Gå til innhold

Drikke smoothie under trening?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er litt ny på dette med styrketrening og lurer på en ting (som kanskje er et dumt spørsmål, men)

Er det noe i veien med å drikke smoothie under trening?

Jeg trener som regel med en kompis, og han ler litt av meg når jeg drar med meg en smoothie jeg har mekka før trening. Denne inneholder en banan, noen frosne bær, ett egg, en yoghurt og juice.

Han mener jeg må drikke vann under trening, men jeg ser på en måte ikke helt problemet.

Har han rett? Finnes det noe godt svar? Burde jeg chugge den før/etter trening i stedet for?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Han har litt rett og litt feil - det kan være en fordel å få i seg noen kalorier og elektrolytter under trening, men å drikke protein det burde helst skje etter trening.

Selv trener jeg 3 timer annenhver dag, og drikker da en 1 & 1/2 liter imsdalflaske med vann under trening (trener litt intensivt).

Rett etter trening er det mat og protein shake, viktig å gi kroppen byggeklossene den trenger etter man har "revet" den i filler med treningen.

Pleier å spise en banan under treningen, svetter en god del ekstra pga creatin bruk (som fyller musklene med ekstra vann), slik at elektrolytter må fylles på. Merker det ganske fort om jeg glemmer å fylle på en dag, da blir jeg relativt slapp og mister en del utholdenhet + litt hodepine osv.

Den viktigste delen av treningen kommer sist - hvile, søvn og restitusjon. Det er da kroppen bygger (reparer skaden fra treningen egentlig) mest.

Endret av Kakkelfant
34 minutes ago, Kakkelfant said:

Rett etter trening er det mat og protein shake, viktig å gi kroppen byggeklossene den trenger etter man har "revet" den i filler med treningen.

Hva legger folk i rett etter trening? Mener å ha lest mye frem og tilbake om dette. Gjør vel ingenting om du ikke får i deg mat 2-3t etter trening vel? Eg må hjem, lage mat, og proteindrikk har eg helt sluttet med, og har egentlig ikke behovet (er ikke bodybuilder). 

31 minutes ago, disk said:

Hva legger folk i rett etter trening? Mener å ha lest mye frem og tilbake om dette. Gjør vel ingenting om du ikke får i deg mat 2-3t etter trening vel? Eg må hjem, lage mat, og proteindrikk har eg helt sluttet med, og har egentlig ikke behovet (er ikke bodybuilder). 

Innen ca en time etter trening kan gi gode resultater, man kan også ta proteiner før treningen. Studier har vist at det kan være med på å øke protein syntese, om du i tillegg sørger for å få i deg nok av alt du trenger i løpet av hele dagen. Hvis du ikke bygger kropp er det ikke så farlig, ta deg en banan, drikk vann og slapp helt av.

Zeph skrev (42 minutter siden):

Næring inntatt i løpet av dagen betyr noko, ikkje når på dagen det skjer.

Dette.

Et smoothien fordi du treng energipåfyllet, som til dømes på morgontrening før frokost? Eller drikk du dette fordi du er tørst og vil ha noko med smak å drikke på? 

Største problemet er nok at dersom du svetter mykje så kan det være vanskelegare å etterfylle væskebehovet ved å drikke mat i flytande form framfor å innta væska direkte i form av vatn. 

danielfagertveit skrev (17 timer siden):

Hei! Jeg er litt ny på dette med styrketrening og lurer på en ting (som kanskje er et dumt spørsmål, men)

Er det noe i veien med å drikke smoothie under trening?

Jeg trener som regel med en kompis, og han ler litt av meg når jeg drar med meg en smoothie jeg har mekka før trening. Denne inneholder en banan, noen frosne bær, ett egg, en yoghurt og juice.

Han mener jeg må drikke vann under trening, men jeg ser på en måte ikke helt problemet.

Har han rett? Finnes det noe godt svar? Burde jeg chugge den før/etter trening i stedet for?

Ser ikke helt problemet. Karbohydratinntaket vedlikeholder glykogenlagrene og proteininntaket et med på å stimulere proteinsyntesen sammen med treningen.

Før i tiden var det veldig fokus på at inntaket skulle skje etter trening når proteinsyntesen var høyest, nå mener derimot mange at man med fordel kan begynne proteininntaket under trening i og med at proteinsyntesen øker betydelig allerede under treningsøkten.

The Avatar skrev (På 3.5.2025 den 19.44):

Dette.

Et smoothien fordi du treng energipåfyllet, som til dømes på morgontrening før frokost? Eller drikk du dette fordi du er tørst og vil ha noko med smak å drikke på? 

Største problemet er nok at dersom du svetter mykje så kan det være vanskelegare å etterfylle væskebehovet ved å drikke mat i flytande form framfor å innta væska direkte i form av vatn. 

Jeg drikker det mens jeg trener, altså gjerne etter et sett, og jeg trener som regel midt på dagen/etter jobb.

Tanken med smoothien var vel mer at det skulle være både tørstedrikke under trening og ekstra næring, i tillegg til at jeg ville spare penger da jeg får gratis frukt og grønt på jobb som jeg tar med hjem og kjører i blenderen. Har hørt at proteindrikker og lignende er sløs da man like gjerne kan kjøre på med en god middag etter trening, som jeg selvfølgelig gjør. 

Jeg er på ingen måte noe ekspert, har bare tenkt at det var lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...