Gå til innhold

Børskrakket april 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeRichelieu skrev (3 timer siden):

Det ville vært ekvivalensen av en finansiell atombombe, men jeg opplever at absolutt alt kan skje under Trump.

Kanskje er det krisemaksimering og ingenting spesielt skjer og markedet har alt bunnet ut, men det vet ingen.

det var i førsten av februar at Trump greide så tvil om statsobligasjonene

Sitat

Nå leker Trump med tanken på å ikke gjøre opp for seg på lang, lang tid.

https://www.nrk.no/ytring/trumps-hint-om-a-ikke-gjore-opp-gjeld-kan-fa-katastrofale-konsekvenser-1.17314468

Hvis jeg husker rett, ble det for en del år siden lagd noen nye lover i USA som gjorde det "forbudt" for fremmede stater å gjøre uvennlige-handlinger som alvorlig kunne skade USA's sin økonomi, altså på linje med terrorisme. Husker ikke ordlyden, men si at Kina eller andre stater begynner masse-salg av statsobligasjoner, så skal det ikke forundre meg at det utløser nevnte lov, nærmest unntakstilstand der presidenten da gjør som han vil med både gullbeholdninger og obligasjoner (renter/gjeld)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sesar skrev (På 13.4.2025 den 22.33):

Jeg lurer på om jeg skal selge meg ned litt for å ha kontanter i bakhånd. Jeg hadde forberedt meg på oppgang i morgen, men nå tror jeg det blir nedgang. Eller hva mener dere? 

åssen landet du? solgt unna eller beholdt?

Skrevet
sedsberg skrev (På 7.4.2025 den 10.14):

Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto?

Må ikke høre på meg når det kommer til økonomi 🙂 Men høyrentekonto hjelper ikke når kronen blir svakere og svakere. Ellers bra å ikke tape penger pga. aksjer.

Skrevet
Subara skrev (16 timer siden):

Må ikke høre på meg når det kommer til økonomi 🙂 Men høyrentekonto hjelper ikke når kronen blir svakere og svakere. Ellers bra å ikke tape penger pga. aksjer.

Selv om pengene taper seg i verdi opp mot varer, styrker de seg i verdi opp mot aksjer. Så hvis man venter på en mulighet til å kjøpe seg inn i aksjer eller fond, så er jo dette gull!

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (18 minutter siden):

Selv om pengene taper seg i verdi opp mot varer, styrker de seg i verdi opp mot aksjer. Så hvis man venter på en mulighet til å kjøpe seg inn i aksjer eller fond, så er jo dette gull!

Løp og kjøp mao. Men virker jo som det går nedover med økonomien og det har kommet for å bli leenge.

Skrevet
Sitat

California varsler toll-søksmål mot president Trump

Guvernøren i California Gavin Newsom varsler at delstaten vil saksøke president Donald Trump i et forsøk på å stanse de omfattende tollsatsene som har bidratt til å utløse en global handelskrig. Det melder Bloomberg onsdag ettermiddag norsk tid. 

Søksmålet vil argumentere for at presidenten ikke har hjemmel til å innføre slike toller uten godkjennelse fra Kongressen.

– President Trumps ulovlige toller skaper kaos for California-familier, bedrifter og vår økonomi – de øker prisene og truer arbeidsplasser, sier Newsom i en uttalelse.

California har den største økonomien blant USAs delstater og er en av landets viktigste eksportører. Ifølge guvernøren har de nye tollene allerede påført staten milliarder av dollar i økonomiske tap.

Nyheten kommer samtidig som usikkerhet rundt Trumps tollpolitikk har preget finansmarkedene med kraftige svingninger de siste ukene.

https://direkte.dn.no/usa-studio/#163957

Skrevet
Sitat

– Trump vil svekke dollaren

USAs president Donald Trump uttalte i forrige presidentperiode at dollaren «var i ferd med å bli for sterk». Det mente han kunne skade amerikansk økonomi, fordi varene USA solgte til utlandet ble dyre sammenlignet med varer fra land med andre valutaer.

– Det er veldig, veldig vanskelig å konkurrere når du har en sterk dollar og andre land svekker egen valuta, sa Trump til The Wall Street Journal i 2017.

https://www.nrk.no/norge/svakeste-dollar-pa-tre-ar_-_-trump-onsker-a-svekke-dollaren-1.17382310

Så spørst det om ein strategi der ein svekkar tilliten til USA for å svekke dollaren er ein god strategi.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
sesar skrev (7 timer siden):

jeg beholdt de jeg hadde. 

jaja, du ble advart! :grin2:

bare tuller, vanskelig å spå om i hele tatt, og kommer an på tidshorisonten for investeringen osv. Eller om Trump plutselig dauer, i ytterste konsekvens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...