Snylter Skrevet tirsdag kl 10:34 Skrevet tirsdag kl 10:34 On 4/4/2025 at 8:07 PM, Sovna said: Også Oslo sentrum finnes det parker, gravplasser etc. De er nedfelt i lovverket. I min verden er det kontroll som gjelder. Med eller uten bånd. Den fleksibiliteten lå i politiinstruks når den var gjeldende og forelå. Altså før denne aktuelle hundeloven og dens tvangsmessige ordlyd beskriver båndtvang. I Oslo sentrum er det ingen egne regler for båndtvang, det er de generelle reglene som gjelder. Kommunen har anledning til å vedta båndtvang en del steder men har altså ikke gjort det. Da jeg bodde i Oslo og hadde hunder gikk som regel den ene hunden min løs mens den andre var i bånd. On 4/4/2025 at 8:12 PM, Gavekort said: Som har ingenting med den sesongbaserte generelle båndtvangen å gjøre. Båndtvang på bla. gravplasser gjelder hele året og handler om at ferdsel skal være på en sømmelig måte. Siden du helt konkret kommenterte angående Oslo kan det nevnes at kommunen ikke har fastsatt slik båndtvang i Oslo.
Woff Skrevet tirsdag kl 12:20 Skrevet tirsdag kl 12:20 Sovna skrev (På 4.4.2025 den 20.32): Når jeg har en såpass liten og mega-lydig hund så er det egentlig svært lett å holde den i sjakk. Jeg har nå hatt / eid hunder i snart 60 år og MIN hund går alltid i bånd, den har bånd på her vi bor (Lillehammer sentrum) og noe annet er IKKE aktuelt. Beklageligvis har vi vært litt uheldige med vår nyeste Border Collie, den er nok litt nervøs og redd for fremmede og det er selvsagt også en god grunn til å ha full kontroll over hunden. (Den jakter også biler og annet som har hjul..) 😝 Det som irriterer VELDIG mye er sånne som ikke har full kontroll over hunden sin når de er ute og lufter denne eller ikke har fått med seg at hunden deres har stukket av.. Og jeg er livredd for at et møte mellom min hund og en sånn 'lausbikkje' kan få uheldige konsekvenser! Det er ikke gøy å skille to dyr fra hverandre, og resultatet kan fort bli en alvorlig skadet hund (eller død) og en veldig dyr veterinær-regning.. Så vær så snill alle hundeeiere og PASS på hunden din. Husk at dette også er lovpålagt! ALLTID ha kontroll på hunden din uansett hvor du er! 1
Reg2000 Skrevet tirsdag kl 12:35 Skrevet tirsdag kl 12:35 (endret) 14 minutes ago, Woff said: Det som irriterer VELDIG mye er sånne som ikke har full kontroll over hunden sin når de er ute og lufter denne eller ikke har fått med seg at hunden deres har stukket av.. Er det noe man hører mye er det "han er så snill så" eller "jeg har full kontroll altså", når hunden løper villt rundt og eieren åpenbart ikke har kontroll. Ganske mange hundeiere burde ha forbud mot å eie hund. Det er heller ikke rent få episoder av den typen som har vært omtalt på nrk en god del i det siste der hunder jager husdyr og andre dyr i utmark. https://www.nrk.no/buskerud/fire-ganger-pa-to-uker-har-sauebonde-i-hemsedal-funnet-sauene-angrepet-av-hund-1.17497283 Endret tirsdag kl 12:35 av Reg2000 1 1
Iki Skrevet tirsdag kl 12:50 Skrevet tirsdag kl 12:50 Selv mener jeg det verste er hundeeiere som skal ha hunden deres til å hilse på andre hunder, eller trene på å gå forbi hunder som bjeffer. Det er greit om dem har avtalt dette med andre eiere, eller naboer, men når dem følger etter deg for å presse hunden sin på din, uten å spørre, så kan det fort bli skummelt. Opplever ofte her i veien at folk går frem og tilbake foran et hus hvor det er en hund som bjeffer, kun for å trene opp hundene sine. Da blir det mye unødvendig bråk og stress. 1
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 12:58 Skrevet tirsdag kl 12:58 (endret) Problemet er at den store majoriteten har absolutt null kontroll på hunden sin. Hunden er sjefen. Det går en turvei ganske nærme huset mitt. Der er det mange som tar av båndet med en gang de er "for seg selv". Det går sauer på beite 50 meter fra veien. Har sett flere hunder hoppe over gjerdet til sauene. Har også sett at hunder begynner å slåss for begge bare skal ta av bånd så de får lufte seg. Det er båndtvang hele året i min kommune og nabo kommuner, men det er det mange som ikke respektererer. Jeg kunne godt tenkt meg at det var slik overalt, det er for mange dårligere eier uten kontroll. Endret tirsdag kl 12:59 av Sjørøver 1
Vokteren Skrevet tirsdag kl 13:03 Skrevet tirsdag kl 13:03 Sovna skrev (På 4.4.2025 den 10.20): Jeg tenker på båndtvangen. Mener det er 6000,- hvis du blir påtruffet hund uten bånd på seg. Jeg har alltid lurt på om viltnemnd/politi har anledning til å utvise skjønn. Slik gjøres vel i mye annet her i samfunnet. "Tvilen kommer tiltalte til gode" etc.. Dummeste scenario må vel være en 6000,- bot til en klassisk Bogstadveien hund som lever i Gucci veska til frøken Vestkant.Eller en annen miniatyr hund som går løs, men tett inntil eieren sin, og holder seg der. To stk.heseblesende Settere på vift i skog og mark er mer selvsagt synes jeg. "Slik er reglene, aksepter, uansett marsvin-srørrelse på hunden." Dette vil man ofte kunne høre. I min verden burde visse ubetydelige regelbrudd gi anledning til håndheverne å utvise skjønn. Men har de egentlig lov til det, utvise skjønn? Eller venter sparken pga tjenesteforsømmelse? Politiet bruker skjønn hver eneste dag. Bot for båndtvangovertredelse kommer hvis hunden er til sjenanse for andre eller hvis den tar fuglekyllinger/kalver. Hvis eieren ellers har full kontroll på hunden, vil første reaksjon bli tilsnakk/advarsel. 1
Sovna Skrevet tirsdag kl 15:25 Forfatter Skrevet tirsdag kl 15:25 Vokteren skrev (2 timer siden): Politiet bruker skjønn hver eneste dag. Bot for båndtvangovertredelse kommer hvis hunden er til sjenanse for andre eller hvis den tar fuglekyllinger/kalver. Hvis eieren ellers har full kontroll på hunden, vil første reaksjon bli tilsnakk/advarsel. Min erfaring også. Nå har ikke jeg pit-bull akkurat heller da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå