Gutensin Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Har dere et dialektord dere synes er litt morsomt/ særegent? Og hva betyr det? 2
Tussi Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Kokolur, er de små sneglehusene på stranden Og Hen, ta det hen der betyr ta det bort der Hi, det er på hi siden, hi betyr andre De er fra Vestlandet Fua betyr ræva på sørlandsk Endret 4. mai av Tussi 2
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai Tussi skrev (9 minutter siden): Kokolur, er de små sneglehusene på stranden Og Hen, ta det hen der betyr ta det bort der Hi, det er på hi siden, hi betyr andre De er fra Vestlandet Fua betyr ræva på sørlandsk Hen der henne😄-der borte på sørlandsk tror jeg 😄 Fu-agebrett- rumpe akebrett, også sørlandsk 😄 1
Tussi Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Gutensin skrev (Akkurat nå): Hen der henne😄-der borte på sørlandsk tror jeg 😄 Fu-agebrett- rumpe akebrett, også sørlandsk 😄 Japp 😆 1
oddeh Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Bakels = vaffel Ta = det der Kjøle = veldig dråk = jente sjølå / sjølinnj = mor / far 2
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai oddeh skrev (22 minutter siden): Bakels = vaffel Ta = det der Kjøle = veldig dråk = jente sjølå / sjølinnj = mor / far Hvor kommer disse ordene fra?😍
oddeh Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Gutensin skrev (1 minutt siden): Hvor kommer disse ordene fra?😍 nordvestlandet / trøndelag. 1
torbjornen Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Fole-veldig (Sunnmøre). De va fole kjekt at de kom! Hå'n/honen-søren (Sunnfjord/Bergen). Ka hå'n e ditta? 1
torbjornen Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Ord og uttrykk frå Sunnfjord: https://www.nb.no/items/7d341197707113fa420ca5d5e3bfea54?page=0&searchText=På hogg å belegg Eg meiner å hugse at det vart gitt ut liknande bøker på same tid med dialektord frå andre stader, og at det m.a. fanst ei bok med trønderske ord og uttrykk.
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai torbjornen skrev (1 minutt siden): Ord og uttrykk frå Sunnfjord: https://www.nb.no/items/7d341197707113fa420ca5d5e3bfea54?page=0&searchText=På hogg å belegg Eg meiner å hugse at det vart gitt ut liknande bøker på same tid med dialektord frå andre stader, og at det m.a. fanst ei bok med trønderske ord og uttrykk. Det finnes en med trønderske ord og uttrykk som heter " skal det vær' en liten påtår kanskje?" 1
torbjornen Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Det stemmer. Søk på forlaget gjev fleire dialektordbøker. https://www.nb.no/search?q="Akademisk fagforlag"&mediatype=bøker 1
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai torbjornen skrev (Akkurat nå): Det stemmer. Søk på forlaget gjev fleire dialektordbøker. https://www.nb.no/search?q="Akademisk fagforlag"&mediatype=bøker Takk for tipset 😍 1
Gargantua Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Å skjesse på noe. Det betyr å ha lyst på noe, gjerne godteri eller snacks. På engelsk er vel det nærmeste "to crave" something. Det kommer fra Grenland og Telemark. 2
Vokteren Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Bæl eller ille (med veldig tjukk L) = bælbra/ille bra= veldig bra (Østfold) 2
Mr.Duklain Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Ja,dialekt er gøy Pott = pupp Sjebelig = Skikkelig Klår = Litt skuffet og litt irritert Jilt =Hyggelig Tåft = Veldig Bare noen av mange dialektord på sør-vestlandet, som jeg vokste opp med 3
Duriello Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) oddeh skrev (3 timer siden): nordvestlandet / trøndelag. Veldig sørvest i trøndelag ja. 👍 Er en del av de orda å betydningene der som ikke stemte helt for min del. 😄 Sjølinn å sjøla stemmer da, men kan å brukes om mannlig/kvinnelig kjæreste/partner. Endret 4. mai av Duriello
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai Duriello skrev (3 minutter siden): Veldig sørvest i trøndelag ja. 👍 Er en del av de orda å betydningene der som ikke stemte helt for min del. 😄 Sjølinn å sjøla stemmer da, men kan å brukes om mannlig/kvinnelig kjæreste/partner. Lurer på om det er ord de bruker på Oppdal for eksempel.
Duriello Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Gutensin skrev (2 minutter siden): Lurer på om det er ord de bruker på Oppdal for eksempel. Ja det kan hende. 🙂 Kan ta ett ord fra hjemsted til halve slekta da. Tårråpip - udugelig, klønete eller tafatt fyr/jente. Kan å brukes om en/ei som skal tøffe seg, men som alle vet kun har det i kjeften.
Gutensin Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai Duriello skrev (1 minutt siden): Ja det kan hende. 🙂 Kan ta ett ord fra hjemsted til halve slekta da. Tårråpip - udugelig, klønete eller tafatt fyr/jente. Kan å brukes om en/ei som skal tøffe seg, men som alle vet kun har det i kjeften. Ganske beskrivende synes jeg. Du skjønner at det ikke er noe kompliment før du hører forklaringen 😄 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå