Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (57 minutter siden):

Volk utales Folk og betyr folk. Tror ikke der har noe særlig med nazisme å gjøre.

Nå vil jeg ikke diskutere dette, men jeg er historisk interessert.

Jeg gidder ikke repetere dette mere, Volk i dobbeltord var særdeles mye brukt i Nazistenes slagord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Nå vil jeg ikke diskutere dette, men jeg er historisk interessert.

Jeg gidder ikke repetere dette mere, Volk i dobbeltord var særdeles mye brukt i Nazistenes slagord.

Volk Volk? Deuche Volk?

Nazi er vel også en forkorting av narsjonal solsialist

De brukte vel mye Heil som ikke er veldig mye brukt i dag? Hører skjelden Heil Merkel eller andre?

Endret av Trestein
Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Volk Volk? Deuche Volk?

Nazi er vel også en forkorting av narsjonal solsialist

De brukte vel mye Heil som ikke er veldig mye brukt i dag? Hører skjelden Heil Merkel eller andre?

Nettopp du hører ikke mye Heil i tyske medier idag. Det er akkurat det jeg skal fram til. Altså Volkswagen er et særnavn. Annet enn Rammstein som leker litt med det nettop pga krigen.

Det jeg mente er at dobbelt ord med Volk i begynnelsen ikke er så populært lenger i Tyskland akkurat som at Heil Kansler ikke er populært lenger etter krigen.

Skrevet
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Nettopp du hører ikke mye Heil i tyske medier idag. Det er akkurat det jeg skal fram til. Altså Volkswagen er et særnavn. Annet enn Rammstein som leker litt med det nettop pga krigen.

Det jeg mente er at dobbelt ord med Volk i begynnelsen ikke er så populært lenger i Tyskland akkurat som at Heil Kansler ikke er populært lenger etter krigen.

Ser ikke helt den. Det finnes tusenvis av dobbeltord med volk i begynnelsem. Det kan være alt fra folkemord til folkesang

Skrevet
Gouldfan skrev (47 minutter siden):

Hvis Tesla har brukt ordet Volk i en normal sammenheng på tysk i Tyskland så er det ikke et problem og vil ikke påvirke salget.

Nazihilsen er et problem. Talen til AfD går ikke hjem hos flertallet av tyske bilkjøpere.

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/1jbaet8/tesla_is_done_in_germany_94_say_they_wont_buy_a/

• Liker 5
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det jeg mente er at dobbelt ord med Volk i begynnelsen ikke er så populært lenger i Tyskland

Det er drøssevis med ord som begynner med volk- som benyttes til stadighet. Feks Volksmusik, Volksmund (folkemunne), Volkswirtschaft (samfunnsøkonomi), Volksentscheid (folkeavstemning) osv. Ingenting av dette forbindes med nazismen. Dette er nok noe du innbiller deg.

Parlamentsmedlemmene kalles til og med Volksvertreter, altså folkerepresentant.

Endret av frohmage
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
Mag ne skrev (26 minutter siden):

Hvis Tesla har brukt ordet Volk i en normal sammenheng på tysk i Tyskland så er det ikke et problem og vil ikke påvirke salget.

Nazihilsen er et problem. Talen til AfD går ikke hjem hos flertallet av tyske bilkjøpere.

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/1jbaet8/tesla_is_done_in_germany_94_say_they_wont_buy_a/

Dette Boikott Usa pga en tullete president i Usa synes jeg er barnslig og teit.

Trump er bare en mann, som vant valget i et skakkjørt land delt i to med grusomme ulikheter.

Han er mer ett symptom på noe som er feil enn en mann.

Jeg synes heller ikke noe om å boikotte Tesla. Tesla er bra produkt og jeg tror ikke Musk egentlig mente å sende en Heil Hitler, det var mer en hilsen ut i gledesrus.

Og jeg er veldig antifa og anti nazi.

Men vi må se på problemstillingen i de samfunn det gjelder enten det er Usa eller Tyskland eller Frankrike.

