Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2021 årsmodell med høyere km eller 2020 årsmodell med lavere km?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vurderer å kjøpe en brukt elbil, men klarer ikke å bestemme meg helt:

Bil 1:

årsmodell: 2021

Førstgang registrert: slutten av 2020

km: 35000

Seter: skinn og ventilerte seter

Farge: Grå (jeg liker denne fargen mer enn den andre)

Ingen riper og bilen ser fin ut innvendig (nesten som ny)

Nybil garanti igjen: 9 mnd

pris: 190k

Bil 2:

årsmodell: 2020

Førstgang registrert: slutten av 2020

km: 23000

Seter: ikke skinn og uten ventilerte seter

Farge: Sølv (ikke en farge jeg liker, men ikke en dealbreaker)

Nybil garanti igjen: 8 mnd

En synlig ripe, ellers ser bilen bra ut.

pris: 177k

Ellers er begge bilene helt identiske både med tanke på utsende og funksjonalitet.

Kommer til å kjøre ca 6000 km i året og beholde bilen i ca 3-4 år, deretter selge.

Bør jeg betale mer for bilen med nyere årsmodell men som har mer km i telleren (og som har finere farge og seter) eller bør jeg gå for den som er billigere, lavere km, men 1 år eldre modell (med farge og seter som ikke er like kule som den andre)?

Endret av Jonas83_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ikke gå ut fra at dette med årsmodell stemmer. Sjekk opp understellsnummer for produksjonsdato. Det er ikke umulig at begge er av samme modellår, men at selger av 2021-modellen har vært litt kreativ for å bli inkludert i et søk på finn.no. Det er ikke noen "klare" regler for hva som er årets og neste års modell. Jeg har eksempelvis kjøpt en bil produsert juni 2014, som ble solgt som 2015-modell fordi den var 1. gangsregistrert i mars 2015.

Så hvis dette med modellår er viktig for deg bør du sjekke en VIN-decoder. Det kan også være relevant i forhold til hvilket utstyr og forbedringer  osv. bilen har. Men ikke se deg bild på hva som står på Finn. Det er tross alt fritekst.

Skrevet

Hvor mye betyr 13k for deg? Jeg hadde tatt den billigste og kjøpt en Switch 2, men jeg er ikke deg.

Skinn i dette tilfellet er ikke skinn fra kua eller noe annet dyr for den del.

Skrevet

Om det er prisforskjellen som veier tyngst, så bør du også sjekke servicehistorikk/plan, samt hvor gamle/slitt sommer og vinderdekk er.

13.000kr vannes fort ut om det f.eks. er helt nye dekk på den dyreste.

I bruktbil-verden er det også vanlig å prute, så godt mulig du får begge ned en del.

Ellers er begge bilene relativt lav km.stand, så gå for den du liker best

Skrevet (endret)
Nedward skrev (8 timer siden):

Du bør ikke gå ut fra at dette med årsmodell stemmer. Sjekk opp understellsnummer for produksjonsdato. Det er ikke umulig at begge er av samme modellår, men at selger av 2021-modellen har vært litt kreativ for å bli inkludert i et søk på finn.no. Det er ikke noen "klare" regler for hva som er årets og neste års modell. Jeg har eksempelvis kjøpt en bil produsert juni 2014, som ble solgt som 2015-modell fordi den var 1. gangsregistrert i mars 2015.

Så hvis dette med modellår er viktig for deg bør du sjekke en VIN-decoder. Det kan også være relevant i forhold til hvilket utstyr og forbedringer  osv. bilen har. Men ikke se deg bild på hva som står på Finn. Det er tross alt fritekst.

Slik jeg forstod så skal bokstav nr 10 i vin-nummberet si noe om hvilke årsmodell bilen er,

Bil nr 1 har bokstaven M som betyr 2021

Bil nr 2 har bokstaven L som betyr 2020

Er det det du mener?

Men 2021 årsmodellen er sikkert produsert i 2020 da den var først registrert slutten av 2020.

Edit: vin decoder viser at begge var produsert i 2020, men 2021 modellen var produsert ca 6 mnd etter 2020 modellen.

Endret av Jonas83_
Skrevet

Hvilken bil det er betyr også litt. Noen lager samme bilen år etter år uten å endre på noe, mens andre hele tiden forbedrer ting.

Tesla er eksempel på at nyere er bedre. de forbedrer ting på hver eneste leveranse.

Men er det f.eks en Audi e-tron så er de vel dønn like.

Skrevet

Jeg oppfatter det slik at den dyreste er verdt prisforskjellen. Så kanske den er det beste kjøpet. Du må også tenke på om du får igjen noe av den forskjellen når du selger den igjen. Uansett er det vel ikke så stor forskjell, men ofte kjekt å kjøpe den en liker best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...