Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For mye olje

Robin826

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags bil har du? 
At 2 dl for mye skal gi 3 mm over maks; høres litt voldsomt ut. Sikker på at du ikke har fylt på litt mer enn 2 dl for mye? 

Jeg hadde brukt en enkel sugepumpe fra Biltema og stappet et rør nedi peilepinne-hullet og pumpet opp litt. ;P
Enkel jobb. Uten at du trenger å tappe ut alt på nytt.... 

Det er en del marginer på dette. Du skal selvsagt ikke fylle mer, men bør overvåke nivået. Stiger det ennå mer, ikke uvanlig, bør du vurdere tiltak. Olje blir tynnet ut av vann og drivstoff etterhvert, så selv om det ikke synker på peilepinnen vil renheten på oljen synke og dermed smøreegenskapene. Det kan være en mulighet å ta av oljefilteret og tømme ut litt den vegen. Men det er trolig ikke nødvendig når det er bare litt over maks. 

• Liker 1
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Hva slags bil har du? 
At 2 dl for mye skal gi 3 mm over maks; høres litt voldsomt ut. Sikker på at du ikke har fylt på litt mer enn 2 dl for mye? 

Jeg hadde brukt en enkel sugepumpe fra Biltema og stappet et rør nedi peilepinne-hullet og pumpet opp litt. 😜
Enkel jobb. Uten at du trenger å tappe ut alt på nytt.... 

Ville helst sikta på litt under, derfor jeg skrev for mye hehe

kremt skrev (1 minutt siden):

Det er en del marginer på dette. Du skal selvsagt ikke fylle mer, men bør overvåke nivået. Stiger det ennå mer, ikke uvanlig, bør du vurdere tiltak. Olje blir tynnet ut av vann og drivstoff etterhvert, så selv om det ikke synker på peilepinnen vil renheten på oljen synke og dermed smøreegenskapene. Det kan være en mulighet å ta av oljefilteret og tømme ut litt den vegen. Men det er trolig ikke nødvendig når det er bare litt over maks. 

Smart.

Tømme rett fra oljefilteret er jo enda enklere enn mitt forslag. 

Eventuellt bare bytte hele oljefillteret (dersom du ikke har gjort det...).

• Liker 1

Det er ikke så voldsomt nøye på vanlige motorer. De har en sump og en pumpe som leverer olja dit den skal. Det viktigste er bare at det ikke er for lite olje slik at pickupen suger luft eller for mye olje slik at sumpen (bunnpanna) blir overfull og veiva slår nedi og pisker opp olja.

For girkasser, en del eldre biler samt en del motorredskap kan saken være veldig annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...