Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Frode789 skrev (3 minutter siden):

Hvis du er mest enig med Venstre, og derav mer sentrum/borgerlig orientert, hvorfor ikke stemme på partiet som ligger deg nærmest? Da vil jo du sikre mest mandater til venstre, som igjen kan påvirke en borgerlig regjering til venstre sin politikk. 
Hvis ikke må det vel bli AP? Skal du stemme f.eks SV så er jo de veldig langt unna politisk sett... MDG har en del ideologisk overlapp med venstre, men er jo dessverre totalt useriøs på mange områder. 

Ja, jeg har tenkt den tanken selv, å gå for venstre. Men for meg så blir FRP ( og spesielt KRF) for langt unna til at jeg ønsker å bidra til at de får flertall på borgerlig side. Menneskeverdet er jeg nærmere SV, så ingen problem å stemme SV, men så var det dette med EU / EØS da. Pga det kunne jeg gått for MDG, men de er så borte vekk på andre saker. Det blir nok fort AP ja, det blir nok det. Så får jeg heller satse på Venstre i kommunevalget om 2 år. Evt ta en ny vurdering om 4 år hvis det har blitt borgerlig regjering og jeg syns de har styrt ok. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, BadCat said:

Hvis gummi er hovedkilden til forurensing, bør det heller hete "mikrogummi" eller "fine gummipartikler." Det hadde gitt mening å ta med gummi under en annen kategori hvis det bare var en liten andel.

Editerte innlegget mitt, men uansett. I rapporten jeg linket til finner man bla denne setningen:

Bildekk og en del byggevarer er risikoprodukter som kan gi miljøgiftholdig mikroplast.

Men hva vet vel miljødirektoratet om slikt liksom 

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har tenkt den tanken selv, å gå for venstre. Men for meg så blir FRP ( og spesielt KRF) for langt unna til at jeg ønsker å bidra til at de får flertall på borgerlig side. Menneskeverdet er jeg nærmere SV, så ingen problem å stemme SV, men så var det dette med EU / EØS da. Pga det kunne jeg gått for MDG, men de er så borte vekk på andre saker. Det blir nok fort AP ja, det blir nok det. Så får jeg heller satse på Venstre i kommunevalget om 2 år. Evt ta en ny vurdering om 4 år hvis det har blitt borgerlig regjering og jeg syns de har styrt ok. 

SV er langt unna venstre i økonomiske spørsmål.. Så hvis det er viktig med ditt valg av venstre så vil jo SV være et særdeles dårlig valg. Og med AP-SV kombo så kommer av en eller annen grunn alltid SV godt igjennom på skatte/næringspolitikk biten..  På sosialt/klima så er det jo også en del forskjell i hvordan de konkret ønsker å nå målene, selv om de deler noen fellesnevnere.. 

Endret av Frode789
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Duriello said:

Sliter med å finne ut hvem som er mest/minst pest/kolera for min egen del.. 🙄

Stemme blankt, så begynne å kvesse høygafflene og ordne med fakkler?

Stemme blankt? Hjelper det? 

Skrevet
Frode789 skrev (3 minutter siden):

SV er langt unna venstre i økonomiske spørsmål.. Så hvis det er viktig med ditt valg av venstre så vil jo SV være et særdeles dårlig valg. Og med AP-SV kombo så kommer av en eller annen grunn alltid SV godt igjennom på skatte/næringspolitikk biten..  På sosialt/klima så er det jo også en del forskjell i hvordan de konkret ønsker å nå målene, selv om de deler noen fellesnevnere.. 

Ja, men hvis jeg hadde stemt SV så hadde det ikke vært pga økonomiske spørsmål, men pga likestillingsspørsmål. Jeg er veldig blandet politisk sånn egentlig. Og har tidligere vært innom både Rødt,  SV, AP, V, H og FRP... 

Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Stemme blankt, så begynne å kvesse høygafflene og ordne med fakkler?

Du kan stemme på meg. Jeg skal være en snill og flink diktator, kors på halsen!

Jeg klikker meg gjennom valgomatene en etter en, uten å bli noe klokere. Jeg er en helt schizofren velger, i enkeltsaker veksler jeg frem og tilbake mellom venstre- og høyresiden. Det meste er jo viktige ting også, det er vanskelig å svelge kameler.

• Liker 2
Skrevet (endret)
34 minutes ago, leticia said:

Jeg grøsser nok like mye som deg hvis KRF / FRP får makt. Valgomater sier tydelig at Venstre er mitt parti, men jeg ønsker ikke å bidra til borgerlig flertall når FRP sannsynligvis blir det største partiet på den siden. 

Jeg har enda ikke landet helt faktisk,  jeg vet bare at det ikke blir et borgerlig ett, og heller ikke SP. 

Edit: rart egentlig at SP går til venstresiden, jeg ser på dem som et konservativt parti. 

Valgomater er ikke en fasit på hvilket parti som står deg nærmest.

Det er en grunn til at Venstre godtar å samarbeide med FRP og KRF og hvis du ikke ser den grunnen så er du trolig ikke en Venstre-velger.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Frode789 said:

Det er de så absolutt.... MDG/Rødt i regjering i Norge ville ha vært undergangen for Norge som vi kjenner det idag. De fire partiene er DEFINITIVT like "ekstreme". 