Jeg mener at symptomene er klare på at ting går feil, og at de svakeste i samfunnet må betale for det grønne skiftet som eliten vil ha igjennom.

Dette er årsaken til at ytre høyre og ytre venstre vinner velgere.

Det sagt så vant venstresiden i Canada valget pga Trump frykten. Jeg tror samme Trump frykt kommer til å gi Ap flertall i Norge med Stoltenberg på laget...

Endret av Gouldfan
Skrevet
Markiii skrev (På 30.4.2025 den 17.59):

Mye kritikk er gyldig, men dette er bare tull. Det Tesla gjorde var å åpne "butikk" der. Altså for salg av biler. I motsetning til andre produsenter som faktisk har bilfabrikkene der.

Du mener ikke at folk i området ikke skal kunne kjøpe seg biler vel?

Dobbeltmoral eller "whataboutism" fungerer som regel ganske dårlig som argumentasjoner, og det var kun det jeg ville vise. 

Skrevet (endret)
frohmage skrev (13 minutter siden):

Det er drøssevis med ord som begynner med volk- som benyttes til stadighet. Feks Volksmusik, Volksmund (folkemunne), Volkswirtschaft (samfunnsøkonomi), Volksentscheid (folkeavstemning) osv. Ingenting av dette forbindes med nazismen. Dette er nok noe du innbiller deg.

Parlamentsmedlemmene kalles til og med Volksvertreter, altså folkerepresentant.

Jeg tok forbehold om å ta feil, men jeg har lest om Volk i bruk med nazister.

Jeg gir deg litt rett, Volk er i bruk litt generelt.

Men firmaer utenom Volkswagen bruker ikke dette i firma navnet tror jeg.

Volksheim finnes som hospits og bed and breakfast og Volksfussball osv og volksabteilung.

Nazistene likte å krydre alle organisasjoner og firmaer med Volk... som i det tyske folk.

Selvfølgelig fordi de var ekstreme nasjonalister.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

jeg tror ikke Musk egentlig mente å sende en Heil Hitler, det var mer en hilsen ut i gledesrus.

Og jeg er veldig antifa og anti nazi.

Har du sett klippet? Du ville blitt like populær i Tyskland som musk. Han som nazi, du som uklar. Anti nazi vil jeg utelukke

• Liker 5
Skrevet
Mag ne skrev (2 minutter siden):

Har du sett klippet? Du ville blitt like populær i Tyskland som musk. Han som nazi, du som uklar. Anti nazi vil jeg utelukke

Ja jeg har sett klippet, og jeg tror ikke det var en nazi hilsen, og jeg har aldri hørt Musk si noe negativt om jøder eller fargede. Men jeg har ikke lest alt av nyheter om Musk.

Jeg faller i samme fella selv som nordmann, alt jeg ser ned på de "dumme" amerikanerne som velger Trump og Musk....

Bare vit at de har skikkelige problemer, der våre problemer med litt narkomane og Roma tiggere er det verste....

De sliter, og Trump er den eneste som har lovet klar forskjell, annet enn Bernie Sanders, men Sanders har kommunist stempel som amerikanske er livredd for akkurat som vi fryktet Hitler og Putin, dessuten er han for gammel..

Obama kom jo med Legeforsikring for alle. Obamacare, men den blir nå fjernet med Trump.

Skrevet

Jeg er ikke for å kalle hvemsomhelst nazi.

Musk sa at han kastet ut sitt hjerte til publikum.

Jeg synes vi må ta dette i forbehold.

Det var uklokt i Captain Hindsight briller.

Men Elon musk Sa hverken Heil Hitler eller Heil Trump.

Han sa -Hjertet mitt sender jeg ut til publikum, og derav gesten.

Skrevet
Gouldfan skrev (50 minutter siden):

Han er mer ett symptom på noe som er feil enn en mann

Ergo er det helt OK å boikotte amerikanske greier. Det har gått helt fint hittil. (For moi)(Før skriking om Kina begynner, ja jeg boikotter dem og)

• Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke for å kalle hvemsomhelst nazi.

Musk sa at han kastet ut sitt hjerte til publikum.

Jeg synes vi må ta dette i forbehold.

Det var uklokt i Captain Hindsight briller.

Men Elon musk Sa hverken Heil Hitler eller Heil Trump.

Han sa -Hjertet mitt sender jeg ut til publikum, og derav gesten.

Sjekk ut dritten han poster i sosiale media. Den "romerske salutten" er bare prikken over i'en, tuppen av isfjellet, den siste lille å'a som ble til stor elv, den lille tua som veltet stort lass, osv osv...

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (12 minutter siden):

Sjekk ut dritten han poster i sosiale media. Den "romerske salutten" er bare prikken over i'en, tuppen av isfjellet, den siste lille å'a som ble til stor elv, den lille tua som veltet stort lass, osv osv...

Ok, jeg har ikke lest X da jeg ikke liker det pga at Musk tok det over, jeg hadde Twitter.

Skrevet

Uansett jeg er ikke på Boikotte Usa laget.

Jeg boikottet Usa under Irak krigen...

Men Usa har rett til å både velge og å avsette sin president. Det må vi respektere.

Trump og Musk er spesielle og høyrevridde, men jeg tror ikke de er Nazister, altså at de vil utrydde svarte og jøder...

Skrevet
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

Uansett jeg er ikke på Boikotte Usa laget.

Jeg boikottet Usa under Irak krigen...

Men Usa har rett til å både velge og å avsette sin president. Det må vi respektere.

Trump og Musk er spesielle og høyrevridde, men jeg tror ikke de er Nazister, altså at de vil utrydde svarte og jøder...

Men jeg er. 😁

De har rett til det ja, selvfølgelig. Og jeg har rett til å kjøre full boikott. Det må de bare respektere.

Jeg vil ikke kalle dem nazister, fascister blir mer korrekt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Men jeg er. 😁

De har rett til det ja, selvfølgelig. Og jeg har rett til å kjøre full boikott. Det må de bare respektere.

Jeg vil ikke kalle dem nazister, fascister blir mer korrekt.

Facister og Nazister i virkelig form vil si at de fengsler eller henretter meningsmotstandere eller folk med feil farge eller legning.

Det kan skje, men jeg ser ikke at hverken Musk eller Trump er der enda. De er høyrevridde.

Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Facister og Nazister i virkelig form vil si at de fengsler eller henretter meningsmotstandere eller folk med feil farge eller legning.

Det kan skje, men jeg ser ikke at hverken Musk eller Trump er der enda. De er høyrevridde.

De har jo begynt deportasjon og arrestasjoner av immigranter, både lovlige og ulovlige.. 🫣

Listen er lang..

Det er mange eksempler på deres angrep på rettsstaten og demokratiet her på forumet, bare les i Trump tråden...

Endret av Duriello
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Duriello skrev (8 minutter siden):

De har jo begynt deportasjon og arrestasjoner av immigranter, både lovlige og ulovlige.. 🫣

Listen er lang..

Det er helt klart viktig å være kritisk til US administrasjonen mht de som blir sendt til det utenlandske Fengselet i Sør Amerika.

Men meg bekjent så gjelder det de gjeng kriminelle som ikke har lovlig opphold. Jeg har en venninne med hudfarge som skal til usa selv så jeg er bekymret for henne, men hun har iallefall fått svensk pass, så tror ikke de kan internere henne.

Slik jeg ser det så er Trump hard mot de som er i Usa ulovlig. Og det er politisk poeng for å skremme folk fra å dra til Usa uten lov og til å drive kriminalitet der.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, og om han sender Hilary og Obama og meningsmotstandere dit, eller rett og slett fargede der som har amerikansk statsborgerskap så endrer jeg mening.

Endret av Gouldfan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...