Gå til innhold

400 gammel profeti skal i følge vertikanet utløses i 2027 - Har dette noe med AI "krisen" å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (10 timer siden):

Men det er fint at du svarer for deg selv, så kan de andre svare for seg. 

Det burde være åpenbart at f.eks. min kristne mor som døde av kreft etter et år i forferdelige smerter til tross for at hun ba om å leve lenge nok til å bli kjent med barnebarn, ikke kan snakke for seg.

Men det er trist å høre hvor hyklersk du er når du skriver dette, rett etter at du svarte for alle som ikke får bønnene oppfylt, at det er fordi de ikke ber med rett hjerte. 

Hva er det som gir deg rett til å dømme alle mennesker som opplever tragedier de har bedt om å unngå, på denne måten?

Sitat

Bibelen forklarer selv hvorfor man ikke blir bønnhørt,

…som betyr at vi er enige i at Matteus 7.7-8 ikke er sann, at det ikke holder å be for å bli bømnhørt. Selv om vi har to forskjellige forklaringer på hvorfor Matteus 7 ikke stemmer, så er den uansett ubrukelige som bevis for at Bibelen er sann, i motsetning til hva @Jobs hevder.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Hva er det som gir deg rett til å dømme alle mennesker som opplever tragedier de har bedt om å unngå, på denne måten?

Sitat

Det er ingen som dømmer noen som helst, alle mennesker i verden blir utsatt for, dessverre lidelser. Hvor mange kristne er det som har mistet sine kjære til for eksempel kreft, tror du du er alene om det?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (22 minutter siden):

Det er ingen som dømmer noen som helst,

Det er jo du som hevder at grunnen til at min mor og andre ikke ble bønnhørt, er at de ikke hadde rett hjerte da de ba. Mente du ikke dette allikevel?

Sitat

alle mennesker i verden blir utsatt for, dessverre lidelser. Hvor mange kristne er det som har mistet sine kjære til for eksempel kreft, tror du du er alene om det?

Nei, selvsagt tror jeg ikke at jeg er alene om det. Det er jo nettopp det som er poenget mitt, at Matteus 7 åpenbart er direkte feil når den hevder at de som ber skal bi hørt og få, da det er enormt mange kristne dette ikke gjelder for. 

... det hadde vært greit om du var stand til å følge diskusjonen mer enn ett innlegg bakover og huske hva du og jeg skrev før det... 

• Liker 3
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

som betyr at vi er enige i at Matteus 7.7-8 ikke er sann, at det ikke holder å be for å bli bømnhørt.

Og leser du hele kapitlet så får du bedre forståelse av hva Jesus her snakker om.
Å spesielt vers 21 til 23 oppsummerer det ganske godt.

Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’ 23 Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!’

Her er også et annet tydelig eksempel på at bønner ikke blir hørt, hvis man banker kona si for eksempel, være seg fysisk eller psykisk.

På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, som er den svakere part. Vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og livet. Gjør dette, så ikke deres bønner blir hindret

• Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (13 minutter siden):

Og leser du hele kapitlet så får du bedre forståelse av hva Jesus her snakker om.

Takk, da er vi tydeligvis helt enige i at bønner langt fra alltid blir hørt, og at Matteus 7 dermed er ubrukelig som bevis for at Bibelen er sann.

Det har vært poenget mitt hele tiden, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å diskutere mot meg når du tydeligvis er helt enig.

Sitat

Her er også et annet tydelig eksempel på at bønner ikke blir hørt, hvis man banker kona si for eksempel, være seg fysisk eller psykisk

Hva mener du grunnen var til at min kristne mor, og andre gode kristne ikke blir hørt, sa du? At de egentlig er onde? 

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (12 timer siden):

Så «beviset» ditt er bare at mennesket ikke forstår ?

Hos de oppegående er dette kun et svært tynt skalkeskjul…..

Er det ikke bibelkunnskap vi er inne på nå? Jeg har alltid hevdet Bibelen er selvoppklarende, den og Nos sine profetier. Det er helt greit hvis en ikke tror på det, men det funker i alle fall. Svaret på hvorfor ånden ikke er gitt ennå er å finne i 1.Kor.15 som handler om død og oppstandelse. (v44: Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det reises opp en åndelig kropp. Tidspunktet finner du f.eks i Joh.6.39 Og det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men reise dem opp på den siste dag. - Du finner også ut at Johannes fikk DHÅ på Herrens dag i Åp.1.9-10 basunen han hørte var den 7. Leser man Åp.1.1-9 ser man at Kristus er reist opp fra de døde og er blitt herre over jordens konger, akkurat som man finner i det samme i Åp.10.5-7 når tiden er ute, og når den sjuende engelen lar sin basun lyde, i de dager skal Guds mysterium være fullført, slik han kunngjorde for sine tjenere profetene.» (Mysteriet oppklares i Kol.2.2)

Dette er ikke noe skalkesjul, men gir fine og gode resultater som oppnås ved å se hvordan ordene i Bibelen forklarer seg selv uten tolkning. Det finnes stor forskjell på menneskesønnen og Kristus, selv om det er en og samme. I GT må menneskesønnen flykte i eksil (Esek.12) og i Matt.12.31-32 går det frem av tekstene at menneskesønnen ikke har fått DHÅ: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse. (konklusjon: Menneskesønnen har ingen Ånd.)

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Det er jo nettopp det som er poenget mitt, at Matteus 7 åpenbart er direkte feil når den hevder at de som ber skal bi hørt og få, da det er enormt mange kristne dette ikke gjelder for

Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden):

Takk, da er vi tydeligvis helt enige i at bønner langt fra alltid blir hørt,

Bra du ble enig med deg selv til slutt, det var vel det viktigste.

Vi kan avslutte med vers 12, 

Derfor, alt det I vil at menneskene skal gjøre imot eder, det skal også I gjøre imot dem; for dette er loven og profetene.

Igjen så er det tydeligvis handling er det meste dreier seg om. Behandler man andre urett så er det også kanskje en grunn til at man ikke blir bønnhørt.

Skrevet (endret)
Wall Dorf skrev (11 minutter siden):

Er det ikke bibelkunnskap vi er inne på nå? Jeg har alltid hevdet Bibelen er selvoppklarende, den og Nos sine profetier.

Og du har aldri klart å begrunne eller bevise denne åpenbart gale påstanden. Åpenbart gal, siden historien viser med all tydelighet at de fleste, inkludert deg, tolker både Bibelen og Nostradamus helt ulikt. 

Sitat

Det er helt greit hvis en ikke tror på det, men det funker i alle fall.

Kun når man, som du, ikke er interessert i å finne ut om det stemmer med virkeligheten. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (12 minutter siden):

Bra du ble enig med deg selv til slutt, det var vel det viktigste.

Jeg har vært enig med meg selv hele tiden. Det er du som ser ut til ikke å forstå at du også er enig med meg om at bønner ikke alltid blir hørt. 

Sitat

Igjen så er det tydeligvis handling er det meste dreier seg om. Behandler man andre urett så er det også kanskje en grunn til at man ikke blir bønnhørt.

Fint, da er du visst fortsatt enig med meg om at det som står i Matteus 7.7-8 har massevis av unntak og ikke på noen måte kan brukes som bevis for at Bibelen er sann. 

Det virker som om du er så opptatt av å krangle med meg at du ikke har tatt deg tid til å forstå hva jeg hevder. Jeg hevder kun at Matteus 7. 7-8 ikke stemmer når den sier at de som ber skal bli hørt og få. 

At du kommer med den ene mer eller mindre dårlige grunnen etter den andre til at de som ber ikke blir hørt, underbygger jo bare min påstand om dette. 

Ta deg tid til å tenke gjennom hva jeg skriver, så skjønner du det forhåpentligvis. 

• Liker 3
Skrevet
Jobs skrev (15 timer siden):

Har denne profetien gått 99% i oppfyllelse ? De fleste vil si det,og Nostradamus har hatt mye rett gjennom tidene det kan alle se om de begynner og grave litt. Men profetien til den 90 årige damen er het utrolig ,og les spesielt slutten godt om innvandrere som blir behandlet som jødene under krigen og hva trump har satt i gang med masse deportasjon .

Synet til den 90 år gamle kvinnen i Valdres Tilrettelagt innledning og kommentarer av Lisa Kristiansen

Dette synet som den 90 år gamle kvinnen i Valdes hadde fått av Gud, - ble fortalt til Emanuel Minos i 1968.

Her blir det gjengitt som det ble nedtegnet (av Emanuel Minos). Og det blir delt inn i fire avsnitt eller bolker.

Synet Den gamle kvinnen fortalte:

- Det var som et kart ble rullet opp foran meg. Jeg så det med mine naturlige øyne. På kartet var alle verdensdeler nedtegnet. Jeg merket meg Europa, Skandinavia og Norge. Det jeg fikk se var foreteelser som gjaldt tiden før Jesus kommer igjen, og den tredje verdenskrig bryter ut.

I Før Jesus kommer igjen og den tredje verdenskrig bryter ut, blir det avspenning. Det blir en lang fredsperiode mellom stormaktene (+ Minos tilleggskommentar under en forkynnelse til dette punkt, - som jeg har hørt på en kassett: husk på at dette var i 1968 når den kalde krigen var på sitt høyeste). Folk kommer til å legge langsiktige planer. I vårt land blir det nedrustning, og vi blir igjen uforberedt som 9. april 1940. Den tredje verdenskrig begynner på en måte ingen har ventet, og fra et helt uventet hold.

II

Det blir et frafall uten sidestykke fra sann og ekte kristendom. Det blir stor lunkenhet blant de troende. De blir ikke lenger åpne og mottakelige for ransakende, budskap. Folk vil ikke så gjerne høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring. En ny slags forkynnelse overtar talestolene. Det er å søke lykke, fremgang og materiell velstand. En slags lykkeforkynnelse griper om seg. Kirkene begynner å stå tomme. Det samme skjer med bedehusene og vekkelseslokalene. De troende vil ikke etterfølge Jesus på den smale Korsvegen. Underholdning, kunst og kulturaktiviteter overtar mer og mer plassen for vekkelse, nød, anger og botsmøter.

III

Det blir moraloppløsning som vi ikke har opplevd tidligere. Folk lever som gifte uten å være gift. (+ Minos sin kommentar: Den gang hadde vi ikke begrepet samboer. Så kvinnen uttrykte det på sin måte). Det blir stor urenhet før ekteskapet. Og det blir veldig utroskap i ekteskapet. Ja, selv i de kristne ekteskapene gjør utroskapen seg gjeldende, og blir oppløst. Perverse synder begynner også å gripe om seg. Og det blir til og med godtatt i kristne kretser.

Tven kommer til å spille stor rolle. Det blir mange tv-stasjoner (+ Minos sin tilleggskommentar: Den gang hadde vi ikke ordet kanaler og tven var akkurat kommet til Norge, - så den gamle kvinnen brukte ordet stasjoner, - etter det som ble brukt om radio). Tv`en blir full av vold. Volden blir underholdning for menneskene på denne tiden. Og den volden som folk ser på Tv, kommer til slutt å prege byer og bygder. Det blir også vist intime samlivsscener. De mest intime forhold som tilhører ekteskapet kommer åpenlyst til å bli vist på Tv. ( + Minos sin tilleggskommentar: Da bet ble sagt sa jeg et dette ikke var tillatt i offentlige sendinger. Vi hadde den gangen en varsomhetsplakat, som ikke tillot obscøne scener. Da sa hun med hevet røst: ”Den kommer de ikke til å bry seg om, når tiden er inne.”)

IV

Folk fra fattige land strømmer til de rike landene. De kommer til Europa, til Skandinavia, og også til Norge. Det blir mange av dem. Og folk begynner å mislike dem, og de blir hårde imot dem. (+ Minos sin tilleggskommentar: Da hun sa det begynte hun å gråte). De blir mer og mer behandlet som jødene under krigen. Da er målet for våre synder fullt. Krigen bryter ut. Først som en liten konflikt, en ubetydelig konflikt. Men den slutter ikke. Den tiltar og brer seg. Til slutt utvikler det seg til en stor krig. Mot slutten av den store krigen blir fryktelige våpen tatt i bruk, bl.a. atomvåpen. Luft, jord og vann blir forgiftet og ødelagt. Folk fra de industrialiserte land, Amerika, Europa, Australia, Japan og andre liknende områder, må flykte. De kan ikke bo der lenger. De forsøker å komme til de fattigste land som har unngått det verste. Men de vil ikke være villige til å ta imot dem.

Dette er veldig typisk for "sanne profetier". Den skal være fremsagt til en predikant, gjorde tydeligvis så lite inntrykk på predikanten at den ble "glemt", funnet igjen 30 år etter "profetens" død og da mener man at den stemmer med virkeligheten, ting som har skjedd i disse 30 årene, tendenser i samfunnet. Ingen i kvinnens familie har hørt profetien, ikke ble den publisert der og da, alt vi har er en påstand fra en predikant, om hva han skrev ned på et papirark over 30 år tidligere, ut i fra hva predikanten påstår kvinnen sa. Man må virkelig, virkelig ville tro på slikt om dette skal ha noen verdi overhodet.

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (15 timer siden):

Tydeligvis alvorlig.

Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann.  11 Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde.  12 For alle som gjør slikt, har Herren avsky for, og det er på grunn av slik styggedom Herren din Gud driver folkene bort fra deg.

Disse folkene som du skal drive ut, hører på tegntydere og spåmenn.

Synes alltid det er rart når kristne siterer mosebøkene. Mosebøkenes "profeti" om Jesus:

5 Mosebok 21:23 

Når en mann får dødsstraff og han blir henrettet og hengt opp på et tre, 23 skal du ikke la den døde kroppen hans bli hengende på treet, men gravlegge ham samme dag. For den som blir hengt opp, er forbannet av Gud. Du skal ikke gjøre urent det landet som Herren din Gud vil gi deg i eie.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
podcarsten skrev (9 minutter siden):

Dette er veldig typisk for "sanne profetier". Den skal være fremsagt til en predikant, gjorde tydeligvis så lite inntrykk på predikanten at den ble "glemt", funnet igjen 30 år etter "profetens" død og da mener man at den stemmer med virkeligheten, ting som har skjedd i disse 30 årene, tendenser i samfunnet. Ingen i kvinnens familie har hørt profetien, ikke ble den publisert der og da, alt vi har er en påstand fra en predikant, om hva han skrev ned på et papirark over 30 år tidligere, ut i fra hva predikanten påstår kvinnen sa. Man må virkelig, virkelig ville tro på slikt om dette skal ha noen verdi overhodet.

Det er riktig at han ikke hadde noe tro på profetien ,men nå han fant den igjen når han ryddet så leste han den igjen og da forsto han at den var en reell profeti pga innvandring og mange tv kanaler. Men alt har ikke blitt tatt med ,for den gamle dame fortalte at hun så russland bli helt rødt når hun fikk synet med kartet ,husker jeg Minos fortalte.

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (58 minutter siden):

Jeg hevder kun at Matteus 7. 7-8 ikke stemmer når den sier at de som ber skal bli hørt og få. 

Ja det skjer når du plukker kirsebær og ikke får tak i meningen.

På dem blir dette profetordet av Jesaja oppfylt:
Dere skal høre og høre, men ikke forstå,
se og se, men ikke skjelne!
15 For dette folkets hjerte er blitt fett,
tungt hører de med ørene,
og øynene har de lukket til,
så de ikke kan se med øynene,
ikke høre med ørene,
ikke forstå med hjertet

og ikke vende om,

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Ja det skjer når du plukker kirsebær og ikke får tak i meningen.

Sukk, å slenge ut slike anklager helt uten å begrunne hvorfor er vel noe jeg kan forvente av deg, men meningsløst allikevel. 

Jeg gjentar, selv om jeg har mistet troen på at det går inn: Vi to er begge enige i at det ikke holder for kristne å be, for å bli bønnhørt.

Vi er dermed begge uenige med @Jobs om at Matteus 7. 7-8 kan brukes til å bevise at Bibelen er sann. 

Noe annet enn dette har jeg ikke argumentert nå.

Hvis du mener at noe av dette ikke stemmer, ville det være et saklig svar fra deg å si konkret hva du mener ikke stemmer med dette og hvorfor, i stedet for å slenge ut ubegrunnede påstander som over. 

... Men det er vel for mye å forlange... 

• Liker 4
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (27 minutter siden):

Vi to er begge enige i at det ikke stemmer at det holder for kristne å be, for å bli bønnhørt.

Artig at du omformulerer.

Bibelen er klar på at det er kriterier for å bli bønnhørt.

Og denne frimodige tillit har vi til ham at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje.

Da må man, hvis man er oppriktig opptatt av å finne svaret, finne ut hva viljen til skaperen går ut på.

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (26 minutter siden):

Artig at du omformulerer.

Jeg må jo det for å forsøke å hale noe fornuftig ut av deg, men du lar fortsatt være å svare på om du er uenig med meg eller ikke i dette kjernespørsmålet, så omformulering var fånyttes, helt som forventet.

Sitat

Bibelen er klar på at det er kriterier for å bli bønnhørt.

Med andre ord så er vi enige om at @Jobs tok feil da han skrev at Matteus 7.7-8 bevise at Bibelen er sann, siden det finnes kriterier den ikke nevner.

PÃ¥inter skrev (29 minutter siden):

han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilj

Så da stemmer det altså ikke i det hele tatt at man blir bønnhørt - bortsett fra de gangene Gud allerede vil at dette skal skje. Hva i all verden er da meningen med bønn?

…men det er en fin bortforklaring på alle ganger kristnes bønner ikke blir hørt.

PÃ¥inter skrev (31 minutter siden):

Da må man, hvis man er oppriktig opptatt av å finne svaret, finne ut hva viljen til skaperen går ut på.

Først må man finne ut om skaperen i det hele tatt eksisterer, og hvordan man i så fall kan ha en metode til å finne ut av dennes vilje. Har du noen metode som ikke forutsetter tro på at Bibelen er sann, og dermed er ren sirkulær?

• Liker 2
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (12 minutter siden):

Med andre ord så er vi enige om at @Jobs tok feil da han skrev at Matteus 7.7-8 bevise at Bibelen er sann, siden det finnes kriterier den ikke nevner.

PÃ¥inter skrev (44 minutter siden):

Jeg skrev vel at du kunne få ditt eget bevis .

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (26 minutter siden):

du lar fortsatt være å svare på om du er uenig med meg eller ikke i dette kjernespørsmålet, så omformulering var fånyttes, helt som forventet.

Du har jo allerede konkludert.

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Fint, da er du visst fortsatt enig med meg om at det som står i Matteus 7.7-8 har massevis av unntak og ikke på noen måte kan brukes som bevis for at Bibelen er sann. 

Nei dette skriftstedet motbeviser ingenting, det forteller at alt man ber om, som er i tråd med hans vilje, skal man få.

Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Jeg skrev vel at du kunne få ditt eget bevis .

Og helt uten noen begrunnelse, eller forklaring på hvordan dette er bevis om noe som helst. 

PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Du har jo allerede konkludert.

At Matteus 7 ikke er et bevis for at Bibelen er sann, ja. Og du ser ut til å være enig, så hva er problemet? 

Sitat

Nei dette skriftstedet motbeviser ingenting, det forteller at alt man ber om, som er i tråd med hans vilje, skal man få.

Dette skriftstedet sier:

7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

Det tas ingen forbehold i dette skriftstedet om at det du ber om må være i tråd med Gud vilje, så her tar du faktisk feil. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Det tas ingen forbehold i dette skriftstedet om at det du ber om må være i tråd med Gud vilje, så her tar du faktisk feil. 

Jo, hvis du slutter med kirsebærplukking og leser kapittelet, så kan selv du få med deg meningen @Capitan Fracassa.

Ta med vers 24 og 26:

Den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en klok mann som bygde huset sitt på fjell….

Men den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand

Endret av PÃ¥inter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...