Ole-Br Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) James G skrev (3 timer siden): Alt jeg ville si var at kampen mellom høyre og venstresiden ikke vil avta avhengig av hvem som er mest fornuftig. Men når det gjelder hvorvidt venstresiden bør løse sosiale problemer eller økonomiske problemer, tror jeg dette prinsippet fortsatt gjelder: Selv om en av venstresidens filosofier er at det økonomiske grunnlaget bestemmer overbygningen, dagens venstreside har en tendens til å løse sosiale problemer fordi den eldre generasjonen venstresiden som var villige til å løse økonomiske problemer (ingen suksess) er døde. Venstresidens filosofi er langt bedre karakterisert som filosofier, og forholder seg vel ikke bare til Marx sin basis-overbygning-modell. Må for øvrig være litt kjipt for venstresiden (som i Rødt kanskje) å se høyre og ytre høyre kuppe det moderne individets fremmedgjorte selv med forklaringen innvandring. Jeg så faktisk ikke den komme. Endret 6. mai av Ole-Br 4
sussebass Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) 4 hours ago, Atib Azzad said: Nei, du skrev "systemet" med anførslestegn.. Poenget, uavhengig om du mente rettstaten, eller hele det Tyske statsapperatet, eller hvasomhelst, er at per nå, kan man ikke uten videre konkludere med at noen har reagert med å bli mer autoritære. Det er som sagt, like sannsynlig (eller mer?) at sikkerhetsventilen bare fungerer slik den skal, og starter etterforskning når partier blir for ytterliggående. At dette bare er et eksempel på den samme prosessen som ble iverksatt med nazipartiet; NDP, Islamistpartiet; Islamic state, eller Leninistpartiet; MLPD. Eller lignende overvåkningen AKPm-l ble utsatt for av POT. Hvorfor skal man uten videre anta at dette ikke bare er BfV som gjør som de skal, og noe Afd har gjort mot seg selv? Jøss, spennende, her har faktisk du og Matteo Salvini nokså like takes, hvilken tilfeldighet! Jeg vet ikke hva din terskel for svært lite mediaomtale ér, men her kan du lese om saken på CNN, Washington Post, eller BBC. Jeg forstår ikke helt hva som hevdes å ha skjedd, det er noe med en kapret TikTok-kampanje (EU har også åpnet en etterforskning). Så er det også oppdagelsen hvor man fant at Georgescu ikke hadde ingenting i sitt valgkampsbudskjett slik det først var oppgitt, men 1 million euro, gitt fra ukjente tredjeparter. [...]The SRI also reported that nearly one million euros were spent in the campaign by an individual supporting Georgescu's candidacy, with up to €950 paid for a repost. TikTok itself admitted to receiving €362,500 from this person last week. On Tuesday, TikTok representatives told the European Parliament's Committee on the Internal Market and Consumer Protection that the Chinese platform had removed "66,000 fake accounts and many fake followers" targeting a Romanian audience since September. Det er også anklager om innblanding fra Israel. Samt at myndighetene fant 10 millioner dollar og flybiletter til moskva gjemt i huset til en av livvaktene til Georgescu. Occhams razor ville kanskje foreslått at disse kandidatene og partiene bare driter seg ut, uten at det er noen større korrupsjon innvolvert, bare stater som opprettholder sine lover. Det er åpenbart lett å spinne disse sakene som statlig sabotasje, sensur, og ufrie valg, særlig når man allerede har basert mye av kampanjen til disse ytterliggående partiene på å plante mistro til myndigheter og media. Det er plutselig mer sannsynlig at den Franske rettstaten er korrupt, enn at det ytre høyre partiet til Le pen er det. [...]Anyone who followed the court case against her and her party colleagues in an impartial fashion would struggle to conclude that the verdicts in Le Pen's case were unreasonable. The evidence of a massive and coordinated project to defraud the European Parliament and its associated taxpayers included jaw-droppingly incriminating emails suggesting officials knew exactly what they were doing, and the illegality of their actions. Likevel er det lekende lett for JD Vance å offer-erklære alle disse ytre-høyre vennene sine, og alle følgerne som er ildsinte på korrupsjon, ønsker seg plutselig en beviselig korrupt leder løslatt og satt til å styre landet.. Det er lite mediomtale når det er sannsynlig at den gjengse normann ikke er klar et EU land nylig annulerer et presidentvalg.... På hemmelig grunnlag! Men jeg skjønner dette er vanskelig. Flere av tingene du nevner er ubekreftede og ingenting har med annuleringen av valget. Prosessen som tillot annuleringen er fra før kritisert, nettop fordi den gir muligheten til lite transparente prosesser rundt diskvalifisering av kandidater, i dette tilfelle også annulering av valg. Her også tok etteretningstjenestene iniativet. Det er ikke gitt vi får vite begrunnelsen til at kandidaten ble disket. Kanskje det er slik du liker det. Ikke vet jeg.. Yanis Varoufakis beskriver utestengelsen av Le Pen som "descent into the abyss of totalitarianism". Hun får ikke stille til valg, en avgjørelse som er uvanlig å ta før anken er avgjort. Påfallende mener mange, også jurister. Selve korrupsjonen hun er dømt for er vanlig praksis. Omfanget, antagelig fordi det ble etterfosket, er større en vanlig . Så igjen, hvis man er kritisk tenkende, noe jeg på ingen måte beskylder deg for å være, bør man bli mistenksom. Flere på venstresiden, også Melenchor, gjennkjenner problemene i prosessen. I Tyskland åpner lovverket i større grad en her (som også er problematisk i Norge), opp for å dømme det flertydige og kontekstavhengige, så risikoen for vilkårlighet er stor. Dette gir "etablerte" sannheter potensielt mye makt. Slik jeg og mange andre har forutsett i mange år, ettersom legitimiteten til de etablert Europeiske partiene blir utfordret vil responsen bli mer autoritære. Juridisk krigføring mot politiske motstandere blir vanligere. Du mener kanskje failsafen er perfekt. Jeg og andre som er bekymret for ytring og politisk frihet er redd om viljen er stor nok blandt de etablerte i Tyskland, er lovverket slik at det for lett kan brukes mot det jeg regner som demokratisk vilje og ytringsfrihet. Hvorfor antar du jeg er Trumper? Endret 6. mai av sussebass 4 1
Nasjonalisten Skrevet 6. mai Forfatter Skrevet 6. mai 1 hour ago, Red Frostraven said: fra første post; "I lys av forbuds-bølgen nylig, så ser det ut som at ''vestlige verdier'' eller ''frie demokratier'' er en dårlig vits." "Den politiske ledelsen i Europa er virkelig rotten, i tillegg til våre institusjoner." Dette er misinformert hjerneråte, som går i gåsesteg etter russisk misinformasjon om vesten. Er du virkelig så fjern at du tror de 20-30% av befolkningen som får sine kandidater utestengt, klager på nettop dette fordi russland også sier det? Kan det ha seg at de 20% som ikke får delta i demokratiet kan være missfornøyd helt på egen hånd? Jeg spør nok en gang. Hvilke standpunkt jeg eller andre står for er russisk propaganda? 4 1
Atib Azzad Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 2 minutes ago, sussebass said: Hvorfor antar du jeg er Trumper? Hva er det jeg har sagt som gjør at du tror jeg har antatt du er en Trumper? 4
sussebass Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 2 minutes ago, Atib Azzad said: Hva er det jeg har sagt som gjør at du tror jeg har antatt du er en Trumper? Noe i den siste setningen. 1
sussebass Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Bare for å legge til noe. Det mange mener er illegetimt i innvandingspolitikken er løsbart for Europeiske eliter gjennom demokrati. Dette samme gjelder ikke det nyliberale Europeiske prosjektet. 1
Atib Azzad Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 9 minutes ago, sussebass said: Noe i den siste setningen. At jeg nevner JD Vance? 2
sussebass Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 4 hours ago, Atib Azzad said: Likevel er det lekende lett for JD Vance å offer-erklære alle disse ytre-høyre vennene sine, og alle følgerne som er ildsinte på korrupsjon, ønsker seg plutselig en beviselig korrupt leder løslatt og satt til å styre landet.. Tenkte du mente jeg var en av disse vennene/følgerne. 1
