Duriello Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Gutensin skrev (Akkurat nå): Ganske beskrivende synes jeg. Du skjønner at det ikke er noe kompliment før du hører forklaringen 😄 "Sjå, Ole slo ned'n Per, haijn va vesst itj nån tårråpip læl!"
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai Duriello skrev (1 minutt siden): "Sjå, Ole slo ned'n Per, haijn va vesst itj nån tårråpip læl!" 😄
magneticZero Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) Vægaveita - veigrøft Hokoa - hake Og som lærling ble jeg bedt om å gå på butikken å kjøpe kaku, han var ikke fornøyd med napoleonskake for å si det mildt Endret 5. mai av magneticZero 1
Gutensin Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai magneticZero skrev (Akkurat nå): Vægaveita Og som lærling ble jeg bedt om å gå på butikken å kjøpe kaku, han var ikke fornøyd med napoleonskake for å si det mildt 😄 Det var vel brød han ville du skulle kjøpe 😄
magneticZero Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 5 minutes ago, Gutensin said: 😄 Det var vel brød han ville du skulle kjøpe 😄 Helt riktig, han satt der med smør å skinke å så dumt på meg når jeg ga han det jeg trodde var en kaku 😄 1
Gutensin Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai magneticZero skrev (20 minutter siden): Helt riktig, han satt der med smør å skinke å så dumt på meg når jeg ga han det jeg trodde var en kaku 😄 En morsom historie etterpå 😄 Takk 😄
Vokteren Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Høtt = hvordan (Telemark) Telemark og Setesdal er et område med utrolig mange og spesielle ord. Stolthet over egen dialekt og opprinnelse er en «glemt» verdi i et samfunn hvor tilhørighet har blitt mangelvare. 1 2
:utakt Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Slår et slag for Oslo og deler av Østlandet. Det verste er at dette stemmer. Flånepumparia = Få låne pumpa di, da Bøkkejirei = Bør ikke gi deg! Snaruatta? = Hvordan har du hatt det da? Skråppiantasje? = Skal du opp i annen etasje? Næreværsjtjaørt = Nei, det er det verste jeg har hørt Dætiarem = Det er ti av dem Møtreipøsban = Møter deg på Østbanen Fesjempel = For eksempel Skrua? = Hvor skal du, da? Frikkerea? = Hvorfor ikke det, da? Filsejemma = Du får hilse hjem, da Jakkesetnpåråda = Jeg har ikke sett ham på år og dag Skruvæmut? = Skal du være med ut? Dæveldevel? = Det er vel det, vel? Manror = Med andre ord Fnisa! = Få en is, da Tapræåblima = Ta på deg og bli med, da Mæsjmæsjefæra? = Hvem er det som er sjef her, da? Trudderuderantan= Trodde du det rant av han 2 1
Gutensin Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai :utakt skrev (5 timer siden): Slår et slag for Oslo og deler av Østlandet. Det verste er at dette stemmer. Flånepumparia = Få låne pumpa di, da Bøkkejirei = Bør ikke gi deg! Snaruatta? = Hvordan har du hatt det da? Skråppiantasje? = Skal du opp i annen etasje? Næreværsjtjaørt = Nei, det er det verste jeg har hørt Dætiarem = Det er ti av dem Møtreipøsban = Møter deg på Østbanen Fesjempel = For eksempel Skrua? = Hvor skal du, da? Frikkerea? = Hvorfor ikke det, da? Filsejemma = Du får hilse hjem, da Jakkesetnpåråda = Jeg har ikke sett ham på år og dag Skruvæmut? = Skal du være med ut? Dæveldevel? = Det er vel det, vel? Manror = Med andre ord Fnisa! = Få en is, da Tapræåblima = Ta på deg og bli med, da Mæsjmæsjefæra? = Hvem er det som er sjef her, da? Trudderuderantan= Trodde du det rant av han Den er morsom 🤗 Noen tenker at Oslo ikke har dialekt. Men dette viser at det er Oslo- dialekt også.
Karltorbj Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) Rauaradl betyr tullprat. Ekta Siddis dialekt. Endret 5. mai av Karltorbj 1
Karltorbj Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Oevegidde, var det ei venninna i Oslo, som lo seg skakke av. 😃 1
spetter Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) purke Sørlandet, spesielt i området rundt Arendal og omegn, brukes «purke» som et lokalt navn på skolebrød (også kjent som skolebolle eller kokosbolle andre steder). Nasjonalt: «Purke» = hunn-gris. Ungdomsspråk/slang: «Purken» = politiet. Sørlandsk (dialektalt): «Purke» = skolebrød med vaniljekrem og kokos. Endret 5. mai av spetter 1
Gutensin Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai spetter skrev (53 minutter siden): purke Sørlandet, spesielt i området rundt Arendal og omegn, brukes «purke» som et lokalt navn på skolebrød (også kjent som skolebolle eller kokosbolle andre steder). Nasjonalt: «Purke» = hunn-gris. Ungdomsspråk/slang: «Purken» = politiet. Sørlandsk (dialektalt): «Purke» = skolebrød med vaniljekrem og kokos. Artig hvordan samme ord kan bety helt forskjellige ting, avhengig av dialekt og sammenheng 🤗
nebrewfoz Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 1 hour ago, Karltorbj said: Oevegidde, var det ei venninna i Oslo, som lo seg skakke av. 😃 Øvegidde, kanskje? (Tenk om du kunne lære deg å skrive Æ, Ø og Å ...) 1
Tangent Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 2 hours ago, Gutensin said: Den er morsom 🤗 Noen tenker at Oslo ikke har dialekt. Men dette viser at det er Oslo- dialekt også. Mesteparten der passer bedre nedover Vestfold-sida. Helt vanlig for meg som er fra Tønsberg. Men et par andre.. Smultsurra skavapottit = Potetgull Kantefullfløs = Poteter (fra Toten distriktet) Syltekrampe = orgasme (Kv.) En halvkram eller mustang = halvstiv penis 1
Gutensin Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai nebrewfoz skrev (38 minutter siden): Øvegidde, kanskje? (Tenk om du kunne lære deg å skrive Æ, Ø og Å ...) Hvis man er i utlandet, finnes ikke æ, ø, å på tastaturet. Ø skrives da " oe".
Aetius Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Fruen er fra Flekkefjord, og ifølge henne er fua = ikke rompe men det som ligner på damer, på andre siden. Selv er jeg fra Indre Arna i Bergen, hvor "hysepilker" er et artig skjellsord. Betydningen er at folk som er så dumme at de pilker etter hyse skal man passe seg litt for. Bergensuttrykk er vel kjent for de fleste, men det mange kanskje ikke vet er at "stril" kom i to varianter: Du hadde surmelksstril og søtmelksstril, avhengig av hvor lang tid det tok å ro melken til markedet i Bergen sentrum. Ellers er det interessant at "bekkalokk" (dvs kumlokk) er velkjent fra Bergen sentrum, men ikke i Arna. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå