Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tror jeg kan sanke inn noen stemmer til Høyre i dagene før valget. Men vil det ikke også ramme Ola og Kari når de finner ektefelle i utlandet? Den beste form for integrering.

Høyre vil skjerpe kravet til familieinnvandring.

– Familieinnvandring hemmer integreringen, sier Arina Amir.

---

Kravet i dag er 416.512 kroner. De vil at den skal komme nærmere en midt på treet lønn som i dag er rundt 660.000 kroner.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
paatur skrev (2 timer siden):

Store (rike bedrifter ) dekker ofte det over 6G som nav ikke betaler ved sykefravær til sine ansatte.

Jeg tjener over 6G og jeg taper 0 hvis jeg er sykmeldt. Pga min arbeidsgiver betaler det som ikke nav dekker..

Samme avtale some stortingsrepresentantene har. Selv om alle de tjener over 1mil så får de fortsatt 100% ved sykefravær 

Du snakker om lønn ved sykefravær, jeg snakket om uføretrygd fra staten.  

Poenget mitt er at man ikke frivillig går ned til en lav inntekt for å "late som" man er syk hvis man heller kan velge en høyere inntekt og føle at man er nyttig / få sosialt samvær med kollegaer. Gjelder for så vidt folk med lavere inntekter også. Tjener du f.eks 600.000 (som er under 6 G) så sitter du igjen med 396.000. Jeg tror ikke folk går gjennom mange år (gjennomsnittlig 7,5 år)  i NAV for  "frivillig" å få så lav inntekt. 

Ellers så er det vel mange bedrifter som ikke dekker sykelønn hvis man tjener over 6 G også.... 

• Liker 2
Skrevet
MrL skrev (1 time siden):

Hun måtte gå av fordi hun påpekte at AP setter terroristers rettigheter over nasjonal sikkerhet, etter AP ikke vil frata terrorister passet. AP har også har jobbet for å hente hjem terrorister fra utlandet, som FRP var imot.

Tar henne som statsminister enhver dag fremfor en som forsetter å kalle alle problemer for rasistiske. 

Ok, du ønsker en "løs kanon' som statsminister, jeg ønsker meg en styringsdyktig en. Dvs av valgene vi står mellom nå så er det Støre eller Solberg.  

• Liker 3
Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Denne tror jeg kan sanke inn noen stemmer til Høyre i dagene før valget. Men vil det ikke også ramme Ola og Kari når de finner ektefelle i utlandet? Den beste form for integrering.

---

Kravet i dag er 416.512 kroner. De vil at den skal komme nærmere en midt på treet lønn som i dag er rundt 660.000 kroner.

Forslaget ville iallefall betydd at en dame jeg kjenner ikke hadde tjent nok til å hente sin Europeiske ektemann til Norge. Så forslaget ville gått mest ut over slike tilfeller. (Det kunne også hindret endel uføretrygdede og pensjonister i å hente inn koner fra Thailand). Men ingen av disse nevnte tilfellene ville bydd på særlig integreringsproblemer. 

Skjønner likevel at Forslaget kommer, en inntekt på 400.000 i dag er knapt nok til å forsørge seg selv. Langt mindre til å forsørge flere. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, leticia said:

Du snakker om lønn ved sykefravær, jeg snakket om uføretrygd fra staten.  

Poenget mitt er at man ikke frivillig går ned til en lav inntekt for å "late som" man er syk hvis man heller kan velge en høyere inntekt og føle at man er nyttig / få sosialt samvær med kollegaer. Gjelder for så vidt folk med lavere inntekter også. Tjener du f.eks 600.000 (som er under 6 G) så sitter du igjen med 396.000. Jeg tror ikke folk går gjennom mange år (gjennomsnittlig 7,5 år)  i NAV for  "frivillig" å få så lav inntekt. 

Ellers så er det vel mange bedrifter som ikke dekker sykelønn hvis man tjener over 6 G også.... 

Husk at en del også har uføre forsikring. Så hvis man har forsikring og blir ufør så taper man veldig lite penger.

Skrevet
leticia skrev (44 minutter siden):

Forslaget ville iallefall betydd at en dame jeg kjenner ikke hadde tjent nok til å hente sin Europeiske ektemann til Norge. Så forslaget ville gått mest ut over slike tilfeller. (Det kunne også hindret endel uføretrygdede og pensjonister i å hente inn koner fra Thailand). Men ingen av disse nevnte tilfellene ville bydd på særlig integreringsproblemer. 

Skjønner likevel at Forslaget kommer, en inntekt på 400.000 i dag er knapt nok til å forsørge seg selv. Langt mindre til å forsørge flere. 

Jeg tenkte på tråden om thaikvinner (ev. filippinere) her på forumet. En del norske menn finner kjærligheten i Thailand. Det virker som at thaikvinner er flinke til å integrere seg/få jobb i Norge.

Jeg så en dansk serie om temaet. En av mennene var ufør og hadde ikke nok penger til å få til et varig forhold, kanskje på grunn av denne regelen. I dette tilfellet var det bra, da han ble utnyttet.

Forslaget vil vel også gjelde for Ukrainere i Norge? Den beste oppskriften på psykisk ubalanse og depresjon er å nekte noen familiegjenforening. Det kan ta tid å få jobb.

Mulig Høyre bruker inntektskravet som gulrot for å jobbe mer og tjene mer, mens AP tester ut arbeidsfradrag for at det skal lønne seg å jobbe i lavtlønnsyrker, om jeg forstod det rett.

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (1 time siden):

Ok, du ønsker en "løs kanon' som statsminister, jeg ønsker meg en styringsdyktig en. Dvs av valgene vi står mellom nå så er det Støre eller Solberg.  

Det eneste Støre er styringsdyktig på er å styre landet vårt i grøfta.

Endret av MrL
  • Liker 4
Skrevet
paatur skrev (23 minutter siden):

Husk at en del også har uføre forsikring. Så hvis man har forsikring og blir ufør så taper man veldig lite penger.

En del uføre har aldri hatt råd til eller tenkt på å skaffe seg uføreforsikring. Men så er jo uføre er en veldig variert gruppe, som alle andre grupper og båser man putter folk inn i.

Unge som skal inn på boligmarkedet i dag blir anbefalt av banken å tegne uføreforsikring ved høye lånebeløp.

• Liker 2
Skrevet
MrL skrev (5 minutter siden):

Jeg mener det samme om Listhaug. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
paatur skrev (36 minutter siden):

Uføreforsikring er (i hovedsak) i praksis forbeholdt de som har høy nok inntekt til å betale for den og som dermed har mulighet til å prioritere det. Jeg tror ikke så mange umge tenker langt frem i tid og ser at dette er noe de bør ha.

De fleste som ender opp som uføre har lav inntekt / lav utdanning og er ikke i en slik posisjon. (Hvis ikke de har uføre forsikringsordning via jobb). Noen med høy utdanning / høy inntekt er uheldige nok til å bli rammet av sykdom og ulykker, men de er en minoritet i gruppa "uføre". Så jeg tviler på at de fleste har en god økonomisk ordning hvor de har sikret seg selv.  

Min opprinnelige kommentar som du først svarte på handlet mest om å sette søkelys på fordommene som ble fremsatt i innlegget jeg siterte. Hvilke ordninger man evt måtte ha i tillegg til uføretrygden fra NAV får bli opp til den enkelte før skaden eller sykdommen skjer. De private ordningene man evt måtte ha er ikke en del av statsbudsjettets midler. 

• Liker 3
Skrevet
Subara skrev (30 minutter siden):

En del uføre har aldri hatt råd til eller tenkt på å skaffe seg uføreforsikring. Men så er jo uføre er en veldig variert gruppe, som alle andre grupper og båser man putter folk inn i.

Gruppa er variert. Men vi ser en overvekt av folk med lav inntekt / lav utdanning, folk i sliteryrker. Vi ser også en overvekt av kvinner, (kanskje fordi de oftere enn menn tar både skift 1, 2 og 3). https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ferietabben-alle-gjor/17873553/

(Misvisende overskrift på linken,  det handler om det tredje skiftet)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
57 minutes ago, MrL said:

Du har garantert både hus og bil. Din nærmeste krets har sikkert det samme. Du har også sikkert fast jobb,du reiser sikkert opp til flere ganger i året til utlandet,evt har dyre hobbyer som skal dyrkes. HVOR gikk det så galt for deg at du føler Norge går i grøfta? Du har vokst opp i et av verdens rikeste land,med muligheter for både deg og din familje. Du har garantert ikke engang kjent på hvordan det er med motgang i de baner du tenker. 

Når skal egentlig vanlige NordMENN (I så og si all hovedsak) innrømme at de har det helt vanvittig bra. Er tåpelig at man skal favorisere eliten som Spetalen og co. Mennesker som ikke vil gjøre en dritt for deg. De vil ikke engang ha noe med dere å gjøre. Hvor kommer denne kjærligheten i fra? 

Er som om de fleste var uten jobb,og at det var utlendingene som tok både jobbene og partnere. Vi lever ikke under Nazi Tyskland på 30-40 tallet,slutt å lat som vi gjør.

Endret av Shoxx
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (3 timer siden):

---

Nå snakker jeg kun for meg selv, men med det kravet der vill jeg aldri få min kone og barn til Norge. Jeg tjener for lite. . For min del er det en katastrofe, stor sorg. For å snakke om ett lite barn som da ikke får sett sin far så mye.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Shoxx skrev (2 timer siden):

Du har garantert både hus og bil. Din nærmeste krets har sikkert det samme. Du har også sikkert fast jobb,du reiser sikkert opp til flere ganger i året til utlandet,evt har dyre hobbyer som skal dyrkes. HVOR gikk det så galt for deg at du føler Norge går i grøfta? Du har vokst opp i et av verdens rikeste land,med muligheter for både deg og din familje. Du har garantert ikke engang kjent på hvordan det er med motgang i de baner du tenker. 

Når skal egentlig vanlige NordMENN (I så og si all hovedsak) innrømme at de har det helt vanvittig bra. Er tåpelig at man skal favorisere eliten som Spetalen og co. Mennesker som ikke vil gjøre en dritt for deg. De vil ikke engang ha noe med dere å gjøre. Hvor kommer denne kjærligheten i fra? 

Er som om de fleste var uten jobb,og at det var utlendingene som tok både jobbene og partnere. Vi lever ikke under Nazi Tyskland på 30-40 tallet,slutt å lat som vi gjør.

Det har ikke gått galt for meg fordi jeg er flink til å ta gode valg i livet. Jeg kjenner mange som ikke er i samme situasjon , snarere tvert om.

Det har også gått galt for:

- For de eldre som sitter i slitne eldrehjem med tørre brødskiver fordi innvandrere skal ha milliarder i sosialhjelp.
- Rekordmange inkasso saker for nordmenn som sliter økonomisk.
- Flere essesielle sektorer, som Helse og Kriminalomsorg som sliter med store økonomiske problemer - mens venstresiden kaster milliarder over hinsides dyr innvandringspolitikk og bistand.
- Millioner for brannslukking - som må brukes for å ruste opp politi for en feilslått integreringspolitikk. 

Og de som skal betale for dette er de rike som rømmer landet. For alt er deres feil.

Nei - situasjonen i dag er ikke forferdelig - men morgendagen er på vei til å bli det, fordi problemene venstresiden  har skapt vil bare vokse. 

Endret av MrL
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
MrL skrev (19 minutter siden):

For de eldre som sitter i slitne eldrehjem med tørre brødskiver fordi innvandrere skal ha milliarder i sosialhjelp.

Det er faktisk ofte innvandrere som smører gode smørbrød til de gamle på sykehjemmet 

• Liker 2
Skrevet
MrL skrev (28 minutter siden):

For de eldre som sitter i slitne eldrehjem med tørre brødskiver fordi innvandrere skal ha milliarder i sosialhjelp.

Har du jobbet på eldrehjem siden du vet at de har tørre brødskiver der? 

Fordelt etter landbakgrunn er sosialhjelpsmottakere med Norge som landbakgrunn den største gruppen. I 2022 utgjorde disse 40 prosent av alle mottakere av sosialhjelp. Antall sosialhjelpsmottakere økte med nesten 10 prosent – SSB

MrL skrev (37 minutter siden):

Rekordmange inkasso saker for nordmenn som sliter økonomisk.

Det må de nesten skylde seg selv i all hovedsak? Bruke mindre enn man tjener er en god leveregel :) 

MrL skrev (38 minutter siden):

Flere essesielle sektorer, som Helse og Kriminalomsorg som sliter med store økonomiske problemer - mens venstresiden kaster milliarder over hinsides dyr innvandringspolitikk og bistand.

Ja, for disse sektorene hadde seeelvfølgelig ikke noen økonomiske problemer da høyresiden satt i regjering og kastet milliarder ut til innvandring og bistand.

MrL skrev (41 minutter siden):

Nei - situasjonen i dag er ikke forferdelig - men morgendagen er på vei til å bli det, fordi problemene venstresiden  har skapt vil bare vokse. 

Det er jo veldig beleilig å skylde på venstresiden - når det er hele det politiske landskapet som i såfall må være ansvarlig for den politikken som har blitt ført over tid. Høyre satt med regjeringsmakten i hele 8 år før befolkningen ble så lei av dem at de heller gikk inn for en AP - regjering. Kanskje befolkningen er lei av AP nå, eller kanskje befolkningen husker hvordan det var i disse 8 årene da Høyre styrte? Valgresultatet vil gi oss fasiten på det. Poenget er at nordmenn generelt er veldig flinke på å klage, aldri bli fornøyd med noe som helst. Derfor så bytter vi regjering hvert 4 - 8 år. Vi får aldri stabilisert oss nok, de nye som kommer til virker mer opptatt av å rive ned det de andre har fått til, i stedet for å utvikle samfunnet i en positiv retning som varer. 

• Liker 2
Skrevet
Shoxx skrev (3 timer siden):

Du har garantert både hus og bil. Din nærmeste krets har sikkert det samme. Du har også sikkert fast jobb,du reiser sikkert opp til flere ganger i året til utlandet,evt har dyre hobbyer som skal dyrkes. HVOR gikk det så galt for deg at du føler Norge går i grøfta?

Vi ligger på gjeldstoppen i Europa, om han er en gjennomsnittlig arbeidstaker så er det sannsynligvis bankene som eier både bilene og boligene som gjengen bor i. 

At man skal slå seg til ro med at man kan bruke 1-2 av totalt 4/5 uker med årlig avtrekkeren rotteracet hvor man vanligvis bekymrer seg over alt av utgifter betyr virkelig ikke at ting går bra. Ikke engang hvis du kan brenne av en tusenlapp eller femten i året på en tilfeldig hobby. 

Selv om jeg ikke er personen du siterte, så vil jeg svare. Har i flere tiår mistenkt at vi har feil kurs her, men siste rest av tvil om at Norge er på vei i dass var når de økte pensjonsalderen til typ 73 år for mitt årskull. I "verdens rikeste land"...

Når skal egentlig vanlige NordMENN (I så og si all hovedsak) innrømme at de har det helt vanvittig bra.

NordMENN har det egentlig ikke så bra. 

De sliter på skolen, i datinglivet, på jobben og i skilsmisser. De er overlegne på selvmordsstatistikken, og det blir ikke bedre av at rødstrømpe-gjengen later son at nordMENN er årsaken til alt som er kjipt. 

Vi lever ikke under Nazi Tyskland på 30-40 tallet

Det er i utgangspunktet unødvendig å påpeke, men jeg støtter selvsagt ikke nazi-Tyskland. 

Men det er en dårlig sammenligning. 

Levestandarden i nazi-tyskland gjennom 30 tallet skjøt oppover som en rakett helt frem til de begynte krigføringen sin.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Har du jobbet på eldrehjem siden du vet at de har tørre brødskiver der? 

Fordelt etter landbakgrunn er sosialhjelpsmottakere med Norge som landbakgrunn den største gruppen. I 2022 utgjorde disse 40 prosent av alle mottakere av sosialhjelp. Antall sosialhjelpsmottakere økte med nesten 10 prosent – SSB

Blander meg her også jeg.. 

Har selv hatt familie på eldrehjem, og det er virkelig stusselige greier. 
Maten spesielt, er virkelig kritikkverdig. 
Er på nivå med det mange land mater krigsfanger med. 

Men den statistikken din skjønte jeg ikke. 
Sier du nå at vi hadde betalt ut 60% mindre sosialhjelp om det hadde vært 0% innvandrere i Norge..? 
I så fall er ikke det veldig oppløftende statistikk. 

leticia skrev (10 minutter siden):

Det må de nesten skylde seg selv i all hovedsak? Bruke mindre enn man tjener er en god leveregel :) 

Troller du nå...? 
Når antall inkassosaker øker år etter år samtidig som økonomien ligger i ruiner, så er det nok ikke fordi ekstremt mange tilfeldigvis fant ut at de plutselig skulle spille blackjack og dra på nattklubb for alle penga. 

Men selvsagt, empati er vanskelig når man slipper å møte disse menneskene direkte. 
Veldig mye lettere å være litt ovenfra-og-ned. :)

leticia skrev (14 minutter siden):

Ja, for disse sektorene hadde seeelvfølgelig ikke noen økonomiske problemer da høyresiden satt i regjering og kastet milliarder ut til innvandring og bistand.

Kan jeg bruke denne hvis FrP/Høyre vinner neste valg..? 
"Jammen, det var jo ikke noe bedre for 3 år siden når selveste Støre styrte skuta!"

leticia skrev (16 minutter siden):

Vi får aldri stabilisert oss nok, de nye som kommer til virker mer opptatt av å rive ned det de andre har fått til, i stedet for å utvikle samfunnet i en positiv retning som varer. 

Du avslutta bra, dette er jeg helt enig i. 
Et lite innspill som går litt på det samme..
Dessverre tror jeg at politikere selv også har innsett dette, derfor lager de nå en stadig større hengemyr av lugubre avtaler med ugunstige forpliktelser som det er usedvanlig vanskelig å komme seg ut fra. 

Resultatet blir selvsagt totalt kaos når venstresiden har forpliktet usannsynlig store pengesummer til "generisk symbolpolitikk-sak nummer x", så kommer høyresiden 4 år senere og bruker like store summer på å forsøke å endre dette, gjerne med tilsvarende store symbolpolitikk-saker. 20 år senere har det forduftet en pengesum som er så stor at de fleste ungdomsskole-elever ikke hadde klart å lese den opp fra et papirark engang, og begge sidene kan skylde på hverandre.

Der er de fleste partiene like dårlige/flinke dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...