Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Men når man ser på hva denne tråden er kaldt mener jeg det er ganske åpenbart at det er:

" blåst ut av alle proporsjoner"

Hvordan kan det være blåst ut av alle proposjoner? Husk utgangspunktet før "skepsisen" slo rot. 

image.thumb.png.faa38d993dd1eaa2f85c0c8954be3a71.png

Det er ingen andre av kurvene som viser tilsvarende brems i utviklingen. Elbilsalget globalt sett vokser, og alle har rom for + forran YoY statestikken. Men Tesla har altså snudd fra stabil vekst, som bevist i grafen over, til å minske og vokser altså mindre enn alle andre, selv om deres prognoser inkluderer mest vekst av alle andre.

Så igjen, hvordan kan utgangspunktet være "blåst ut av alle proposjoner". Leser du statestikken annerledes? 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan det være blåst ut av alle proposjoner? Husk utgangspunktet før "skepsisen" slo rot. 

Det er ingen andre av kurvene som viser tilsvarende brems i utviklingen. Elbilsalget globalt sett vokser, og alle har rom for + forran YoY statestikken. Men Tesla har altså snudd fra stabil vekst, som bevist i grafen over, til å minske og vokser altså mindre enn alle andre, selv om deres prognoser inkluderer mest vekst av alle andre.

Så igjen, hvordan kan utgangspunktet være "blåst ut av alle proposjoner". Leser du statestikken annerledes? 

Kurven viser bare utflating der de var for sent ute med model Y Juniper. Nå har de også en del leveringstid på Juniper så kurven kunne vært brattere om produksjonstakt hadde holdt tritt. Jeg fikk min forventede levering forskyvd med 1.5mnd. Kanskje den ikke rekker dette kvartalet engang. 

Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Kurven viser bare utflating der de var for sent ute med model Y Juniper. Nå har de også en del leveringstid på Juniper så kurven kunne vært brattere om produksjonstakt hadde holdt tritt. Jeg fikk min forventede levering forskyvd med 1.5mnd. Kanskje den ikke rekker dette kvartalet engang. 

Da burde Model 3 oppdatert versjon skilt seg ut, det gjør den ikke. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

@oophus Jeg ser det der er kumulative tall. Knekken i kurven vil nok være mer synlig i salgstallene og det er strengt tatt det som er viktig for selskapets økonomiske måltall.

Edit: Og siste målepunkt, Q2 2025, kan ikke være ferdig telt opp ennå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet (endret)
oophus skrev (20 minutter siden):

Jeg sier ikke at de ikke har hatt noen påvirkning, jeg sier det er "blåst ut av alle proposjoner". Det er andre ting som påvirker her også, som ny modell, omlegging av linjer osv. 

EDIT: Forøvrig kan en se at veksten avtar for alle i Q2 feks.. Om du forstår hva derivasjon er

Endret av Salvesen.
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

@oophus Jeg ser det der er kumulative tall. Knekken i kurven vil nok være mer synlig i salgstallene og det er strengt tatt det som er viktig for selskapets økonomiske måltall.

Edit: Og siste målepunkt, Q2 2025, kan ikke være ferdig telt opp ennå.

Ja, hvis kurven flater ut så er det 100% krise. Det at det er en såpass stor knekk midt under global elbilvekst er også et problem, noe som forsåvis vises i antall ulike tilbud hos Tesla om dagen. Det er altså ikke kun "haterne" her inne som Salvesen kaller dem som mener at det er en viss Tesla skam, det er Tesla selv i tillegg som mener det. 

Jeg mener:
Tesla Employees Against Elon
Når ansatte og tidligere ansatte anonymt lager en egen hjemmeside pga økt skam rundt Tesla, så sier jo det sitt, håper jeg. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
oophus skrev (2 minutter siden):

Det er altså ikke kun "haterne" her inne som Salvesen kaller dem

Vennligst siter meg på dette eller juster deg din tufs

Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Vennligst siter meg på dette eller juster deg din tufs

Burde ha sagt "Koret" da, ville det fått en annen mening?

