappa fikk fikset en tilsvarende sveis hos et eksosverksted. På et rustet eksosanlegg til og med. Da sa reparatøren rett ut at han ville blitt flau hvis han hadde tatt betalt for en så liten fillejobb. 

Skrevet (endret)
Kajac skrev (1 time siden):

Ikke helt enig der. Er ikke så mange år siden pappa fikk fikset en tilsvarende sveis hos et eksosverksted. På et rustet eksosanlegg til og med. Da sa reparatøren rett ut at han ville blitt flau hvis han hadde tatt betalt for en så liten fillejobb. 

Det er selvsagt hyggelig det, men det er sånne ting som havner i kategorien "service utover det man kan forvente". 

@Axefjord har dokumentert godt hvordan det man "på folkemunne" vil kalle en liten fillejobb allikevel baller på seg til å bli opp mot en arbeidstime når man ser på reell tidsbruk fra A til Å for et profesjonelt verksted som gjør alt etter boka. Legg til at man gjerne har en travel hverdag, og det er små økonomiske marginer, så synes i hvertfall jeg det er veldig forståelig at verkstedet fakturerer den tiden det tar. Jeg sier ikke at det ikke finnes situasjoner hvor det kan være hensiktsmessig å gjøre en sånn typisk 1-timers-jobb pro bono, f.eks. hvis det er en spesielt god kunde, eller man ser muligheten for å knytte til seg en kunde som vil gi mersalg i framtiden. Men det er mer unntaket enn regelen. @

Jeg tar forøvrig utgangspunkt i sånn jeg ser bildet der jeg bor i Oslo, der det er mange verksteder og ganske upersonlig. Det er helt sikkert litt andre "regler" på bygda der forholdene er små og alle kjenner alle.

Endret av Hollabaloo
Skrevet
Hollabaloo skrev (2 timer siden):

Det er selvsagt hyggelig det, men det er sånne ting som havner i kategorien "service utover det man kan forvente". 

@Axefjord har dokumentert godt hvordan det man "på folkemunne" vil kalle en liten fillejobb allikevel baller på seg til å bli opp mot en arbeidstime når man ser på reell tidsbruk fra A til Å for et profesjonelt verksted som gjør alt etter boka. Legg til at man gjerne har en travel hverdag, og det er små økonomiske marginer, så synes i hvertfall jeg det er veldig forståelig at verkstedet fakturerer den tiden det tar. Jeg sier ikke at det ikke finnes situasjoner hvor det kan være hensiktsmessig å gjøre en sånn typisk 1-timers-jobb pro bono, f.eks. hvis det er en spesielt god kunde, eller man ser muligheten for å knytte til seg en kunde som vil gi mersalg i framtiden. Men det er mer unntaket enn regelen. @

Jeg tar forøvrig utgangspunkt i sånn jeg ser bildet der jeg bor i Oslo, der det er mange verksteder og ganske upersonlig. Det er helt sikkert litt andre "regler" på bygda der forholdene er små og alle kjenner alle.

Enig i at det er "service utover det man kan forvente", men ikke enig i tidsbruken. Jeg fikk byttet hele eksosanlegget fra katalysator og bakover på en gammel bil på samme verksted noen år før pappa var der. Hele jobben tok ~40 minutter fra jeg gav mekanikeren nøklene til jeg kjørte ut igjen. Jeg satt på et venterom med vindu ut i verksteds-hallen og så på hele greien. Og dette var i Bergen, ikke langt ute på «bøgda» 😊. Dessverre la dette verkstedet (Bilens Eksosanlegg AS) ned for noen år siden. Det blir vanskeligere og vanskeligere å finne god service, dessverre.

Uansett, når jeg sier at det ikke tar mer enn noen minutter å gjøre jobben som TS skulle ha gjort, så mener jeg absolutt det. Om noen bruker en time på dette, så er de en rimelig treg mekaniker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...