Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Vokteren said:

Mener du at AP bygger opp velferdsstaten på lang sikt når «løsningen» kun er enda mer oljepenger i alle ledd og en offentlig sektor som vokser uhemmet på bekostning av innovasjon og effektivitet ?

De rike har aldri vært rikere enn nå. Det er flere fattige enn noensinne. Forskjellene er på nivå med Storbritannia. Det er godt rom for å drive utjevningspolitikk.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

De rike har aldri vært rikere enn nå. Det er flere fattige enn noensinne. Forskjellene er på nivå med Storbritannia. Det er godt rom for å drive utjevningspolitikk.

Det er riktig, men dette er også en sterk indikasjon på at AP og H er to partier som ligger svært nær hverandre og at utjevning er en floskel som passer best i festtalene.

Skrevet
Vokteren skrev (7 timer siden):

Norgesdemokratenes uforbeholdne støtte til Israel gjør at dette populistiske ekstrempartiet er helt uaktuelt.

Begge sider i palestinakonflikten har sine forkastelige svin på skogen, men demokratiet Israel som det rikeste landet i regionen, har et stort moralsk ansvar for å skape varig og rettferdig fred. Det gjør man ikke ved gjentatte brudd på folkeretten og uproporsjonal terrorbombing av sivile. 
Israels makt henger kun i en tynn tråd, nemlig massiv økonomisk og militær støtte fra et hyklersk USA.

Alle partier har saker man ikke er enig i. Arbeiderpartiet og Høyre har selv sendt Norge ut i krig, blant annet i Libya i 2011, da en Ap-regjering godkjente bombingen. Norske F‑16 slapp 588 bomber og sto for opptil 18% av hele NATO-operasjonen, til tross for bare seks fly. Norge har også deltatt militært i Afghanistan, Irak, Kosovo og Bosnia under både Ap- og Høyre-regjeringer.

Så nei, jeg kommer ikke til å avvise Norgesdemokratene bare fordi de støtter Israel. Etter terrorangrepet 8. oktober er det ikke rart noen velger å støtte det eneste reelle demokratiet i regionen, som er omringet av fiendtlige regimer og terrororganisasjoner. Jeg liker heller ikke krig, men man må se helheten. Mange stemmer på partier som faktisk har deltatt i krig, uten å tenke særlig over det.

For meg handler det også om demokrati: Når småpartier nesten ikke får taletid i media, blir ikke velgerne presentert for hele bildet. Derfor vurderer jeg Norgesdemokratene, ikke fordi jeg er enig i alt, men fordi de tør å si det mange andre unngår.

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, Vokteren said:

Det er riktig, men dette er også en sterk indikasjon på at AP og H er to partier som ligger svært nær hverandre og at utjevning er en floskel som passer best i festtalene.

H vil gi skatteletter til de rikeste. Og hvor skal de så ta pengene fra? Fra syke og de med dårlig råd. Det er ikke bare en floskel.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

H vil gi skatteletter til de rikeste. Og hvor skal de så ta pengene fra? Fra syke og de med dårlig råd. Det er ikke bare en floskel.

Feil. Finner MYE penger i bare å kutte i sløsing på bistand, idiotiske grønne prosjekter som er rene tapsprosjekter, og redusere offentlig pengebruk. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AMajor skrev (6 timer siden):

Så nei, jeg kommer ikke til å avvise Norgesdemokratene bare fordi de støtter Israel.

Hva tenker du om at de støtter Russland, har en anti-Ukraina politikk og sprer russiske talepunkter og desinformasjon?

Som du sier, man kan ikke være enig med et parti i alt, men støtten deres til Russland er altså ikke en dealbreaker for deg?

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Vokteren skrev (På 24.7.2025 den 9.49):

I år er det nok behov for å stemme litt verdikonservativt.

Tvert om. I år så er det viktigere enn noensinne at ikke Høyre og Frp kommer til makta. Og nettopp derfor så blir jeg nødt til å tenke annerledes enn det jeg egentlig hadde tenkt å stemme på (V). Det kan endres ved et senere valg hvis Høyre tar til litt mer fornuft. (Frp er det uansett ikke håp for). 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (30 minutter siden):

Tvert om. I år så er det viktigere enn noensinne at ikke Høyre og Frp kommer til makta. Og nettopp derfor så blir jeg nødt til å tenke annerledes enn det jeg egentlig hadde tenkt å stemme på (V). Det kan endres ved et senere valg hvis Høyre tar til litt mer fornuft. (Frp er det uansett ikke håp for). 

😄Tror du har glemt å ta pillene dine til frokosten. 😛 Men fra spøk til alvor. Hvorfor er det ikke "håp" for FRP? Og hvorfor viktigere enn noen gang å stemme på venstresiden? 

Endret av Frode789
Skrevet
Frode789 skrev (33 minutter siden):

😄Tror du har glemt å ta pillene dine til frokosten. 😛 Men fra spøk til alvor. Hvorfor er det ikke "håp" for FRP? Og hvorfor viktigere enn noen gang å stemme på venstresiden? 

Tro kan du gjøre i kjerka. Les innlegget til @Imaginacíon en gang til. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
leticia skrev (14 minutter siden):

Tro kan du gjøre i kjerka. Les innlegget til @Imaginacíon en gang til. 

Som sagt, det er så på bærtur det han skrev. Kom gjerne med faktiske argumenter, ikke bare svada. Det er den klassiske tropen "weee, masse penger til rike, ingen til vanlige folk = høyresiden". Selv om det er venstresiden med SV og AP i spissen, som trør nye avgifter og skatter ned halsen på gjennomsnittsnormannen. 

Formueskatt er kreft for innovasjon og næring. Mange bedriftseiere må ta utbytte for å dekke formueskatt på maskiner og eiendom f.eks, som svekker bedriftens egenkapital.

Er en grunn til at de fleste land som innførte det, har fjernet det. Norge er et av få land som står igjen. Finland, Island, Luxembourg, Sverige og Spania. Det funkerer ikke for fem øre, alt det gjør er ekstra skatt på allerede et svært beskattet næring/befolkning, og som driver de som faktisk skaper noe, ut av landet. Dette reduserer igjen inntekter på skatt på sikt. 

La oss se på Sverige. De fjernet som sagt denne skatten. Hva skjedde da? 

Mange store investorer flyttet tilbake, og flere ny-rike investorer stoppet sitt planlagte utflagging, som igjen gjorde at mye skatteinntekter ble igjen i landet. For mange mindre kommuner er disse rike folkene helt essensielle for deres inntektsgrunnlag fra sin personlige skatt alene. 

Sverige har flere store bedrifter enn sine naboland over 1 milliard. Hvor er norsk Klarna eller Spotify eller IKEA? Umulig, med norske vilkår med sånne som hun heksa i SV i spissen som hater kapitalisme. 

Naive sosialister som tror vi kan fortsette å vokse økonomisk på bistand, grønne prosjekter, eksplosjon i offentlige arbeidsplasser (hvor mange genererer null faktisk verdi for landet), som på sikt igjen vil føre til en evig ond spiral med nedadgående NOK kurs, færre store selskaper, færre norske investorer som vil satse i landet og så videre. 

Endret av Frode789
Skrevet

Iår som tidligere år kommer jeg til å stemme MDG. Mest fordi jeg mener klimakampen er den viktigste utfordringen vi som mennesker må ha kontroll på. Og Norge har stort forbedringspotensial sett mot våre naboland og EU. Men også fordi jeg generellt er mye enig i det meste av politikken dems

• Liker 3
Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Vet om ett Entreprenørfirma som har 40 ansatte og skal nedbemanne så det er 7 stk igjen Disse skal ikke stemme på Arbeiderpartiet 

Støre bryr seg ikke om disse heller, det er en høyremann i forkledning og som er mer opptatt av å sende penger ut av landet, sleike EU oppetter ryggen og få mest mulig innvandrere på trygd til landet.

Nå ser vi jo også at sykehusene ikke har råd til aircondition engang, et land med 20.000 milliarder på bok.

Landet vårt råtner på rot med slike totalt udugelige politikere ved roret.

Endret av Kone
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Frode789 skrev (27 minutter siden):

Som sagt, det er så på bærtur det han skrev. Kom gjerne med faktiske argumenter,

Joda, du er et godt forbilde i så måte som skriver hvilke piller andre brukere har tatt til frokost... Er faktisk ikke interessert i en samtale med personer som tyr til usakligheter. 

Frode789 skrev (33 minutter siden):

Formueskatt er kreft for innovasjon og næring. Mange bedriftseiere må ta utbytte for å dekke formueskatt på maskiner og eiendom f.eks, som svekker bedriftens egenkapital.

Dette er jeg enig i. 

Frode789 skrev (34 minutter siden):

sånne som hun heksa i SV

Igjen, usakligheter. Det gjør det lite interessant i å snakke sammen. 

Frode789 skrev (36 minutter siden):

Naive sosialister som tror vi kan fortsette å vokse økonomisk på bistand, grønne prosjekter, eksplosjon i offentlige arbeidsplasser (hvor mange genererer null faktisk verdi for landet),

Hvilke sosialister tror dette? Du kan gjerne sitere noen sosialister som har sagt nettopp dette. 

• Liker 3
Skrevet
Kone skrev (8 minutter siden):

Støre bryr seg ikke om disse heller, det er en høyremann i forkledning og som er mer opptatt av å sende penger ut av landet, sleike EU oppetter ryggen og få mest mulig innvandrere på trygd til landet.

Nå ser vi jo også at sykehusene ikke har råd til aircondition engang, et land med 20.000 milliarder på bok.

Landet vårt råtner på rot med slike totalt udugelige politikere ved roret.

Ja det stemmer det Støre har ikke råd til og koste på Norge 

Skrevet (endret)

Joda, du er et godt forbilde i så måte som skriver hvilke piller andre brukere har tatt til frokost... Er faktisk ikke interessert i en samtale med personer som tyr til usakligheter. 

Sa det var spøk. Og når du stempler noen partier som "det er ikke håp for de uansett", så legger du jo lista litt der. 

Men greit nok, tar den. 

Hvilke sosialister tror dette? Du kan gjerne sitere noen sosialister som har sagt nettopp dette. 

Dette er jo hvordan politikken til Rødt/SV/MDG vil bli. De skal legge ned oljen, vår livs-næring i landet som holder det sammen økonomisk, satse på urealistiske "grønne næringer" (havvind og batterifabrikk anyone?), ikke villig til å kutte i offentlig sløsing, fortsatt næringsfiendtlig politikk med fokus på å straffe (omfordeling, som de så fint heter på SV språk), de som gjør seg rik på egne bedrifter/ideer i Norge, versus å legge til rette for at kapitalismen skal vokse. At vi skal være et bra land å satse på. 

Veldig sterk omfordeling, høye skatter og avgifter og hvor majoriteten av "verdiskapning" skjer i det offentlige (pga. staten eser ut uten at noen vil kutte på venstresiden), ikke privat, er giften som gjør at landet ikke vil vokse økonomisk lenger. Private lager varer eller tjenester som selges, og som gir direkte utslag på økt BNP. 

"Offentlig sektor i Norge har opplevd en betydelig vekst de siste årene, spesielt i antall sysselsatte. I fjerde kvartal 2023 var det en oppgang på 19 400 sysselsatte, hvorav omtrent 70% var i offentlig sektor. Denne veksten har fortsatt, og i andre kvartal 2024 var det en økning på 17 900 sysselsatte, med 15 300 flere i offentlig sektor, ifølge Finans Norge. Denne utviklingen har ført til at over 900 000 nordmenn nå er ansatt i offentlig sektor, som utgjør over 30% av alle sysselsatte." 

Dette er en grusom utvikling. -> Økning i offentlig sektor -> En sektor som ikke genererer profitt. Derimot bare bruker mer og mer skattepenger, mange veldig ineffektivt. Ingen sparkes eller kuttes, det er bare evig runddans med omstilling og flytting av midler. Siden de jobbene ikke er under trussel som privat mtp. produksjon/effektivitet osv, som gir dårligere "output per worker". 

-> Mer offentlig sektor -> Mer skattepenger som må pumpes inn -> Inflasjonsdrivende, høyere skatter osv osv..

Rundgang på kreft. 

Endret av Frode789
Skrevet (endret)

Dette er jo hvordan politikken til Rødt/SV/MDG vil bli. De skal legge ned oljen, vår livs-næring i landet som holder det sammen økonomisk, satse på urealistiske "grønne næringer" (havvind og batterifabrikk anyone?), ikke villig til å kutte i offentlig sløsing, fortsatt næringsfiendtlig politikk med fokus på å straffe (omfordeling, som de så fint heter på SV språk), de som gjør seg rik på egne bedrifter/ideer i Norge, versus å legge til rette for at kapitalismen skal vokse. At vi skal være et bra land å satse på. 

Veldig sterk omfordeling, høye skatter og avgifter og generelt næringsfiendtlig politikk, hvor majoriteten av "verdiskapning" skjer i det offentlige (pga. staten eser ut uten at noen vil kutte på venstresiden), ikke privat, er giften som gjør at landet ikke vil vokse økonomisk lenger. Private lager varer eller tjenester som selges, og som gir direkte utslag på økt BNP. 

"Offentlig sektor i Norge har opplevd en betydelig vekst de siste årene, spesielt i antall sysselsatte. I fjerde kvartal 2023 var det en oppgang på 19 400 sysselsatte, hvorav omtrent 70% var i offentlig sektor. Denne veksten har fortsatt, og i andre kvartal 2024 var det en økning på 17 900 sysselsatte, med 15 300 flere i offentlig sektor, ifølge Finans Norge. Denne utviklingen har ført til at over 900 000 nordmenn nå er ansatt i offentlig sektor, som utgjør over 30% av alle sysselsatte." 

Dette er en grusom utvikling. -> Økning i offentlig sektor -> En sektor som ikke genererer profitt. Derimot bare bruker mer og mer skattepenger, mange veldig ineffektivt. Ingen sparkes eller kuttes, det er bare evig runddans med omstilling og flytting av midler. Siden de jobbene ikke er under trussel som privat mtp. produksjon/effektivitet osv, som gir dårligere "output per worker". 

-> Mer offentlig sektor -> Mer skattepenger som må pumpes inn -> Inflasjonsdrivende, høyere skatter osv osv..

Rundgang på kreft. 

Du trenger ikke fortelle meg dette. Jeg er økonom. Som nevnt så ville jeg i utgangspunktet stemt på et av partiene på "høyresiden". Men det er hvordan de partiene fronter fokus på svake grupperinger i samfunnet, som f.eks syke folk, som gjør at jeg bikker over til "den andre siden" i år. (jeg er forøvrig for kutt i sykelønnsordningen, så er det også nevnt. Men man kan være for kutt i sykelønnsordningen uten å "gå til angrep på de som er sykemeldt"). Du skjønner sikkert hva jeg vil frem til. 

Jeg mener vi må ha en balanse på alt. Vi trenger gode ordninger for næringslivet slik at folk tør å satse og skape bedrifter og arbeidsplasser samtidig som at vi tenker på de i samfunnet som ikke har vært så heldige. Jeg er ingen sosialist, men heller ikke en egoist. 

Når vi først snakker om offentlig sektor, økte utgiftene i offentlig sektor  eller ble den mindre sist Høyre og FRP satt ved roret? Det kan godt hende at utgiftene har økt mer med de rødgrønne, men hvis man går til valg på å kutte i offentlig sektor så bør man faktisk få til dette, i stedet for at man kunne se en økning. 

Sa det var spøk.

Ja, det gjorde du. Men det er lett å slenge ut en sånn kommentar for etterpå å si, "jeg tulla bare". Usakligheten / hersketeknikken ligger der ute uansett. 

Og når du stempler noen partier som "det er ikke håp for de uansett", så legger du jo lista litt der. 

Tja. Det jeg mente med det, er at de ikke er et parti på samme måte som Høyre, men fremdeles er drevet av for mye "populistiske saker". Saker de kan bruke for å få mange stemmer, men som er vanskelige å gjennomføre fordi de er avhengig av andre partier også, og da kan de bare si at nei, vi fikk ikke gjennom dette pga de andre. 

Endret av leticia
tatt bort setning
  • Liker 3
Skrevet
sedsberg skrev (På 23.7.2025 den 10:55 AM):

Jeg er ingen ekspert. Men jeg vet såpass at mere gjeld ikke er en bra løsning. Vi må ha flere boliger. Og flere tilgjengelige boliger. Mer bruk av boplikt kunne kanskje vært et bidrag. Her nede blir veldig mange boliger solgt som sommerhytter for rike vestlendinger. Bare å se på annonsene. Ofte står det med uthevet tekst: "INGEN BOPLIKT!!"

Vel! Bor her og ser på daglige diskusjoner om saken. Blir det boplikt kan de råtna på rot.(allerede en del bosteder som gjør det.)

Skrevet (endret)
griped skrev (2 timer siden):

Iår som tidligere år kommer jeg til å stemme MDG. Mest fordi jeg mener klimakampen er den viktigste utfordringen vi som mennesker må ha kontroll på. Og Norge har stort forbedringspotensial sett mot våre naboland og EU. Men også fordi jeg generellt er mye enig i det meste av politikken dems

Javel? Så resten av verden forurenser lite? Navlebeskuere kaller jeg slike folk. Norges forurensinger er en piss i havet. Vi har ikke en egen atmosfære, slik som noen politikere tror. Man må starte med de store og jobbe seg nedover innen hele sektor.

AI:

Sitat

De ti største kullkraftverkene i verden er ansvarlige for betydelige utslipp av klimagasser og andre forurensende stoffer. Disse kraftverkene er viktige bidragsytere til global oppvarming og luftforurensning. Selv om det finnes teknologi for å redusere utslippene, er de i mange tilfeller ikke tilstrekkelig implementert for å oppnå reell miljøgevinst.

Her er en liste over de 10 største kullkraftverkene i verden, med fokus på deres forurensningsproblemer: 

1. Tuoketuo kraftverk (Kina): Kjent for å være et av verdens største kullkraftverk og en stor utslippskilde av CO2 og andre forurensende stoffer.
  2. BeLuzhong kraftverk (Kina): Også et massivt kraftverk som bidrar betydelig til Kinas totale utslipp.
  3. Xing'an kraftverk (Kina): Et annet stort kraftverk i Kina, som står for store mengder utslipp.
  4. Taichung kraftverk (Taiwan): En stor kraftkilde i Taiwan, som også er en stor utslippskilde.
  5. Kusile kraftverk (India): Et av Indias største kraftverk, som er en stor forurenser.
  6. Mundra kraftverk (India): Et annet stort kraftverk i India, som også bidrar til luftforurensning.
  7. Sihwa kraftverk (Sør-Korea): Et stort kraftverk i Sør-Korea, som er en betydelig forurensningskilde.
  8. Yongheung kraftverk (Sør-Korea): Et annet kraftverk i Sør-Korea som bidrar til landets utslipp.
  9. Kogan kraftverk (Japan): Et av Japans største kraftverk, som er en stor utslippskilde.
  10. Ashuganj kraftverk (Bangladesh): Et kraftverk i Bangladesh som bidrar til landets forurensning.
Det er viktig å huske at disse kraftverkene ikke bare er kilder til CO2-utslipp, men også til andre forurensende stoffer som svoveldioksid (SO2) og nitrogenoksider (NOx), som bidrar til sur nedbør og luftveisproblemer. 

Selv om disse kraftverkene er viktige for energiforsyningen i mange land, er det avgjørende å investere i renere energikilder og redusere avhengigheten av kullkraft for å bekjempe klimaendringer og forbedre luftkvaliteten. 

Dette er bare en liten del av problemene.
MDG plager folk i Norge med sine visjoner. RØDT og SV prøver å hente noen gratis poeng der det er mulig.(mat for velgere)
EDIT: Glemte Venstre..
Endret av Jarmo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...