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja, folk hater de for salget er ned YoY. Mest solgt bil i verden og Europa har ingenting å si. Koret ror hardt om dagen må jeg si, men stå på! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hedonism skrev (2 minutter siden):

Det er en enkelt ansatt som står bak og han er ikke anonym: Tesla worker says he was fired after setting up anti-Elon Musk website | The Independent

Ja, det er en enkelt ansatt som satte igang siden, men han nevner at det er en generell konsensus innad i firmaet. Når parkeringsplasser på parkeringsplasser hoper seg opp med ferdige biler som venter kunder, så forstår man kanskje at det snakkes innad i firmaet? 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja det ville vært fakta.. 

Fremdeles med samme mening og betydning. Hersketeknikk som ofte avler andre tilsvarende hersketeknikker. Blir heller dårlig diskusjon av slikt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
oophus skrev (Akkurat nå):

Fremdeles med samme mening og betydning. Hersketeknikk som ofte avler andre tilsvarende hersketeknikker. Blir heller dårlig diskusjon av slikt. 

Nei de to ordene har ikke samme mening og betydning... Blir bedre diskusjon av å holde seg saklig og ikke putte ord i munnen på folk. 

Men saklig blir det aldri med deg, derfor er innleggene dine by default gjemt. Men av og til biter jeg på det latterlige som kommer ut men det er mer enn nok for idag. 

Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Men saklig blir det aldri med deg, derfor er innleggene dine by default gjemt. Men av og til biter jeg på det latterlige som kommer ut men det er mer enn nok for idag. 

Kanskje på tide å ta argumentene da isåfall, fremfor person? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
rabler skrev (22 minutter siden):

Tallene derfra virker katastrofale for Tesla. Statistikk for alle 15 land.

2024 Q4:

image.png.b4a7323f03a1d6ef132e28391c01d8cc.png

2025 Q1:

image.png.5a35eca722d6fb4b8849f48ffd2de5f2.png

2025 Q2:

image.png.dadc5496478d712954cf8e495d707750.png

Ja katastrofe å ha den mest solgte bilen og en til dinglende like bak... Helt forferdelig 😂

Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja katastrofe å ha den mest solgte bilen og en til dinglende like bak... Helt forferdelig 😂

Utviklingen over tid er da ganske tydelig

image.thumb.png.6f6c398520559191d176e32e2848522b.png

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja for alle..

Det ble dog noe forsterket siden Tesla hadde modellbytte (Juniper) akkurat da, men de er på full vei tilbake til toppen som de siste tallene viser. 

Skrevet (endret)
rabler skrev (10 timer siden):

Utviklingen over tid er da ganske tydelig

Nei, de kurvene der er mer egnet til å villede enn å forklare.

Salvesen. skrev (46 minutter siden):

Ja for alle..

Nei, da har du nok blitt villedet. Som veldig mange andre.

La meg forklare:

• 2025-tallene er foreløpige tall, fra 1 januar 2025 fram til og med enten 31. mai eller 15. juni. De gjelder ikke for hele kalenderåret 2025, enkelt og greit fordi vi ikke har kommet så langt i kalenderen. Siden vi er knapt halvveis i året er det helt forventet at 2025 punktene hittil bare har akkumulert knapt halvparten av sluttresultatet for året.
  • Tallene skal liksom være summen av 15 land. Klikker man seg inn på hvert enkelt land ser man at det mangler tall for noen land for juni eller både mai og juni. Det er altså mangelfulle tall. Når disse tallene fylles inn etter hvert så stiger summen.
  • Grafen er laget av noen som ikke forstår seg på grafer. Den er nemlig kurvetilpasset (polynomisk?). Kurvetilpasning gir en falsk glatthet og ser pent ut, men er egnet til å villede. I tillegg vil kurvetilpasning alltid ha store feil helt mot endene rett og slett fordi det mangler punkter. Kurvetilpasning bør bare brukes når man har en serie som går lengre enn de punktene man vil vise. Her er til og med siste punkt (2025) svært ufullstendig slik at kurvene får en helt unaturlig brå bakke nedover. Pga kurvetilpasningen får man en "åshøyde" som strekker seg på begge sider av 2024-punktene. Det mangelfulle punktet 2025 forplanter seg altså i hele diagrammet, særlig rundt nabopunktet 2024.

Man skal ha tunga bra rett i munnen og vite hva man gjør før man klarer å tolke noe fornuftig ut fra de grafene der. Det beste man kan gjøre ut av det er egentlig bare å laste ned tabellene, forsøke å stipulere de cellene som mangler tall, og deretter lage et søylediagram.

Endret av Simen1
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...