Å hevde at MDG og Rødt i regjering ville vært "undergangen for Norge som vi kjenner det i dag" er en dramatisk og lite nyansert påstand. Det er helt legitimt å være uenig i deres politikk, men å sette dem likt med partier som Norgesdemokratene og Konservativt, som har fått kritikk for udemokratiske holdninger er en grov forenkling.

• Liker 3
Skrevet
Camlon skrev (8 minutter siden):

Valgomater er ikke en fasit på hvilket parti som står der nærmest.

Det er en grunn til at Venstre vil samarbeide med FRP og hvis du ikke ser den grunnen så er du trolig ikke en Venstre-velger.

Jeg har nok litt mer peiling enn deg om hvilken type velger jeg er. (og går selvsagt ikke til valgurnen på grunnlag av en valgomat). Jeg har vært aktiv i flere politiske partier i løpet av livet, både på "høyresiden" og "venstresiden". Spørsmålet er hva som er viktigst for en person der og da. Jeg er heller ikke den samme som jeg var for 4 eller 8 år siden. 

• Liker 2
Skrevet
:utakt skrev (10 minutter siden):

Du kan stemme på meg. Jeg skal være en snill og flink diktator, kors på halsen!

Jeg klikker meg gjennom valgomatene en etter en, uten å bli noe klokere. Jeg er en helt schizofren velger, i enkeltsaker veksler jeg frem og tilbake mellom venstre- og høyresiden. Det meste er jo viktige ting også, det er vanskelig å svelge kameler.

Da stemmer jeg heller på meg selv, no offence. 😂

Ja de valgomatene.. Føler jeg får forskjellig svar selv når jeg starter på nytt og svarer det samme. 😅

Tok nettopp tv2 sin, og fikk dette; enig i det jeg fikk mest uenig med, men ikke pokker om jeg er mest enig med SP. 😂😂

Screenshot_20250811_184407_Chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (24 minutter siden):

Samme her, det blir en ekskluderingsprosess. Litt problematisk når slik som du antyder, at man må ekskludere alle 🤣

• Liker 2
Skrevet (endret)
35 minutes ago, Smule8o said:

Editerte innlegget mitt, men uansett. I rapporten jeg linket til finner man bla denne setningen:

Men hva vet vel miljødirektoratet om slikt liksom 

De vet nok ett eller annet eller har rådført seg. Det er nok verre med kommunikasjonen eller formidlingen av informasjon om du vil. Hvem vet, jeg har ikke vært flue på veggen der borte. Du får lese det som at jeg håper at de vet noe eller har rådført seg.

Jeg har mindre tro på de politiske partiene enn på statlige forvaltningsorgan. Hva vet politikere om verdiskaping, effektivisering, "forskning og utvikling"(R&D) og så videre. Likevel får de både anerkjennelse (stemmer) og makt. Hvis jeg ser for meg en politiker ser jeg en snøball som baller på seg med kostnader og bryåkrati. Noe av det vanvittige i politikken er at man ikke går etter kvalifikasjoner men at regjeringa blir til all slags ministre/statsråder. Jeg hadde heller ville hatt noen som var faglig kvalifisert uavhengig av politisk tilhørighet.

Over fjorden er det enda verre. Det er 124 millioner mennesker i USA som er 50 år eller eldre og likevel greier de ikke å fremstille noen bedre kandidater til å bli president.

Endret av BadCat
Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Ja de valgomatene.. Føler jeg får forskjellig svar selv når jeg starter på nytt og svarer det samme. 😅

Tok nettopp tv2 sin, og fikk dette; enig i det jeg fikk mest uenig med, men ikke pokker om jeg er mest enig med SP. 😂😂

NRK sin er nok mest grundig :) 

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, leticia said:

Jeg har nok litt mer peiling enn deg om hvilken type velger jeg er. (og går selvsagt ikke til valgurnen på grunnlag av en valgomat). Jeg har vært aktiv i flere politiske partier i løpet av livet, både på "høyresiden" og "venstresiden". Spørsmålet er hva som er viktigst for en person der og da. Jeg er heller ikke den samme som jeg var for 4 eller 8 år siden. 

Jeg har ikke sagt noe som helst om hvilken velger du er. Her lager du en stråmann.

Det jeg sa er at det er en grunn til at Venstre godtar å samarbeide med FRP og hvis du synes den grunnen er idiotisk så er du ikke en Venstre-velger.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Duriello said:

Den dagen jeg våkner opp til at Kirsti Bergstø er blitt Norges Statsminister...

Trygve har i det minste tidvis en god latter.

NTB_uCcSliNlLpU+2.jpg?chk=4F5272

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Bah.. Får kjøre den ett par runder til og se hva som skjer. 😅

Prøvde den på ny for gøy, hvor jeg slo inn alle emnene på spesialtilpasset til meg selv. Det er så jevnt... Fikk 11 partier som jeg var mellom 60 % og 66 % enig med...  I % ledelse til Jonas da 😂Får prøve den på ny og ta de emnene som opptar meg mest for å se om det blir et annet resultat. Jeg har vel nesten snart bestemt meg da, men i valglokalet kan alt skje... 

• Liker 2
Skrevet

I følge AI-Kåre hadde det vært sjanseløst hvis Kirsti Bergstø kom til makta.

There is not enough room in Switzerland for every Norwegian to move there. Switzerland's land area is significantly smaller than Norway's, and it has a much higher population density.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...