Atib Azzad Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 1 minute ago, sussebass said: Tenkte du mente jeg var en av disse vennene/følgerne. Ja, nei, det var ikke meningen at det skulle leses slik. Det er nok jeg som har vært for lite kritisk tenkende igjen. 1
AtterEnBruker Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Atib Azzad skrev (10 minutter siden): Ja, nei, det var ikke meningen at det skulle leses slik. Det er nok jeg som har vært for lite kritisk tenkende igjen. Nei, det har du ikke. Du blir gaslighted. Ikke bit på. 2 2
Neptun1 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Casey skrev (På 5.5.2025 den 0.00): Islamistene og disse nye konservative deler da det aller meste av antivestlige verdier. Så jeg skjønner ikke hvorfor disse konservative er så mot islamister. Aner ikke hvem du snakker om. Men jeg vet hvem som forsvarer islam. 3 1
Neptun1 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Lallabaika skrev (På 4.5.2025 den 18.32): Så forsvar av AfDs Great replacement narrativ pakkes nå inn i en slags omtåket historietime? Problemet er bare at det å trekke frem muslimsk ekspansjon for 1000 år siden som et forsvar for å spre paranoide konspirasjonsteorier i 2025, er som å si at vikingene tok England, og derfor er det greit å mistenkeliggjøre alle nordmenn i dag. Det er ikke bare useriøst, det er et ideologisk knefall for folk som ikke har annet å tilby enn frykt, forvrengning og fremmedfiendtlighet. At noen fortsatt prøver å late som The great replacement er en nøytral observasjon og ikke en rasistisk konspirasjonsteori med røtter i hvit makt-miljøer, sier mest om hvor lite kritisk sans som er igjen når man først har kjøpt billett på AfD-toget. Skal man snakke om hvem som virkelig ikke er hjemme, så er det kanskje de som har meldt permanent adresseendring til et ekkokammer uten faktasjekk. På hvilke områder har du sett tegn til endring i positiv retning i muslimske land siden Muhammed grunnla sin dødskult? Endret 6. mai av Neptun1 3 1
ABC@123 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 1 hour ago, Atib Azzad said: Ja, nei, det var ikke meningen at det skulle leses slik. Det er nok jeg som har vært for lite kritisk tenkende igjen. 1 hour ago, AtterEnBruker said: Nei, det har du ikke. Du blir gaslighted. Ikke bit på. Tvilsterror: ““What are you doing?” he growled at the kid. “N-nothing, nothing,” said the kid. I knew then the kid had given himself away. He’d succumbed to the conditioning. He’d given up his leverage.” https://walterrhein.substack.com/p/how-rural-areas-rely-on-bullies-to 1
Lallabaika Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Neptun1 skrev (42 minutter siden): På hvilke områder har du sett tegn til endring i positiv retning i muslimske land siden Muhammed grunnla sin dødskult? Aha, hele den muslimske verden er en "dødskult" uten en positiv utvikling siden 600-tallet? Imponerende hvor mye ignoranse man får plass til i en setning. Dette fra folk som får migrene av algebra, en oppfinnelse fra nettopp den "kulturen" de tror startet med steining og stoppet der. Mens Bagdad hadde sykehus og universiteter, satt Europa og badet i sin egen søle og brant kloke kvinner på bål. Men kjør på, det er jo mye enklere å skrike "dødskult" enn å forholde seg til 1400 år med nyanser. Smått imponerende at ikke en eneste original tanke blir fremprovosert og brukt til å svare på noe av innholdet i innlegget du siterer. Det krever en spesiell type talent i retoriske avledningsmanøvre! Endret 6. mai av Lallabaika 3 1
Red Frostraven Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Nasjonalisten skrev (2 timer siden): Er du virkelig så fjern Der projiserer du. Sitat du tror de 20-30% av befolkningen som får sine kandidater utestengt, klager på nettop dette fordi russland også sier det? Jeg tror de er så fjerne at de ikke forstår at de har blitt manipulert, ja. Absolutt. Hvor mange stemmer fikk Donald Trump? Hvor mange fikk Hitler? Putin, i Russland sitt siste frie valg? --- Hva synes du om valget disse menneskene tok -- var det rasjonelle informerte valg? Endret 6. mai av Red Frostraven 5 1
Casey Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Nasjonalisten skrev (5 timer siden): MENN sin stemmerett er nesten like nytt. Skal du fortsette å opplyse meg om hvor lite du vet om historie? Stemmerett er helt meningsløst om man bare får en liten politisk korrekt seleksjon å velge mellom. Jeg ser ikke akkurat på folkemord som sammenliknbart i ondskap som arrangert ekteskap, og påstanden om at ekteskap-voldtekt (i vesten) var normen er åpenbart vås du har hørt på tiktok. Jeg regner med at ekteskapsvoldtekt skjer like mye i dag som før. Voldtekt går forsåvidt ingen vei heller, spesielt ikke når du jobber for å importere folk fra voldtekts-kulturer, og fortsetter å la dem arrangere ekteskap mellom make i midtøsten og ''flyktningene'' i Norge. Demokrati er definitivt ikke udødelig, spesielt ikke når man undertrykker og forbyr politiske motstandere. Politisk korrekt=woke: Alt fascister ikke liker. 4 2
Casey Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Ole-Br skrev (3 timer siden): Venstresidens filosofi er langt bedre karakterisert som filosofier, og forholder seg vel ikke bare til Marx sin basis-overbygning-modell. Må for øvrig være litt kjipt for venstresiden (som i Rødt kanskje) å se høyre og ytre høyre kuppe det moderne individets fremmedgjorte selv med forklaringen innvandring. Jeg så faktisk ikke den komme. Det pussige er jo at ytre høyre er veldig mot islamister, på tross av at ytre høyre og islamistene deler det antivestlige ideologiske tankesettet. 5
Casey Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) sussebass skrev (3 timer siden): Det er lite mediomtale når det er sannsynlig at den gjengse normann ikke er klar et EU land nylig annulerer et presidentvalg.... På hemmelig grunnlag! Men jeg skjønner dette er vanskelig. Flere av tingene du nevner er ubekreftede og ingenting har med annuleringen av valget. Prosessen som tillot annuleringen er fra før kritisert, nettop fordi den gir muligheten til lite transparente prosesser rundt diskvalifisering av kandidater, i dette tilfelle også annulering av valg. Her også tok etteretningstjenestene iniativet. Det er ikke gitt vi får vite begrunnelsen til at kandidaten ble disket. Kanskje det er slik du liker det. Ikke vet jeg.. Yanis Varoufakis beskriver utestengelsen av Le Pen som "descent into the abyss of totalitarianism". Hun får ikke stille til valg, en avgjørelse som er uvanlig å ta før anken er avgjort. Påfallende mener mange, også jurister. Selve korrupsjonen hun er dømt for er vanlig praksis. Omfanget, antagelig fordi det ble etterfosket, er større en vanlig . Så igjen, hvis man er kritisk tenkende, noe jeg på ingen måte beskylder deg for å være, bør man bli mistenksom. Flere på venstresiden, også Melenchor, gjennkjenner problemene i prosessen. I Tyskland åpner lovverket i større grad en her (som også er problematisk i Norge), opp for å dømme det flertydige og kontekstavhengige, så risikoen for vilkårlighet er stor. Dette gir "etablerte" sannheter potensielt mye makt. Slik jeg og mange andre har forutsett i mange år, ettersom legitimiteten til de etablert Europeiske partiene blir utfordret vil responsen bli mer autoritære. Juridisk krigføring mot politiske motstandere blir vanligere. Du mener kanskje failsafen er perfekt. Jeg og andre som er bekymret for ytring og politisk frihet er redd om viljen er stor nok blandt de etablerte i Tyskland, er lovverket slik at det for lett kan brukes mot det jeg regner som demokratisk vilje og ytringsfrihet. Hvorfor antar du jeg er Trumper? Ethvert demokrati har rett til å beskytte seg mot totalitær maktovertakelse, slik vi nå desverre ser i USA. Vi må lære av det, og ikke være naive overfor ytre høyre. Endret 6. mai av Casey 4 1
Casey Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Neptun1 skrev (1 time siden): Aner ikke hvem du snakker om. Men jeg vet hvem som forsvarer islam. Hvordan kan det være uklart hvem jeg snakker om? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå