Alex T. Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Hei, var hos tannlegen med en relativt dyp karies. Fikk beskjed om at det kanskje krever rotfylling. Så tok han noen undersøkelser og han mente at det burde holde med vanlig fylling. Jeg sa bare at han skal gjøre det han mente var nødvendig, enten rotfylling eller vanlig. Nå to måneder senere har jeg fortsatt vondt, og han mener at jeg kanskje trenger rotfylling likevel. Noen som har vært borti det? Er det vanlig at man merker at man bør ha rotfylling etter vanlig fylling? Litt kjedelig med to behandlinger på to måneder for en som har tannlegeskrekk, i tillegg til at det blir en ganske høy kostnad. Takk for svar. 1
Kakkelfant Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Han satte en vanlig fylling i et forsøk på å redde nerven, det viste seg å ikke være nok (i og med at du fortsatt har smerter) dermed velger han nå å gå all-in og dreper nerven med en rotfylling. Hvis han ikke tar hensyn til din tannlegeskrekk bør du velge en annen tannlege. Endret 6. mai av Kakkelfant 1
Powertrainer Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Alex T. skrev (15 timer siden): Hei, var hos tannlegen med en relativt dyp karies. Fikk beskjed om at det kanskje krever rotfylling. Så tok han noen undersøkelser og han mente at det burde holde med vanlig fylling. Jeg sa bare at han skal gjøre det han mente var nødvendig, enten rotfylling eller vanlig. Nå to måneder senere har jeg fortsatt vondt, og han mener at jeg kanskje trenger rotfylling likevel. Noen som har vært borti det? Er det vanlig at man merker at man bør ha rotfylling etter vanlig fylling? Litt kjedelig med to behandlinger på to måneder for en som har tannlegeskrekk, i tillegg til at det blir en ganske høy kostnad. Takk for svar. Dette har jeg også opplevd, det skal visstnok være nokså vanlig.
Alex T. Skrevet 9. mai Forfatter Skrevet 9. mai Powertrainer skrev (På 7.5.2025 den 6.32): Dette har jeg også opplevd, det skal visstnok være nokså vanlig. Takk for svar. Syns bare det høres ut som et unødvendig mellomsteg, men kanskje det er veien å gå
ozone Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Dette er helt vanlig! Siden rotfylling er både mer omfattende, dyrere og destruktiv, så prøver tannlegene som regel å "redde" tannen med vanlig fylling. Og med sterk antibiotika ned i roten først for å hindre bakterievekst antar jeg. Men siden menneskekroppen er biologisk og ikke en maskin, så har man jo ingen garanti! Noen ganger har man flaks og slipper unna med den enkle og billige fyllingen... men ofte så blir det betennelse under fyllingen, og rotfylling må til for å redde hele kjeven. De kunne selvfølgelig åpnet opp igjen, renset og sterilisert, og fylt igjen nok en gang! Men det gjøres nok veldig sjeldent. Jeg fikk valget mellom vanlig fylling, og så håpe at det gikk bra... eller rotfylling, og dermed være helt sikker på at det aldri kunne bli noe mer tull! Så jeg valgte rotfylling like godt med en gang, og kommer til å gjøre det neste gang også😊 Tannlegen din ga vel deg også det valget først?
oophus Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Alex T. skrev (På 6.5.2025 den 14.37): Hei, var hos tannlegen med en relativt dyp karies. Fikk beskjed om at det kanskje krever rotfylling. Så tok han noen undersøkelser og han mente at det burde holde med vanlig fylling. Jeg sa bare at han skal gjøre det han mente var nødvendig, enten rotfylling eller vanlig. Nå to måneder senere har jeg fortsatt vondt, og han mener at jeg kanskje trenger rotfylling likevel. Noen som har vært borti det? Er det vanlig at man merker at man bør ha rotfylling etter vanlig fylling? Litt kjedelig med to behandlinger på to måneder for en som har tannlegeskrekk, i tillegg til at det blir en ganske høy kostnad. Takk for svar. Var i samme situasjon og her så varte smertene i 6 måneder før de avtok (kunne nesten ikke bite på den ene siden), så jeg ville ha ventet litt lengre for å se om det bedrer seg. Nå idag snart et år etter så er det helt smertefritt og jeg slapp rotfylling.
Nimrad Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Det er jo en vurderingssak fra gang til gang. Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket rotfylling eller "vanlig" fylling pga risikoen ved at vanlig fylling ikke er nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå