Robin826 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Fylte på rundt 2dl for mye olje og den ligger 3mm ca høyere en maks på peilepinnen. Bør jeg tappe eller går dette greit?
Milhouse85 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Hva slags bil har du? At 2 dl for mye skal gi 3 mm over maks; høres litt voldsomt ut. Sikker på at du ikke har fylt på litt mer enn 2 dl for mye? Jeg hadde brukt en enkel sugepumpe fra Biltema og stappet et rør nedi peilepinne-hullet og pumpet opp litt. ;P Enkel jobb. Uten at du trenger å tappe ut alt på nytt....
kremt Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Det er en del marginer på dette. Du skal selvsagt ikke fylle mer, men bør overvåke nivået. Stiger det ennå mer, ikke uvanlig, bør du vurdere tiltak. Olje blir tynnet ut av vann og drivstoff etterhvert, så selv om det ikke synker på peilepinnen vil renheten på oljen synke og dermed smøreegenskapene. Det kan være en mulighet å ta av oljefilteret og tømme ut litt den vegen. Men det er trolig ikke nødvendig når det er bare litt over maks. 1
Robin826 Skrevet 9. mai Forfatter Skrevet 9. mai Milhouse85 skrev (2 minutter siden): Hva slags bil har du? At 2 dl for mye skal gi 3 mm over maks; høres litt voldsomt ut. Sikker på at du ikke har fylt på litt mer enn 2 dl for mye? Jeg hadde brukt en enkel sugepumpe fra Biltema og stappet et rør nedi peilepinne-hullet og pumpet opp litt. 😜 Enkel jobb. Uten at du trenger å tappe ut alt på nytt.... Ville helst sikta på litt under, derfor jeg skrev for mye hehe
Milhouse85 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai kremt skrev (1 minutt siden): Det er en del marginer på dette. Du skal selvsagt ikke fylle mer, men bør overvåke nivået. Stiger det ennå mer, ikke uvanlig, bør du vurdere tiltak. Olje blir tynnet ut av vann og drivstoff etterhvert, så selv om det ikke synker på peilepinnen vil renheten på oljen synke og dermed smøreegenskapene. Det kan være en mulighet å ta av oljefilteret og tømme ut litt den vegen. Men det er trolig ikke nødvendig når det er bare litt over maks. Smart. Tømme rett fra oljefilteret er jo enda enklere enn mitt forslag. Eventuellt bare bytte hele oljefillteret (dersom du ikke har gjort det...). 1
Complexity Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) For mye olje kan vel i visse tilfeller være mere skadelig enn for lite. kan bli overtrykk.. Ville tappet ut litt. Googlet for deg: https://www.google.com/search?q=farlig+med+for+mye+olje&rlz=1C1GCEU_enNO1161NO1161&oq=farlig+med+for+mye+olje&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCAgCEAAYFhgeMgcIAxAAGO8FMgcIBBAAGO8FMgcIBRAAGO8FMgoIBhAAGIAEGKIE0gEINjAxOGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Endret 9. mai av Complexity
Svein M Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Olje skal vel peiles etter 5 minutter og varm motor. Om motor er kald måler en lavere nivå enn det er ved varm.
Gavekort Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Skal en del til for å direkte overfylle motoren. Som nevnt tidligere så kan du suge ut litt fra peilepinn eller åpne oljefilter 1
Maskinfører Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Gavekort skrev (26 minutter siden): Skal en del til for å direkte overfylle motoren. Som nevnt tidligere så kan du suge ut litt fra peilepinn eller åpne oljefilter Kjenner noen som har klart og overfylle
sedsberg Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Det er ikke så voldsomt nøye på vanlige motorer. De har en sump og en pumpe som leverer olja dit den skal. Det viktigste er bare at det ikke er for lite olje slik at pickupen suger luft eller for mye olje slik at sumpen (bunnpanna) blir overfull og veiva slår nedi og pisker opp olja. For girkasser, en del eldre biler samt en del motorredskap kan saken være veldig annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå