Imaginacíon Skrevet onsdag kl 18:02 Skrevet onsdag kl 18:02 Just now, Camlon said: Det er ingen regel at nye næringer vokser frem. Historien er fult av eksempler hvor land har mister sin hovedeksport og fant ingen erstatning, de ble bar fattigere istedenfor. Jeg forstår ikke hva du mener med mer planlegging. Skal den norske stat investere i en ny ekportindustri? Det kan dreie seg om investeringer ja. Mer støtte til gründere. Se til Sverige hva de gjorde for å få til sitt industrieventyr på 50-tallet og utover. Eller andre land som har hatt suksess. 3 1
Camlon Skrevet onsdag kl 18:17 Skrevet onsdag kl 18:17 9 minutes ago, Imaginacíon said: Det kan dreie seg om investeringer ja. Mer støtte til gründere. Se til Sverige hva de gjorde for å få til sitt industrieventyr på 50-tallet og utover. Eller andre land som har hatt suksess. Det Sverige gjorde var store statlige investeringer, litt som Kina idag. Så en norsk variant av dette vil være at vi bruker en stor del av oljefondet til investeringer i Norge og gitt ekstra fordeler til norske bedrifter igjennom en favorisering av norske bedrifter. Det høres mer ut som INP sin politikk og ikke norsk sosialistisk politikk
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 18:24 Skrevet onsdag kl 18:24 2 minutes ago, Camlon said: Det Sverige gjorde var store statlige investeringer, litt som Kina idag. Så en norsk variant av dette vil være at vi bruker en stor del av oljefondet til investeringer i Norge og gitt ekstra fordeler til norske bedrifter igjennom en favorisering av norske bedrifter. Det høres mer ut som INP sin politikk og ikke norsk sosialistisk politikk Store statlige investeringer høres riktig ut. Jeg tror vi kommer til å få en debatt om dette fremover. Hvilke parti som vil gå inn for hva, får vi se. 1
Reg2000 Skrevet onsdag kl 18:34 Skrevet onsdag kl 18:34 31 minutes ago, Imaginacíon said: Det kan dreie seg om investeringer ja. Mer støtte til gründere. Se til Sverige hva de gjorde for å få til sitt industrieventyr på 50-tallet og utover. Eller andre land som har hatt suksess. Det burde vi starta med for 10-20 år siden. Isteden går pengene fortsatt til olja. 3 1
Camlon Skrevet onsdag kl 18:38 Skrevet onsdag kl 18:38 (endret) 21 minutes ago, Imaginacíon said: Store statlige investeringer høres riktig ut. Jeg tror vi kommer til å få en debatt om dette fremover. Hvilke parti som vil gå inn for hva, får vi se. Jeg er enig, men det er ikke venstresiden som kommer til å støtte dette. Venstresiden elsker globalistiske løsninger og vil helst prioritere pengene på velferd og ikke ny industri. Og skal vi gjøre store statlige investeringer for ny norsk industri, så er det også en god ide å fjerne/endre skatter som formueskatten, fordi den gir et konkurransefortrinn til utenlandske bedrifter i Norge. Endret onsdag kl 18:46 av Camlon 1
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 18:46 Skrevet onsdag kl 18:46 6 minutes ago, Camlon said: Jeg er enig, men det er ikke venstresiden som kommer til å støtte dette. Venstresiden elsker globalistiske løsninger og vil helst prioritere pengene på velferd og ikke ny industri. Var det ikke Sosialdemokratene som bærte frem det svenske industrieventyret? 3 1
Camlon Skrevet onsdag kl 18:52 Skrevet onsdag kl 18:52 (endret) 8 minutes ago, Imaginacíon said: Var det ikke Sosialdemokratene som bærte frem det svenske industrieventyret? Ja, men sosialdemokratene på 50-tallet er et helt annet parti enn sosialdemokratene idag. På den tiden støttet sosialdemokratene en mye sterkere statlig næringsstyring og tvungen sterilisering mot mennesker som regnes som uegnet for å få barn. Endret onsdag kl 18:55 av Camlon 1
Jarmo Skrevet onsdag kl 19:01 Skrevet onsdag kl 19:01 Camlon skrev (43 minutter siden): Det Sverige gjorde var store statlige investeringer, litt som Kina idag. Så en norsk variant av dette vil være at vi bruker en stor del av oljefondet til investeringer i Norge og gitt ekstra fordeler til norske bedrifter igjennom en favorisering av norske bedrifter. Det høres mer ut som INP sin politikk og ikke norsk sosialistisk politikk Den største sektoren i Sverige er tjenesteytende næringer, som sysselsetter 81 prosent av yrkesbefolkningen (2022).
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 19:03 Skrevet onsdag kl 19:03 (endret) 12 minutes ago, Camlon said: Ja, men sosialdemokratene på 50-tallet er et helt annet parti enn sosialdemokratene idag. På den tiden støttet sosialdemokratene en mye sterkere statlig næringsstyring og tvungen sterilisering mot mennesker som regnes som uegnet for å få barn. Sant nok. Troen på kapitalismen og markedet står sterkt. På tide å hente frem litt god gammeldags sosialisme. Ikke 50-tallets menneskesyn selvsagt. Endret onsdag kl 19:04 av Imaginacíon 2
leticia Skrevet onsdag kl 19:05 Skrevet onsdag kl 19:05 obygda skrev (3 timer siden): Sv sier vi ikke trenger hverandre..dvs..bort med de rike..du hører aldri høyre siden fortelle at vi ikke trenger arbeidere i dette landet...Forkastelig moral enkelte på venstresiden har. Ja, jeg liker ikke hvordan SV prater om rike. Men teknisk sett så snakker høyresiden også om hva (hvem) de ikke vil ha i samfunnet. De er kanskje bare ikke like tydelige som SV.
Camlon Skrevet onsdag kl 19:14 Skrevet onsdag kl 19:14 8 minutes ago, Jarmo said: Den største sektoren i Sverige er tjenesteytende næringer, som sysselsetter 81 prosent av yrkesbefolkningen (2022). Det vi snakker om er industripolitikken i 1950. Om vi ser på Sverige utvikling fra 1950 til 2022 så har det ikke gått spesielt bra. https://www.researchgate.net/figure/Sweden-versus-OECD-GDP-per-capita_fig3_321812571 1
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 19:35 Skrevet onsdag kl 19:35 17 minutes ago, Camlon said: Det vi snakker om er industripolitikken i 1950. Om vi ser på Sverige utvikling fra 1950 til 2022 så har det ikke gått spesielt bra. https://www.researchgate.net/figure/Sweden-versus-OECD-GDP-per-capita_fig3_321812571 Det hele må selvsagt tilpasses den virkeligheten vi lever i i dag. KI er mye i vinden nå og roboter er på vei opp.
Subara Skrevet onsdag kl 19:55 Skrevet onsdag kl 19:55 https://www.facebook.com/abid.raja Jeg er også et innvandrerbarn, og muslim, hvem vil mene at jeg eller mange slike som meg ikke er verdige gode norske borgere? Derfor må mine politiske kollegaer på Stortinget skjerpe tungen og ikke skape mer ugrunnet misnøye med de med innvandrerbakgrunn. La det ikke være noe tvil; i Norge skal alle lære norsk, følge norske lover og akseptere det norske verdisettet som handler om likestilling, ytringsfrihet, demokrati, antirasisme og mangfold. Det gjelder for alle. Så skal vi selvsagt ha kontroll på grensene våre, men å ta i mot kvoteflyktninger står ikke i motsetning til det. Senterpartiet har sammen med Arbeiderpartiet og SV kuttet kraftig i antall kvoteflyktninger sammenlignet med da vi styrte. God integrering er ikke bare fornuftig, men også god norsk folkeskikk. Abid Raja Trygve Slagsvold Vedum: Advarer: – Innvandring truer velferdsstaten
Vokteren Skrevet onsdag kl 19:56 Forfatter Skrevet onsdag kl 19:56 Imaginacíon skrev (1 time siden): Store statlige investeringer høres riktig ut. Jeg tror vi kommer til å få en debatt om dette fremover. Hvilke parti som vil gå inn for hva, får vi se. Store statlige investeringer og tilnærmet planøkonomi høres ut som en repetisjon av tidligere tiders luftslott som har gått konkurs etter flere år med fødselshjelp. Mye bedre å stimulere grundere og innovatører til å våge satse.
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 20:05 Skrevet onsdag kl 20:05 6 minutes ago, Vokteren said: Store statlige investeringer og tilnærmet planøkonomi høres ut som en repetisjon av tidligere tiders luftslott som har gått konkurs etter flere år med fødselshjelp. Mye bedre å stimulere grundere og innovatører til å våge satse. Det er ingenting som sier at man ikke kan gjøre begge deler. Gründere og innovatører kan være grunnplanken i en satsning. 2 1
Jarmo Skrevet onsdag kl 20:15 Skrevet onsdag kl 20:15 Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Det er ingenting som sier at man ikke kan gjøre begge deler. Gründere og innovatører kan være grunnplanken i en satsning. Helt enig her, meninger og målsetninger i samfunnet bør være runde, ikke firekantete 2
Vokteren Skrevet onsdag kl 20:18 Forfatter Skrevet onsdag kl 20:18 Imaginacíon skrev (5 minutter siden): Det er ingenting som sier at man ikke kan gjøre begge deler. Gründere og innovatører kan være grunnplanken i en satsning. Din sosialistiske drøm med planøkonomi og store statlige investeringer kombinert med innovativ gründervirksomhet, er egentlig en selvmotsigelse av dimensjoner. Grundere ønsker ikke byråkratiske bremseklosser.
del_diablo Skrevet onsdag kl 20:20 Skrevet onsdag kl 20:20 15 minutes ago, Vokteren said: Store statlige investeringer og tilnærmet planøkonomi høres ut som en repetisjon av tidligere tiders luftslott som har gått konkurs etter flere år med fødselshjelp. Mye bedre å stimulere grundere og innovatører til å våge satse. Problemet omtrent alle økonomier har er at du kan ikke skape noe av intet. Dett må en grunnstein til. Man må jo ikke glemme at en stor del av primærnæringen i form av gruvedrift slo seg konkurs etter oljen ankomst i et subsidiejag, og i dragsuget tok de med seg foredlingsanleggene til malmen. En del av meg lurer på om det i det heletatt er mulig å drive private bedrifter utenom vestlandet..... 1 1
Vokteren Skrevet onsdag kl 20:41 Forfatter Skrevet onsdag kl 20:41 del_diablo skrev (15 minutter siden): Problemet omtrent alle økonomier har er at du kan ikke skape noe av intet. Dett må en grunnstein til. Man må jo ikke glemme at en stor del av primærnæringen i form av gruvedrift slo seg konkurs etter oljen ankomst i et subsidiejag, og i dragsuget tok de med seg foredlingsanleggene til malmen. En del av meg lurer på om det i det heletatt er mulig å drive private bedrifter utenom vestlandet..... Man skaper noe fordi markedet etterspør produktet eller tjenesten. Gode finansieringsmuligheter og en form for sikkerhetsnett er viktigere enn planøkonomi og statlige investeringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå